מאכלי עדות בפסח

כשסופר בתנ״ך על מגדל בבל וכיצד עם אחד פוצל למספר עמים, לאף אחד לא עלתה המחשבה שעכשיו כולם יריבו לאיזו עדה שייכים התבשילים השונים.

את שולחן החג תמיד יפארו מנות הדגל, אלו שהכנתן מרובה ומיועדות לחגים. בין השתאות להתפעלות ותוך כדי חלוקת מחמאות למארחים, הצלחות מתמלאות בכל טוב, הפה לועס והיד רושמת מתכון.

כל עדה מתפארת במנות המיוחדות, הטעימות ואלו ש"לא הכנתי כל כך הרבה זמן" ולנו המסובין לשולחן נשאר רק ליהנות.

בקהילת לוב היו (ועדיין) מכינים את החרוסת מתערובת של תאנים, רימונים, אגוזים, תפוחים, שקדים, צימוקים ומעט קינמון לחיזוק הטעמים.

ביהדות בוכרה, אי שם באוזבקיסטן, היה נהוג לקלות, לבשל ולטחון את כל מוצרי המזון בבית ולא לרכוש אותו בחנויות, זאת כדי להימנע מחשש לחמץ.

אם יזדמן לכם ותשבו סביב שולחן הסדר בבית משפחה תימניה, סביר להניח שתופתעו מהוספת ברכת 'תרומה הבדילנו מכל עם' בקידוש, מה שלא נהוג בשאר העדות. ואם יהיו מסובים לשולחן גדולי הדור, תוכלו גם לשמוע כל חלק בהגדה גם בתרגום לתימנית, מה שהופך את הסדר לקצת יותר ארוך מהרגיל.

כשתראו את אחד מבני המשפחה נכנס עם שק על שכמו ואומר שהוא מגיע ממצרים והולך לירושלים, לרגע אחד תהיה לכם חוויה תיאטרלית בלתי נשכחת.

ביהדות אשכנז נהוג היה שלא לאכול קטניות בחג הפסח, מחשש לעירוב מיני דגן וכמו אז ממשיכים ונוהגים בזה גם היום מתוך הרגל, מתוך מנהג, מתוך צורך ורצון לשמר.

המייצגים של שולחן החג בעדות האשכנז היו החזרת החריפה, הגפילטע פיש והקניידלך.

במשפחות פרסיות מנהג ליל הסדר יוצא מן הכלל וגורר אחריו המון צחוק ו… כאב. פתאום תגלו איך בצל ירוק הופך לכלי נשק ומצליף בכם באמצע שירה וכל זמן שירת הפזמון תהיו עסוקים בלהגן על גופכם ממכות וריחות הירק.

בליל הסדר במשפחות מרוקאיות, תלמדו שלא רק גלגל מסתובב אלא גם קערת הפסח ואם לא די בזה, היא מסתובבת מעל ראשכם תוך שירת ״בבהילו יצאנו ממצרים, הא לחמא עניא בני חורין״ וכדי שלא תיבהלו, יהיה שם מי שיסביר לכם איך יצאנו ממצרים בבהלה גדולה, לקחנו פת לחם וכעת אנחנו חופשיים.

גם אצל יוצאי תוניס הקערה מסתובבת מעל ראש המסובין, עם אותו הלחן רק שינוי מילולי קל על תזכורת לכך שהיינו עבדים.
עוד דבר מפתיע שתמצאו בחג הפסח בעדות תוניס, היא הסופגניה מקמח מצות, כן כן, סופגניה, אבל לא רק, יש גם את מנת הדגל ״מסוקי״ תבשיל בשר כבש עם מגוון סוגי ירקות ומצה טבולה בדבש למי שצריך לאזן טעמים בלשון.

בכל בית, בכל עדה, קיימים המנהגים וההלכות לסדר פסח ולכל עדה המאכלים שלה, אלו שחיכו כל השנה לקבל מחמאות.

אם נקרה בדרככם להתארח בבית לראשונה, נסו לא להיראות מופתעים מדי על ידי כך שתקראו קצת על מנהגי העדה. מעט למידה נכונה וקצרה תיתן לכם את האפשרות להיות שותפים לסדר ולא תלושים מהערב.

אם תצטרכו לבשל מנה ולהביא אותה עמכם, תמיד תוכלו לדפדף באתר המתכונים שלנו תחת לשונית ״מתכונים לפסח״ וליהנות ממגוון רחב של מנות קלילות, מושקעות וטעימות, חלקן ממש לפי המסורת וחלקן עם שינויים והוספת טעמים למנה קיימת. כמו למשל מנת  מרק טום יאם עם קניידלעך המשלבת שתי אימפריות עדתיות חזקות היישר אל הצלחת.

מנת הדגל של המטבח הפרסי אורז חגיגי ואביבי לשולחן החג שמשתדרגת גם היא עם התוספות שנוספו אליה, קורנת בצבעים, טעמים וריחות חדשים.

סמוסה הודית ללא גלוטן תסגור לכם ״פינה״ של נשנוש מהיר אחרי קריאת ההגדה ותוך כדי ארגון הסלטים.

ומנת החריימה ב-15 דקות תעזור לכם לגרוף מחמאות בחלק מעדות המזרח.

בואו למצוא לכם מאכל עדתי טעים בדף המתכונים שלנו ואל תשכחו לזכור איפה ראיתם את המתכון.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מתכונים חדשים

הרשמה לניוזלטר