היתרונות התזונתיים שבצריכת דגים טריים

עם המודעות ההולכת וגוברת לאורח חיים בריא, ברור לכל הקשר ההדוק שישנו בין תזונה נכונה לבין בריאות. על פי המלצות של האיגודים הרפואיים בעולם, הדג הוא אחד המרכיבים התזונתיים שחייבים להופיע בכל תפריט מאוזן, בתדירות של לפחות שתי מנות בשבוע

עם המודעות ההולכת וגוברת לאורח חיים בריא, ברור לכל הקשר ההדוק שישנו בין תזונה נכונה לבין בריאות. על פי המלצות של האיגודים הרפואיים בעולם, הדג הוא אחד המרכיבים התזונתיים שחייבים להופיע בכל תפריט מאוזן, בתדירות של לפחות שתי מנות בשבוע.

על סגולותיהם הבריאותיים של הדגים קיימת תמימות דעים בקרב דיאטנים ואנשי המקצוע. דגי הבריכות הם דגים טריים, הדורשים זמן בישול קצר, וכתוצאה אינם מאבדים את תכונותיהם התזונתיות הייחודיות בזמן הבישול.

דגים קלים לעיכול מבשר ולכן גורמים פחות עייפות לאחר הארוחה. ומעבר לכך, דגי הבריכות הרזים כגון אמנון, פורל וכסיף, מכילים כמויות קטנות של כולסטרול, בהשוואה לדגים קפואים.
כמו כן, צריכת דגים קבועה טובה לבריאות הלב, ומשפרת את הזיכרון.

דגים טובים ללב:
1. אכילת דגים באופן קבוע מורידה אצל אנשים בריאים את הסיכון ללקות באירועים קרדיאליים, כגון התקפי לב ושבץ. אחד המחקרים שנעשו בתחום מצא שאצל נשים סכרתיות (סוג 2) שצרכו דגים פעם אחת בשבוע נרשמה ירידה של 40% בסיכוי לפתח מחלות לב, לעומת נשים שאכלו דגים לעתים רחוקות. מסקנת המחקר היא, שלצריכת דגים באופן קבוע, לפחות פעם בשבוע, יש אפקט מגן על בריאות הלב. על כן, ארגוני הבריאות בארצות הברית ובאנגליה ממליצים על אכילת מנה עד שתיים של דג בשבוע, למניעת מחלות לב וכלי דם, למניעה של מוות מהתקפי לב.

2. הדגים עשירים בחלבון איכותי המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, ובחומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3. חומצות שומן אומגה 3 שנמצאות בעיקר בדגי מים קרים, הוכחו כתורמות למניעה ולהפחתה של סיכון למחלות לב וכלי דם, להקלה בכאבי פרקים ואפילו להתפתחות תקינה של עוברים ושל תינוקות.

דגים טובים לזיכרון:
1. במחקר שעקב לאורך שש שנים אחר יותר מ-3,500 נשים וגברים בגילאי 65 ומעלה, נמצא כי יש קשר בין אכילת דגים לקצב הירידה בזיכרון. מתברר, כי אצל אלה שצרכו בקביעות דגים פעם אחת בשבוע, קצב הירידה בזיכרון הואט ב-10%, ואילו אצל אלה שצרכו דגים לפחות פעמיים בשבוע, קצב הירידה הואט ב-13%. ההפרש הזה בירידת קצב הזיכרון דומה לירידה בזיכרון הנגרמת במשך 3-4 שנים.

2. דגים טריים עשירים בחלבון איכותי המכיל את כל חומצות האמינו החיוניות, עשירים בוויטמינים (B3 ,B12, E ובדגי ים בעיקר A ו-B) וכן במינרלים, במיוחד אשלגן, אבץ, מגנזיום, סלניום. חומצות שומן אלו הוכחו גם כתורמות להורדת קרישיות יתר בדם ולשמירה על התפקוד המוחי. מחקר שנערך בארה"ב בקרב בני 65 ומעלה מצא, כי אכילת דגים פעם בשבוע לפחות עשויה להפחית בכ-60% את הסיכון ללקות במחלת האלצהיימר.


עדינה לנג היא דיאטנית קלינית (Bsc) .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר