נחמת שותים: איזה חבית הם בחרו מיקב בן-חיים?

זכות המילה האחרונה למשתתפים בטעימה: "הייתה חוויה מיוחדת ומעניינת מאוד. תודה על היוזמה והזכות להשתתף בבחירת היין"; "תענוג אמיתי. תודה על הזכות להצטרף". צילום פאפא רצי
פעילות מעניינת מאוד של 'נחמת שותים' היא רכישת חביות פרטיות – אם תוך מעורבות מספר חברים בגיבוש הבלנד או חבית ספציפית מתוך חביות יין מסוים ביקב. עם יעקב אוריה הם עשו ביקב ליבנה שש חביות מבצירי 2015, 2017, 2019 ו- 2021. עם אורנה צ'ילאג שתי חביות מבציר 2016, ועם יקב בן נון חבית מבציר 2020

צביקה אמיתי ואחיינו עמי ארליך הם מייסדי 'נחמת שותים' – מועדון יין וקבוצת רכישת יינות ישראליים בלבד, שהשנה חוגגת 13 שנים לפעילותה. השניים מאתרים במגוון רחב של יקבים יינות טובים, לפעמים נשכחים והרבה ללא תוויות, קונים כמות (יכול להגיע עד אלפי בקבוקים מיקב), והטריק: משלמים במזומן ליקבים, מוסיפים מרווח נמוך עד סביר, ומוכרים לחברי המועדון (רשומים כ- 2,500 ופעילים כ- 30% מהם) דרך האתר או באירועי טרום-פסח וראש השנה, שהם מקיימים בקריית אונו ובמבשרת ציון.

היינן איתי בן-חיים ואתי לויאן שארגנה תת-קבוצת רכישה. צילום פאפא רצי

פעילות מעניינת מאוד שלהם, שמוסיפה ייחודיות למועדון יין זה הפעיל מאוד גם בקבוצות ווטסאפ – של נחמת שותים ואחרות, היא רכישת חביות פרטיות – אם תוך מעורבות מספר חברים בגיבוש הבלנד, או חבית ספציפית מתוך חביות יין מסוים ביקב. עם יעקב אוריה הם עשו ביקב ליבנה שש חביות מבצירי 2015, 2017, 2019 ו- 2021. עם אורנה צ'ילאג שתי חביות מבציר 2016, ועם יקב בן נון חבית מבציר 2020.

צביקה אמיתי בפעולה. צילום עמי ארליך

"לא הייתה פעם שהיין הספיק לכול הדורשים, כשבפועל אנשים קונים "חתול בשק" על בסיס אמון", אומר צביקה אמיתי, אותו אני מכיר מראשית ימי 'אכול ושאטו' – ככותב לאתר אז, כשותף ביקב 'זמורה' המנוח שפעל בבית זית, כמשתתף במפגשי טעימות וקניית יינות, ובעיקר כחבר (גילוי נאות).

חלק משפע הכיבוד. צילום עמי ארליך

לרגל היציאה משנתיים של קורונה, הם פנו ליקבים בהצעת שיתוף פעולה, ומהראשונים שנענו הם בחרו ביקב בן-חיים בהובלת איתי (יינן, הארלי דוידסון, סקסופון ג'אז) וקרן (כל השאר) בן-חיים. ממש בימים האחרונים הגיעה קבוצה של עשרה מחברי המועדון, שהצטרפו לקבוצת רכישת חבית לא ידועה של יין לא ידוע מהיקב ("חתול בשק"), לטעימה של מספר חביות אותן בחר איתי, והחלטה על החבית הנבחרת. לכיבוד אותו הביא עמי, הצטרפו שפע מעדנים שהביאו איתם המשתתפים ברצון ובאהבה, מה שיצר שולחן מפואר כמוהו לא רואים במיטב מרכזי המבקרים ביקבים.

טעימת חבית של שרדונה אחר. צילום עמי ארליך

שלוש מהחביות אותן הציע איתי היינן לרכישה על ידי חברי המועדון (תשלום מראש למועדון, מינימום 12 בקבוקים, כשהמשתתפת אלי לויאן ארגנה תת-קבוצת רכישה, שתחלוק איתה את הבקבוקים שקנתה), היו מבציר 2020 ואחת מבציר 2019. הזנים: שיראז-סירה, מורבדר, וקברנה סוביניון בשתי גרסאות – אחד עם סירה ואחד עם מרלו.

ההתחייבות מראש ליקב בן-חיים היא לחבית אחת, ובמקרה של עודף הזמנות, יגדילו את הכמות. האם זה קרה כבר במפגש? קראו עד הסוף ותדעו.

צילום יגאל ברנע

ואלה היינות שהוטעמו בערב זה: כהקדמה ולא מוצע למכירה כחבית לנחמת שותים: שרדונה 2020 עם 15% סוביניון בלאן – 14 חודשים בחבית 500 ליטר, לקראת ייצוב וביקבוק. קברנה סוביניון טרדישן 2020 (16 חודשים בחבית) – 95% קברנה סוביניון 5% פטיט סירה מכרמים במרום הגליל – חבית ספציפית אותה בחר היינן מתוך 36 חביות של קברנה סוביניון, היחידה כ- Single barrel – מה שייצור יין שונה לעומת כל החביות האחרות שיעורבבו יחד. שיראז טרדישן 2020 (צפי ל-18 חודשים בחבית)  -90% שיראז 10% קברנה סוביניון, כשיין זה מגיע לפעמים ל- 24-26 חודשי חבית. מורבדר טרדישן 2020 (16 חודשים בחבית) – האם החברים יבחרו בו כיין זני, בעוד שבדרך כלל משמש ל"תיבול" בלנדים? סנה S 2019 רזרב (24 חודשים בחבית) – כבר לא בחבית, בוקבק שבוע לפני הטעימה, בלנד של 50% שיראז 47% קברנה סוביניון ו- 3% מורבדר.

קרן בן-חיים ובקבוק 3 ליטר מעוטר באבני סוורובסקי ואיתי עם הסקסופון. צילום פאפא רצי

בדרך להחלטה, אוהבי הקברנה סוביניון היו נחושים לבחור בו, הדעות לגבי השיראז היו חלוקות, המורבדר זכה לאהדה אצל חלק מהטועמים שציינו כי לא יתאים כיין לארוחת ערב, ומכל מקום איתי בן-חיים הודה כי לא יוציא אותו לשוק כיין זני, אלא "מעדיף להשתמש באופי של ולתיבול יינות אחרים". ה-סנה עורר עניין, הוכר כי זה אכן "בלנד מרתק" כדברי איתי, אבל היין לא נקבע כחבית הנבחרת – זוכרים שהוא כבר מבוקבק ולא בחבית? אז הסיפור שלו לא נגמר.

איתי וחביות – מכיר אותן אישית. צילום פאפא רצי

החבית שנבחרה ברוב קולות לרכישה על ידי חברי נחמת שותים,  היא זו של הקברנה סוביניון טרדישן, שתבוקבק באוגוסט. טעימה נוספת תתקיים במאי-יוני (עוד סיבה למסיבה),

רגע, מה עם ה- סנה שהטועמים אהבו גם כן? לא לדאוג. הנה ההודעה המסכמת שצביקה אמיתי שלח לחברי המועדון: "החברים ביקרו היום ביקב בן-חיים, טעמו ורכשו זכויות בחבית קברנה סוביניון 2020 רזרב (לביקבוק באוגוסט 2022) – חצי חבית כבר נמכרה. זכינו להיות ראשונים לטעום ולהזמין בקבוקי סנה 2019 שזה עתה בוקבק – קברנה סוביניון, סירה ומעט מורבדר, המזמינים יקבלו אותו לקראת ראש השנה (היין נח) בתווית שלנו. הזמנות ב- 95 ₪ לבקבוק של הקברנה וגם של סנה  (רכישה בתריסרים)".

זכות המילה האחרונה למשתתפים בטעימה: "הייתה חוויה מיוחדת ומעניינת מאוד. תודה על היוזמה והזכות להשתתף בבחירת היין"; "תענוג אמיתי. תודה על הזכות להצטרף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר