חדש ומרענן בקולנוע: הסרט הצרפתי מאסטר שפית

הסרט הזה הוא מחוה לאנשים צעירים עם עבר קשה ועתיד לא בטוח, אשר אינם מאבדים תקווה שיזכו לעתיד טוב יותר
הבמאי לואי-ז'וליאן פטי מסביר מהיכן הגיע לרעיון של הסרט, ומה עומד מאחוריו: "הרעיון ליצור את הסרט עלה בראשי לאחר שנחשפתי לארגון צדקה שלוקח צעירים חסרי מעמד ותעודות ומלמד אותם יכולות קולינריות. כאן מצאתי מערכות יחסים כל כך מרגשות בין הנערים הללו המגיעים מכל מיני מקומות בעולם ומנותקים מביתם למדריכה שלהם"

החל מ-3.8.23 מוקרן בבתי הקולנוע הסרט 'מאסטר שפית' – The Kitchen Brigade או בצרפתית La Brigade, סרטו של הבמאי לואי-ז'וליאן פטי (Louis-Julien Petit).

סיפור הסרט: קאתי (אודרי למי – שחקנית קולנוע וטלוויזיה צרפתית), חולמת לפתוח מסעדה משלה. כאשר אנחנו פוגשים אותה היא עובדת אצל שפית סלבריטאית, שמבשלת הרבה פחות טוב ממנה, ועוזבת בטריקת דלת כי בתחושתה הבוסית שלה לא נותנת לה להתבטא. היא מתקשה למצוא עבודה חדשה, ובסופו של דבר מתחילה לעבוד כטבחית בקפטריה של מרכז קליטה לנערים מהגרים, המגיעים לצרפת ממדינות אפריקה. ההתחלה, כצפוי, לא פשוטה, אך בהדרגה התשוקה של קאתי לבישול משפיעה על הנערים, וגם להם יש שיעור או שניים ללמד אותה.

הבמאי לואי-ז'וליאן פטי רוקח את השילוב של צדק חברתי, קבלה, חלומות והומור, מתבל בגסטרונומיה צרפתית ומגיש דרמה קומית מהנה ומחממת לב.

הבמאי מסביר מהיכן הגיע לרעיון של הסרט, ומה עומד מאחוריו: "הרעיון ליצור את הסרט עלה בראשי, לאחר שנחשפתי לקרן קלוד פומפידו – ארגון צדקה שלוקח צעירים חסרי מעמד ותעודות, ומלמד אותם יכולות קולינריות. כאן מצאתי מערכות יחסים כל כך מרגשות בין הנערים הללו, המגיעים מכל מיני מקומות בעולם ומנותקים מביתם למדריכה שלהם, טיפוס צבעוני ומעורר השראה. זה מאוד נגע בי והתיישבתי לכתוב את התסריט. התחלתי ללמוד על חיי קבוצת המהגרים צעירה זו, להבין את המציאות היום יומית שלהם. התבוננתי עליהם עובדים במטבח, שהיתי בהוסטל שלהם, השתתפתי בשיעורים  ושיחקתי איתם כדורגל.

הסרט עוקב אחרי המסע הקשה שלהם, מההישרדות עד לבניית חיים חדשים, ומראה כיצד כוחו הפלאי של החינוך והמשמעת יכול להביא תקווה. בסרט זה אני רוצה לדבר על לימוד, הוראה, הצלחה והערכה עצמית, ובד בבד לחקור את האתגרים שבאינטגרציה, המלכודת שבה והסיכונים שהנערים האלו עומדים להתמודד איתם בתוך ומחוץ לכיתות הלימוד.

הסיפור המרתק של המסע של השפית קאתי כמחנכת לא שגרתית, נותן לסרט תחושה של קומדיה דרמטית אפית חברתית. הכונה שלי היתה להציג סרט מואר, רגיש ומלא תקווה, בו הקומי לעולם לא יקטין את המציאות האכזרית שגיבורי הסרט מתמודדים איתה. קאתי מעבירה את הדחייה של המדיה ההמונית ואת הדיקטטורה של הרשתות החברתיות בחברה שלנו. הניגוד בין הרצינות של הנושאים שעומדים על כף המאזניים בחייהם של הצעירים המהגרים הללו לשטחיות של הסביבה בה הם מוצאים את עצמם, הוא המפתח לכך שהסרט יזכה להערכה על ידי קהל רחב.

מבחינתי, הסרט הזה הוא מחוה לאנשים הצעירים הללו, עם עבר קשה ועתיד לא בטוח, אשר אינם מאבדים תקווה שיזכו לעתיד טוב יותר, נלחמים ללא הפסקה כדי להתערות בחברה הצרפתית, וכמובן מחוה לכל אלו המקדישים הרבה מזמנם כדי לסייע בידי אותם צעירים".

בשורה התחתונה: סרט חמוד ביותר, קליל וזורם, שמעלה חיוך על הפנים, ובהחלט מתאים כאתנחתה מרעננת לימי הקיץ המהבילים.

בימוי: לואי-ז'וליאן פטי, משחק: קאתי-מרי השפית: אודרי למי, לורנצו: פרנסואה קלוזה. צרפת 2022, 97 דקות, דובר צרפתית עם תרגום לעברית ואנגלית. הפצה בישראל: קולנוע חדש. מ-3.8.23 בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר