השקת יינות יקב כישור – בעשיית יין כדאי להיות מג'נון

ריצ'רד דייויס הקים את היקב לפני 12 שנים. הוא משתמש לעשיית היינות רק בענבים מחלקות של היקב ולא קונה ענבים מכרמים אחרים. היום היקב מייצר כ-55,000 בקבוקים בשנה מכ-100 דונם כרמים

היו זמנים שטוליפ היה היקב היחיד בארץ שהיה לו מסר חברתי, והוא העסיק עובדים בעלי צרכים מיוחדים הגרים בכפר תקווה שבקריית טבעון. לאחרונה השתתפתי בטעימה רחבה של יינות של יקב כישור – יקב בעל מודעות חברתית מיוחדת במינה. היקב שוכן בישוב כישורית בו מתגוררים 170 בעלי צרכים מיוחדים, וכל רווחי היקב חוזרים לכפר עצמו. הרבנות מעניקה ליקב כשרות, ולכן לצערי אינה מתירה לבעלי הצרכים המיוחדים לעסוק בייצור היין בפועל.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

היקב ממוקם על רכס הר בתפר שבין הגליל המערבי והגליל העליון, והוא הוקם על ידי היינן והכורם ריצ'רד דיוויס שעלה מדרום אפריקה, הנעזר ביועץ היין איתי להט. הטעימה נערכה במסעדת "איגרא רמא" בתל אביב, שזכתה לשבחים רבים ובצדק. המסעדה נסמכת על חומרים מקומיים מצוינים – דגה, פירות ים, סלטים רבים, וללא בשר. יש בה גם אווירה נהדרת, שירות מאיר פנים, ויינות ישראלים איכותיים במחירים נוחים.

ריצ'רד דייויס הקים את היקב לפני 12 שנים, משתמש לעשיית היינות רק בענבים מחלקות של היקב, ולא קונה ענבים מכרמים אחרים. היין הראשון שיקב כישור ייצר היה ב- 2010, והיום היקב מייצר כ- 55,000 בקבוקים בשנה מכ- 100 דונם כרמים, ותוך זמן קצר יחסית קנה לו מעריצים רבים. למרות הקרקע העשירה בה נטועים הכרמים, אין כרמים אחרים באזור אלא במרחק העולה על 25 ק"מ מהישוב. ריצ'רד מספר כי מצא באזורים בהם נטעו את הכרמים של היקב גתות עתיקות, המוכיחות כי הוא לא הראשון שנטע כרמים באזור. בשני אזורי גידול נטועים רוב כרמי היקב: נחל אסף – נחל אכזב ברוב ימות השנה, וכרם מצודת תפן – ליד שרידי מצודה עתיקה שנמצאה במקום. ריצ'רד בוצר רק כ- 900 ק"ג מכל דונם, וכך הוא מקווה לשמור על איכות הפרי והיינות. הזנים שהיקב מגדל הם בעיקר אלה המאפיינים את אזור בורדו: קברנה סוביניון, פטי וורדו, מרלו, קברנה פרנק, ויונייה, גרנאש ומורבדר. מגדלים גם ריזלינג – לא בורדולזי אבל מענין, וליקב יש ארבע סדרות של יינות: כרם מצודת תפן, כישור, משגב, כרם נחל יסף.

יקב כישור בגליל המערבי ממוקם בכפר כישורית שמאכלס מבוגרים בעלי מוגבלויות. כבוד ליינות וכבוד לעשייה החברתית. צילום דוד סילברמן dpsimages
יקב כישור בגליל המערבי ממוקם בכפר כישורית שמאכלס מבוגרים בעלי מוגבלויות. כבוד ליינות וכבוד לעשייה החברתית. צילום דוד סילברמן dpsimages

כישור לבן 2018 – יין מענבי ויונייה וסוביניון בלאן. ענבים מבציר מוקדם אפשרו שמירה על רעננות ויובש. יין קל  – רק 12.5% אלכוהול, מאוד ארומטי. טעמי פרחי הדר, חמיצות נעימה ומרעננת, וסיומת ארוכה. יופי של יין המתאים ביותר לקיץ שלנו שמסרב לעזוב. המחיר 85 ₪.

כישור רוזה 2018 – עשוי מענבי גרנאש אדום וקברנה פרנק, שגם כן נבצרו מוקדם על מנת לשמור על רעננות הפרי. הגרנאש תרם את רכותו, והקברנה פרנק מביא את הטעמים הים תיכוניים. אינני חסיד של יין רוזה, אבל הוא תופס תאוצה מדהימה, וכל היקבים מוסרים כי יש עלייה ניכרת בכמות הרוזה שהציבור רוכש. בטעימה, הרוזה קליל ומאוד טעים. טעמים הדריים מאוזנים, חמיצות עדינה, מתובלת ורעננה. 12,5% אלכוהול. המחיר 85 ₪.

משגב ויונייה 2018 – 14% אלכוהול. מאוד ארומטי ומאוד אופייני לזן. סחיטה מאשכולות שלמים שתססו בחביות עץ אלון, ושהייה על השמרים במשך כחצי שנה. יין יבש ופרחוני. מצוין לאוהבי זן הויונייה, חומצי בצורה בולטת.  המחיר 95 ₪.

כרם נחל יסף ריזלינג יבש 2018 –  זן הענבים שאני אוהב. עשוי מ- 100% ענבי ריזלינג בבציר מוקדם מכרם נחל יסף, הנטוע במורד כישור אל שיפולי נחל יסף. ערוץ הנחל מנקז אליו רוחות קרות בלילה, והריזלינג כידוע אוהב קור. היין עשוי מהנוזל החופשי שיוצא בהתחלה, ואוצר את רעננות הפרי. יין עדין ומינרלי. כישור עושים גם יין ריזלינג חצי יבש וחצי מתוק. צריך לנסות את כולם, כי הם בהחלט נותנים מנעד טעמים שונים של ענב הריזלינג. לכאורה יין חד זני, אך עם אופי משתנה. מומלץ. המחיר 120 ₪.

משגב סירה 2016 – עשוי מענבי סירה שנבצרו ידנית וקוררו בטרם העיבוד. השריה קרה למשך שלושה ימים לפני העלאת הטמפרטורה והתחלת התסיסה. תסיסה קצרה אך התיישנות של 14 חודש בחביות עץ אלון. התוצאה נהדרת. יין איכותי, סירה במיטבו. עוצמתי, ארומטי עם טעמי פלפל וטבק. סיומת ארוכה וטובה. אלכוהול 14,5%. המחיר  95 ₪..

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

כרם מצודת תפן 2016 – בלנד של קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו ופטי וורדו. שהה 18 חודש בחביות עץ אלון. בלנד בורדו טיפוסי. יין שופע טעמים, שהורכב מבלנד שנעשה אחרי שכל זן נח בנפרד בחביות. יין עמוק בטעמי פירות, עם טעמים ים תיכוניים קצת ירוקים. אחד היינות הטובים בטעימה. המחיר 140 ₪.

משגב GSM 2016 – בלנד של גרנאש, סירה ומורבדר, המאפיין את עמק הרון ודרום צרפת, ועשה עלייה מרשימה ארצה. היינות תססו בנפרד במשך 14 חודש, והבלנד נעשה בסוף תהליך התסיסה. יין מקסים לטעמי. ים תיכוני, מתובל, מינרלי ובעל גוף בינוני. מתאים לשתייה בקיץ החם שלנו. שאפו ליינן. המחיר 95 ₪.

עין יפעם 2016 – בלנד של קברנה סוביניון וסירה. עין יפעם, או בשמו הערבי עין מג'נונה – המעיין המשוגע, נמצא בקרבת ירכא. רוב ימות השנה הוא יבש, אך זורם בשפע בחורף. במשך השנים גילה הכורם ריצ'רד דייויס, כי מספר שורות בכרמים מניבות פרי שונה, בעל אופי ייחודי. מגפנים אלה הוא יצר יין שונה, וקרא לו על שם המעיין הקרוב אל היקב. יין יבש עמוק בעל טעמים מורכבים וברורים, ארומות וטעמים של פרי בשל. שישתבח עם השנים, והוא יין הדגל של היקב. המחיר 230 ₪.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר