יקב הכורמים: עברו על החוק וישלמו 1.17 מיליון שקלים – ומה עם סיכון החיים?

יקב הכורמים הוא אחד מחמישה יקבים השייכים למשפחת שור ומוכר בעיקר בתחומי יינות קידוש ומיץ ענבים. גולת הכותרת היא יין 'קונדיטון' שלו (יין מתובל). צילום מאתר היקב
לפני מספר שבועות הפתיעו נציגי מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות סביבה יהודה את יקב הכורמים הממוקם במעלה אדומים. המפקחים הופתעו לגלות אריזות חומר מסוכן נוזלי המאוחסנות בלא מַאֲצֵרָה. כמו כן לא נכח במקום אחראי והרעלים וחומרים מסוכנים אוחסנו באופן לא מסודר ובלא שילוט

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך של כ-1.17 מיליון ₪ על חברת 'יקב הכורמים' ממעלה אדומים, בגין הפרת הוראות חוק החומרים המסוכנים והוראות היתר הרעלים.

לפני מספר שבועות הפתיעו נציגי מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים לאיכות סביבה יהודה, את יקב הכורמים הממוקם במעלה אדומים. המפקחים הופתעו לגלות אריזות חומר מסוכן נוזלי (סודה קאוסטית וחומצה אצטית) המאוחסנות בלא מַאֲצֵרָה (שוחה או אזור אטום בעל דפנות, אשר נועד לאיסוף נוזלים במקרה של דליפת חומרים המאוחסנים בו). כמו כן לא נכח במקום אחראי, והרעלים וחומרים מסוכנים אוחסנו באופן לא מסודר ובלא שילוט.

למפקחים התברר כי היקב אינו ערוך לאירוע חירום, נוהל החירום אינו מעודכן, לא נעשו תרגילי חירום, ויש חוסרים בציוד מגן. לאור כל אלה למפקחים לא נותרו הרבה אפשרויות, אלא לערוך במקום שימוע שבסופו הטילו על החברה שישה עיצומים כספיים נפרדים. אלה נובעים מהפרות של תנאים בהיתר הרעלים, העוסקים בחובות אחסון רעלים, חובת שילוט רעלים, חובות אחראי רעלים, טיפול בגופרית דו חמצנית, חובת היערכות לחירום, וחובת ניהול פנקס רעלים. בסך הכול עומד העיצום הכספי על 1,175,210 ₪.

יצחק בן-דוד (בנדה), סמנכ"ל בכיר לפיקוח ולאכיפה במשרד להגנת הסביבה, אומר: "האחריות על עמידה בחוק ושמירה על הסביבה, מוטלת על כלל הגופים הציבורים והפרטיים לשם שמירה על בריאות כולנו ועל הסביבה. החברה לא מילאה אחר ההוראות שניתנו לה, ומשום כך נקנסה. נמשיך לפקח ולאכוף ונבצע ביקורות כדי לבדוק שהחברות עומדות בהוראות שניתנו להן, ופועלות להפחתת הסיכון לציבור”. נבהיר כי עיצום כספי הוא עונש כספי המוטל על ידי רשות מנהלית ללא שימוש בהליך הפלילי. העיצום הכספי משמש כלי רך יותר לכפיית ציות לרגולטור, מאשר הקנס המהווה חלק מההליך הפלילי.

יקב הכורמים הוא אחד מחמישה יקבים השייכים למשפחת שור (בבעלות יחיאל אהרן שור). 'הכורמים' מוכר בעיקר בתחומי יינות קידוש ומיץ ענבים, וגולת הכותרת היא יין 'קונדיטון' שלו (יין מתובל). היקב מתפאר בכך שהוא מעסיק בכל האגפים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים, מארגונים כדוגמת עמותת שק”ל, שיח סוד, אלווין ועוד. עובדה זו מעלה את השאלה, איך אפשר לסכן ככה בני אדם, בעיקר עם מוגבלויות, ולאפשר להם לעבוד במקום עבודה מסוכן, עם חומרים מסוכנים חשופים, ללא ציוד מגן בזמן סכנה, וללא הדרכה נאותה המתבקשת על ידי החוק?

תגובת יקב הכורמים

ביקשנו ולא הגיעה עד מועד פרסום הכתבה ביום א' 16.1.22

תגובה אחת

  1. קישקוש…קצת גופרית וסודה אקוסטית, שיש בכל חנות חומרי בניין. בסופו של דבר הלקוח ישלם את זה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר