שלב נוסף בקרב: בית הדין קבע כי מסעדת קפה נואר לא מתנכלת לעובדיה

התובעים: מסכת של פגיעות בהתארגנות ופגיעה חסרת תקדים בעובדים
התביעה הוגשה לבית הדין לעבודה בתל אביב במסגרת סכסוך העבודה בין עובדי קפה נואר וההנהלה. לפי הסתדרות הנוער העובד והלומד, התביעה הוגשה בשל פגיעה מתמדת וקשה בהתארגנות העובדים

בית הדין האזורי לעבודה בת"א פסק ביום ד' 8.11.17  בבקשה לסעד זמני שהגישו עובדי "קפה נואר", וקיבל  את טענותיו של עו"ד דוד בכור ממשרד שלמה בכור ושות' שייצג את "קפה נואר". בית הדין קבע כי בעלי ומנהלי המקום פעלו באופן תקין כמעסיק ומפעיל, לא התנכלו לעובדיהם על רקע ההתארגנות, ואף הפגינו איפוק בשל ההתארגנות. זאת למרות שהעובדים פגעו בקניינה ובמוניטין של המסעדה.

בית הדין קבע כי בעלי ומנהלי המקום פעלו באופן תקין כמעסיק ומפעיל
בית הדין קבע כי בעלי ומנהלי המקום פעלו באופן תקין כמעסיק ומפעיל

בהחלטת בית הדין נקבע כי העובדים שטענו שפוטרו כיוון שהיו חלק מוועד הפעולה שהניע להתאגדות העובדים, פעלו שלא כדין, והבסיס לפיטוריהם אינו מתייחס לסוגיית השביתה או לחילופין לסוגיית ההתאגדות, כפי שעולה מפרוטוקולים השימוע (לאחד מהתובעים אף נערך השימוע טרם השביתה וההפגנה). בנוגע לטענת העובדים על אי חוקיות השינויים שחלו במשמרותיהם של אלו אשר בחרו להפסיק את משמרתם ולצאת להפגין, קבע בית הדין כי מרגע שעובד בוחר לשנות את העסקתו ממלאה לחלקית (בעת יציאתו להפגנה), יש למעסיק הזכות להחליט האם הוא מעוניין לקבל את התנאים החדשים ובכך לאפשר לו לעבוד באופן חלקי, או לחילופין אינו מאפשר לו ובכך לחייב אותו לחזור לעבודתו לאלתר. לפיכך השינויים שנעשו במסגרת סידורי העבודה הנם חוקיים.

בנוגע לטענת העובדים כי "קפה נואר" פגע בהתארגנות העובדים ופעל להקמת ועד עובדים פנימי (שאינו יכול לשמש כוועד יציג), עולה כי העובדים שבחרו לוותר על חברותם בהסתדרות עשו זאת כיוון שלא הסכימו עם דרך הפעולה של ההסתדרות ובחרו לפעול בדרך שונה, ומכיוון שלהסתדרות אין מספיק תמיכה היא אינה יכולה לשמש כארגון היציג של העובדים.

הנה הידיעה שפרסמנו על התביעה

בהסתדרות הנוער העובד והלומד אומרים, כי על אף הניסיונות החוזרים ונשנים של עובדי קפה נואר ברחוב אחד העם בתל אביב, להגיע להסכם קיבוצי עם בעלי המסעדה והנהלתה, בהנהלת קפה נואר בחרו דווקא להפנות להם עורף. בתביעה שהוגשה לבית הדין לעבודה בתל אביב, תובעים עובדי המסעדה ביחד עם הסתדרות הנוער העובד והלומד ובאמצעות משרד אורנה לין ושות', את קפה נואר בלמעלה מ-2 מיליון ₪, בטענה למסכת של פגיעות בהתארגנות ופגיעה חסרת תקדים בעובדים. עוד אומרים התובעים, כי על אף הבטחה של המסעדה לבית הדין להפסיק את הפגיעה בהתארגנות, לא חדלו בקפה נואר מלבודד את ועד העובדים ולפגוע בשכרם ותנאיהם של העובדים. עוד טענה היא, כי ההנהלה גם פגעה בשכרם של כלל העובדים בעשרות אחוזים בעקבות ההתארגנות, וניסתה להראות לעובדים את הדרך החוצה.

לפי התובעים: הנהלת המסעדה הודיעה לעובדים כי יילקחו מהם הטיפים, וזאת בניגוד לנהוג במקום ולחוזה העבודה שלהם
לפי התובעים: הנהלת המסעדה הודיעה לעובדים כי יילקחו מהם הטיפים, וזאת בניגוד לנהוג במקום ולחוזה העבודה שלהם. צילום הסתדרות הנוער העובד והלומד

בתביעה נחשפים צעדים בהם נקטה הנהלת קפה נואר, בין היתר ענישה קולקטיבית בשל ההחלטה להתארגן. לפי התובעים, מאמצי ההנהלה הגיעו לשיא בתחילת חודש אוקטובר 2017, עת הטילה עונש קולקטיבי על כלל העובדים בגלל החלטתם להתארגן במסגרת ההסתדרות. הנהלת המסעדה הודיעה לעובדים כי יילקחו מהם הטיפים, וזאת בניגוד לנהוג במקום ולחוזה העבודה שלהם, מה שגורם לפגיעה קשה וכואבת בהכנסתם, כמו כן טוענים התובעים כי ההנהלה התנתה את הסרת הגזרה בביטול ההתארגנות ובהקמת ועד פנימי, והענישה כללה פיטורי עובדים, שינוי תנאי המשמרות, הפחדה של עובדים מאורגנים על ידי מכתבים ואיומים בתביעות, החלפת עובדים שובתים בעובדים חלופיים שאינם עובדי המסעדה, ופגיעה כלכלית בעובדי המסעדה.

 

הערת מערכת אכול ושאטו: נשמח לקבל את תגובת קפה נואר ולפרסם אותה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר