מחקר: הפרעות אכילה משלבות שתייה מופרזת של אלכוהול

האלכוהול הוא למעשה הסם הנפוץ ביותר. עקב זמינותו וחוקיותו, הוא אף המסוכן ביותר. אחד הנזקים לדוגמא, "צחיחות" (התייבשות) אשר פוגעת בפעילות שריר, גורמת להתכווצויות שריר ופציעות, ומשפיעה לרעה על צלילות מחשבה, זיכרון, מהירות תגובה, קואורדינציה, איכות שינה וביצועים פסיכומוטוריים

מחקר שנערך בקרב סטודנטים בארה"ב חשף תופעה שמשלבת הפרעות אכילה ושתייה מופרזת של אלכוהול. מתואר שסטודנטים נמנעים מאכילה או מדלגים על ארוחה לפני שתיית אלכוהול, על מנת להגביר את ההשפעה. בנוסף הם משתמשים במשלשלים וגורמים לעצמם להקיא, וזאת על מנת להפחית צריכה קלורית ולמנוע השמנה. 

לאלכוהול יש תרומה קלורית: 7 קלוריות לגרם אלכוהול (לעומת 4 קלוריות לגרם סוכר או 4 קלוריות לגרם חלבון). בנוסף, צריכת אלכוהול מדכאת חמצון שומנים, ועלולה לתרום להשמנה מרכזית ויתר שומנים בדם.

דובר רבות בנוגע לסכנות אשר בהפרעת אכילה. הקאות ושלשולים פוגעים בריכוזי המינרלים, ברמות הוויטמינים, בצריכת חלבון ששומר ובונה רקמות. הקאות פוגעות בבריאות הוושט והשיניים, ואלה, בשילוב עם צריכה מופרזת של אלכוהול, מחמירים את המצב התזונתי אף יותר.

האלכוהול הוא חומר פסיכו-אקטיבי, אשר משפיע גם על הגוף וגם על הנפש. הוא מדכא את הפעילות המוחית, וכך משפיע כמעט את כל האיברים: פוגע במצב התפיסה והתודעה, הזיכרון והרגשות שלנו, בכבד האחראי על פירוק האלכוהול, גורם לרפיון שרירים, קשיי ראיה ועייפות.

האלכוהול הוא למעשה הסם הנפוץ ביותר. עקב זמינותו וחוקיותו, הוא אף המסוכן ביותר. אחד הנזקים לדוגמא, "צחיחות" (התייבשות) אשר פוגעת בפעילות שריר, גורמת להתכווצויות שריר ופציעות, ומשפיעה לרעה על צלילות מחשבה, זיכרון, מהירות תגובה, קואורדינציה, איכות שינה וביצועים פסיכומוטוריים.

צריכה קבועה של אלכוהול ובכמויות גדולות, תפגע ברמות טסטוסטרון בגברים, וכתוצאה מכך תגרום להפחתה במסת שריר ובהתאוששות שריר לאחר מאמץ גופני.
צריכה מופרזת עלולה לגרום לפגיעה בכבד (כבד שומני, צירוזיס), פגיעה בכושר שיפוט וזירוז תשישות. אלכוהול מאט את היכולת לחשוב, משבש בהירות דיבור, גורם לסחרחורות, כבדות תנועה ועוד. אמנם אלכוהול בצריכה מדודה מעניק הרגשת אופוריה, מפחית עכבות, ומסייע להרפיית הלחצים היומיומיים, אולם, ככל שהתלות גוברת כך הכמויות הנצרכות יעלו. 

 
בשתיית אלכוהול התשוקה המינית גוברת, אולם, האלכוהול פוגע בתפקוד המיני, משום שהוא גורם להפחתת ההורמון האחראי בגברים לפעילות המינית. שתיית אלכוהול על קיבה ריקה, מזרזת את ספיגתו ומעלה במהירות את רמתו ברקמות. מזון יעכב את הספיגה, לכן שתייה על קיבה ריקה מעצימה השפעות שליליות.

כושר השיפוט והשליטה העצמית נפגעים, ואז עלולה להופיע התנהגות תוקפנית, חדירה לתחום הפרט בחוסר שליטה ובחוסר נימוס, הטרדה, אמירות "שטותיות" שאפילו לא זוכרים.

צריכת אלכוהול, על אף סיכוניו, נובעת מסיבות מגוונות, החל מהשפעה חברתית, משבר אישי או מקצועי, לחץ אישי או לחץ בלימודים, וכלה בגנטיקה.

חשוב להבחין בכמות האלכוהול במשקאות השונים. הבירה מכילה את הכמות הקטנה ביותר – כ-5% , היינות כ-12%עד 15%, ויתר המשקאות האלכוהוליים מעל 40% .
לנשים יש כמות נמוכה יותר של האנזים המפרק אלכוהול, לכן רגישותן גבוהה יותר למשקה.

צריכה גבוהה ורציפה של אלכוהול עלולה לגרום למחסור בוויטמינים ומינרלים, במיוחד בשילוב עם הימנעות מאכילה, הקאות ושלשולים. ההשפעות כאמור לעיל הן בטווח הקצר, וגם בטווח הבינוני והארוך. הפתרון הטוב ביותר תמיד הנו מניעה.


אסתר גונן, דיאטנית תזונאית, המחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר