מסעדת פטרה – טביליסי פינת רומא באשדוד

במטבח הפתוח אפשר לראות את המאמות הגאורגיות מכינות את האוכל האותנטי לצד שף המסעדה. צילום ניסים לוי
מסעדה עם תפריט ארוך המכיל 300 מנות ממטבחים שונים – גאורגי איטלקי ישראלי ים תיכוני. בשר דגים וגם פירות ים. איך זה עובד? יצאנו לאכול במסעדת פטרה באשדוד וחזרנו מרוצים

בחורף נשאלות כל מיני שאלות מוזרות, יש שיאמרו טריוויאליות, כמו לאן עפים האווזים כשהאגם קפוא? גם דני סנדרסון לא השיב לשאלה קשה זו בשירו על דון קישוט. ומה קורה למסעדת חוף בחורף?

יצאנו בערב קר וגשום במיוחד לחפש את התשובה לשאלה קשה זאת, שלצדה צצה עוד תהייה מטרידה: מה הקשר בין השם "פטרה" – למסעדה המגישה בעיקר אוכל גאורגי.

מסעדת פטרה השוכנת על חוף העיר אשדוד הינה מסעדה ותיקה מאוד – כמעט בת עשרים וחמש שנים. הבעלים של המסעדה, סימו בן חובל, מספר שמילדות הוא "מסתובב בין הסירים". בגיל עשר התחיל כשוטף כלים, ועם השנים גדל והתפתח עד שהחליט לפתוח מסעדה בעצמו.

חלל המסעדה גדול ובכול פינה אפשר לחגוג יום הולדת. צילום ניסים לוי

"היום אני מגיע למסעדה לראות איך הכול מתנהל. מסתובב בין הלקוחות שחלק גדול מהם אני כבר ממש מכיר, שומע כמה טעים להם, כמה הם נהנים – זה עושה לי טוב", מספר סימו בחיוך.

מסעדת פטרה ממוקמת בחוף הקשתות המוכר מאוד באשדוד – חוף ים משגע עם מלא מקומות חנייה, אחד ממרכזי הבילוי המועדפים על המבקרים בעיר, במיוחד בימות הקיץ, כשהאזור כולו בעל גינון מוקפד.

בשעות הערב בימים של מלחמה וחורף, האזור נראה פחות שמח ואפילו עצוב, אבל כשמתקרבים ודלת המסעדה נפתחת – השמחה חוזרת. מסעדה גדולה מאוד, עם חלק חיצוני הפונה לים שבימי החורף אינו פעיל. לצד המסעדה חדר פרטי גדול, ומטבח פתוח בו אפשר לראות את המאמות הגאורגיות מכינות את האוכל האותנטי לצד שף המסעדה. האמת שהיה לי מעט קריר. חלק מתנורי החימום לא היו תקינים – מזל שהמעיל שלי היה לצידי.

יין גאורגי מסורתי לבוש בתחפושת אותנטית. צילום ניסים לוי

את פנינו קידם טוני מנהל המשמרת והמלצר הראשי – איש חינני שידו בכול. עם אוזניה באוזנו המקושרת למטבח, למלצרים ולמי לא, הוא מנהל ביד רמה את המסעדה וגם בקשב גבוה לאורחים – יופי של שירות.

על שולחננו הונחו שני ספרים – ואני לא מגזימה, ממש ספרי תמונות הדומים לאלה שכול משפחה עושה כשחוזרים מטיול בחו"ל. "זה התפריט שלנו", הוא אמר. ובאמת לצד הכיתוב תמונות של 300 המנות אותן ניתן להזמין במסעדה. כן, 300 מנות  שונות – לא ייאמן. מגוון רחב של מנות קלאסיות מהמטבח הגאורגי, מגוון מנות מהמטבח האיטלקי, כל מני מנות בשריות, וכמובן דגים ופירות ים – הרי אנחנו באשדוד.

תפריט עם 300 מנות דורש ספר שלם. צילום ניסים לוי

האמת, התבלבלנו לגמרי. איך בוחרים מתוך מגוון כל כך גדול? אל דאגה, בשביל זה טוני פה כדי לעזור לנו לצלוח את המשימה הקשה. לאחר בירור קצר של מה אוכלים ומה לא – בחרנו להתמקד במטבח הגאורגי.

פתחנו בפלטה של מטבלים ולחם הבית (48 ₪) – מגוון המטבלים כלל איקרה אדומה, שום קונפי, סלט חצילים גאורגי, ממרח פסטו, טחינה ירוקה. הלחם היה מצוין, ומגוון המטבלים ממש מייצג את המסעדה – עירוב קולינרי כמעט בלתי אפשרי בין גאורגיה, איטליה וישראל, אבל על השולחן של פטרה הוא קורה והוא טעים.

לחם הבית המוגש עם מטבלים – יותר מזרח תיכון מאשר גאורגיה. צילום ניסים לוי

המשכנו במנה שעליה מאוד המליץ טוני, ארטישוק קרצ'ופו – חצאי ארטישוק כבוש מוקפצים בשמנת וצ'ילי חמאה, פרמזן וכוסברה (78 ₪). הגיעה מנה גדולה של ארטישוקים חמימים, עם מעין רוטב רוזה של פעם; מנה שבאיטליה לא שמעו עליה, והאמת שטעמה היה ביתי ונחמד.

ארטישוק קרצ'ופו – חצאי ארטישוק כבוש מוקפצים בשמנת וצ'ילי. צילום ניסים לוי

הזמנו סלט פטרה (78 ₪) – סלט ענק  של עגבניות שרי, פלפלוני טינקרבל, מלפפונים, צנוניות, רבעי ארטישוק ועוד ירקות. מתובל ברוטב לימוני, ומעל נחה בורטה מפוארת. כל הירקות טריים כל כך, קראנצ'ים בדיוק כמו שאני אוהבת – סלט מצוין.

סלט פטרה עשיר ורענן במיוחד. צילום ניסים לוי

עכשיו התחילו להגיע המנות בה"א הידיעה. צלחת נהדרת ובה חינקלי – אותם כיסונים גאורגים מפוארים ממולאים בבשר (68 ₪) – חמש יחידות שמנמנות, המגיעות עם רוטב עגבניות שהוא הברקה של פטרה – בגאורגיה לא ראיתי שחינקלי מוגש עם רוטב. כדי לאכול חינקלי יש לעבור הדרכה אצל טוני. "ראשית יש להחזיק את החינקלי בפיטם הקטן שבראשו, ואז לנקב עם השיניים חור קטן ולשתות את המרק שבפנים – זהירות רותח. אחר כך אוכלים ונהנים", הוא מסביר ואז מחייך בהנאה כשרואה שאנחנו מבצעים ומתענגים על הטעם.

מיד אחרי הגיע חצ'פורי ענק, חצ'פורי נינו (60 ₪) – מאפה בצק שמרים גאורגי ממולא בגבינות וביצה הנאפה בתנור, וכמובן שכדי לאכול אותו יש לעבור הדגמה מדוקדקת עם טוני המיומן. מנה מושחתת במיוחד אבל טעימה ביותר. כדי לאכול את המאפה כמו שצריך, לא מספיק השומן שבגבינות. יש להוסיף מלמעלה קוביית חמאה שנמסה מיד בתוך הגבינה המהבילה, ומעורבבת ביסודיות עם חלמון הביצה הנוזלי – פשוט חגיגה קולינרית נהדרת.

חצ'פורי כל כך טעים – מלא גבינות. צילום ניסים לוי

בשלב הזה כבר היינו די מפורקים – היה קשה לעמוד בקצב, אבל טוני אמר שאנחנו לא יכולים לסרב למאפה נוסף – אימרולי עלים (82 ₪) – מאפה מבצק עלים המוכן במקום. בגאורגיה ניתן לאכול אותו במילוי גבינות או שעועית. במסעדת פטרה יצרו מאפה ייחודי בשילוב טורקי ים תיכוני של גבינות ותרד – לא כדאי לפספס.

אימרולי עלים – מאפה שאי אפשר לסרב לו. צילום ניסים לוי

את הארוחה ליווינו ביין אדום מסורתי – איך לא, ספרווי גווברי מענבי ספרווי המיוצר בגאורגיה ,שהתאים לארוחה הדשנה שלנו.

לא יכולנו ללכת בלי לנסות את הקינוחים שמוגשים בפטרה: פונצ'ק (48 ₪) הוא קינוח מסורתי, מעין סופגנייה גדולה ממולאת בקרם פטיסייר מבושל, ומוגשת עם רוטב פירות יער.

פונצ'ק – מעין סופגנייה במילוי קרם נהדר. צילום ניסים לוי

במהלך הארוחה התיישבו בשולחן לידינו שני זוגות. אחד המלצרים הגיש להם את ספרי התפריטים והם אפילו לא פתחו לעיין – אנחנו רוצים מרק , חצ'פורי, סלט וכו'. לא יכולתי להתעלם מהעובדה שהזמינו בכזו קלות, ואפילו בלי לפתוח את הספר. "אנחנו קבועים כאן", הם אמרו, "מגיעים לפחות פעם בשבועיים – יודעים בדיוק מה אוהבים. טעמנו כאן כמעט את הכול", הם אמרו בחיוך. כדי לחזק את שאמרו טוני הגיע לשולחנם להגיד שלום. יש אווירה משפחתית נעימה במסעדת פטרה. התרשמנו מאוד.

אין ארוחה טובה בלי יין. צילום ניסים לוי

בחדר הפרטי חגגו כ-25 אורחים יום הולדת למישהו, ובקצה המסעדה שרו בשפה שאני לא מכירה, אולי גאורגית, שירי יום הולדת.

רגע לפני שיצאנו שאלתי את טוני על משמעות שם המסעדה. מסתבר כי יש סיפור או אגדה אורבנית, על כך שבעל הבית היה בטיול בגאורגיה באזור ההררי מעל באטומי, שם הגיע למסעדה בשם פטרה שהגישה מנות מכול העולם. הוא התאהב בקונספט, והחליט להעתיק אותו לארצנו הקטנה, כולל השם. זהו טיבן של אגדות – לעולם לא נדע אם הן אמיתיות או לא.

כל כך הרבה מנות השארנו מאחור ולא טעמנו – השאיר לנו סיבה מאוד טובה להגיע שוב למסעדת פטרה. היה נעים וטעים אצלם, למרות שהיה קר וגשום בחוץ, ולמרות שימינו לא קלים. היה טוב לקחת הפוגה קטנה לטביליסי פינת רומא באשדוד.

מסעדת פטרה – מפקורה 1 אשדוד, 08-8651610

הכותבת איריס לוי –  בפייסבוק אינסטגרם

תגובה אחת

  1. כיף לראות שעבודתנו הקשה משתלמת אך לא נעצור כאן ההפך הוא הנכון זה נותן דרייב ללחוץ עוד על הגז ולהמשיך בטוב שאנחנו עושים תודה רבה וניפגש בשמחות!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר