האגודה למלחמה בסרטן יוצאת בהמלצות לציבור לקראת יום העצמאות

לקראת יום העצמאות, חג בו מרבים תושבי ישראל לצאת לפיקניקים ולצלות בשר על האש, יוצאת האגודה למלחמה בסרטן במספר המלצות לציבור, המתאימות גם לכל ימות השנה

צליית בשר על האש כרוכה בסיכון בריאותי של היווצרות חומרים מסרטנים, כתוצאה מחריכת יתר של הבשר ומספיגת עשן במזון. תהליך הבישול בטמפרטורות גבוהות לזמן ממושך וחריכת הבשר על הגריל, יוצרים חומרים הפוגעים ב- DNA בתאי גוף. חומרים אלו, גם בכמויות קטנות, עלולים לגרום לתהליכים סרטניים. מחקרים רבים שפורסמו בשנים האחרונות, מצאו קשר בין חומרים אלו לבין הופעת סוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וסרטן השד.

· מומלץ לצלות את הבשר רק על גחלים שכבר האפירו ולא בתוך להבות האש הגלויה, אשר מגיעות לטמפרטורה גבוהה ועלולות ליצור חומרים מסרטנים. במידה והבשר נחרך והפך לשחור, יש להסיר חלקים אלו ולא לאכול אותם.
· חשוב להקפיד לשמור את הבשר בקירור עד לזמן השימוש בו.
· אפשר לשלב צליית ירקות במקום בשר – כיוון שהם אינם מייצרים חומרים מסרטנים בזמן הצלייה.
· השרייה מוקדמת, הפיכה לעתים קרובות (כל דקה) ונפנוף, מגבילים את עליית הטמפרטורה בבשר, ומסייעים במניעת היווצרות גורמי סרטן.
· מומלץ לשלב בארוחה מגוון רחב של ירקות. כדאי למלא קודם את הצלחת עד חציה בירקות חתוכים בצבעים שונים או בסלט, ורק לאחר מכן להוסיף את הבשר לצלחת. מומלץ לאכול גם בצל ושום, עלים ירוקים, צמחי תבלין וכו', אשר להם השפעה מגינה.
· מומלץ להמעיט באכילת מאכלים משומרים, מעושנים, כבושים ומומלחים. מוצרים אלו, עשויים להכיל חומרים העלולים להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים.
· מומלץ להמעיט באכילת מאכלים מטוגנים, בייחוד בשרים, בהם כאמור נוצרים גורמים מסרטנים, אך גם מוצרי טיגון אחרים מזרזים תהליכים בלתי רצויים בגוף.
· מומלץ להעדיף כמנה אחרונה פרי עתיר בסיבים במקום ממתקים.
· מומלץ להימנע משימוש בשומן מן החי ולהעדיף שימוש בשמן זית או שמן קנולה.
· אם אתם צורכים אלכוהול, מומלץ לשתות עד כוסית אחת בלבד ליום. צריכה מרובה של אלכוהול עשויה להגביר את הסיכון לחלות בסוגי סרטן שונים.
· מומלץ להמנע מחשיפה לשמש במיוחד בין השעות 16:00 – 10:00, לחבוש כובע וביגוד מגן, לשהות בצל, ולהשתמש בנדיבות במסנן קרינה בעל מקדם הגנה של 15 ומעלה, גם כששוהים בצל. חשוב להרכיב משקפי שמש ולהרבות בשתיית מים.
· מומלץ לא לעשן כלל. אם הנכם מעשנים, אל תעשנו ליד הילדים ובני המשפחה. גם כששוהים באוויר הפתוח קיימת חשיפה לעישון פסיבי העשויה לגרום לבעיות בדרכי הנשימה, שיעול, ליחה, כאבים בחזה, ירידה בתפקוד הריאות, זיהומים בדרכי הנשימה, ברונכיט, ולעליה בסיכון להתקפות אסטמה בקרב ילדים הסובלים מאסטמה.
· מומלץ לשלב פעילות גופנית ביציאה לפיקניק ולפני הארוחה לעודד את הילדים והמבוגרים להשתתף במשחק כלשהו, כגון ריצה קלה או הליכה מהירה בסביבה.

ד"ר ניבה שפירא היא חברת ועדת העדכון בנושא מניעת סרטן באגודה למלחמה בסרטן, תזונאית רפואית, מרצה באוניברסיטה ת"א ודוברת עמותת עתיד של הדיאטנים הקליניים בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר