השבוע בענף היין 119: יום האישה הבינלאומי בתעשיית היין הישראלית

יותר ויותר נשים שותות ומתעניינות ביין. מה לעשות – החך וחוש הריח שלהן משוכללים מאלה של הגברים. צילום איל גוטמן
השבוע אנחנו חוגגים את יום האישה הבינלאומי עם זרקור לתחום היין הישראלי: אלה שעושות ואלה שמקדמות, ולשמחתנו יש גם רבות ששותות ומתעניינות. כדיז'סטיף (אֶפְטָר) יש בסוף עוללות – סיפורים קטנים שעשויים לעניין

2018 אינה שנה מבורכת בנשים בכירות בתעשיית היין. אין ולו מנכ"לית אחת, אף על פי שהתחלפו בשנה האחרונה שלושה מנכ"לים של יקבים גדולים: בנימינה, רמת הגולן, כרמל. אין ולו ייננית ראשית אחת באף יקב מסחרי (האחרונה הייתה עירית בוקסר-שנק שעזבה את ברקן סגל וגם את עמק האלה). אבל בתעשייה יש עשרות נשים שמשפיעות: יינניות, נשות שיווק, סומלייריות, נשות יחסי ציבור, וכמובן המון נשים ששותות ואוהבות יין. אין לי מושג למה נשים לא מתברגות בתפקידי ניהול בכירים ביקבים גדולים. אין לי גם עניין לחפור יותר מדי בכל מה שקשור להדרת נשים בכל המקצועות, אז למה שהמצב יהיה שונה בענף היין.

לקדם את השנה החדשה בנימה אופטימית. צילום דוד סילברמן dpsimages ביקב אסף
צילום דוד סילברמן dpsimages

צריך לראות את השינוי שחל בהרגלי הצריכה בשנים האחרונות, ולהבין שנשים שותות יותר יין ומתעניינות יותר ביין, ומה לעשות – החך וחוש הריח שלהן משוכללים מאלה של הגברים. בתערוכות היין רואים יותר ויותר נשים. אולי בכלל צריך לצאת מתוך נקודת הנחה שענף היין הישראלי תקוע מבחינת הצריכה שלו והמיתוג העולמי שלו מפני שגברים מנהלים אותו. אני חושב שעם השנים העניין ישתנה, וכן אפשר יהיה לראות מנכ"ליות ביקבים גדולים, שמובילות מהלכים וקובעות סדר יום.

שימו לב גם למה קורה בהיבט של מבקרות יין או כותבות על יין. גם בתחום הזה אין ולו אחת בחבורת הגברים שלנו, וזה חבל. אין סיבה בעולם שלא תהיה מבקרת יין שתכתוב מנקודת מבט שונה ומרתקת על יין. בעולם הקימו לפני כמה שנים איזו התאגדות נשית של ענף היין, והייתה בקשה להתארגנות דומה גם בארץ, אבל הדבר לא צלח. אני לא מבין גדול בנשים, אבל הייתי שמח לראות שינוי בחשיבה, בתפיסה, בכלי עבודה שנשים יכולות להביא איתן על מנת לשנות משהו בענף היין הישראלי. אז הנה כמה נשים שמשפיעות על תעשיית היין.

טלי סנדובסקי – הייננית הראשונה בישראל

טלי – ייננית בכירה, עובדת ביקב רמת הגולן מהיום הראשון שלו, בשקט, מתחת לרדאר. באמתחתה יינות שזכו בעשרות מדליות, והזהב הקבוע – הבלאן דה בלאן.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

יעל גיא – מנהלת שיווק ומכירות בינ"ל ביקב רמת הגולן

יעל אחראית על כל מכירות היינות של היקב באירופה. כחלק מהתפקיד מקפצת יעל ממדינה למדינה ונפגשת עם קניינים ובעלי מסעדות, ובזכותה יינות רמת הגולן נמצאים גם במסעדות הכי הזויות בכל מיני מקומות, כמו זקופנה בפולין. אין ישראלי שלא מתרגש כשהוא מגיע לגמרי למסעדה בחו"ל ומגלה בתפריט היין שלה את יינות יקב רמת הגולן. האשמה  היא באשה האמביציוזית והמאוהבת עד כלות ביין שהיא מייצגת – יעל גיא.

ורד בן סעדון מיקב טורא – אלגנטיות בפעולה. צילום איל גוטמן
צילום איל גוטמן

ורד בן סעדון – מנהלת שיווק ומכירות ובעלים של יקב הבוטיק טורא

לוחמנית, פוליטיקאית, אשת תקשורת, מובילת דעת קהל, מתנחלת – יש כאלה שיגידו מתיישבת. מצליחה לעצבן עיתונאים ופוליטיקאים, אבל משחקת את המשחק באופן נפלא.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

כרמית אהרנרייך – אשת שיווק

אחרי שנים ביקב רמת הגולן וביקב הרי גליל, מצאה את  דרכה כעצמאית, וכיום מייעצת ליקב בזלת הגולן וליקב ירושלים – שם היא מנהלת את הייצוא. מביאה איתה נינוחות, מקצועיות, שפה עשירה.

משך כל מפגש שעתיים וחצי-שלוש. במהלכו יוטעמו יינות ישראלים ומהעולם באיכות גבוהה, בליווי גבינות, לחמים וירקות
צילום דוד פרלמוטר

רוני ססלוב – ייננית ומרצה

מיקב ססלוב, שם למדה את רזי הכנת היין מאביה החלוץ ברי ססלוב, התגלגלה רוני להיות מרצה בכל נושאי היין. היא לוקחת על עצמה להביא את היין לתודעת ציבור חובבי היין בהרצאות מרתקות חושים.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

שרונה פז-בלוגולובסקי – יקב ויתקין

פצצת אנרגיה. בעשר אצבעות מצליחה להפעיל עוד עשרים אצבעות של אחיה היינן (אסף) ובעלה הכורם (דורון). מיקב בחצר הבית עברה לנהל יקב בוטיק גדול, כשר, המייצר יינות איכות בעלי שם עולמי.

אורנה היא דעתנית, שיודעת בדיוק מה היא רוצה ולאן היא שואפת להגיע
צילום יונתן לבני

אורנה צ'ילאג – בעלת יקב וייננית

יקב נשי עם אוריינטציה איטלקית ביהוד – הכי קרוב לתל אביב. אישה דעתנית שלמדה באיטליה ודוגלת בסבלנות ובאורך רוח בעשיית יין. בשביל זה צריך להיות אישה.

ב- 2016 לורי לנדר (כאן עם שייקה לנדר) כבר מבינה שיש לה עסק עם חומרי גלם טובים, שאוהבים נוקשות בעשייה
צילום איל גוטמן

לורי לנדר – ייננית יקב צפרירים

מגדלת חמישה בנים ובעל, ואז החליטה לפתוח יקב. היא קטנה, עדינה, שקטה. היינות שלה רועשים, עוצמתיים, שונים. זה יקב עם הרבה עוצמה נשית.

יצילום מדף הפייסבוק

צילום מדף הפייסבוק

מיכל אקרמן – האגרונומית של יקב תבור

חיפושיות ווירוסים; זה מה שיש לה בראש. בשנים האחרונות מובילה מהפך בטיפול אלטרנטיבי עם פחות התערבות של חומרי הדברה, אלטרנטיבות להשקיה, לגיזום ושימוש במשאבי הטבע שנמצאים בשטח לטובת הגפן.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

יערה שמעוני – אשת מכון היצוא

בתוארה הרשמי היא מנהלת ענף תוצרת טרייה ויין במכון היצוא. בכלים שיש ברשותה היא מצליחה למקסם את תפקידה. משקיעה ואכפתית. מהר מאוד למדה את ענף היין ואת צרכיו, ובתוך כל הבירוקרטיה שסביבה ומעליה היא מצליחה.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

רנה סטבלצקי-זלצמן – יוזמת היקבים התאומים

רנה (מנוקד בשני צירה, כמו בשיר של אריאל הורוביץ) היא הרוח החיה והדוברת של 'זג יינות' יחד עם בן זוגה חוחי (ברוך) זלצמן ושותפם יובל שמיר. כדוברת רהוטה של גרמנית וצרפתית מובילה את יוזמת היקבים התאומים ישראל-גרמניה, בה לוקחים חלק ממיטב היקבים בארץ, לקידום היין הישראלי בגרמניה ולהעשרת ידע של התאומים הישראלים.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

ענת סלע ורפאלה רונן – הג'יאקונדות

מנהלות ומובילות חנות קטנה ומטריפה בלב תל אביב. בעיקר יינות מאירופה, אורגנים וביודינמיים. מייבאות יינות מיקבים קטנים שפזורים בכל מיני מקומות נידחים. תמיד אחר, תמיד מורכב, תמיד נפלא.

כרמי לבנשטיין – שיווק וייעוץ בענף היין

אשת אשכולות (תרתי משמע) בתחום היין. התחילה את הפעילות הענפה ורבת השנים שלה עם חנות יין בראשון לציון  ויבוא ויסקי. במשך 16 שנים מילאה תפקידי ניהול ושיווק ביקב כרמל מזרחי, והאחרון היה כסמנכ״לית לשיווק ומכירות במשך 6 שנים. ביקב טפרברג טיפלה ביצוא, ייעצה ליקב טוליפ, אומרת שהמליצה לקוקה קולה לקנות את יקב תבור  – מה שאכן קרה. במשך 5 שנים הייתה סמנכ"לית השיווק של ברקן, מרצה לשיווק יין במכללת תל חי, יועצת שיווקית לפיוז׳ן –  מיזם היין העולמי של היינן הישראלי דורון יצחקי, ויועצת ליקב אלונה.

צילום מדף הפייסבוק

צילום מדף הפייסבוק

אורנה בן חיים – בעלת משרד יחסי ציבור

עובדת עם יקב רקנאטי וחברת שקד. טוטאלית ללקוחות שלה, תמיד בציפורניים שלופות. שמישהו יעז לגעת בהם. יש לה צוות מקצועי שמחובר ומחבר.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

אורלי סגל – משרד יחסי ציבור של אישה אחת

עובדת עם יקב בנימינה. אחראית ובגדול על המיתוג והאני המאמין החדש של היקב, שהתחיל לפני שלוש שנים. יינות איכות במחירים נורמליים, תחת הסיסמה 'יין זול חייב להיות יין טוב'. משימה לא פשוטה ומאוד אמיצה של היקב, אבל בנחישות מול העיתונאים הצליחה להשריש ולהסביר את המהלך שהוביל את היקב למעמדו כיום.

קצת יין של נשים

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

יקב אחת – ייננית ניצן סברסקי

אחת 2016 – רוסאן עם ויונייה. נירוסטה בתוספת חביות. יין מאוד מאוזן. דשא קצוץ וריחות חורף. אגסים ופירות הדר בוסריים, בפה פרי טוב ומורכב. חמיצות טובה וטעמי עץ מושלמים.

אורנה צ'ילאג, אישה ויקב

יקב צ'ילאג – ייננית אורנה צ'ילאג

VIVO סירה 2014 – עם תוספת קצרצרה של קברנה סוביניון. התפוצצות של ריח שזיף בשל, פטל חמצמץ ועגבניות מרוסקות. בפה רעננות מקסימה, שוקולד וקפה, קינמון בקצוות. יופי של יין.

כרוניקה של החלטה ידועה מראש

עירית בוקסר-שנק – כשהייתה ייננית ברקן

אלטיטיוד 720 – ריחות של פירות יער בשלים, הרבה מנטול ואקליפטוס. בפה רעננות טובה ועפיצות מדויקת. טבק, שוקולד, ועוצמות פרי מרשימות.

ההפתעה הגיעה החודש לאחר שלין גולד קיבלה על עצמה לייצר יין דווקא בקפריסין

לין גולד – כשהייתה ייננית עמק האלה

סירה-פטיט סירה 2012 – יין מורכב מאוד, עם ריחות בשלים לצד רעננות. בפה היין מאוד חמאתי, שופע, רציני וחסון.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

לורי לנדר – יקב צפרירים

רוזה 2016 מסדרת הרי יהודה – קברנה פרנק עם נגיעה של קברנה סוביניון. קפיצה למים העמוקים של עשיית יין רוזה ביקב ביתי. שנה שנייה ברציפות, ואין כאן עניין של מזל אלא הרבה שכל, מחשבה ונחישות. יין מאוזן להפליא מורכב בטעמי הפרי לצד מינרליות משובחת. שאפו.

נועם צרפתי הגיב

אני אוהב חובב יין. נקודת המפגש הכי משמעותית ביני לבין יין גלומה במפגש עם הסומלייה, ולאו דווקא עם היינן/ית או מי מעובדי/ות היקב. חשבתי שראוי לציין גם את מור ברנשטיין ושירה צידון, ועוד רבות וטובות אחרות שעושות חיל בקידום תרבות היין בארץ, בקרב חובבים כמוני.

שניר גולדפינגר הגיב

אם כבר לבחור יינות של עירית בוקסר-שנק מתקופתה בברקן, אז הבחירה צריכה להיות בצפית מסדרת אסמבלז', או הפינוטאז' מסדרת הספיישל רזרב.

 

עוללות

צילום אנטולי מיכאלו
צילום אנטולי מיכאלו

שבת 10.3: יריד זמן יין בגליל עם חמישה יקבי בוטיק ומזקקה

אם אין לכם עדיין תכניות לשבת, אז זה נראה מעניין: יריד יין גלילי שיתקיים בשבת 10.3.18, בין השעות 10:00-16:00בחורשת האקליפטוסים מול הכרמים של יקב יפתחאל באלון הגליל. מי שמארגנת את הנושא היא עמותת זמן גליל מערבי שמקדמת את התיירות והפנאי באזור זה, ומקיימת כבר שנה שישית ברציפות את יריד זמן יין בהשתתפות חמישה יקבי בוטיק ומזקקה אחת מהגליל: יקב שטרן, יקב יפתחאל, יקב אורגני לטם, יקב כישור, יקב אשקר ומזקקת יוליוס של מי שהיה כתב יין מוערך – יובל הר-גיל (בתמונה למעלה) המכונה ג'וב.

צילום אנטולי מיכאלו
צילום אנטולי מיכאלו

מחיר הכניסה ליריד 50 ₪ למבוגר (ילדים ללא תשלום), כמקובל כולל כוס יין במתנה וטעימות מיינות היקבים ותוצרי המזקקה. יהיה גם דוכן אוכל בתשלום כדי שלא תהיו רעבים, וניתן יהיה לקנות יינות של היקבים המשתתפים ביריד. מידע נוסף יוכל לתת צביקה אופיר מיקב יפתחאל באלון הגליל: 052-2824644 , וזה קישור לעמוד היריד בפייסבוק.

צילום דניאל לילה
צילום דניאל לילה

צעד נוסף לקידום תרבות היין – מועדון חובבי היין במלון דן אכדיה

רשת מלונות דן תחנוך ביום חמישי 22.3 בשעה 20:00 את מועדון חובבי היין שלה במלון דן אכדיה הרצליה, עם הרצאה של אדם מונטיפיורי על ארבעה המהפכים שעבר היין הישראלי. מבטיחים גם טעימות יינות ישראליים, ביניהם  C בלאן של קסטל, בלאן דה בלאן ירדן, גוורצטרימינר טפרברג, שיראז כרם קאיומי של כרמל, קריניאן פרא רקנאטי, קברנה סוביניון רזרב פלם, ויער יתיר. זו בהחלט יוזמה שאפתנית, כשבמהלך השנה יתקיימו במקום אירועי יין, הרצאות מקצועיות, פגישות עם ייננים, וערבי טעימה מודרכת.

21.3: מכירה פומבית של יינות נדירים מאוספים פרטיים של בית המכירות הפומביות תירוש בליווי מקצועי של דרך היין

בית המכירות הפומביות תירוש משתף פעולה עם רשת "דרך היין", ויקיים ביום רביעי 21.3.18 בשעה 19:30 מכירה פומבית של יינות נחשבים ונדירים. היינות במכירה מגיעים מאספנים ישראליים, וברשימת הפריטים המוצעים ניתן למצוא יינות צרפתיים איכותיים ונדירים מיקבים מהשורה הראשונה כמו פטרוס, לאפיט, רוטשילד, לצד יינות איטלקיים נחשבים וגם מבחר מיוחד של יינות ישראליים. הסכום ההתחלתי הכולל של היינות שבקטלוג הוא כחצי מיליון שקלים.

מוצעים למכירה כ-240 יינות ומארזי יין, ובסך הכל כ- 1,000 בקבוקים מאזורי היין המובילים בעולם. בין היינות הישראלים במכירה: שלישיית יינות ירדן קברנה סוביניון מהשנים 90', 93' ו-99'  ב- 400 $; בקבוק ירדן קברנה סוביניון שנת 85' ב-400 $; מארז של שני ירדן קצרין משנת 96' ב-600 $, ושלושה ירדן קצרין 2008 ב-800 $. מיקב מרגלית מוצע מארז שני בקבוקי מגנום קברנה סוביניון מהשנים 93' ו-2005, ב-1,200 $; גרנד וין של קסטל משנת 96' ואילך, קלו דה גת, פלטר ושאטו גולן. חלק מההכנסות ממכירת היינות הישראליים ייתרמו לטובת עמותת 'מצמצמים רווחים' הפועלת לקידום בוגרי שירות צבאי בהשתלבותם באזרחות.

התצוגה תתקיים בימים שישי – שלישי 16-20.3, המכירה ביום רביעי, 21.3 בשעה 19:30 בבית המכירות הפומביות תירוש, חבצלת השרון 35, כיכר דה שליט הרצליה פיתוח, וכן באתר האינטרנט של תירוש – אונליין LIVE.

 

 

תגובה אחת

  1. יש עוד כמה נשים שחשוב לציין לפי דעתי בכתבה כזאת כמו מורן עשור, שירה צידון, מור ברושטיין ועוד…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר