כדאי להכיר: מה מסתתר מאחורי סימני החג של ראש השנה?

דלעת מכילה כמות גדולה של ויטמין A המסייע לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים. צילום pixabay
לפני שאתם עוברים מסעודת חג אחת לשנייה, שני ששון, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, מסבירה מהם יתרונותיהם התזונתיים של מאכלי ראש השנה וכיצד לבחור בתבונה את המנות בכל ארוחה

אין ספק שחגי תשרי יוצרים קירוב לבבות משפחתי וחברתי. לצד זאת, כמויות האוכל שאנו צורכים בתקופת החגים רבות יותר ועתירות קלוריות מהרגיל. אילו אירועים צפויים לנו בחודש הקרוב? חג ראשון ושני של ראש השנה, יום הכיפורים (אל תתבלבלו, העובדה שמדובר בצום לא הופכת את המועד לפחות מועד לפורענות מבחינה קלוריות) וחג ראשון ושני של סוכות. סיבה לדאגה? ממש לא. אם תגיעו מצוידים במודעות לחגים הקרובים, תוכלו בהחלט לבצע בחירות נבונות יותר ולהימנע מעלייה מוגזמת במשקל בתקופה זו.

צילום pixabay
צילום pixabay

בראש השנה נוהגים לברך על פירות הארץ, וכן אוכלים מזונות שונים הנחשבים למזינים – חלקם אפילו נחשבים בריאים ומשמשים חלק מהדיאטה הים תיכונית, שידועה ביכולתה לסייע במקרים של בעיות לבביות. נפרט את יתרונותיהם הבריאותיים של המאכלים בראש השנה:

תמרים – מכילים כמות רבה של סיבים תזונתיים המסייעים בתהליך העיכול, פוליפנולים המשמשים כנוגדי חמצון המסייעים לתפקוד תקין, וכן אשלגן, סידן ומגנזיום, המסייעים לתפקוד תקין של הלב והשרירים.

רימון – עשיר באשלגן ובאנתוציאנינים, המהווים נוגדי חמצון.

דלעת – מכילה כמות גדולה של ויטמין A המסייע לגוף להילחם ברדיקלים החופשיים. הדלעת מכילה גם מגנזיום וויטמין C.

שעועית (רוביה) – מכילה כמות גדולה של מגנזיום, המסייע לפעילות שרירים תקינה, ומצוי בדרך כלל במזונות טבעיים המכילים צבע ירוק.

כרישה – מכילה כמות גדולה של חומצה פולית המסייעת לשמור על התחלקות תאים תקינה (לכן קריטית מאוד בהריון). כמו כן, מרכיבי הכרישה מסייעים בשכפול הדנ"א, ועשויים לסייע נגד סרטן.

סלק – עשיר בחומצה פולית, באשלגן, בוויטמין C ובזרחן.

גזר – עשיר בוויטמין A. ויטמין זה זמין יותר לגוף כאשר הגזר מוקפץ במעט שמן, מאשר בגזר טרי.

תפוח עץ – קליפת התפוח מכילה סיבים תזונתיים רבים, המסייעים לתפקוד תקין של המעיים. התפוח מכיל גם כמות גדולה של אשלגן, המסייע בשמירה על לחץ דם תקין.

ראש של דג – דגים הם חלק חשוב בדיאטה הים תיכונית. ההמלצה היא לצרוך כשתי מנות דג בשבוע. הדגים מכילים כמות גדולה של אומגה 3 – חומצת שומן הנחוצה לגוף, כמות גדולה של חלבון וויטמין 12B.

לו ארוחת החג הייתה מסיימת כאן – דיינו. אלא שלאחר הברכות מוגשת לשולחן ארוחה עשירה הכוללת, בין השאר, אורז, תפוחי אדמה, בשרים, סלטים, קינוחים, פיצוחים ועוד. ככל שהמבחר גדול יותר, כך נתקשה יותר לשמור על הגבולות שהצבנו לעצמנו.

מהן הבחירות הפחות טובות עבורכם?

בשר אדום – אם אתם לא אכלנים גדולים של בשר, ובא לכם לאכול בארוחת החג מנה – לכו על זה. אבל אם אתם נוהגים דרך קבע לאכול בשר, העדיפו להימנע מצריכת בשר אדום. מחקרים מראים כי בשר אדום בכמות גדולה מזיק לבריאותנו, ומעלה את הכולסטרול בדם ואת הסיכון למחלות לבביות. מה במקום? העדיפו מנות עיקריות כמו הודו, עוף או דגים – מזונות רזים יותר, המכילים חומצות שומן טובות יותר.

מזון מטוגן – שניצלים, דג מטוגן, לביבות – אלה הן רק דוגמאות למזונות מטוגנים, שמכילים כמות קלורית גדולה ומזיקים לבריאותנו בטווח הרחוק. מה במקום? העדיפו מזון שנאפה, נצלה או בושל.

סלטים מורכבים – בדרך כלל, כל סלט יהיה מזין יותר משאר החלופות המצויות על השולחן. אבל מפני שהסלטים נראים "תמימים", אנו נוטים לקחת מהם יותר – מה שהופך אותם לחגיגה קלורית. הכוונה היא לסלטי קינואה או בורגול, שבעיקרם עשויים מפחמימות, וסלטים המכילים כמות גדולה של אגוזים או חמוציות, ובדרך כלל יתובלו ברטבים עתירי קלוריות. כמובן שכדאי לצרוך אותם, אך במתינות ובמידה. מה במקום? העדיפו את הסלטים הפשוטים שמורכבים ממלפפון, עגבנייה, גזר ובצל.

בשורה התחתונה: מותר לאכול הכל במידה ובאיזון. שימו לב לכמויות המזון שאתם אוכלים בארוחה, אבל גם לאיכותו. תיהנו ואל תיאבקו בעצמכם. סביר להניח כי תחרגו מהגבולות שלרוב אתם שומרים עליהם. אם תגיעו לארוחה עם הידע והמודעות, תיהנו ממנה גם אם תגזימו באכילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר