מאמא יארא – מאפים משגעים ללא גלוטן בפקיעין

הלהיט הוא בייגל ירושלמי אפוי עם מלא שומשום קריספי מבחוץ ורך מבפנים. צילום ניסים לוי
עד לפני מספר שנים היה מאוד קשה לאנשים עם צליאק למצוא מוצרים טעימים במרכולים. לאחרונה יש אפשרויות חדשות וטעימות במיוחד כמו לחמים, פיתות, ואפילו מאפים מתוקים. אחד המרשימים בהם הוא מאמא יארא

בשנים האחרונות מספר האנשים הרגישים לגלוטן הולך ועולה. רגישות לגלוטן משמעה התמודדות עם מחלת הצליאק, ובעברית: 'דגנת' או 'כרסת'. המשמעות של המחלה היא רגישות של המעי לגלוטן – החלבון המצוי בדגנים כמו בחיטה, שעורה ועוד. לאנשים הסובלים מהמחלה אסור בתכלית האיסור לאכול מוצרים המכילים גלוטן. אפילו כמות קטנה של גלוטן תגרום להם לכאבי בטן, ועוד תופעות לא נעימות של מערכת העיכול. אפילו מקרים בהם מטגנים צ'יפס בשמן וקודם לכן טוגן בו שניצל עם פרורי לחם, יגרמו תופעות לא נעימות.

עד לפני מספר שנים היה מאוד קשה לאנשים עם צליאק למצוא מוצרים טעימים במרכולים, וגם אלה שבחרו לאפות לעצמם לחם בבית, התקשו למצוא קמח מתאים כמו קמח אורז וכו'. לאחרונה נפתחו עסקים המציעים אפשרויות חדשות וטעימות במיוחד כמו לחמים, פיתות, ואפילו מאפים מתוקים. אחד המרשימים מהם הוא מאמא יארא.

נג'אח היא מאמא יארא – צילום ניסים לוי

בביקורנו האחרון בפקיעין שבגליל העליון, הכרנו את  נג'אח – אישה עדינה ומופנמת בעלת ידי זהב, המייצרת מאפים משגעים ללא גלוטן. במהלך השיחה עם נג'אח שמענו את סיפורה המיוחד והמרגש על הקמת המפעל המיוחד. כמו במספר מקרים דומים, בעקבות לידת ילד הסובל מצליאק והצורך למצוא עבורו אוכל מתאים וגם טעים, נולד הרעיון להתחיל לאפות מאפים ללא גלוטן.

בייגל ירושלמי ללא גלוטן – צילום ניסים לוי

לפני 24 שנים נולדה לנג'אח ופאדל יארא, תינוקת יפה ומתוקה שבגיל שבעה חודשים אובחנה אצלה רגישות לגלוטן. "כמשפחה דרוזית שבסיס האוכל שלנו הוא חיטה, יצאנו למסע חיפושים בכל הארץ אחרי מאפים ומאכלים ללא גלוטן", מספרת נג'אח, וכל מה שקנו – יארא הקטנה לא אכלה. מכאן הדרך עבור נג'אח הייתה קצרה להתחיל לאפות ליארא בעצמה, תוך שימוש בקמחים מיוחדים. אפייה ללא גלוטן הינה אתגר לכול קונדיטור, ועל אחת כמה וכמה לאדם ללא ידע מקצועי. נדרשו לנג'אח תשע שנים של ניסיונות כדי "לנצח" ולהגיע למאפים פריכים ואיכותיים, שכל מי שטועם אותם לא יחוש כמעט שהם ללא גלוטן.

פיתה עם זעתר ושומשום – צילום ניסים לוי
סמבוסק במילוי גבינה וזעתר – צילום ניסים לוי

במשך השנים החליטה המשפחה שהגיע הזמן שכל האנשים הזקוקים למאפים ללא גלוטן יוכלו ליהנות, ולפני כשלוש שנים פתחו את המפעל 'מאמא יארא', בו מייצרים 16 סוגי מוצרים שונים ללא גלוטן. טעמתי מספר מוצרים כאלה, ונהניתי מכול אחד מהם. פיתה "רגילה" הייתה עסיסית, והכילה יפה חביתה עם חומוס ומלפפון חמוץ – הסנדוויץ' האהוב עלי. פיתה עם זעתר – אוורירית וטעימה, הייתה נהדרת בניגוב לבאנה חמצמצה. עוגיות במילוי תמרים – מתוקות והבצק היה פריך ועשיר. הלהיט מבחינתי היה בייגל ירושלמי אפוי עם מלא שומשום קריספי מבחוץ ורך מבפנים בדיוק כמו שצריך להיות.

ארוחת בוקר אצל מאמא יארה – צילום ניסים לוי

כאופה מספר שנים מאפים ללא גלוטן, וגם מלמדת אפייה כזו, התרשמתי מאוד מהאיכות הגבוהה של המאפים. כששאלתי את נג'אח איך היא עושה את זה, היא חייכה בביישנות והשיבה: "הייתי חייבת לתת לבת שלי אוכל, אחרת היא הייתה מתה".

ניתן לרכוש את מגוון המוצרים במצב קפוא בחנות המפעל – רחוב דולב 3 מגדל תפן, או ברשתות שיווק שונות לפי הרשימה המצורפת

הכותבת איריס לוי  –  בפייסבוק  אינסטגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר