השבוע בענף היין 121: רשמים מתערוכת PROWEIN 2018 ויינות לפסח – אדום עולה

בהמשך לכתבה בשבוע שעבר בה סקרתי יינות לבנים ורוזה, הגיע תורם של האדומים שאני אחשוק בהם בפסח, ולא רק. אליהו, סנטה, או כל מי שלא ינחת על שולחני בערב החג – ייהנה. זו הבטחה. ולפני זה תערוכת PROWEIN 2018 והרהורים על למה היא לא מתאימה למרבית היקבים הישראלים

1: PROWEIN 2018

אתמול חזרתי מתערוכת PROWEIN השנתית שמתקיימת בדיסלדורף גרמניה, השנה היה משהו קצת שונה באוויר. קשה להעביר במילים את החוויה של אלפי יקבים שמשתתפים, ואין ספור של טעימות יינות מכל העולם. מי שהציגו בדוכן תחת מיתוג יינות צפון ישראל, היו יקב רמת הגולן, יקב הרי גליל ויקב רקנאטי – משפחת שקד במלוא הדרה.

יאיר שפירא ויעל גיא מיקב רמת הגולן בפגישה עסקית בתערוכה
יאיר שפירא ויעל גיא מיקב רמת הגולן בפגישה עסקית בתערוכה

הייתה זו גם התערוכה הראשונה של מנכ"ל יקב רמת הגולן יאיר שפירא, שנכנס לעולם היין לפני מספר חודשים. יש לי הרושם שהתערוכה הבהירה לו היטב כמה שישראל היא לא באמת מעצמת יין, וכמה יש לנו עוד ללמוד אפילו ממדינות בגודל שלנו. יין זה עסק רציני שצריך לקחת אותו באופן רציני, בלי תקציבי מדינה או התאגדות מסיבית תחת שליט חזק אחד שיידע לדרוש תקציבים, להגיע למשרד הכלכלה, התיירות, החקלאות, החוץ, המסחר והתעשייה, תראו כמה משרדים, ואין אפילו שקל אחד לענף הזה. אולי הגיע הזמן למנות מנכ"ל-על לתפקיד כזה, אולי הגיע הזמן למנות את נשיא היין הישראלי – כפי שיש כמעט בכל מדינה. היה מדהים לראות את נשיא חבל שמפיין שתפקידו לייצג את שמפניות צרפת בעולם; כמה אהדה וכבוד נותנים לו הייננים ובעלי היקבים. הוא מקדם את כולם, ובשבילו שמפניה זה צרפת. פשוט תענוג, ואפשר באמת למות מקנאה.

נשיא חבל שמפיין עם אלון גונן
נשיא חבל שמפיין עם אלון גונן

הנה מה שכתב היינן אוליביה פרתי מיקב טפרברג: "זהו, פרוויין 18 הסתיים. כרגיל זה היה המפגש העולמי של עולם היין. זו באמת התערוכה הגדולה בעולם. הנקודה המעסיקה אותי מסיום התערוכה זה לא כמה יינות טעמתי (המון), או עם מי נפגשתי (לא מעט חברים), אלא ההבנה שקידום התעשייה שלנו צריך להיות על ידי ארגון שירכז אותנו היצרנים והמגדלים; ארגון שירצה לקדם את היין הישראלי בעולם. אם יש אזורים בעולם המייצרים חצי מהיין שמיוצר בארץ ויש להם ארגון פעיל עם נשיא ומנהלי שיווק בינלאומיים לאזור (אמנם דוברי אנגלית), ואם יש ארצות המייצרות שליש ממה שאנו מייצרים (ממש מעבר לגבול), והיקבים מהן מופיעים יחד תחת הדגל של מדינתם, אז אולי אנחנו צריכים לעשות משהו בנידון. לא?".

ביתן היקבים הישראליים בתערוכה תחת המיתוג 'צפון ישראל'. צילום מדף הפייסבוק של יעל גיא
ביתן היקבים הישראליים בתערוכה תחת המיתוג 'צפון ישראל'. צילום מדף הפייסבוק של יעל גיא

אחרי שחוויתי בפעם החמישית את PROWEIN, אני חושב שמכון היצוא עשה די בחוכמה שניתק מגע עם התערוכה הזו, והפסיק לעזור או לתקצב בפרוטות את העסק. תערוכת PROWEIN בנויה ליקבים שיש להם משווקים בעולם. בתערוכה לא סוגרים עסקאות, לא מוכרים יין, ולא חוזרים הביתה עם מזווה מלאה כסף. ממש לא. זו תערוכה של פגישות עם משווקים שכבר עובדים אתכם, זה מקום מפגש שבשלושה ימים אפשר להביא את כולם אליכם ולא צריך לנסוע אל כל אחד שנמצא במקום אחר בעולם. העבודה הסיזיפית של מציאת עוד מסעדות או חנויות ין נעשית במהלך כל השנה על ידי איש הקשר של היקב, ובמקרה של רמת הגולן והרי גליל זו יעל גיא, שאחרי שיצרה את הקשר היא מזמינה את "החדשים" לתערוכה, על מנת להמשיך את העסקאות שלא נסגרו.

צילום מדף הפייסבוק של יקב רמת הגולן
צילום מדף הפייסבוק של יקב רמת הגולן

בשנים קודמות הגיעו יקבי בוטיק שבאמת ובתמים הטעימו יין ונהנו מעוצמה ומחוויה של תערוכה משובחת, אבל מהר מאוד הם הבינו כי אף אחד לא ירוץ אחריהם. אם אין להם מישהו באזור שימשיך את הקשר ואת מכירת היין, אין סיכוי לכלום. ולכן, בסופו של דבר נשארו רק היקבים שיש להם משווקים מקומיים.

פייראנג'לו טומאסי מיקב טומאסי עם רן בירון
פייראנג'לו טומאסי מיקב טומאסי עם רן בירון

2: משפחת שקד בתערוכה

מלבד היותם שותפים ביקב רקנאטי ומשווקי יינות יקב רמת הגולן והרי גליל, משפחת שקד מחפשת כל הזמן יקבים חדשים על מנת להביאם לארץ. עשרות, אם לא מאות יקבים, מנסים לחדור לשוק הישראלי באמצעות שקד. קובי וטל שקד האמונים למצוא ולשווק אותם בארץ, עמלים קשה מאוד למצוא את היקבים שירוצו איתם שנים כמו משפחה. באולם האיטלקי פגשתי את אורי שקד, יוראי, קובי וטל, מחויטים כמו שצריך, פוסעים להם בין הדוכנים, כשכל האיטלקים מסביב צועקים להם בונג'ורנו. יקב גדול אחד שהם מייבאים מהיינות שלו לארץ הוא TOMMASI, ובמהלך התערוכה פגשתי את ידידי רן בירון מאתר היין סומלייה, יושב עם פייראנג'לו טומאסי – מנהל בכיר ביקב. מדובר במכונה משומנת היטב, וכל עוצמת היין האיטלקי נדחסת בשלושה ימים לתוך ביתן מעוצב בקפידה. בטעימה נפתחו יינות מתיישנים של היקב לצד בציר 2017 ( רשמי טעימה בשבוע הבא).

צילום מדף הפייסבוק של גיל שצברג מיקב רקנאטי
צילום מדף הפייסבוק של גיל שצברג מיקב רקנאטי

 

3: הקשר בין יקב צרעה לתערוכת PROWEIN 2018

בתערוכה השנה הוכרז היינן המוערך ביותר, והוא לא אחר מאשר יועץ יקב צרעה – Jean-Claude Berrouet. התואר בו זכה: 2018 Winemakers' Winemaker Award. הכבוד בבחירת יינן השנה הוענק על ידי מכון המאסטרים של היין -MW, יחד עם הזוכים הקודמים בתואר – ביניהם ערן פיק, מאסטר היין הישראלי הראשון והיחיד, כשהיינן שנבחר חייב להיות יוצא דופן בתחום היין. למרות שפרש רשמית בשנת 2007, Berrouet לא הפסיק לעשות יין בכל דרך אפשרית עם בנו ז'אן פרנסואה. הוא  מנהל את סמיון ומונטאג' סנט-אמיליון, ויו שאטו סנט אנדרה, מעניק יעוץ ביקבים שונים בעולם, כולל בישראל, ארגנטינה, ספרד, פורטוגל וסין.

כבוד גדול לתעשיית היין העולמית על הבחירה, וכבוד גדול לאורי רן המנכ"ל לשעבר של צרעה וכמובן לערן פיק, על שידעו להביא את הטוב ביותר ליקב שלהם.

4: האדומים שלי לחג

יקב הר אודם של מיכאל אלפסי עם הבנים הייננים ישי ואדם
יקב הר אודם של מיכאל אלפסי עם הבנים הייננים ישי ואדם

 2015יקב הר אודם – קברנה מרלו סירה

צבע סגול בהיר צלול. ריחות קסיס, אוכמניות ובצק אפוי. בפה שזיפים וטוסט. בעל גוף מלא, עשיר, מרוכז ומתובל להפליא בפה, עם טאנינים קטיפתיים ורעננות. יופי של יין.

יקב גוש עציון – האלון הבודד קברנה פרנק 2014

צבע אדום כהה עז. משופע בתבלינים, ניחוחות מעושנים, שוקולד, וניל. טאנינים רכים. פה חמאתי עם בשלות וכוח. שאפו.

זו אחת האלטרנטיבות המשובחות ליין שרדונה

יקב ויתקין – קברנה פרנק 2015

ה- 2015 הוא ביטוי נפלא של  קברנה פרנק. ניחוחות פתוחים של דובדבן בהיר, שזיפים טריים, תותים ודומדמניות. בקצוות קקאו, מרווה, לבנדר. הפה נפתח עם ליבה של פרי אדום עשיר מודגש על ידי טעמים של תות, דובדבנים מיובשים, חמוציות המובילות רמזים של שוקולד, תבלינים, קפה קלוי,  וסיגר. הגוף חלק עם טאנינים רציניים. יופי של יין.

יקב אפק – Secret 2013

מרלו’ פטיט סירה וקברנה סוביניון. ניחוחות עזים של פירות בשלים, פלפל לבן, וניל, ואחריהם פרץ עז של פטל שחור, שוקולד מריר כהה, פלפלים וקרמל.  טעמים בשלים מרוכזים על ידי טאנינים עבים ורבי עוצמה. חמיצות מדהימה.

יקב אלונה – שיראז 2013

באף שלל פירות אדומים, סיגליות, תבלינים תות, שוקולד מריר. פה נדיב ועשיר מגיע עם טעמים של פטל שחור, דובדבן וטעם שוקולד, עם השלמה עדינה של טאנין רך. יופי.

יקב אלכסנדר – סנדרו 2015

בלנד של קברנה סוביניון, גרנאש, פטי וורדו, שיראז ומורבדר. אוסף אטרקטיבי של ריחות וטעמים נפלאים, שוקולד ופירות שחורים חמים מאוד. על החך סיום נעים מאוד, ארוך ומענג.

יקב גבעות – מחול הכרמים 2016

קברנה סוביניון, מרלו, פטי וורדו וקברנה פרנק. ניחוחות מתובלים של אוכמניות. בפה פירות יער בשלים שמובילים להמון תבלינים, ובקצוות עץ אלון. גוף מלא עם מבנה טאני מוצק. אפטר טייסט של עור וטבק. בלנד בורדולזי מדהים.

צילום מאתר האינטרנט
צילום מאתר האינטרנט

יקב אסף – ארבע עונות 2015

בלנד מבוסס פינוטאז' עם סירה, קברנה פרנק וקברנה סוביניון. יין מרוכז ועמוק, מציע ניחוחות אלגנטיים ומורכבים של פירות אדומים. בפה עשיר וצפוף, אך הרמוני. טאנינים מתוקים ומאוזנים. גימור ארוך עם עומק ומבנה המבטיחים אריכות ימים יוצאת דופן. תענוג של יין.

יקב כרם בן זמרה – קברנה סוביניון 2015

ניחוחות של גרגרי יער אדומים, פרחים כחולים, מנטול, תבלין אקזוטי וריח של עץ אלון. הפה תוסס וממוקד, כמעט אוורירי. פטל, דובדבן, אניס וקינמון. טאנינים אלגנטיים עם עדינות מקסימה.

יעקב אוריה (מימין) ויעקב ברג בעלים ומנכ"ל פסגות
יעקב אוריה (מימין) ויעקב ברג בעלים ומנכ"ל פסגות. צילום ששת

יקב פסגות – 7 בציר 2015

ניחוחות שופעים של פירות אדומים, שוקולד מריר, וניל ותבלינים, שמפתים את הטעם. טעמים צפופים של גרגרי יער כהים וקקאו מובילים לגימור אלגנטי, מאוזן ללא דופי, של קרמל, פאי חמאתי, פלפל וטבק מתוק. מי שיכול לשים את היד על היין הזה – שימהר.

יקב בנימינה – שיראז 2017 סדרת טבע

צעיר ומפתיע. אדום עמוק עם גוונים סגולים. תבלינים, פלפל, דובדבנים אדומים וניחוחות שוקולד שחור. בפה דובדבן אדום, פטל עם נוכחות מרשימה, טאנינים רכים. הרבה שיראזים טעמתי השנה, וללא ספק הצעיר הזה משחק אותה – ולחשוב שמחירו 25 -30 ₪. פשוט להוריד את הכובע בפני היינן.

יקב רקנאטי – יונתן קברנה שיראז 2017

יין מורכב. באף טפנאד זיתים ירוקים ואורגנו מיובש. טאנינים אסרטיביים מעניקים איזון נגד לפירות המתוקים. בפה שזיפים וסלק. יין בשרני, זועק אוכל. יופי.

אורי חץ, היינן של יקב שאטו גולן. האצילות מחייבת להגיע לאירוע ביקב ב- 1 ביוני
אורי חץ, יינן יקב שאטו גולן. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב שאטו גולן – קברנה סוביניון 2015

ריחות צעירים ורעננים. שפע של פרי כחול בשל, מוקה, חרוב, חמאה, וטוסט. רמזים לעשב מיובש ועלי כותרת של ורדים. ארוך, נקי, טרי. טאנינים ניכרים. הטעמים של הפרי אינטנסיביים וצעירים. יין עם הבטחה.

יקב צרעה – הרי יהודה 2016

צבע סגול. אף  שנפתח חריף מאוד, ציפורן, וניל וקינמון. החך בעל גוף בינוני שמציע טונות של פירות מתובלים, טאנינים קטיפתיים. ין עשיר ועסיסי. בדרך כלל אני כותב על יין כזה שהוא מעלה חיוך על הפנים, הפעם אלה היו דמעות של אושר.

צביקה אמיתי (מימין) ועמי ארליך – נחמת שותים
צביקה אמיתי (מימין) ועמי ארליך – נחמת שותים

5: מועדון נחמת שותים הופך לכוח משמעותי במכירות יין

רני רוגל מדווח: לפני עשר שנים, בשנת 2008, הקימו צביקה אמיתי – סוכן ביטוח בעברו ושותף ביקב זמורה (שנסגר) בבית זית, עם בן אחיו עמי ארליך – צלם פרסום ותעשייה, קבוצת קניית יינות במחירים מוזלים, תחת המיתוג של משחק המילים "נחמת שותים". לאחר עשור של פעילות מדובר במועדון שמאגד כ- 2,700 חברים, שבשנת 2017 קנו מאמיתי וארליך 15,000 בקבוקי יין.

הנמכרים ביותר אצלם הם היינות של יקב ירושלים. צביקה מייחס זאת למגוון הגדול – "מיין זול סביר עד יינות איכות לא יקרים". סדרת הרזרב של יקב ירושלים זוכה להצלחה, כולל הברקות כמו הפטיט סירה, או המרלו 2012 שנשאר במרתף ואחרי שנתיים הפך ל- WOW, "אני בלש שבולש אחרי יינות ומחפש הפתעות ביקבים" הוא מעיד על עצמו. הפתעה כזו הייתה עם יקב שאטו רמו, שאמר כי הוא לא יכול לעמוד במחירים שצביקה ועמי משלמים, אבל היה לו יין שעשה עבור מסעדה בצפון שנקלעה למצוקה וכמות היין עבורה נשארה ביקב. אנשי נחמת שותים קנו מאות בקבוקים במחיר זול, "והיין נמכר בטירוף".

צביקה אמיתי - ליצן רפואי שמתייחס ליין ברצינות
צביקה אמיתי – ליצן רפואי שמתייחס ליין ברצינות

צ'ילאג במבינו נמכר היטב, גם ליינות בסגנון קליפורני של יקב אייל יש ביקוש – במיוחד ל'שני' – קברנה מרלו שיראז – קמ"ש. "זה יין פורץ דרך עם כתפיים רחבות", דברי צביקה. עוד נמכרים היטב יינות של יקב כפיר, שאחרי סיבוב בקסטינה חזר לבית משפחת כפיר בגן יבנה. "מאיר כפיר עושה יינות כבדים שנמכרים היטב". הרבה פעמים צביקה ועמי מסייעים במכירה ליקבים מרוחקים כמו סיקוריה, ברעם בזמנו, הגבעה בקיבוץ גבע, שקשה להם להגיע לשוק כי הם בפריפריה ואין להם מערכת שיווק. כך, מיקב בזק קנו את כל מאות בקבוקי תהילה כשר (קמ"ש – קברנה סוביניון, מרלו, שיראז). עמי מציין את הצלחת יינות יקב מילס המשתייך לקבוצת היקבים הפריפריאלים.

חלק מהיינות עם תוויות לא ממותגות המציגות מספר יצרן
חלק מהיינות עם תוויות לא ממותגות המציגות מספר יצרן

השיטה של נחמת שותים נשארה ללא שינוי: כמדיניות מחפשים יינות במחירים טובים – מכירה של חלק גדול מהיינות בפחות מ- 65 ₪ לבקבוק, כשהמרווח שלהם בדרך כלל 10-15 ₪ רווח לבקבוק, ואנשים נוהרים. הטעימות-מכירות מתקיימות בדרך כלל אצל צביקה במבשרת, אצל עמי בקרית אונו, בנגב במושב שדה משה ובבני דרום, ובקומה ה- 64 של מגדל אביב ברמת גן אצל בני יפהר, מפרגן ידוע ליינות ישראליים. כל היינות עוברים סינון של טעימה סביב "שולחן אבירים" של חברי הקבוצה, כשלערב כזה מגיעים לפעמים 20 יינות שמהם מתקבלים למכירה רק מועטים כתמורה טובה לכסף – .V. F. M. עמי ארליך מציין שלפעמים הורדת 5 שקלים ממחיר בקבוק, משפיעה פלאים על המכירות. "55 במקום 60 – ונמכר המון יין". איך הם מורידים מחירים? צביקה מצטט את המשפט של עצמו; ש"היין לא יודע לקרוא תוויות". חלק מהיינות הם משווקים ללא מיתוג היקב, רק עם מספר יצרן וסוג הכשרות. כך נמכרו לדוגמא 1,000 בקבוקי אבני שהם-״ספיר״ מעודפים של יקב בנימינה תחת השם ״שותים אדום״. בכלל נראה שעודפים, ואפילו עודפים עצומים, מייצגים את המצב בענף. כך, אלפי בקבוקים נותרו במעבר של יקב מדבר לכשרות, או מקרים של יקבים שמחליפים כשרות ומוכרים לנחמת שותים בזול. אז באמת יש כאן ״נחמת שותים״, שהיינות האלה מגיעים לחובבי יין, ביניהם כאלה אותם ניתן לפגוש באירועי היקבים היקרים-יוקרתיים, כי בקבוקי עילית זה נחמד מעת לעת, אבל לצריכה שוטפת יינות נחמת שותים בהחלט עושים את העבודה.

אתר מועדון היין של נחמת שותים, ובפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר