האם אלכוהול בריא או מזיק?

ד"ר אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל אומרת כי בעוד ארגוני בריאות ממליצים על שתי מתונה, השאלה היא מה זו שתייה מתונה והאם היא אינה מזיקה

אלכוהול מהווה חלק בלתי נפרד מחיי חברה, ארוחות, בילוים, געגועים, פרידות, שמחות, ומה לא. כל זה גורם לכך, שתעשיית האלכוהול הינה כוח כלכלי גדול מאוד. בארה"ב, מכירת משקאות אלכוהוליים מגיעה לכ-220 מיליארד דולר בשנה, אף על פי שנזקי האלכוהול ידועים ומדווחים. בהמלצות ארגוני בריאות מוגדרת שתיית אלכוהול מתונה כהמלצה בריאותית. נבחן האם כדאי להישמע להמלצה זו.

ראשית, יש צורך להגדיר מהי שתייה מתונה (moderate drinking). לפי משרדי הבריאות והחקלאות האמריקאים, מדובר במשקה אחד או פחות ביום לנשים, ועד שני משקאות לגברים. השוני בין ההמלצות לגברים ולנשים, מבוסס על סיבות פיזיולוגיות, בין היתר ואולי הסיבה העיקרית היא שרמת האנזים המפרק אלכוהול, נמוכה יותר בקרב נשים. שנית, יש צורך להגדיר מהי מנת אלכוהול: בירה כ-330 מ"ל, יין כ-150 מ"ל, משקאות יותר "כבדים" כ-45 מ"ל. הגדרת שתייה גבוהה שאינה מתונה, היא עבור נשים: 4 משקאות ומעלה ביום, או יותר מ-8 בשבוע. עבור גברים: 5 משקאות או יותר ביום, או יותר מ-15 בשבוע.

מה הן ההשפעות השליליות של אלכוהול?

מלבד סיבות כמו סכנה מוגברת לתאונות דרכים ואלימות, ישנן השפעות בריאותיות: עליית טריגליצרידים בדם (סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם); כבד שומני (סיכון מוגבר לשחמת כבד ואי ספיקת כבד); סיכון מוגבר לדמנציה (פגיעה בזיכרון), מחלת לב, יתר לחץ דם; עליה בסיכון לסוגי סרטן, כמו סרטן השד, סרטן מערכת העיכול והכבד; דיכאון והתאבדות. לנשים המשתמשים באלכוהול בהריון, יש סיכון מוגבר ללידת תינוק עם פגיעה מוחית והפרעות בהתפתחות (fetal alcohol syndrome) ועוד.

האם ישנן השפעות חיוביות בצריכת אלכוהול?

לא בטוח. במחקר שהתפרסם בכתב העת היוקרתי לנצט באוגוסט 2018, נטען כי באופן גלובלי צריכת אלכוהול מהווה אחד הגורמים המשמעותיים ביותר לפגיעה בבריאות וקיצור תוחלת החיים. המחקר הראה ששתיית אלכוהול גורמת לתמותה מכל סיבה, ובמיוחד לתמותה מסרטן ביחס ישיר לכמות האלכוהול. המחקר אומר כי רמת הצריכה שמקטינה עד למינימום את הסיכון הבריאותי היא 0 שתייה. לפי תוצאות המחקר, תוחלת החיים בגיל 40 למי שצרך 7-14 מנות אלכוהול בשבוע, יורדת ב-6 חודשים, למי שצרך בין 14-25 מנות בשבוע – 1-2 שנים, ולמי שצרך יותר מ-25 מנות בשבוע – ב-4-5 שנים.

האם כדאי להימנע לגמרי מצריכת אלכוהול?

אין זה אומר שאי אפשר פה ושם לשתות אלכוהול. המסקנה של המאמר היא הצורך בשינוי המדיניות של שתיית האלכוהול בעולם. והפסקת מתן המלצות שקיימות כיום על שתייה של עד שתי מנות ביום. המדיניות של ארגוני הבריאות לגבי האלכוהול חייבת להשתנות. נכון שהופיעו מחקרים לא מעטים על כך ששתייה מתונה יכולה להקטין סיכון לאירוע מוחי, אירוע לבבי ועוד. הבעייה היא שהעדויות הללו אינן מוכיחות קשר של סיבה-תוצאה, וגם אם יש יתרונות, באופן כללי אי אפשר לדעת מי ייהנה מהם ספציפית, ועל מי זה ישפיע לרעה. כלומר אי אפשר לחזות איך תשפיע שתיית אלכוהול ספציפית על אדם מסויים.

אז לשתות או לא לשתות?

ברור שמסיבות בריאות, כדאי לא להתחיל לשתות, אם לא שתיתם קודם, ולשתות כמה שפחות אם כבר התחלתם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר