מחקר בינלאומי בהובלת אוניברסיטת בן-גוריון: תזונה ים תיכונית ירוקה מצליחה להאט את ההזדקנות הטבעית של המוח

"הקשר המועיל בין תזונה ים-תיכונית ירוקה לבין ניוון עצבי הקשור לגיל עשוי להיות מוסבר בחלקו על ידי שפע של פוליפנולים", אומרת פרופ' איריס שי החוקרת הראשית
מחקר בינלאומי חדש בראשות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב שילב כוחות לטובת אחד מניסויי MRI מוח הארוכים והגדולים בעולם ומצא כי תזונה ים תיכונית ירוקה עשויה להאט את הניוון הטבעי של מוח הקשור לגיל. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת The American Journal of Clinical Nutrition

תזונה ים תיכונית ירוקה, עשירה בפוליפנולים (תרכובות מזון הנוצרות ע"י הצומח) ודלה בבשר אדום ומעובד, עשויה להאט את ניוון המוח הקשור לגיל. כך עולה ממחקר בינלאומי חדש שנערך בראשות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

עיצוב pixabay

כ-284 משתתפים בגילאי 31-82 השתתפו בניסוי שנמשך במהלך 18 חודשים, כאשר הם חולקו באופן אקראי לשלוש קבוצות: קבוצת שפעלה על פי הנחיות תזונה בריאה, קבוצת שיישמה תזונה ים תיכונית, וקבוצה שיישמה תזונה ים תיכונית ירוקה. בקבוצת התזונה הים תיכונית קיבלו המשתתפים מדי יום 30 גרם אגוזי מלך עשירים בפוליפנולים. בקבוצה הים-תיכונית הירוקה סופקו למשתתפים בנוסף לאגוזי מלך  גם 4 כוסות תה ירוק ביום, ושייק של צמח מים ירוק דאקוויד, שהיווה תחליף חלבון צמחוני לבשר. בקבוצה הים תיכונית הירוקה הוכפלה כמות הפוליפנולים בהשוואה לקבוצה הים תיכונית.

כמו כן, שלושת הקבוצות השתתפו בתוכנית פעילות גופנית המבוססות על פעילות אירובית, לרבות מנוי חינם בחדר כושר. לנבדקים נערכו סריקות MRI מוחיות לפני ובתום הניסוי, בהן נמדדו נפחי אזורים במוח הקשורים להזדקנות טבעית. המשתתפים נבחרו בתחילה על סמך גודל היקף הבטן או דיסליפידמיה (הפרעה בחילוף החומרים של השומנים בדם). כולם עובדי המרכז למחקר גרעיני בדימונה, כך שארוחת הצהריים שסופקה הייתה במעקב.

פרופ' איריס שי. צילום דני מכליס

הניסוי נעשה בראשות פרופ' איריס שי מהפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופרופסור נלווית באוניברסיטת הרווארד, יחד עם ד"ר אלון קפלן, פרופ' אילן שלף, פרופ' גליה אבידן, פרופ' נחשון מירן מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ומספר צוותים בינלאומיים של מומחי מוח מגרמניה, ארה"ב וקנדה.

החוקרים הופתעו לזהות שינויים דרמטיים בניוון המוח (ירידה בנפח ההיפוקמפוס והתרחבות נפח חללים צידיים) תוך 18 חודשים, כאשר קצב הניוון הואץ משמעותית מגיל 50 ואילך.  החוקרים גילו הפחתה משמעותית בקצב ניוון המוח בקרב משתתפי הדיאטות הים תיכוניות, ובעיקר בקרב משתתפי התזונה הים-תיכונית הירוקה.  מתוך פאנל נרחב של סמני דם, נמצא כי שיפור בבקרת הסוכר היה הגורם שקשור באופן המשמעותי ביותר להאטת הזדקנות המוח – עוד הוכחה לקשר בין סוכרת לדמנציה.

צריכה מוגברת של תה ירוק, צמח מים ירוק דאקוויד ואגוזי מלך, לצד צריכה מופחתת של בשר אדום ומעובד, נקשרו באופן מובהק להאטה בסמנים האנטומים במוח הקשורים להזדקנות מוחית. החוקרים הצליחו לזהות בשתן פוליפנולים שמקורם בתזונה הירוקה, שנקשרו להאטת ההזדקנות המוחית.

"הקשר המועיל בין תזונה ים-תיכונית ירוקה לבין ניוון עצבי הקשור לגיל, עשוי להיות מוסבר בחלקו על ידי שפע של פוליפנולים", אומרת פרופ' איריס שי, החוקרת הראשית. "הפוליפנולים נמצאים במקורות מזון מהצומח שיש להם מטבוליטים נוגדי חמצון ואנטי דלקתיים. פוליפנולים אלו יכולים לחצות את מחסום הדם-מוח, להפחית דלקת עצבית ולעורר התפשטות תאים ונוירוגנזה של מבוגרים בהיפוקמפוס".

"הממצאים שלנו עשויים להצביע על דרך פשוטה, בטוחה ומבטיחה להאט את ניוון העצב הקשור לגיל, על ידי הקפדה על תזונה ירוקה-ים תיכונית", ציין ד"ר אלון קפלן.

המחקר מומן על ידי משרד המדע והטכנולוגיה, משרד הבריאות, קרן המחקר הגרמנית – DFG, וועד אגוזי המלך של קליפורניה. באוניברסיטת בן גוריון מציינים כי גורמי המימון של המחקר לא היו מעורבים בכל שלב בתכנון, ביצוע או ניתוח של המחקר, ולא הייתה להם גישה לתוצאות המחקר לפני הפרסום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר