סקר מגלה: צרכנים מבוגרים רגילים לקנות פירות וירקות בתפזורת וצעירים מעדיפים מארזים סגורים וממותגים

על השאלה מהם היתרונות הגדולים במארזי פירות וירקות ממותגים, ענו 38.9% מהנשאלים כי איכות ובקרת איכות הם היתרון הגדול ביותר
חיים אלוש, מייסד תערוכת פרש אגרומשוב, מציין: "הצרכנים שרגילים לרכוש מוצרי מזון עם פרטים כמו יצרן, ארץ ייצור וערכים תזונתיים, אינם יודעים דבר וחצי דבר מנין הפירות והירקות הגיעו, האם וכיצד רוססו והאם עברו תהליכי בקרת איכות. אין בזה הגיון"

נושא הריסוס של פירות וירקות מטריד את רוב הציבור והוא מעוניין שנתוני הריסוס יופיעו על גבי האריזה. כך עולה מסקר שערכה חברת מדגם עבור תערוכת "פרש אגרומשוב" לתוצרת חקלאית, שהתקיימה בגני התערוכה בתל אביב בתאריכים 26-27 ליוני. הסקר התבצע בקרב 500 נשאלים, ומטרתו הייתה לברר האם הצרכנים מעדיפים לקנות פירות וירקות בתפזורת או באריזות ממותגות, ומהו המידע שהיו רוצים לדעת בנוגע לפירות וירקות. ל- 67.9% מהנשאלים, בכל הגילאים, חשוב שיהיה מצוין על גבי המארזים, האם המוצר מרוסס. עובדה זו מוכיחה כי נושא הריסוס חשוב מאוד לציבור והמודעות אליו גבוהה. מסתבר שנושא הריסוס חשוב יותר לנשים, שכן 76.2% מהן ענו שנושא זה חשוב להן, לעומת 58.9% גברים.

צעירים מעדיפים ירקות ופירות ארוזים
צעירים מעדיפים ירקות ופירות ארוזים

חיים אלוש, מייסד תערוכת "פרש אגרומשוב", אומר: "חשוב שהציבור ידרוש מוצרים עם חותמת של גוף שמבצע בקרה ופיקוח, המעידה על כך שהירק או הפרי נקי משאריות חומרי הדברה. כשאוכלים תוצרת חקלאית בניגוד לתוצרת מתועשת או יין – לא יודעים מי האבא, איך המוצר הושקה, האם יש או אין בו שאריות ריסוס ובעצם אוכלים חתול בשק".

מבוגרים מעדיפים ירקות ופירות בתפזורת
מבוגרים מעדיפים ירקות ופירות בתפזורת

43.1% מהנשאלים השיבו שחשוב להם ציון מועד הקטיף על גבי האריזה ול- 27.3% חשוב שיהיו הנחיות שימור ואחסון. ציון הערכים התזונתיים חשוב ל- 21.4% מהנסקרים, מהם 24.1% גברים, 18.8% נשים, 24% בגילאים 30-49, 17.2% גילאים 50-70, 27.9% רווקים, 19.5% נשואים או חיים עם בן זוג. נתון מעניין שאפשר להסבירו בכך שאנשים מבוגרים נוטים לחשוב שכל הפירות והירקות בריאים ולא מודעים לכך שיש הבדל בערכים התזונתיים בין הזנים השונים. רק 4.2% לא תומכים בסימון מידע על פירות וירקות. 7% בגילאים 50-70, 1.4% בגילאים 18-29. הנתונים ממחישים את העובדה שהמבוגרים שמרנים יותר ומאחר והם לא רגילים לקבל מידע אודות פירות וירקות, הם גם לא מצפים לכך ולא חושבים שזה מהותי.

על השאלה מהם היתרונות הגדולים במארזי פירות וירקות ממותגים, ענו 38.9% מהנשאלים כי איכות ובקרת איכות הם היתרון הגדול ביותר במארזי פירות וירקות. 29.1% השיבו שהיתרון הוא בכך שהאריזה סגורה, מהם 35.1% בגילאי 18-29 ו- 22.3% בגילאי 50-70. נתון זה מצביע על ההרגל של האנשים המבוגרים יותר לקנות בתפזורת, וכנראה שהרגלים קשה לשנות. הצעירים רגילים יותר לראות פירות וירקות במארזים, וכנראה מעדיפים את הקנייה המהירה והפשוטה יותר מבחינתם, מאשר לברור ולבחור ירקות ופירות בתפזורת. מאפיינים נוספים: השכלה מעל הממוצע והכנסה מתחת לממוצע – נתונים התואמים את הגילאים הצעירים.

28.3% ציינו את היכולת לזהות תוצרת ישראלית כיתרון, מהם 34.4% גברים ורק 22.7% נשים. נשאלת השאלה האם הגברים פטריוטים יותר. נתון מעניין נוסף שעולה בסקר הוא ש- 36.1% מהם דתיים ורק 27.6% חילוניים. 34.9% עם הכנסה מתחת לממוצע ורק 22.3% מעל הממוצע. הנושא של מוצר עם אבא ואימא, כשיש אחראי למוצר, הוא פרמטר נוסף שחשוב ל- 25% מהנשאלים, 31.2% מהם בגילאי 50-70, ורק 19.6% בגילאי 18-29, ממצא שמראה על הגישה השמרנית שהייתה נפוצה בעבר, ומשתנה עקב הפיכת עולמנו ל"מהיר ועצבני". כיום, פחות נאמנים למותגים ועוברים בקלות ממותג למותג.

חמישית (19.8%) מהנשאלים ענו שמבחינתם אין יתרונות למארזים של פירות וירקות, 22.7% נשים, 16.6% גברים, 29.3% בגילאים 50-70, 10% בגילאים 18-29, מה שמוכיח שוב שהמבוגרים מעדיפים לקנות בתפזורת כפי שהם רגילים, ופחות פתוחים לשינוי המגמה ולמארזים הסגורים.

חיים אלוש, מייסד תערוכת פרש אגרומשוב, מציין: "הצרכנים שרגילים לרכוש מוצרי מזון עם פרטים כמו יצרן, ארץ ייצור וערכים תזונתיים, אינם יודעים דבר וחצי דבר מנין הפירות והירקות הגיעו, האם וכיצד רוססו והאם עברו תהליכי בקרת איכות. אין בזה הגיון". דורון בריקמן, מנכ"ל דרך המעבדה – חברה שמספקת שירותי פיקוח, בקרה, בדיקות וייעוץ לענפי המזון והחקלאות, מוסיף: "המצב בארץ לא טוב, מאחר ורוב השוק לא מפוקח ומאפשר כניסת תוצרת שלא נבדקה ולא הוסמכה בהיבטי עמידה בתנאי גידול ושיירי חומרי ריסוס. ברשתות מזון בחו"ל, מוצרים ארוזים, ממותגים ונושאי תו פיקוח הם סטנדרט והרשתות מחמירות מול החוק, מאחר וזהו מנוף שיווקי עבורן ויצירת חווית לקוח עם אמירה 'אנחנו שומרים עליכם'. ישראל נמצאת כמה שנים מאחור. יש חוק ותקן, אך אין אכיפה. הדרישה צריכה לבוא  מהמשווקים ומהרשתות".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר