עדיאל מזרחי בזווית ישראלית על משה וייזמן וחברי ה- Court of Master Sommeliers

אודי אלפרט (מימין) – סומלייה במסעדות טוטו וL’Epoque , רסיטל בר – 'מאנו וינו' ומנהלת תחום היין בהאדסון, משה וייזמן, איתי הורוביץ – סומלייה במסעדת אנימאר. צילום פרטי
משה הוא בכלל הייטקיסט כבר 20 שנה בתחום פיתוח עסקי של בתי תוכנה ישראליים בחו"ל, אבל הוא גדל בסביבה קולינרית. בביתו יין היה מוצר בסיסי, כזה ששותים בכוסות מים רגילות

עדיאל מזרחי הוא בעל קבוצת הפייסבוק 'צימוקים – על יין ואנשים טובים (Raisins)'

 

משה וייזמן הוא איש יין אמיתי; מאלה שהיין זורם בעורקיהם ומשתלט על חושיהם. כזה שצימאונו לדעת יין לעולם לא רווה, והוא רוצה לדעת עוד ועוד.

משה בן 45, נשוי, אב לשניים. הוא בן יחיד. הוריו היו בשנות ה- 70-80 בעלי מסעדת 'גונדולה', מוסד קולינרי בתל אביב של פעם, ברחוב פינסקר, ממש ליד קולנוע תל אביב של אז.

משה וייזמן עם הבן ירדן על הבר באלברט שלוס במנצ'סטר. צילום פרטי

משה הוא בכלל הייטקיסט כבר 20 שנה, בתחום פיתוח עסקי של בתי תוכנה ישראליים בחו"ל, אבל הוא גדל בסביבה קולינרית. בביתו יין היה מוצר בסיסי, כזה ששותים בכוסות מים רגילות.

בשנת 2007 הוא החליט לעשות צעד נוסף באהבתו ליין. הוא נרשם לאקדמיה ליין של מכללת רמת גן, אז בחיתוליה, סך הכול קורס היין השני. הלימודים הוסיפו רבדים חדשים לתרבות היין האישית

משה וייזמן מעביר סדנת יין ב'דלי וינו'. צילום פרטי

המתפתחת שלו, עם חברים חדשים, ערבי יין, מסעות יין לחו"ל ומה לא, הכול סביב יין. משה אוהב לשתות יין, הוא נהנה מיין. עבורו יום ללא יין הינו יום אחר, שונה.

משה סיים גם את הקורס למתקדמים ברמת גן. בצימאונו כי רב פנה ללימודי יין ב- WSET  – סיים את Level 2 ו- Level 3 והתחיל להעביר סדנאות יין. משה חבר למוסד היין המקסים 'דלי וינו' בנתניה, שם עשה "דברים יפים" כדבריו, עם דגש על הנגשת יין, הפחתת פחד מיין, המון טעימות עיוורות, פיתוח העדפות ועוד.

במקביל משה עמל בימים אלה על פיתוחה של זירת מסחר דיגיטלית למסחר ביין; שילוב בין רכישה קבוצתית לגיוס המונים, אשר תסייע הן לסוחרי יין והן לקונים לסחור חכם.

מתכוננים למבחן: רסיטל בר, איתי הורוביץ ומשה וייזמן שצילם

Court of Master Sommeliers

הצמא של משה וייזמן לידע לא נרגע אפילו לרגע. הרצון להתמקצע הוביל אותו ל- Court of Master Sommeliers, מוסד בריטי אשר נוסד בשנת 1977 וחרט על דגלו התמקצעות של נותני שירותים בתחום האלכוהול. תלמידיו הם בדרך כלל מנהלי תחום משקאות בתי מלון, ברים, סומליירים, בוני תפריט וממליצי יין במסעדות, ומשה.

לפי משה, בניגוד ל WSET העיוני מאוד, כאן הדגש הוא על העשייה היום יומית מול קהל. כאן נדרשת גם רמת ידע וגם רמת שירות סביב עולם היין.

ללימודים במוסד הבריטי ארבע רמות, כשלרביעית מהן הגבוהה ביותר –  Master Sommelier הוסמכו עד היום 223 מומחי יין בלבד בכל העולם.

משה מתכוון להגיע לרמה השנייה – Certified Sommelier. זה הצריך ממנו לימודים מסיביים במשך כחצי שנה, בעקבותיה ניגש לרמה הראשונה – Introductory הבסיסית, שבסופה מבחן תיאורטי בלבד.

כיתת לימוד. צילום משה וייזמן

ציון 70 ומעלה מבחן התיאורטי, מאפשר לגשת (אפילו באותו יום) למבחן הרמה השנייה. כאן כבר יש שילוב של מבחן ידע תיאורטי, קשה בהרבה, עם מבחן זיהוי יין בטעימה עיוורת (מראה, ניחוח וטעם) בו נדרש הנבחן לזהות זן-אזור-טווח בצירים, יחד עם סימולציית שירות המדמה מצבים שונים של התמודדות עם לקוח – החל מחליצת יין ומזיגתו, מזיגה שווה לכל הלקוחות, למי מוזגים קודם (מארח-ת, אישה, אורח כבוד וכדומה), המלצות על יין, ידע בשנות בציר.

הוא מספר שהבחינה  שלו כללה יין מבעבע – מהפתיחה המסורתית עד המזיגה המיוחדת, הליכה עם מגש הכוסות. בנוסף כללה הבחינה גם התאמות יין לאוכל, קוקטיילים, ליקרים ועוד – עולם ומלואו.

טעימות הן כמובן חלק חשוב. צילום משה וייזמן

משה עבר את רמת הכניסה שאפשרה לו לגשת למבחן ה- Introductory, כלומר ענה נכונה על יותר מ-70% מכלל 65 השאלות האמריקאיות שהיו. השאלות היו ברמת קושי סבירה, ומשה זכה לסיכת ה–  Introductory Sommelier מברוק.

כבר באותו יום התקיים מבחן ה Certified-. משה עבר בהצלחה את החלק הראשון התיאורטי של 40 שאלות, ברמת קושי כבר גבוהה בהרבה מקודמתה. משה עבר גם את מבחן השירות אך נעצר במבחן הטעימות. אין בכוונתו לוותר. הוא כבר נרשם למועד הבא בנובמבר הקרוב, ממנו הוא מקווה לחזור עם סיכת ה-Certified Sommelie.

החברים מישראל

עם הרישום לקורס יצר משה קשר עם ישראלי אחר, עומר דיין הנושא בתואר Advanced Sommelier , שממתין לבחינת ה- Master  , והוא גם סומלייה ב Roodi-. עומר הפגיש אותו עם עוד שלושה ישראלים – אודי אלפרט, סומלייה במסעדות 'טוטו' של ירון שליו ו L’Epoque של ז'ואל רובושון, שבא שוב להיבחן לרמת ה- Certified, רסיטל בר מ'מאנו וינו' ומנהלת תחום היין ב'האדסון', ואיתי הורוביץ, סומלייה במסעדת אנימאר – שלושתם אנשי יין אשר עובדים בתחום. משה הצטרף אליהם כחריג – הוא לא עסק בשירות, אך נוצרה לה קבוצת למידה מעניינת, אשר נפגשה מעת לעת ונתנה לחבריה המון תמיכה מנטלית.

מבין 33 הנבחנים באותו מועד, רק הישראלים הגיעו כקבוצה מגובשת עם מנטור מושלם בראשה. היו אנשים שבאו רק לרמה 1, אחרים רק ל- 2, אבל לישראלים היה ברור שהם באים לשתי הרמות באותו יום.

אודי אלפרט עבר את הבחינה השנייה אליה הגיע, השניים האחרים עברו את שתיהן, משה ישלים את המשימה בנובמבר, כך אנו מקווים. אז אנו צפויים להיות עם חמישה ישראלים מעוטרים בסיכות של Court Of Master Sommeliers – ארבעה Certified ואחד Advanced .

מברוק לאלה שכבר סיימו, ובהצלחה בהשלמה בנובמבר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר