מה הילד שלך אוכל בגן?

המודעות לתזונה בריאה הולכת וגוברת עם השנים, וגם בגני הילדים מקפידים על כך כיום יותר מתמיד. מדובר בנושא שמהווה חלק מההכשרה במסגרת לימודי גננות. איך תוכלו לדעת שהתפריט של הגן מספק לילדיכם מזון בריא ומזין, שתורם להתפתחותם התקינה?

הגן הוא המקום שהילדים מבלים בו חלק ניכר משעות הערות שלהם, ואוכלים בו לפחות ארוחה אחת אם לא שתיים בכל יום. לארוחות האלה יש חלק מרכזי בתזונה של ילדינו, ולכן זה לא מפתיע שהורים רבים מעוניינים לוודא שהתפריט של הגן מכיל את כל המרכיבים הדרושים לגדילה ולהתפתחות תקינה של ילדים בגיל הרך. למרבה המזל, כיום המודעות לחשיבות של תזונה נכונה ולהשפעתה על התפתחות הילד היא גבוהה במיוחד, והנושא אף נלמד במסגרת לימודי גננות. כדי לדעת שהגן של ילידכם מקפיד על תזונה בריאה, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

תפריט שבועי מאוזן

כאשר מסתכלים על התזונה של הילדים בגן, חשוב להסתכל על תמונת מצב שבועית ולא יומית. הסיבה לכך היא שהתפריט בדרך כלל משתנה כל יום, וכולל מספר מצומצם של מאכלים, מפני שלא הגיוני להגיש לילדים קטנים מבחר רחב של מזונות בכל יום. עם זאת, כשמסתכלים על התפריט השבועי, תמונת המצב צריכה להיות של ארוחות מגוונות ומאוזנות, שמספקות לילדים את כל הערכים התזונתיים שהם זקוקים להם לאורך ימי השבוע. בנוסף, הסתכלות על תפריט שבועי יכולה להכניס את התפריט היומי לפרופורציה. זה לא נורא אם יש יום אחד בשבוע שמגישים בו שניצלים, אם בשאר הימים הילדים אוכלים מזון מבושל או מאודה.

גיוון הוא המפתח

גם ברמה הבריאותית וגם ברמה החינוכית, יש חשיבות גדולה לגיוון של המזון שמוגש בגן. תזונה מאוזנת מכילה בתוכה סוגי מזון שונים, העשויים בדרכי הכנה מגוונות. במיוחד כשמדובר בילדים קטנים, חשוב לחשוף אותם לכמה שיותר סוגים של מזון בריא – לא רק משום שבדרך זאת הם יקבלו יותר ערכים תזונתיים, אלא גם כי חשיפה למגוון רחב של מזונות בריאים בגיל צעיר מסייעת לפיתוח של דפוסי אכילה מאוזנים. ילדים שנחשפים באופן קבוע למגוון של מאכלים שונים יהססו פחות לנסות מזונות חדשים, ויהיה להם סיכוי נמוך יותר לפתח דפוסי אכילה בררניים במיוחד.

כשבודקים את התפריט של הגן, כדאי לוודא שהוא מכיל בתוכו חלבונים מסוגים שונים, בין אם מדובר בבשר, עוף, דגים או מזונות צמחוניים עשירים בחלבון כמו סויה וקטניות. בנוסף, חשוב שהתפריט יכיל פחמימות מורכבות כמו כוסמת, קוסקוס או פסטה מלאה, ומגוון רחב של פירות וירקות.

 מינימום של מזונות מעובדים

אין ילד שלא אוהב שניצל וצ'יפס, נקניקיות או סוגים אחרים של מזון מעובד. מאכלים אלו מיוצרים עם דגש על טעמים חזקים שהופכים אותם לטעימים, אבל ברמה התזונתית הם לוקים בחסר. כאמור, זה לא נורא אם מדי פעם יש יום שבו מגישים לילדים מאכל מעובד או מטוגן (נקניקיות אסורות עד גיל 5), אבל כדאי לוודא שהמזונות המעובדים לא מהווים את רוב התפריט השבועי. גם מזונות מטוגנים הם בריאים פחות, ובמקומם כדאי לשלב מאכלים אפויים, מבושלים או מאודים. האוכל בגן צריך להיות טרי, כזה שמוכן באותו יום – בין אם בגן עצמו או על ידי חברת הקייטרינג.

 

 תזונה נכונה בגן וגם בבית

עוד לא נולדה הגננת שתגרום לילדים להפסיק לאהוב ממתקים וחטיפים, וגם במסגרת לימודי גננות עוד לא פיצחו את הדרך לעשות את זה. עם זאת, בגן בעל מודעות תזונתית יקפידו על תפריט מגוון וטרי, ויחליפו את הממתקים והחטיפים בפירות וירקות. כמובן שהעבודה התזונתית לא מתחילה ונגמרת בגן. כהורים, תפקידנו הוא לדאוג לתזונה בריאה ומגוונת גם בבית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר