הספר 50 התענוגות של פרובאנס – עכשיו במהדורה אלקטרונית

הלנגוסטין של שף כריסטוף באקייה, 3 כוכבי מישלן. צילום אביטל ענבר
המחבר בחר ב-50 המקומות המומלצים ביותר, לטעמו, ה-Must. אמנות, גסטרונומיה, יין, פלאי טבע, כפרים יפים ועוד. ובונוס מיוחד: קבלו את רשימת מסעדות מישלן האהובות על אביטל ענבר בפרובנס

המהדורה האלקטרונית המעודכנת של "50 התענוגות של פרובאנס" רואה אור פחות משנה אחרי הספר המודפס (בהוצאת שטיינהרט-שרב). אביטל ענבר, מחבר הספר, אומר: "אין כמו פרובאנס בסתיו. צבעי השלכת, רבגוניות הפטריות בשווקים, מזג אוויר נעים רוב הזמן. בחגים שלנו, הדוחק העצום של חודשי הקיץ כבר התפוגג, הכבישים לא עמוסים כשהיו, המחירים יורדים. תחושה של חופשה אמיתית, הרחק מההמון".  החגים הם זמן מצוין לתכנן טיול על-פי 50 התענוגות של פרובאנס. הספר בנוי כך, שאפשר להתחיל ולסיים כל נקודה שרוצים. אפשר לטוס למארסיי, או לניס, לעשות טיול מעגלי, או לצאת מנמל תעופה אחד ולסיים בשני.

רוסיון, חבל האוכרה. נופים מדהימים ואוכל מעולה בפרובאנס. צילום אביטל ענבר
רוסיון, חבל האוכרה. נופים מדהימים ואוכל מעולה בפרובאנס. צילום אביטל ענבר

הספר החדש מתפרסם  18 שנה אחרי "התענוגות של פרובאנס", ששיגר עשרות אלפי ישראלים לאזור נהדר זה. הספר החדש לוקח אל היופי המהמם, אל המסעדות, משיא הצמרת ועד לעממיות ביותר, ממליץ על היקבים הטובים בכל סביבה, על מלונות ואכסניות, ומלווה אתכם בשווקים ודוכניהם המפתים, בכפרים התלויים, במוזיאונים יוצאי-דופן, בבתי-אמנים, בקאפלות שצוירו במאות ה-15 ו-16 ובמאה ה-20, בנופים מרהיבים ובמסלולי סיורים.

פטריות הבר בסתיו. צילום אביטל ענבר
פטריות הבר בסתיו. צילום אביטל ענבר

המחבר בחר ב-50 המקומות המומלצים ביותר, לטעמו, ה-Must. אמנות, גסטרונומיה, יין, פלאי טבע, כפרים יפים ועוד. הוא מבליט כל אחד באייקון של האות מ' באלפבית העברי העתיק. 50 הנבחרים הם חלק קטן מהמכלול: הם משובצים בתוך המבחר העצום של שכיות-החמדה שבחבל. הפן היהודי ההיסטורי לא נשכח. פרק מוקדש לחבל העתיק של יהודי פרובאנס, Comtat Venaissin – נחלת האפיפיורים שליד אוויניון, שקלט יהודים מגורשים מממלכת צרפת. גם רוזני פרובאנס קלטו מגורשים, והמחבר מציין נוכחות עתיקה זו ביישובים שונים. כמו כן הוא "גילה" גטו ביניימי נידח בעיירה קטנה בהרים צפונה מניס, ועוד. כאמור, פרקי הספר מתווים מסלול מעגלי, המקל על תכנון הטיול בין תענוגות פרובאנס. אפשר להתחיל בכל נקודה ולסיים בכל נקודה.

תפוח אדמה אפוי עם כתר לובסטר – מנת הדגל של ברונו, כוכב מישלן אחד. צילום אביטל ענבר
תפוח אדמה אפוי עם כתר לובסטר – מנת הדגל של ברונו, כוכב מישלן אחד. צילום אביטל ענבר

אביטל ענבר, סופר, מתרגם-ספרות ועיתונאי, שהיה המו"ל של מדריכי גומיו ישראל, הקדיש לצרפת שמונה ספרי-מסע בתוך עשרים שנה, בהחלט "מפעל" יחיד במינו. הספרים מבוססים כולם על מסעות-תחקיר מענגים. אחרי הספרים המוקדשים לצרפת בכללותה, פרובאנס, פאריס, דרום-מערב צרפת, יינות בורדו ואלזאס, "50 התענוגות של פרובאנס" הוא ספרו השביעי בסדרת "התענוגות". השמיני, אלקטרוני, "תמונות פאריסאיות", הוא מסע בעולם הרוח של צרפת, בקרב הסופרים שתרגם והאמנים הדגולים שהתיידד איתם, כמו איב מונטאן ומארגריט דיראס (אצל "מנדלי מוכר ספרים ברשת").

הספר נמכר באתר מנדלי מוכר ספרים ברשת, ובשאר חנויות הספרים המקוונות. מחירו 37

מסעדות הצמרת בפרובאנס שחביבות ביותר על אביטל ענבר

הלנגוסטין של שף כריסטוף באקייה, 3 כוכבי מישלן. צילום אביטל ענבר
הלנגוסטין של שף כריסטוף באקייה, 3 כוכבי מישלן. צילום אביטל ענבר

*** כוכבי מישלן

לה פטי ניס (( Le Petit Niceבמארסיי, 3 כוכבי מישלן, כנראה מסעדת הדגים ופירות הים הטובה היותר לאורך חופי הים התיכון (פרק 30).

מסעדת כריסטוף באקיה ((Restaurant Christophe Baquié, אוטל די קאסטלה, צפונית מזרחית לכפר לה קאסטלה, מזרחה ממארסיי. מטבח ים מצוין. כשביקרתי בה לאחרונה, היו לה שני כוכבי מישלן. כתבתי בספר שהיא ראויה לשלישי. ואכן, היא זכתה בו בפברואר 2018 (פרק 27).

מסעדת אלן דיקאס ((Restaurant Alain Ducasse, מונקו, 3 כוכבי מישלן. מטבח משותף לדיקאס ולשף הצעיר דומיניק לורי (פרק 8).

קינוח הלימון המדומה של מסעדת לה שוור ד'אור, 2 כוכבי מישלן. צילום אביטל ענבר
קינוח הלימון המדומה של מסעדת לה שוור ד'אור, 2 כוכבי מישלן. צילום אביטל ענבר

** כוכבי מישלן

שאטו דה לה שוור ד׳אור (Le Château de la Chèvre d'Or), 2 כוכבים, מטבח פרובאנסאלי ברמת הנוף המדהים הנשקף מחלונות המסעדה (פרק 7).

מטבח העשבים והירקות הנפלא של השף אדואר לובה, בבאסטיד דה קאפלונג ((La Bastide de Capelongue, בכפר בונייה שבחבל לוברון. יצירתיות שהפכה לקלאסיקה פרטית. שני כוכבי מישלן כבר שנים (פרק 46).

אוסטו דה בומאנייר (Oustau de Baumanière, לרגלי הכפר בו-דה-פרובאנס, שני כוכבים. השף הוותיק ז'אן-אנדרה שאריאל וסגנו מ-2015 גלן וייל, מגישים פרשנות מעודנת ויצירתית למטבח המקומי (פרק 32).

מיראזור (Mirazur), במאנטון, שני כוכבי מישלן. מטבח יצירתי מבריק של הארגנטינאי מאורו קולאגרקו. התפריט משתנה מדי יום ביומו לפי הירקות, העשבים והפרחים מהגינה, ומה שמביא הדייג (פרק 11).

הביצה המדומה – קינוח בלה פבוס, כוכב מישלן אחד. צילום אביטל ענבר
הביצה המדומה – קינוח בלה פבוס, כוכב מישלן אחד. צילום אביטל ענבר

* כוכב מישלן

לה פבוס (Le Phébus) שבז'וקאס, ליד גורד, בלב הלוברון. כוכב אחד. מטבח יצירתי מדויק הראוי מזמן לכוכב  השני (פרק 44).

פייר ((Peir, מסעדתו של פייר גאנייר, בגורד, כוכב אחד לעת עתה. גאנייר גיבש תפריט פרובאנסאלי שמוגש על פי שיטתו העכשווית: כל מנה היא כארוחה המורכבת ממנות רבות המוגשות יחדיו (פרק 41).

לה בון אטאף (La Bonne Etape), מסעדתו של ז'אני גלז, כוכב אחד, מטבח פרובאסאלי מעודן (פרק 46).

שה ברונו, מעוז הכמהין של פרובאנס, ליד לורג שבמרכז פרובאנס. כוכב אחד. לא המטבח הכבד המיועד ללקוחות הרגילים, אוליגרכים למיניהם, אלא הארוחה המיוחדת הקלה, האורגנית ברוב חלקיה, שיבשל בנז'מן ברונו על פי השראתו למי שיטלפנו להזמין. מוטב לבוא בשיא עונת הכמהין, החורף (פרק 50).

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר