סרט חדש: החיוך האטרוסקי של האוכל המולקולרי

שם הסרט מתייחס לפסלים האטרוסקיים שיש הטוענים כי יש בהם חיוך מסתורי גם אם מדובר בחיים שאחרי המוות והם מביעים סוג של תקווה למות מאושר
החיוך האטרוסקי – דרמה מחממת לב המביאה למסך את כל היופי של סקוטלנד וסן פרנסיסקו ואת גדולתו של השחקן הבריטי בריאן קוקס על פי רב המכר של חוסה לואיס סמפדרו בבימויים של הבמאים הישראלים עודד בן נון ומיכל ברזיס

"החיוך האטרוסקי" (הפצה סרטי נחשון, החל מ- 4.7.19 בבתי קולנוע ברחבי הארץ) – סרטם החדש של הבמאים הישראלים עודד בן נון ומיכל ברזיס (שסרטם "איה" היה מועמד לאוסקר) והמפיק ארתור כהן (זוכה 6 פרסי האוסקר), אכן גורם לצופים לחייך פעמים רבות לאורך הסרט. בריאן קוקס הוא רורי מק'ניל, סקוטי מחוספס שנאלץ לעזוב את ביתו ולנסוע לטיפול רפואי בסן פרנסיסקו. הוא עובר לגור עם בנו אותו לא ראה שנים ועם כלתו המכורה לעבודה, וממש לא אוהב את הרעיון. להפתעתו, כשהוא חושב שלחיים כבר אין יותר מה להציע לו, משתנה כל עולמו דרך הקשר עם נכדו הפעוט.

הסרט הינו דרמה מחממת לב, מצולמת בתוך נופי סקוטלנד וסן פרנסיסקו, המדגישה את גדולתו של השחקן הבריטי בריאן קוקס (המטפלת, RED – אדומים), כאשר הסרט מבוסס על ספרו רב המכר של הסופר הספרדי חוסה לואיס סמפדרו. בספר מתרחש הסיפור באיטליה, אך בתסריט הועברה העלילה לסקוטלנד ולארצות הברית. שמו של הסרט מתייחס לפסלים האטרוסקיים המפורסמים, שיש הטוענים כי יש להם חיוך מסתורי, גם אם מדובר בחיים שאחרי המוות, והם מביעים סוג של תקווה למות מאושר.

קרפצ'יו של שף מאיר אדוני במסעדת כתית (נסגרה). צילום דן פרץ
קרפצ'יו של שף מאיר אדוני במסעדת כתית (נסגרה). צילום דן פרץ

על רכות, חמימות ומזון מולקולרי

במקביל לסיפור העלילה אנו נחשפים לנושא האוכל המולקולרי (Molecular food), כשבנו של גיבור הסרט רורי מק'ניל – שף המתמחה בתחום, עורך אירוע מדוגם ויוקרתי על טהרת המזון המולקולרי, ואף שואף לפתוח  מסעדה משלו. האוכל המולקולרי הוא צורת בישול חדשנית, שמייצרת מנות מעניינות, מיומנות, מדויקות, צבעוניות ויצירתיות. מדובר בתחום שמעורר בשנים האחרונות הדים בכל רחבי העולם הקולינרי, וגם בישראל יש מספר שפים שמתמחים בתחום.

כל הטבחים והשפים העוסקים בבישול מולקולרי מתבססים על תחום מדעי, בו חוקרים תהליכים פיזיקליים וכימיים המתרחשים בעת בישול מזון. המחקר מתרכז במציאת הסברים מדעיים למנגנונים שונים, שהופכים במהלך הבישול את מרכיבי המזון לדברי מאכל. לפתע יכולים טבחים ללמוד על הגושים שיוצרים המים בשוקולד, ואז ליצור מוס משוקולד מומס בלבד, ללא חומרים נוספים מלבד מים, או לנצל את הבנה המדעית של תפיחת הסופלה, בכדי לייצר את התנאים המיטביים לסופלה המושלם. לא נדיר למצוא מנות שמוגשות שלכאורה עולה מהם עשן, אך בפועל זו ריאקציה כימית להקפאה בחנקן.

שף הסטון בלומנטל – ממובילי מטבח עילית מולקולרי
שף הסטון בלומנטל – ממובילי מטבח עילית מולקולרי

האוכל המולקולרי בסרט, על אף היותו חדשני ומתוחכם, משדר גם קור, ריחוק ונוקשות, אשר מייצגות כמטאפורה את החיים בסן פרנסיסקו, כפי שחווה אותם רורי בבית בנו וכלתו. הם מנהלים אורח חיים נוקשה, הבא לידי ביטוי גם עם בנם הפעוט. חום, אהבה וקירבה לא מורגשים בבית הזה, ואם כן – הם באים במנות מיניאטוריות קצובות, בדיוק כמו מנות האוכל המולקולרי שמגיש הבן באירוע שלו. לכן, אך טבעי הוא שבסופו של דבר, הבן מקבל מחמו ביקורת שלילית על עיסוקו כשף מולקולרי, ובמקביל מקבל מאביו ביקורת על אורח החיים הנוקשה בביתו.

לסיכום: בתוספת המטבח המולקולרי זהו סרט מומלץ, כייפי ומעניין, המשלב בין חדשנות לבין חזרה למקורות, בין מספר דורות, סוגי נופים ואהבות. לכו לראות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר