מה הקשר בין אבץ לקורונה?

ד"ר אולגה רז – ראשת תחום תזונה קלינית בפקולטה למדעי הבריאות של אוניברסיטת אריאל, אומרת כי תוספת אבץ מקצרת את משך המחלה של חולי שפעת ב- 30% אך מינוני יתר עלולים לגרום למגוון תופעות לוואי

אבץ הוא מתוספי התזונה שמומלצים במינונים גדולים באינטרנט וברשתות החברתיות, כמשהו שיכול למנוע או להקל בהתמודדות עם נגיף הקורונה. אנו נבחן מה תפקידו בגוף, באיזה מצבים הוא יכול לסייע, והאם קיימים מקרים בהם הוא עלול להזיק. האבץ משתתף ביותר מ-300 תהליכים בגוף, ביניהם בתפקוד התקין ובשמירה על המערכת החיסונית על כל שלוחותיה, למשל בתהליכי החלוקה והתפתחות התאים, בהגלדת פצעים, בניצול מיטבי של פחמימות לאנרגיה, בתחושות טעם וריח ועוד.  הקשר בין האבץ למערכת החיסונית נחקר רבות, ואין ספק שחוסר באבץ עלול להחליש את המערכת החיסונית. אחת העבודות שהתפרסמו, מצאה כי ירידה ברמת סטטוס האבץ קשורה להחלשה של המערכת החיסונית. לפיכך, חשיבות האבץ לפעילות תקינה של המערכת החיסונית הפכה למוסכמה בסיסית.

הסימנים המובהקים לחסר באבץ הם ירידה בחושי טעם וריח, ירידה בתפקוד המערכת החיסונית, דכדוך ודיכאון, נשירת שיער משמעותית, שלשול, כתמים לבנים על הציפורניים, ועוד. בקבוצת הסיכון לחסר באבץ נמצאים מבוגרים, בעלי מחלות סוכרת, מחלות מערכת העיכול הכוללות קשיי ספיגה, מחלות כבד, אוכלוסיה שעברה ניתוחים בריאטריים, צמחונים וטבעונים, אלכוהוליסטים, נשים הרות ומיניקות.

במחקר מטה אנליזה (כלומר, כזה שסוקר מספר מחקרים), נמצא כי לתוספי אבץ בקרב חולי שפעת ישנה השפעה חיובית על משך המחלה בכ-30% בממוצע. הסתייגותי מהממצאים של מחקר זה נובעת מכך שלא נבדק האם הנבדקים סבלו מחסר באבץ מלכתחילה. החולים קיבלו אבץ נוזלי, ואחת המטרות הייתה להשוות תרכובות שונות של אבץ. בנוסף יש לתת את הדעת לכך שמדובר בטיפול בשפעת רגילה, ולא במחלות מערכת הנשימה קשות יותר, ובוודאי לא בקורונה.

הכמות היומית המומלצת של אבץ הינה  8 מ"ג לנשים, 11 מ"ג לגברים, והכמות עולה בהריון והנקה. הכמות המקסימלית שמומלץ לא לעבור אותה היא 40 מ"ג. אין חשש של הגעה לרמה המקסימלית המותרת באמצעות תזונה בלבד, אלא בנטילת תוספי תזונה או תזונה מוגזמת ויומית של צדפות, שפחות נפוצות בישראל. כמויות גדולות מדי של אבץ יכולות להגיע, אם כך, מנטילת יתר של תוספי תזונה. חלבון מעודד את הספיגה של האבץ, ולעומת זה יש מזונות שעלולים לפגוע במידת מה בספיגה של האבץ, כגון הזרחן שבחלב ופיטאטים (phytates) שבדגנים ובקטניות. חשוב לקבל אבץ על בסיס יומיומי היות והגוף שלנו אינו אוגר אבץ.

אלרגיות לבוטנים ולאגוזים לא עוברות בדרך כלל
בוטנים – מהמזונות שמכילים אבץ

מזונות המכילים אבץ

(כמות של מיליגרם – מ"ג אבץ ב- 100 גרם מהמזונות הבאים): בשר בקר: 5-6 (מומלצים הנתחים הרזים כמו סינטה, פילה, צ'ך, וויסברטן), סרדינים משומרים – 3, סרטנים – 6, צדפות – 45, שרימפס ולובסטרים – 2. קטניות לאחר בישול – 1,  שקדים, אגוזי ברזיל, בוטנים, חמאת בוטנים, אגוזי לוז, אגוזי מלך- 3-4, חזה עוף – 2  (ביתר החלקים פחות), גבינה צהובה – 3-4, דגנים מלאים כמו חיטה, קינואה, שיבולת שועל – כ-3 (מכילים פיטאטים, שפוגעים בספיגה), ביצה אחת –  כ-2 מ"ג. תכולת האבץ ביתר המזונות מעטה, אך אם אוכלים מכל קבוצות המזון ניתן להגיע לרמה הנדרשת.

בתוספי תזונה, המינון המתאים למילוי חסרים הוא כ-15-20 מ"ג ביום, לתקופות מוגדרות. ישנן טבליות של 50 מ"ג, 25 מ"ג, אבץ נוזלי ולמציצה. יש לשים לב למינונים, רוב סוגי התכשירים נחשבים טובים, כמו פיקולינט, מונומטיונין, גלוקונט, ציטרט ואצטט. הספיגה יורדת אם לוקחים אבץ עם מינרלים נוספים כמו ברזל, סידן, ומגנזיום. מומלץ ליטול לא בצמוד לאכילה של דגנים וקטניות, המכילים פיטאטים שפוגעים בספיגה.

חלב פרה הוא מקור מאוזן ומלא לשומן, חלבון ופחמימות. אולם אם אינכם יכולים לשתות חלב רגיל או רגישים ללקטוז, חלב סויה הוא הבחירה הטובה ביותר שתספק לכם חלבון וסידן
כתרופה להרעלת אבץ נעשה שימוש בשתיית חלב

סימני עודף אבץ

בחילות והקאות נצפו במחקרים רבים, בהם נטלו הנבדקים כמויות גדולות מאוד של אבץ, מעל 1000 מ"ג. אצל חלק מהנבדקים תופעות אלה הופיעו גם במינונים נמוכים בהרבה, בסביבות 150 מ"ג. בנוסף עלולים להופיע כאבי בטן ושלשולים, שינויים בחוש הטעם והריח, טעם מתכתי בפה (במיוחד אחרי נטילת אבץ נוזלי), כאבים בחזה, סימנים דומים לשפעת, קשיי נשימה, סחרחורת, ועילפון. למרות חשיבותו לתפקוד תקין של המערכת החיסונית, עודפי אבץ עלולים להחליש את המערכת החיסונית, ואף לגרום לאנמיה ולחסר בנחושת, כך עולה ממחקרים רבים.

כתרופה להרעלת אבץ נעשה שימוש בשתיית חלב, בשל הזרחן הרב שהוא מכיל הפוגע בספיגת אבץ, וכן נעשה שימוש בפחם פעיל. בכל מקרה לא מומלץ ליטול כמויות גדולות של אבץ, ובמקרים של תופעות לוואי, יש לפנות בדחיפות לעזרה רפואית. אם כך: תוספת אבץ יעילה בקרב אוכלוסיה שיש לה חסר,  ועודף אבץ הוא מסוכן. לפיכך יש להתייעץ עם דיאטנית לגבי תוספים נדרשים, היות ויש להתאימם באופן אישי.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר