מחירי יין ואלכוהול: אנחנו מוחים והמחירים צומחים – שימו לב שמחאה תעזור לא רק לפסטה ובמבה

הצרכן הישראלי ידוע כאידיוט ממושמע, כזה שמוכן לשלם בלי לפצות פה. יאכילו אותו לוקשים והוא ירחם, יתחשב וישלם את המחירים החדשים הגבוהים. צילום pixabay
המהלך התחיל עם יקב טפרברג שהיה הראשון לגלגל את המנטרה לפיה חומרי הגלם המיובאים מתייקרים, והרשה לעצמו לעלות את המחירים בשיעורים של עד 18%. בעקבותיו, אחרי כמה הכחשות, החברה המרכזית למשקאות – שבידיה גם יקב תבור, מפעלי בירה, ויבואנית האלכוהול הגדולה IBBLS, העלתה את מחירי האלכוהול בעד 28%. יקב כרמל העלה מחירים של יינות ברשתות השיווק ב-10% , חברת הכרם העלתה מחירים בשיעורים של עד 11%, גם חברת אקרמן העלתה מחירים באותם שיעורים, ולפני מספר ימים חברת טמפו הודיעה על עליות מחירים של עד 28%, וביינות ברקן שבבעלותה תהיה התייקרות של 10%

קרטל, תיאום מחירים – תקראו לזה איך שאתם רוצים. מדובר בחברות צמאות כסף, מונופולים שהשתלטו על השוק הישראלי ופשוט רומסים את האזרחים, סוחטים אותם עד תום, ומאשימים  את השוק העולמי, את הכלכלה הגלובלית, את עליית המחירים באירופה, את עליית המחירים של ההובלה הימית, את שכר העבודה במשק הישראלי, את שכר הדירה, המים, החשמל, וכמובן את תקופת הקורונה – כולם אשמים ולכן החברות צריכות לעלות מחירים.
הצרכן הישראלי ידוע כאידיוט ממושמע, כזה שמוכן לשלם בלי לפצות פה. יאכילו אותו לוקשים והוא ירחם, יתחשב וישלם את המחירים החדשים. עם כנוע, שככל שיענו אותו כן יבקש עוד (כפרפרזה על המשפט מספר שמות).

מוטי טפרברג בעלים ומנכ"ל יקב טפרברג. סיפורי יין וסיפורי העלאת מחירים. צילום רפי דלויה

המהלך התחיל עם יקב טפרברג שהיה הראשון לגלגל את המנטרה לפיה חומרי הגלם המיובאים מתייקרים, והרשה לעצמו לעלות את המחירים בשיעורים של עד 18%. בעקבותיו, אחרי כמה הכחשות, החברה המרכזית למשקאות  – שבידיה גם יקב תבור, מפעלי בירה, ויבואנית האלכוהול הגדולה IBBLS, העלתה את מחירי האלכוהול בעד 28%. יקב כרמל העלה מחירים של יינות ברשתות השיווק ב-10% , חברת הכרם העלתה מחירים בשיעורים של עד  11%, גם חברת אקרמן העלתה מחירים באותם שיעורים, ולפני מספר ימים חברת טמפו הודיעה על עליות מחירים של עד 28%, וביינות ברקן שבבעלותה תהיה התייקרות של 10%.

נורית (אפשטיין) שמיר מנכ"לית חברת הכרם. צילום מהאתר

התחזקות השקל לעומת הדולר לא מעניינת את העושקים, והם מוצאים כל מיני סיבות להצדיק את העלאת המחירים. הגדילה לעשות רונית אפשטיין, סמנכ"לית השיווק של חברת הכרם, שהסבירה: "התחזקות השקל לא הספיקה לבלום את עליית המחירים שביצעו הספקים בחו"ל, ואת הזינוק בהוצאות השינוע. חוזקו של השקל בלם חלק מההתייקרויות שספגנו, אבל לא היה בכך לכסות את מלוא ההתייקרויות שאנחנו מתמודדים איתן". רונית אפשטיין לא בדיוק מייצגת חברה יצרנית, שכן הכרם היא יבואנית (קונה מוצר מוגמר ומעבירה אותו הלאה), שמשלמת עבור המוצרים במחירים שנקובים בדולרים או בכל מטבע אחר, וסופרת את הרווחים בשקלים, ואז הרווח מהשער הנמוך הוא עצום. רונית אפשטיין מצביעה על הפסדים ממחירי השילוח הגבוהים, אשר נובעים מהתקלות בשרשראות האספקה בעולם, אבל אלה מתקזזים נפלא עם הרווחים של הכרם מהתחזקות השקל. האם כשמחירי ההובלה יחזרו לנורמה (10-20% מהמחירים של היום), התמונה תשתנה והכרם תוריד מחירים? דרך אגב, רונית אפשטיין, לתשומת ליבך, מדד מחירי היבוא כולל כבר את עלויות ההובלה.

איור pixabay

כל החברות שהעלו מחירים פשוט מצטטות כמנטרה, את הפרסומים והקומוניקטים של לשכת המסחר, שנועדו לתמוך בעליית המחרים, ואפילו מאשימים את המע"מ הגבוה שיש בישראל. על כך אפשר רק לגחך ולשאול "באמת"?  איך אפשר להתייחס ברצינות לקומוניקט של לשכת המסחר שרונית אפשטיין ושאר גיבורי התהילה היבואנים מצטטים? אכן המע"מ בישראל גבוה – 17%, אבל לומר שאנחנו מהמובילים, זה קשקוש מוחלט: באוסטריה המע"מ עומד על 20% ,  בדנמרק על 25%, בפינלנד 24%, באירלנד 23%, באיטליה 22%, בהולנד 21%, בפורטוגל 23%, בפולין 23%, בבריטניה 20%, בשבדיה 25%, בספרד 21%, ביוון 24%, ובצרפת המע"מ עומד על 20%.

טמפו – בית יוצר למנהלים בענף היין. צילום מאתר החברה
טמפו – מעלה מחירים בעד 28% . צילום מאתר החברה

היבואנים פשוט מזהים הזדמנות פז לעלות מחירים בעשרות אחוזים מבלי להניד עפעף, למרות שתקופת הקורונה עשתה להם רק טוב. כך למשל, חברת הכרם הכפילה ושילשה את היקף המחזור שלה, ואי אפשר היה להשיג את המותגים שהיא ייבאה לארץ. אנשים קנו וקנו, ולחברה לא נשארה סחורה ו.אנשיה חייכו כל הדרך אל הבנק.  הלקוחות הנאמנים של היבואנים עשו עימם חסד בתקופה של סגירת מסעדות ובתי מלון, שיכולה הייתה לגרום לחברות כמו הכרם, אקרמן ועוד להגיע לפשיטת, רגל שנמנעה בזכות לקוחות אלה. עכשיו, כאמור, בלי שום רחמים ועם המון דמעות תנין סוחטים מאותם לקוחות עוד ועוד. למה? כי למה לא.

הכרם – צילום מתוך סרטון 100 שנים לחברה

תגובת חברת הכרם

מחברת 'הכרם' נמסר: "בניגוד למה שניתן להבין מהכתבה, חברת 'הכרם' אינה נמנית על חברות שמצטטות פרסומים של לשכות המסחר. בנוסף, לעלייה במחירים אין כל קשר לאחוז המע"מ המקובל בישראל. מניתוח תמחור המוצרים של חברת 'הכרם' לאורך שנים, עולה כי החברה הוזילה את מחירי מוצרים לצרכנים כאשר פרמטרים כגון ירידת מט"ח, הוזלת שילוח ומחירי הספקים אותם קיבלה החברה, הוזלו גם הם. החברה, המשווקת כ-1,000 פריטים שונים של מותגי יינות, בירות ומשקאות חריפים, לא ביצעה עדכון של המחיר ב-65% ממוצריה. למעשה, 5% מהמוצרים אף הוזלו. 30% מהמוצרים אכן התייקרו ממגוון סיבות. סיבה מרכזית היא המס החל על משקאות ממותקים מתחילת 2022 לצד עליות מחירים מצד ספקינו, שכן מהווים חברות יצרניות. עליות אלה נובעות מהתייקרות חומרי הגלם בעולם, עלייה בעלויות השילוח, גידול בצריכה העולמית וקשיים שונים בייצור בכל העולם עקב התקופה המאתגרת. מרבית ההתייקרויות התבצעו למעשה כבר בתחילת 2021, והחברה ספגה התייקרויות אלה במשך כל השנה האחרונה. לאורך השנים, חברת 'הכרם' ידועה במדיניות תמחור הוגנת ביותר. מחירי מוצרי החברה שהתייקרו, עלו בשיעורים נמוכים באופן מוחלט ובאופן יחסי לענף. מכיוון שהענף מורכב מכמות גדולה של יבואנים ומידת התחרות בו גבוהה בהתאם, תמחור המוצרים סביר והוגן. כמו כן, נוהגת החברה לבצע מבצעי מכירות לאורך השנה. מחירי המחירונים אינם משקפים הנחות תדירות אלה".

 

 

תגובה אחת

  1. מטרת חברה כלכלית ומסחרית להרוויח כסף. קודם כל כסף וכמה שיותר. כל אחד בתחומו ובמקצועו רוצה להרוויח.
    מי אתה כי תלין על רווחי חברות שעובדות קשה, מסתכנות, משלמות מיסים, משלמות שכר לעובדים ומניעות את הכלכלה.
    יקר לך ? אל תקנה. זו מדינה חופשית גם להעלות מחירים וגם לבחור לקנות או לא.
    נכון לאסם ופסטה, נכון לשראוס וקפה ונכון ליבואני ויצרניי יין.
    ליבי על חברת הכרם שטרחה להגיב על העולב הזה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר