גבינות עזים ותרומתן לבריאות

חלב עזים עשיר בוויטמינים מקבוצות A, B ו-D ובמינרלים כמו מגנזיום, אבץ וסידן. צילום pixabay
נאוה רוזנפלד ושלומית דיליאון, דיאטניות קליניות באבוקדו'ס קידום בריאות ויועצות מקצועיות של חברת ליב, אומרות כי בחלב עזים יש חלבון מלא המכיל את חומצות האמינו החיוניות, קל לעיכול ועשיר בוויטמינים ובמינרלים

'מעשה העז' מאת ש"י עגנון, הוא סיפור קצר שבמרכזו איש יהודי פולני חולה, שרופאו המליץ לו לקנות עז ולשתות מהחלב שלה. הילת הבריאות סביב חלב עזים ומוצרי עזים בכלל קיימת לאורך ההיסטוריה. אז למה מוצרים אלו בריאים לנו?

ה-dna של חומצות האמינו. pixabay
ה-dna של חומצות האמינו. pixabay

חלבון איכותי

הרכיב המשמעותי שמספקים מוצרי החלב הם חלבונים. החלבון הוא אחד מאבות המזון – רכיב חיוני בתפריט בריא ומאוזן, בעל תפקיד מפתח בבריאות. בתינוקות וילדים. חיוני לגדילה והתפתחות תקינה, ובמבוגרים לשמירה על תפקוד תאי הגוף. החלבון מורכב מיחידות קטנות הנקראות חומצות אמינו. בני האדם מייצרים בעצמם את רוב חומצות האמינו, אך את אלה שגוף האדם אינו יכול לייצר בעצמו, הוא חייב לקבל מהמזון, והן נקראת חומצות אמינו חיוניות. למעשה, איכות החלבון בתפריט תלויה ביכולת לספק חומצות אמינו חיוניות בכמויות הדרושות לגוף. חלבון חלב העזים הוא חלבון מלא המכיל את חומצות האמינו החיוניות. טאורין היא חומצת אמינו המהווה את אחת מאבני הבניין שבונים חלבונים. בתינוקות חומצה זו היא חיונית, כלומר הגוף לא יודע לייצר אותה, וצריך לקבל אותה ממזון. לטאורין שנמצאת באופן טבעי בחלב אם, תפקיד חשוב  בהתפתחות הקשרים שבין תאי המוח והראייה. רמת הטאורין גבוהה במיוחד בחלב עזים, כ- 8% יותר מהכמות בחלב פרה.

כמות הסידן גבוהה בחלב עזים ביחס לחלב פרה
כמות הסידן גבוהה בחלב עזים ביחס לחלב פרה

ויטמינים ומינרלים

חלב העזים עשיר בוויטמינים מקבוצות A, B ו-D ובמינרלים כמו מגנזיום, אבץ וסידן. ביחס לחלב פרה, כמות הסידן גבוהה. מחקרים הראו כי זמינות ביולוגית (יכולת ספיגה ועיכול) של מינרלים חיוניים לגוף, כמו ברזל אבץ, נחושת וסלניום, טובה יותר מחלב עזים יחסית לחלב פרה, וכן יכולת הגוף לנצל אותם גבוהה יותר.

צילום שי נייבורג
צילום שי נייבורג

קל לעיכול

חלב עזים מכיל כדוריות שומן קטנות יחסית, כמות גדולה של חומצות שומן קצרות ובינוניות, וכמות נמוכה של חלבון מסוג α1 קזאין. הרכב ייחודי זה של שומן ושל חלבון, מוביל לגבן רך יותר במערכת העיכול, ומסייע לעיכול טוב יותר. עבור חלק מהאנשים תיתכן אי נוחות במערכת העיכול לאחר צריכת מוצרי חלב פרה. במידה ולא מדובר באלרגיה לחלבון הפרה או ברגישות ללקטוז, ייתכן שמעבר למוצרי חלב על בסיס עזים, יכול להקל על התופעות.

על מדף המוצרים בסופר ניתן למצוא מוצרי עזים בשלל צורות, טקסטורות וטעמים. לאחרונה הרחיבה חברת "ליב", איתה אנו עובדות, את סדרת המוצרים הטבעיים שלה, ונוספו לה מוצרים המבוססים על חלב עזים: גבינת גאודה, גבינת בורסן ויוגורט מחלב עזים. כלל המוצרים מופקים מחלב עזים מלא המגיע מעזים הגדלות ברמת הגולן, ומיוצרים בעבודת יד וללא חומרים מייצבים וחומרים משמרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר