השבוע בענף היין 176: 30 היינות שאליהו היה שמח ללגום בפסח 2019 וגם כאלה שממש לא

השבוע יינות נטו – 30 יינות שבחרנו מתוך רבים אחרים שטעמנו ולא חשבנו שתרצו לשתות בחג, אז למה למזוג אותם לאליהו שצריך לעבור בבתים רבים כל כך בליל הסדר. רק השאירו לו דלת פתוחה ולעצמכם דאגו לנהג תורן אם צריכים לחזור הביתה

רשתות השיווק מוצפות ביינות במחירי מבצע –  מכירת חיסול של יינות בינוניים, וזאת בלשון המעטה. נראה כי היקבים הגדולים מסתמכים על הביקורות של שנה שעברה, כאשר די פירגנו ליינות הזולים, כי היה הרושם שסוף סוף היקבים הבינו כי צריך להשתמש בחומרי גלם טובים דווקא ביינות הללו שנמכרים במיליוני בקבוקים. אבל לצערי יש רגרסיה,  והפעם יינות הסופרים, המכונים יינות ברקוד, מאכזבים. יקב רמת הגולן שמוכר את סדרת הר חרמון ב- 80 ₪ ל- 3 בקבוקים, הוא המאכזב ביותר. אחרי כמה שנים של יין עם הכי הרבה VFM (תמורה לכסף – תל"כ), החליטו השנה לבקבק נוזל שמזלזל בלקוחות היקב, עשר מכות קיבלו המצרים. זו כנראה המכה האחת עשרה שהייתה אמורה לרדת עליהם אם לא היינו סוגרים עניין, והיה צורך בעוד אחת.

יקב טפרברג שתוקף מכל הכיוונים עם פרסומות ושיווק משפחתי, מציף את המדפים ביינות לא ראויים אפילו לבישול, בעיקר בסדרת "ישראלי" הממותגים תחת יקב אפרת (טפרברג) במחיר של  18 ₪ לבקבוק. סדרת ממלכת יהודה של אפרת-טפרברג נמכרת ב- 23 ₪ לבקבוק. ראוי יותר לקרוא ליין הזה ממלכת עמלק, כי זה בדיוק יין שצריך להגיש לשונאים שלנו. יקב ציון מוכר את סדרת דולב ב- 19 ₪ לבקבוק – מדובר בנוזל לא ראוי בעליל. יקב ברקן-סגל מוכר את סדרת פרימייר במבצע של 3 בקבוקים ב- 50 ₪. גם הנוזל הזה לא ראוי להיקרא יין. הקלאסיק של ברקן נמכר ב- 20 ₪ הבקבוק, וגם הוא פשוט מזעזע, עם חומציות ועפיצות שקשה להבין.

קרני אור: יקב רמת הגולן יצא עם סדרת שיאון במחיר של 19 ₪ לבקבוק, שהתגלה כיין מהנה וראוי. יקב תבור עם סדרת הר ב- 30 ₪ לבקבוק היו הטובים ביותר בטעימה של יינות הסופר, לצד יינות יקב כרמל סלקטד ב- 20 ₪ לבקבוק.

בקיצור, חלק ניכר מהיקבים הגדולים (רמת הגולן, טפרברג, ברקן-סגל, ציון) פשוט חזרו לזלזל, והציפו את השוק ביינות לא ראויים. המחיר אכן נמוך, אבל יגרמו סבל לשותים אותם ואין סיבה בעולם לעשות זאת. ואם כבר מישהו מתעקש, אז להכין מהם סנגריה עם הרבה מיץ תפוזים ותוספת הגונה של אלכוהול כדי להעלים את טעם היין. אבל הנה מה כן לשתות:

אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן. האצילות מחייבת להגיע לאירוע ביקב ב- 1 ביוני
אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב שאטו גולן קברנה סוביניון 2016 – 85% ענבי קברנה סוביניון, בתוספת 14% סירה ו-1% פטי וורדו. ארומות של פירות אדומים עסיסיים, מתובלים קלות בקינמון, ציפורן ואלון קלוי. חך עסיסי של פרי אדום ושחור, מבנה מורכב, גימור נקי. מחירו 139 ₪.

יקב שאטו גולן סירה 2016 – יין עשיר, מתובל, עשיר. טאנינים מוצקים לצד פירות שחורים בשלים, חומציות נפלאה. מחירו 155 ₪.

יינות יקב FIVE STONES. צילום מדף הפייסבוק
יינות יקב FIVE STONES. צילום מדף הפייסבוק

יקב FIVE STONES רוזה 2018 -עשוי מענבי מרלו ותוספת של 10% קברנה סוביניון. יין מרענן, פרחוני, טעמי פרי בשל מאוד נעים, חומציות נפלאה. מחירו 75 ₪.

יקב FIVE STONES  נוביליטי אדום 2016 –  בלנד של  43% קברנה סוביניון, 31% מרלו, 16% פטי וורדו ו-10% קברנה פרנק. אף מלא תבלינים נפלאים ומעט עץ קלוי. בחך פרי שחור מרוכז מעודן ומאוזן. מחירו 130 ₪.

יקב מאיה
יקב מאיה, צילום מדף הפייסבוק

יקב מאיה מארה אדום 2018 – בלנד של זני אגן הים התיכון, מעשה ידי צמד פרופסורים יוונים ודוד בר אילן מקומי. ארומות של פירות צעירים לצד עשבי תיבול רטובים. החך פירותי, קליל ומאוד מענג. מחירו 69 ₪.

יקב הר אודם של מיכאל אלפסי עם הבנים הייננים ישי ואדם
יקב הר אודם של מיכאל אלפסי עם הבנים הייננים ישי ואדם

יקב הר אודם יער אודם אדום 2018 – בלנד של קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק. ארומות של פרי צעיר תוקפני. החך שופע ומקסים. מחירו 69 ₪.

ז'ק קפסוטו. צילום מדף הפייסבוק
ז'ק קפסוטו. צילום מדף הפייסבוק

קפסוטו סמואל אדום 2016 – בלנד מענבי מורבדר, גרנאש נואר, סירה וקונואז. ניחוחות של דובדבנים בשלים ופירות יער. חומציות מרעננת וטובה. מחירו 70 ₪.

האחים רוזנברג: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל
האחים רוזנברג מיקב אדיר: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב אדיר בן זמרה סוביניון בלאן 2018 – ארומות של אננס, מנגו ומעט אשכולית, הדשא הקצוץ בכל הדרו, מכין את החך נפלא לטעמים נקיים של סוביניון בלאן ארומטי. שאפו.  מחירו 87 ₪.

מאירם הראל יינן יקב אמפורה. צילום מדף הפייסבוק
מאירם הראל יינן יקב אמפורה. צילום מדף הפייסבוק

יקב אמפורה גרנאש בלאן 2018 – ארומות של קמומיל ודבש. בחך הווניל מתפרץ, ונוכח באופן ברור ומדהים. שזיפים סגולים ומינרליות טובה. יופי של יין. מחירו 92 ₪.

יקב אמפורה בלאן דה נואר – בלנד מענבי קריניאן, סירה ומרלו. ארומות של תות שדה ודובדבנים צהובים. חך שופע פרי נקי ומינרלי. מחירו 89 ₪.

יקב אסף אבא ובן: אסף ואורן קדם
יקב אסף אבא ובן: אסף ואורן קדם

יקב אסף פינו גרי 2018 – ארומות של צוף. תבלינים מובילים לחך עשיר בטעמים מתקתקים חדים ונקיים. יופי של יין. מחירו 94 ₪.

היין מיוצר על פי הידע הרב והניסיון אותו צברו פרופסור ברבדו (מימין) ופרופסור שוסיוב
פרופסור בן עמי ברבדו (מימין) ופרופסור עודד שוסיוב. צילום איל גוטמן

יקב ברבדו סוביניון בלאן 2018 – ארומות טרופיות לצד עשבי תיבול (זעתר, מרווה). בחך פירות טרופיים שמתמזגים נפלא. מחירו 82 ₪.

יקב ברבדו קברנה סוביניון 2016 – יין שנותן כבוד לקברנה סוביניון אזורי מכרמי יוסף. ירוק מאוד, ונילי, זיתים ירוקים ונענע. החך שופע פרי אדום בשל, פלפל ירוק ופלפל שחור. כבוד. מחירו 115 ₪.

רמי בר מאור. צילום מדף הפייסבוק
רמי בר מאור. צילום מדף הפייסבוק

יקב בר מאור סירה 2015 – ארומות עוצמתיות של פרי שחור ועץ קלוי. חך עמוס בטעמים של פרי בשל ועוצמתי. המון טעמי אדמה, וטאנינים שעובדים בצמוד עם טעמי הפרי. יין אחר. מדהים. מחירו 139 ₪.

יקב הר ברכה איש הרים שיראז – צבע סגול אטום. ארומות של שזיפים ודובדבנים ריבתיים. בחך שופע עץ לצד פרי בשל. יין עוצמתי שקשה להתעלם ממנו. מורכב מאוד. מחירו 92 ₪.

יקב לוריא רוסאן 2018 – יין לבן שופע ארומות וטעמים של דבש, פירות הדר בוסריים ואגסים בשלים. לשתות קר מאוד. מחירו 79 ₪.

יינות יקב מטר. צילום מדף הפייסבוק
יינות יקב מטר. צילום מדף הפייסבוק

יקב מטר (הכשר של פלטר) פטי וורדו 2016 – ארומות של פטל ואגוזים. יין חמאתי מאוד, שופע פרי וחמיצות טובה. שאפו. מחירו 142 ₪.

אבא ובןו: יאיר ואסף מרגלית. צילום פאפא רצי

יקב מרגלית פרדיגמה 2016 – פרדיגמת GSM. יין רך, חמאתי, פרי נקי, עפיצות טובה, חומציות מדויקת. נפלא.  מחירו 145 ₪.

דנה בני. צילום ערן רז
דנה בני ייננית יקב ננה. צילום ערן רז

יקב ננה שנין בלאן 2018 – ארומות של מלון ירוק, ליצ'י ותפוחי עץ. חך מתקתק עם נגיעות של ירקרקות שמעלה חיוך. מקסים. מחירו 105 ₪.

יקב ספרה First Page - יין שצריך עוד זמן להתפתח
דורון וסימה רב הון מיקב ספרה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב ספרה קונספט לבן שרדונה 2018 – ארומה עדינה של תפוח בתנור, אפרסק ומגע של חציר מיובש. החך שופע פרי שמתפתח, ועם כל לגימה מוסיף עומק ועניין. חומציות טבעית ורעננות נקייה, אפטר טייסט מינרלי. מחירו 104 ₪.

ג'ף מורגן מיקב קובננט בכרם
ג'ף מורגן מיקב קובננט בכרם

יקב קובננט בלו סי רוזה 2018 –  100% ענבי סירה מכרם תל פארס. ארומות של תות שדה וקלמנטינות. החך שופע דובדבנים, פירות הדר ולימון מתוק. יופי של רוזה. יופי. מחירו 88 ₪.

יוגב צדוק יינן יקב רמת נגב בנם של המייסדים נירה ואלון. צילום מדף הפייסבוק
יוגב צדוק יינן יקב רמת נגב בנם של המייסדים נירה ואלון. צילום מדף הפייסבוק

יקב רמת נגב מרלו קדש ברנע 2016 – מרלו קליל, שופע פרי עם טעמים נקיים ועדינים. יין מקסים. מחירו 58 ₪.

מקס הרצברג מיקב הרצברג. צילום מדף הפייסבוק Wine on the vine
מקס הרצברג מיקב הרצברג. צילום מדף הפייסבוק Wine on the vine

יקב הרצברג רוזה 2018 –  בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ומלבק. יין קליל, מאוזן להפליא, שאפשר ללעוס אותו. שאפו. מחירו 58 ₪.

דני יניב ביקב בן-נון – מדרון איכותי בכרם. צילום איריס לוי
דני יניב ביקב בן-נון. צילום איריס לוי

יקב בן נון Blue Note 2016 – בלנד של 85% ענבי סנג'ובזה עם 8% מרלו ו- 7% קברנה פרנק. ארומות של ורדים, פרחים יבשים. עשבי תיבול מתערבבים עם ניחוח של עור ואדמה רטובה. חך שופע דובדבנים שחורים, פטל טבק ותה מרוכז. טאנינים חדים, חומציות תוססת. יין מורכב מאוד שעתידו עוד לפניו. אנדרדוג וואו. מחירו 239 ₪.

צילום מדף הפייסבוק
צילום מדף הפייסבוק

יקב רימון בלאן דה נואר 2018 – בלנד של קברנה פרנק וקברנה סוביניון שמעניקים ליין גוון ורוד מקסים (לא ברור לי למה היקב החליט לקרוא ליין הזה בלאן דה נואר; מדובר ברוזה קלאסי על כל מאפייניו). באף הנוזל בבקבוק פרחוני מאוד, נקי וחד. בחך מתיקות נעימה עם טאנינים קלילים וטעמי פרי עשירים. מחירו 79 ₪.

יעקב בן דור (משמאל) מנהל יקב יתיר וערן גולדווסר היינן. צילום שוקה כהן
יעקב בן דור (משמאל) מנהל יקב יתיר וערן גולדווסר היינן. צילום שוקה כהן

יקב יתיר נחל יתיר 2015 – היין מורכב מ-77% סירה, 16% טנאט ו- 7% מלבק. אחד היינות הטובים ביותר בטעימה. נקי, בשל, חמאתי, מדויק להפליא. שאפו. מחירו 150 ₪.

גיא אשל עם אלכס הרוני
גיא אשל יינן דלתון עם הבעלים אלכס הרוני. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב דלתון פטיט סירה 2017 – חך עשיר מאוד, חמאתי, נקי. יין נפלא. מחירו 65 ₪.

היינן הראשי הוותיק ששורד את כל המהפכות ביקב
ויקטור שונפלד היינן הראשי של יקב רמת הגולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב רמת הגולן ירדן מרלו 2016 – יין עדין ורך. טעמים של אוכמניות, שוקולד לבן, שוש ועץ קלוי. מרלו צפוני משובח. מחירו 109 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
איתי בן חיים יינן יקב בן חיים. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב בן חיים סנה 2016 – קברנה סוביניון, מרלו ומעט קברנה פרנק. ארומות של פירות אדומים, עשבי תיבול יבשים, ובקצוות מנטה. חך מרתק, מענג, שפע של טעמי ענבים עסיסיים במיוחד. יין עם טעמי ענבים (הגיע סוף העולם) – חובה לטעום. מחירו  100 ₪.

ייננית ויינני יקב הרצוג הכשר מקליפורניה. צילום מדף הפייסבוק
ייננית ויינני יקב הרצוג הכשר מקליפורניה. צילום מדף הפייסבוק

יקב הרצוג ליניאג' קברנה סוביניון 2016 – ארומות עשירות. חך דומיננטי, באיזון נפלא של פה ואף השופעים טעמי דובדבן שחור וטבק. מחירו 100 ₪.

צילום מדף הפייסבוק של אבי בן מבשרת
צילום מדף הפייסבוק של אבי בן מבשרת

יקב כישור כרם מצודת תפן 2016 – קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו ופטי וורדו. ארומות ירוקות לצד פלפל שחור ולבן. חך פירותי מאוד, נקי ועשיר. יופי של יין. מחירו 140 ₪.

צילום מדף הפייסבוק של יקב פסגות
צילום מדף הפייסבוק של יקב פסגות

יקב פסגות פיק 2016 – סירה, פטיט סירה ומורבדר. יין בומבסטי שיש בו הכל ובגדול. קשה להתעלם מהעוצמות של הארומות וטעמי הפרי. אניס, אגוזים, פרי אדום שחור, קפה ווניל. שאפו. מחירו 150 ₪.

יקב עמק יזרעאל רוזה גרנאש NATURAL מבעבע 2018 – שיטת עשיית היין על מנת לקבל בעבוע טבעי: הנוזל מותסס פעם אחת בבקבוק, ומבוקבק כאשר יש בו עדיין שמרים ותסיסה, וזה מספיק כדי לייצר בועות עדינות. היין אמור לצאת בימים הקרובים למדפים. טעמתי אותו ביקב לפני שבוע ביום אביבי, ומפה לשם תוך חצי שעה נגמר הבקבוק. מתיקות עדינה לצד חומציות מאוד נעימה, שפותחת את התאבון אפילו לסטייק שומני ועסיסי. יש עתיד לעם היושב בציון. מחירו 69 ₪.

לסיכום: מול הביזיון של יינות הסופר, יש יופי של יין במחירים קצת יותר גבוהים – כאן טעמנו 30 יינות כאלה, ומשמח שיש עוד רבים אחרים כאלה, אבל איך אמרו חז"ל: החיים קצרים מדי מכדי לשתות יינות גרועים.

לקוראות וקוראי אכול ושאטו אנו מאחלים חג פסח שמח בו נעלה את הצריכה השנתית של יין בישראל ונחזור הביתה בשלום

מוזמנים להתיידד עם הטלגרם של אכול ושאטו – foodis.co.il

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר