חדש בקולנוע: לאהוב פשוט – The nature of love

מוניה שוקרי לוקחת את ז'אנר הקומדיה הרומנטית ונוטעת בו הרבה עומק ושנינות
"אני חושבת ששני אנשים יכולים לאהוב אחד את השני למרות הבדלים רבים, אבל זהו אתגר גדול הדורש נחישות". כך אומרת הבמאית מוניה שוקרי. "הבחירה באהבה היא הבחירה להתחבר ולמצוא את עצמנו אצל האחר"

השבוע עלה על מסכי הקולנוע סרטה של מוניה שוקרי – הבמאית הקנדית שגם משחקת בסרט. הסרט שנקרא 'לאהוב פשוט' היה הבחירה הרשמית בפסטיבל קאן האחרון במסגרת תחרות 'מבט מסוים', וזכה לאחר הקרנתו בביקורות אוהדות כמו "חכם, סקסי, מביא מבט מעניין וחדש על אהבה".

סיפור הסרט: סופיה היא מרצה לפילוסופיה בשנות הארבעים לחייה, שמנהלת זוגיות יציבה עם קסבייה. אחרי עשר שנים  משותפות יש להם שגרת חייהם רגועה ומקובעת, והם מתייחסים זה לזו בנימוס, מה שאומר שהם ישנים בחדרי שינה נפרדים – ממש אהבה לוהטת. השיח ביניהם אינטלקטואלי והם משתייכים לאותו מעמד חברתי.

ואז מגיע סילבן – גבר צעיר עם מראה מרשים, ששירותיו נשכרו לשפץ את הבית החדש של הזוג. הרומן שמתלקח בין סופיה לסילבן מרסק את עולמם. לעומת קסבייה, סילבן מגיע ממעמד נמוך יותר, הוא איש עבודה לא משכיל, שטועה בדיבור – מה שבצרפת הינו בעייתי בשכבות מסוימות, ומדגיש את הפער ביניהם כשסופיה מתקנת את לשונו. יש כאן משיכה בין הפכים, אך האם זו תשרוד לשרוד לאורך זמן?

מוניה שוקרי לוקחת את ז'אנר הקומדיה הרומנטית ונוטעת בו הרבה עומק ושנינות, תוך שהיא מספקת אבחנות דקות על אהבה, תשוקה, וגם פערי המעמדות בחברה המערבית המודרנית.

נראה כי כולנו (או לפחות רובנו) רוצים אהבה פשוטה, כזו שלא תכניס דרמות לחיינו אך כן תספק לנו הנאה ורוגע, אבל נשאלת השאלה מהי בעצם "אהבה פשוטה" – האם זו אהבה "שגרתית" בין בני זוג וותיקים, בה אין עליות ומורדות, אין התרגשות שיא ואין תשוקה אלא פשוט זרימה עם החיים? או שאולי הכוונה להתאהבות ממבט ראשון, עם תשוקה וקשר פיזי חזק, שלא צריך להתאמץ בשבילו כי הטבע והכימיה עושים את העבודה?

סופיה עוברת מהמודל הראשון למודל השני כשהיא חושבת שמצאה את טעם החיים ואת הנוסחה הנכונה לאהבה, אבל טריגר מסוים גורם לה פתאום בהלה וחשיבה מחודשת על הסוגייה. בסוף הסרט היא מגלה על בשרה את עובדת החיים המוצקה – שאהבה היא דבר לא פשוט, ומושפעת גם מגורמים סביבתיים וחברתיים הקושרים או חוצצים בין בני זוג. בסופו של דבר כל אחד צריך לעשות את הבחירות שלו בחיים, בידיעה שאין דבר מושלם.

שחקני הסרט לאהוב פשוט בפסטיבל קאן

"אני חושבת ששני אנשים יכולים לאהוב אחד את השני למרות הבדלים רבים, אבל זהו אתגר גדול הדורש נחישות", כך הבמאית מוניה שוקרי. "הבחירה באהבה היא הבחירה להתחבר, למצוא את עצמנו אצל האחר".

כדי לדעת מה הייתה בחירתה של סופיה, תצטרכו ללכת לקולנוע ולגלות בעצמכם.

תסריט ובימוי: מוניה שוקרי. שחקנים: סופיה: מגלי לפין- בלונדו, סילבן: פייר – איב קרדינל, פרנסואז: מוניה שוקרי, קסבייה: פרנץ וילאם ראומה. קנדה צרפת 2023, 111 דקות, דובר צרפתית עם תרגום לעברית ואנגלית. הפצה בישראל קולנוע חדש. מוקרן החל מ-8.2.24 בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר