יקב אבידן נגד הזרם

היקב הקטן והצנוע של משפחת אבידן הרחיב לאחרונה את שטחו. התחזית והעשייה הנה בכיוון של המשך ההתרחבות ומיצוב אבידן כיקב אמנותי המשלב יינות ותצוגות אמנים

כאשר הגענו ליקב אבידן בקיבוץ אייל בשרון (השכנים הצמודים של ססלוב) כדי לטעום את היין החדש: קברנה סוביניון רזרב 2005; חיכתה לנו הפתעה.
היקב הקטן והצנוע של משפחת אבידן – צינה, שלמה והבת שירה, הרחיב לאחרונה את שטחו ומאכלס היום 90 חביות, והתחזית והעשייה הנה בכיוון של המשך ההתרחבות ומיצוב אבידן כיקב אמנותי המשלב יינות, תצוגות אמנים, ועוד.

באבידן מייצרים יין משמונה זנים: פטי ורדו, גרנאש, פטי סירה, טמפרניו, קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, קברנה פרנק, ושרדונה.

סדרת הטרילוגיה
על כן, כמו בגלריה, ניצבת סדרת הטרילוגיה של שלושת הבלנדים הממותגים כבלנד דה נואר:
אדום – שיראז, קברנה סוביניון, פטי סירה
סגול – מרלו, קברנה סוביניון, שיראז
כתום – קברנה סוביניון, קברנה פרנק ומרלו
הכתום והאדום זכו באשכול הזהב: כתום בזהב ואדום בכסף – שנה שנייה ברציפות.
שלמה אבידן אומר כי ריבוי הזנים מאפשר ליקב ליצור שילובי יין אמנותיים: "מגוון הזנים מאפשר לנו לחבר ולייצר דברים מאוד מעניינים, כאשר ההשראה מגיעה מהזנים אל הבלנדים".

את הענבים בוצרים בנפרד, מתסיסים בנפרד, מיישנים בחביות בנפרד, ורק בהמשך עושים את הבלנד בסביבות מאי –יוני. "לכל היינות יש אישיות משלהם, והניסוי של הבלנד נותן תחושה של התוצאה הסופית בבקבוק", אומר שלמה. "גם בחביות אנחנו משחקים בזנים עם שילובי חביות אמריקאיות וצרפתיות ברמות קלייה שונות. החבית נותנת תיבול לפירותיות הענבים, והשילוב נותן אינסוף אפשרויות בעיצוב הבלנדים. זה מה שמרתק, וכל שנה יש משהו אחר ומתקבלות תוצאות אחרות".

האדום של אבידן – עוצמתי, הסגול – אלגנטי ובטעמים, והכתום – יותר עולם ישן.
"יש לנו סגנון יעד לכל יין, ואנחנו יודעים לאן רוצים להגיע. אנחנו משלבים שיטות תסיסה שונות, עולם חדש וישן, זנים שונים וחביות שונות – זה החלק המרתק".

מורכבות מרגשת
על הכן הבא סדרת הרזרב המכונה "מורכבות מרגשת": שיראז רזרב 2005 וקברנה סוביניון רזרב 2005.
השיראז – 100% זני, בעוד הקברנה עם 15% מרלו. בציר 2002 שלו זכה באשכול הזהב בזמנו.
בסדרה גם הפטי סוליי העשוי מענבי שרדונה בבציר מאוחר מאוד. מיוצר בטכניקת תסיסה עם סוכר שיורי ברמה נמוכה, ומתקבל יין ארומטי ואקזוטי עם סיומת מתקתקה. יין קייצי נעים ביותר – לשתות ככה סתם בלי סיבה מיוחדת.

נגד הזרם
מגיעים לכן האחרון, עליו מוצב בקבוק יין המכונה "נגד הזרם": גרנאש A.Premium 2006.
למה נגד הזרם?
"אנחנו יצירתיים ובאים עם תפיסה של תעוזה ביצירות ביין", מסביר שלמה אבידן. "גרנאש נחשב בארץ כענב נחות, וכשהחלטנו ללכת בכיוון לפני שלוש שנים, מצאנו כרם בן 25 שנה באזור הרי יהודה. התלבטנו אם לשלב היין כחלק מבלנד כמו בשנה הקודמת או לעשות יין זני – סוג של הרפתקה וסיכון שאנחנו לוקחים. זה נגד הזרם כי בארץ קטלו את הזן, בעוד שבצרפת נמצא כיין זני מדהים".

לא כל שנה מתחייבים באבידן לסדרת הפרמיום, אלא כאשר מוצאים דברים מיוחדים. לכן הסדרה יכולה להיות כל שנה בכיוונים שונים ולתת ביטוי ליינות באיכות מיוחדת. באבידן כבר מסמנים את ה- A.Premium הבא, אבל מסרבים לחשוף זאת.

איפה חביות הפורט?

ליקב אבידן יש גם יין בסגנון פורט הנקרא רובי ועשוי משילוב מספר רב של זנים מבציר מאוד מאוחר.
אני מחפש את חביות יישון הפורט בחצר, אבל שלמה אבידן מנפץ בשמחה מוסכמה נוספת: "בניגוד לאמונה שפורט מתיישן בחביות בשמש בחוף, גילינו בפורטו בפורטוגל, שם ממוקמים בתי האחסון של יינות הפורט, ואצל כל אחד מהם הפורט מתיישן בחביות במקום מקורר ב- 14 מעלות ולחות 60-70 אחוז. מה שמתיישן בשמש זה המדירה – יין שונה לגמרי, תוצאה של אילוץ באי מדיירה, אי-שם מול חופי מרוקו, כשהצרפתים סחבו איתם את החביות בשמש כדי להימלט מהבריטים"

יין ושוקולד
במסגרת גישת האמנות של יקב אבידן נמצא ביקב בעת ביקורנו גם השוקולטייה דוד הלל, הממותג כ- DEACHES ומייצר שוקולדים בטבילה ידנית, עשויים מחומרי גלם איכותיים, עם ניואנסים של טעם – בלי השתלטות. השוקולדים בארומות כמו תה ארל גריי, שוקולד עם פורט רובי של אבידן, או פרלינה לימון – ארומה עדינה יחסית על מנת שטעם השוקולד יישאר בפה והארומה לא תשתלט, אלא תתמוך במורכבות השוקולד.

"שוקולד זו תורה שלמה שניזונה מעולם היין, עם זנים וטרואר", מגלה לנו דוד הלל. "יש מתיקות, מרירות, חמיצות, אך אין מליחות. בניגוד למה שאומרים, לא קל להתאים שוקולד ליין".
אנחנו טועמים בונבון שוקולד עם טונקה – תבלין מדרום אמריקה, שעובר תסיסה של 24 שעות, עם ארומה של טבק, וניל, קוקוס, ושומעים כי פיתוח של מתכון נמשך חודשיים–שלושה.

הייצור של דוד הלל ידני והכמויות מוגבלות. ניתן לקנות ביקב אבידן ובמעדני מזרע במחלף הסירה בהרצלייה פיתוח.

ולא לשכוח את הסיבה לביקורנו הנעים ביקב אבידן: אבידן קברנה סוביניון רזרב 2005
85% קברנה סוביניון, 15% מרלו. היין יושן בחביות עץ אלון צרפתי ואמריקאי במשך 16 חודש, ובוקבק ללא סינון כדי לא לפגום בטעמים ובארומות.
צבע היין אדום בורדו עשיר ועמוק. באף ארומה טוב של פירות שחורים, וניל, וטבק.
בפה איזון בין גוף עוצמתי, פירותיות רעננה, תיבול טוב, וסיומת ארוכה ומודגשת. יין טוב מיקב משפחתי טוב וחביב.



יקב אבידן
קיבוץ אייל
שירה, טל. 052-2785020
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר