יינות קפריסין – יותר מאשר השבחת קטורת

הרבה מהגפנים בקפריסין סבלו משנים רבות של חוסר השקעה, והיום לאחר טיפול מחדש הן נותנות לתעשיית היין המקומית חיים חדשים של עוצמה וחדשנות. צילום יונתן לבני
מרחק חצי שעה טיסה מישראל בימים כתיקונם, כשלא צריך למלא טפסי בריאות על מנת להיכנס אליה, ישנם בקפריסין יקבים מעניינים שמייצרים יינות שלא מוכרים לנו הישראלים

בעת שהסומליירים בקפריסין (קיראו את הכתבה) היו עסוקים בתחרות הסומליירים, הוזמנו עיתונאי היין שהגיעו לאי, לבקר במספר מיקבי קפריסין. מרחק חצי שעה טיסה מישראל בימים כתיקונם, כשלא צריך למלא טפסי בריאות על מנת להיכנס אליה, ישנם יקבים מעניינים שמייצרים יינות שלא מוכרים לנו הישראלים. מזג האויר שם ממש דומה לזה שלנו, ואולי אנו גם דומים להם במספר השנים בהן מייצרים יין במקום. כפי שהעורך רני רוגל, ציין לפני שנים בכתבה באתר על יינות קפריסין באזור פאפוס, הרי ש'יין קפריסין' נזכר בתלמוד כיין בעל ניחוח חזק המתאים לקטורת ולהשבחתה.

כרמי יקב ציאקאס. צילום יונתן לבני

היין המפורסם ביותר באי שמיוצר ביקבים רבים, הוא כזה שלדברי הקפריסאים מיוצר באי מאז המאה ה- 11 לספירה, ושמו קומנדריה (Commandaria); יין מתוק שמקורו בהרי טרודוס באי, עשוי מצימוקים של שני זנים מקומיים – MAVRO ו- XYNISTERI. זהו יין ייחודי לקפריסין, שלא מיוצר באף מקום אחר בעולם, והוא יין קינוח מתוק ביותר. היין מיושן במשך כשנתיים בחביות עץ אלון בנפח 500 ליטר לפחות. מוציאים תכולת שליש מהחבית, ואז מוסיפים יין צעיר יותר, כך שבקבוק אחד – שצורתו בדרך כלל צורת פטריה – הוא יין של מספר שנים, ולא יין משנת בציר אחת. ביקרנו בשני יקבים הנמצאים בהרים גבוהים מעל 1,000 מטרים, וטעמנו יינות שונים מכל מה שהיכרנו.

אב ובנו יינני יקב ציאקאס. צילום יונתן לבני

Tsiakkas Winery

יקב הנמצא באזור למסוס, שנוסד בשנת 1988 ומייצר 200,000 בקבוקים בשנה. היקב הוקם על ידי בנקאי מקומי, שהחליט לעזוב את הבנקאות ולייצר יין. בשנותיו הראשונות ייצר היקב רק יינות מזנים המוכרים בכל העולם: סוביניון בלאן, שרדונה, קברנה סוביניון, מרלו וגרנאש. כשקפריסין הצטרפה לאיחוד האירופאי בשנת 2003, הוחלט באיחוד לעזור לתעשיית היין המקומית להשתקם. סכום כסף רב הושקע על ידי האיחוד בעידוד תעשיית היין הקפריסאית, שכן בקפריסין כמו אצלנו, הכיבוש העותומני הרס את תעשיית היין.

יינות יקב ציאקאס. צילום יונתן לבני

דבר נוסף ומענין: היקבים, ובייחוד יקב ציאקאס, החליטו כי לקפריסין, אי ובו פחות ממיליון תושבים, קשה להתחרות בייצור הבינלאומי של כל אותם יינות מוכרים. כדי להכניס שינוי ביינות, החל היקב לטעת זנים מקומיים ולעקור את הזנים הידועים. היום מייצרים ביקב בעיקר את הזנים המקומיים שאינם מוכרים בעולם. זן פופולרי שטעמנו הוא ה- Xynisteri – יין לבן חד וארומטי, שמזכיר את הסוביניון בלאן אך הרבה יותר מלא בטעמים. מתפתח בכוס לאחר שהייה לא ארוכה, ונעים לשתותו ביום חם.

תווית אטרקטיבית של יקב ציאקיס. צילום יונתן לבני

ענב לבן נוסף הוא מזן מקומי הנקרא Spourtiko, בעל צבע כמעט לבן לגמרי, עם בוקה של פרחים לבנים וטעמי תפוח גרנד סמיט ואפרסק לבן, וקצת טעם של אננס לא מתוק. יש בו  רק 9.4% אלכוהול, והוא יין לבן מהנה ושונה מיינות לבנים מוכרים, עם סיומת ארוכה ומורכבת.

יקב ציאקאס – גם התוויות מושקעות. צילום יונתן לבני

יין נוסף שמיוצר ביקב מזן קפריסאי בשם Mavro, הוא רוזה  שלדברי יינן היקב נמכר מיד עם יציאתו לשוק – כמו יינות רוזה בכל מקום בעולם היום. יין קליל ונגיש לאוהבי הרוזה הארומטי. יושן כולו במכלי נירוסטה, ואין בו טעמים מורכבים. אגב הרבה מהגפנים בקפריסין סבלו משנים רבות של חוסר השקעה, והיום לאחר טיפול מחדש הן נותנות לתעשיית היין המקומית חיים חדשים של עוצמה וחדשנות. רוברט פרקר, מבקר היינות המפורסם, דירג את יינות היקב בין 91 עד 94 נקודות.

יינן יקב קיפרונדה. צילום יונתן לבני

Kyperounda Winery

יקב פופולרי בקרב התיירים בקפריסין, השוכן לא רחוק מלימסול בחלק ההררי שמעל העיר, במקום הנקרא פיציליה בגובה 1,500 מטרים. היקב, שנמצא בבניין חדש, מייצר בעיקר יינות מזנים מקומיים. טעמנו יין בשם Petritis  משנת ייצור 2017 – יין לבן בצבע צהוב בהיר, עם בוקה מורכב שמזכיר פרחי וטעמי קמומיל, מרווה וקצת פרי אפרסק. גוף בינוני עם תחושה של יין מעט כבד יותר מיינות לבנים אופייניים.

יקב קיפרונדה. צילום photiades group

טעמנו מיינות ה- Xynisteri שגם יקב זה מייצר – יין לבן עשוי מענבים מאוד מינרליים, עם טעמי לימון חזקים. חלק מיינות קסיניסטרי מתיישנים בחביות עץ, הנותנות ליין טעמים נוספים של אגוזים.

יינות יקב קיפרונדה. צילום photiades group

טעמנו גם שני יינות אדומים של היקב: Andesitis  – עשוי מבלנד של קברנה סוביניון, גרנאש ומורבדר. יין אדום מורכב, שמזכיר יינות המיוצרים בישראל מאותם זנים. יין אדום שונה בטעמיו הוא Epos Red שעשוי מענבי Xynisteri  שהזכרתי – גרנאש, סירה, שרדונה ומברו. יין מורכב, מעט כבד לטעמי, אבל שונה מהטעמים להם אנו רגילים. בכל אירופה נמכרים יינות מקפריסין. למרות קירבת האי לישראל, לא מצאתי יינות קפריסאים בחנויות היין ואצל המפיצים. ואם למדתי משהו מהיקבים הקפריסאים זהו הניסיון לייצר יינות מזנים מקומיים לא מוכרים. גם אם השמות קשים להיגוי, הם שווים היכרות וטעימה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד במדור 

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר