ברונלו די מונטלצ'ינו 2010 בטעימה שהיא עשר

כיום יש יותר מ-200 יצרנים של ברונלו די מונטלצ'ינו. צילום יגאל ברנע
במפגש זה נטעמו שישה נציגים שונים של יינות ברונלו די מונטלצ'ינו. המכנה המשותף שלהם היה לא רק סוג היין אלא גם שנת הבציר – 2010 הנחשבת שנת ברונלו בולטת באיכותה

כמו רבים אחרים, גם אנחנו במועדון יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה) החלטנו לייצר רגעים של שפיות לצד אווירת הלחימה והקשיים שכולנו חווים. קבענו לחזור ולייצר "שיגרה חלקית תוך כדי מלחמה", וחזרנו להיפגש במסגרת המועדון.

במפגש הנוכחי, 185 במניין מפגשי יולו, זכינו לטעום, ובלוויית מגוון מטעמים טעימים ותואמים, שישה נציגים שונים של יינות ברונלו די מונטלצ'ינו (Brunello di Montalcino). המכנה המשותף שלהם היה לא רק סוג היין אלא גם שנת הבציר – 2010, הנחשבת שנת ברונלו בולטת באיכותה.

Biondi-Santi Tenuta Greppo היקב והכרמים

ממש בכמה מילים קצרות בתחום ההיסטוריה – היין על טהרת זן הברונלו, שהוא בעצם סנג'ובזה (למען הדיוק סנג'ובזה גרוסו). קלמנטה סנטי, כורם באזור מונטלצ'ינו, בודד במחצית המאה ה-19 חלקות שחשב שהן של זן ייחודי אותו הוא כינה ברונלו, אבל בבדיקות שנעשו מאוחר יותר הסתבר שעדיין המדובר בסנג'ובזה.

הכפר מונטלצ'ינו

היין שלו נעשה עם הזמן מפורסם באיטליה בשל איכותו ויכולת ההתיישנות שלו. הנכד שלו, ששם משפחתו היה ביונדי, המשיך ופיתח ועבר לייצור יין סנג'ובזה זני לחלוטין, ייצר סגנון מודרני יותר של היין ויישן אותו לאורך שנים רבות בחביות עץ גדולות, וצירף לשם משפחתו את שם המשפחה של הסבא. כך נוצר בעצם המותג ביונדי-סנטי (Biondi-Santi). היקב המשפחתי הזה מנוהל כיום על ידי הדור השביעי של המשפחה, וממשיך ומייצר גם כיום יינות איכותיים. שם היקב עצמו הוא Tenuta Greppo, אבל היינות ממותגים כביונדי-סנטי וזה השם שמופיע על התווית.

היין של היקב היה איכותי וגם נדיר, אך בעקבותיו הלכו לאחר מלחמת העולם השנייה ייננים נוספים, וכיום כבר קיימים 200 פלוס יצרני ברונלו דה מונטלצ'ינו. מניסיון אישי – שווה לבקר ביקב.

צילום יגאל ברנע

נעבור לטעימה עצמה ולרשמים מכל אחד מהיינות שפגשנו. לגבי מחירים היינות בהמשך, אלו מחירי קנייה בעבר ובחו"ל, וכפי שהתרשמתי בעזרת גוגל מחיריהם הנוכחיים גבוהים יותר באופן טבעי.

צילום יגאל ברנע

Il Poggione, Brunello di Montalcino 2010

דור חמישי של יקב משפחתי. 3 שנים בחבית ומספר חודשים בבקבוק טרם שיווקו. רשמי טעימה – צבע שזיף כהה ונאה. אף עשיר אבל בסגנון מאופק ואלגנטי של פרי אדום, עור. מעט גוון קלוי, כנראה בזכות העץ, בתוספת ריח אורן עדין וקצת מפולפל. בפה – גוף בינוני, טעמי דובדבן, חמיצות נעימה, עגול. הטאנינים מורגשים ומבטיחים עוד אורך חיים, אם כי הם עדינים ואינם תוקפניים. סיומת ארוכה ונעימה. ציון יולו 16.2 (92). מחירו 250 ₪. כנראה באמת הרשים את הטועמים, כי בדרך כלל יש בקבוצה נטייה לקמצנות בציונים ליין הראשון בערב.

צילום יגאל ברנע

Mastro Janni, Brunello di Montalcino 2010

רשמי טעימה – צבע כהה, עטוף בהילה קצת יותר בהירה. אף מאוד אקספרסיבי ובועט, עם גוון מרירות, מאוד אדמתי, פרחוני ומבושם. בפה התפוצצות של פרי עשיר עם מעט מתיקות, גוף בינוני, חמיצות מצוינת לטעמם של חלק מהנוכחים, טעם עדין של גרידת קליפת תפוז. איכותי אבל הסיומת הייתה פחות מרשימה בעיני חלקנו. יין איכותי. מעיון בביקורות של מבקרים מקצועיים אני רואה שגם הם מאוד נהנו מהיין ומבטיחים לו אורך חיים כולל של 20-30 שנה. ציון יולו 16.3 (93). מחירו 250 ₪.

צילום יגאל ברנע

Poggio Antico, Brunello di Montalcino 2010

יקב שנוסד ב-1976 מאיחוד של שלוש אחוזות שונות. יינותיו נחשבים על האיכותיים באזור. רשמי טעימה – צבע שזיף מקסים עם הילה המעטרת אותו. אף מלא בניחוחות דובדבן, אורנים, שוקולד ומגוון תבלינים. גוף בינוני. יין מורכב, מאוזן להפליא, חלק, קטיפתי ואלגנטי. סיומת טובה. ציון יולו 16.3 (93). מחירו 280 ₪. אני אישית נתתי לו ציון גבוה יותר. יין איכותי ומבטיח גם לעתיד.

צילום יגאל ברנע

Canalicchio di Sopra, Brunello di Montalcino 2010

יקב משפחתי שנוסד ב-1962. לגבי היין – כנדרש לגבי הברונלו מדובר ב-100% סנג'ובזה, אבל במקרה הנוכחי הגפנים משני סוגי קרקע שונים בחלוקה שווה, ובדרך כלל היין הזה מאופיין במינרליות ובחמיצות. רשמי טעימה – צבע יחסית בהיר. אף מורכב מאוד מאופיין בניחוחות עור ואורווה, פרי עשיר ואדמתי, טחב ומנטה. בפה דובדבן עם חמיצות נהדרת. יין עגול ורך, מרירות קלילה שרק משלימה את התחושות, סיומת מעולה. מרגיש עדיין צעיר ועם טאנינים בועטים. ציון יולו  16.5 (93). המחיר 400 ₪.

צילום יגאל ברנע

Biondi-Santi, Brunello di Montalcino 2010

כבר דובר אודות היקב בפתיח. כמו רוב הברונלו – יישון 3 שנים בחביות עץ, ו-4 חודשים בבקבוק. רשמי טעימה – צבע רובי נאה מאוד. אף מרשים, עוצמתי ומורכב, עם ניחוחות פרי אדום, אדמה, פרחי בר, תבלינים ים תיכוניים ווניל. בפה – יין חלק וקטיפתי, סופר אלגנטי למרות שמרגיש עדיין צעיר, חמיצות מצוינת, סיומת ארוכה שלא רוצים שתיגמר. חשנו קפיצת מדרגה בטעימה. ציון יולו 17.7 (95). מחירו 475 ₪.

צילום יגאל ברנע

Casanova di Neri, Brunello di Montalcino Tenuta – Nuova 2010

יקב משפחתי שנוסד בשנת 1971. אז היו בנמצא 30 יצרני ברונלו בלבד. היקב התרחב והתפתח לאורך השנים, ויינותיו זכו להערכה רבה, כולל יינות שקיבלו ציון 100 מ-Wine Spectator. גם היין הזה בלט לטובה באיכותו בערב שלנו. רשמי טעימה – צבעו אדום עמוק ונאה. אף מלא פרי, אדמתי, ריח אורנים. גוף מלא. עוצמתי יותר מהאחרים שפגשנו הערב, ממש בסגנון המקובל יותר ביינות עולם חדש. יין מרשים עם אופי ונוכחות, חמיצות מצוינת, מורכב ומרובה שכבות,  וסיומת מרשימה. בהחלט אקורד מכובד לסיום הערב. ציון יולו 17.5 (95). מחירו 620 ₪.

ומעניין לעניין – מאחל לכולנו שנזכה במהרה לימים טובים יותר, ושציוני היינות שאנו שותים יהיו הגורם שיותר יטריד אותנו.

כרמים במונטלצ'ינו

YOLO – you only live once

יולו (YOLO – you only live once) הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש, בכ-10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש היינות. נוהגים לטעום כ-6-7 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות, ולתת ציון על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל מייחסים חשיבות קודם כל לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר