ערב יינן עם יקבי ז’ראר ברטראן

בצד היינני שם ז’ראר ברטראן דגש על הקו המחבר בין יינותיו, הן בהיבט האיכות הייננית והן בהיבט הקיימות, כלומר הגישה הביודינמית השלטת בכל היקבים שלו

בדצמבר 2020 קיימנו את ערב יולו 158 (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה), ובו טעמנו ארבעה מיינות מאזור הלנגדוק בצרפת, מיקבי ז’ראר ברטראן, ולצידם מספר יינות אחרים במטרה להתוודע לאזור ולסגנון. בכתבה אודות יולו 158 הוצגו היקב ומאפייני האזור באופן מפורט למדי, ולכן לא אחזור על עצמי (קראו את הכתבה מאז).

ז'ראר ברטראן ראשון משמאל. צילום יגאל ברנע

אבל המעניין בכל זאת, הוא שהמארח של אותו ערב בסוף 2020, הסתקרן מהיקב והחליט על צעד, או יותר נכון קפיצה גדולה קדימה, וייצר לנו ערב יינן מתוקשר. באמצעות המערך הדיגיטלי (נפלאות תקופת הקורונה), נוצר קשר עם היקב בעזרת היבואן הישראלי – חברת 'שותים פלוס' (שחר מגן), ובאירוע יולו 163 נהנינו ממפגש ישיר עם נציגי היקב תוך כדי טעימה, כולל מפגש פתיחה מרתק עם הבעלים שהציג בפנינו את הפילוסופיה הייננית שלו, וגם סיפר לנו כי בעבר ביקר בארץ וטעם מהיינות המקומיים. הוא הביע הערכתו לאיכויות ולמגוון שפגש פה, וגם התייחס לאהבתו והערכתו למדינת ישראל. אז יצאנו נשכרים בכל ההיבטים.

ז'ראר ברטראן הוא הבעלים של 16 אחוזות כרמים, מייצר יינות במגוון רחב של טרוארים באזור לנגדוק ונחשב בין הייננים המובילים שם

בצד היינני הייתי אומר שבהתייחסותו ליינות היקבים שלו, הוא שם דגש על הקו המחבר ביניהם, הן בהיבט האיכות הייננית והן בהיבט הקיימות, דהיינו הגישה הביודינמית השלטת בכל היקבים שלו. היינות שנבחרו לערב זה נקבעו בשיתוף עם היקב, שגם שלח לנו היינות לטובת הטעימה. אציין כי בשלב זה שניים בלבד, היקרים יותר מבין היינות שטעמנו, מיובאים ארצה. אני מקווה שהשאר יגיעו בהמשך.

קיימנו את הטעימה המסורתית שלנו בנחת, עם תפריט האוכל המצוין שהתלווה ליינות, דוגמית ממנו צירפתי לכתבה בדמותה של מנת "קיש" ירקות מעניינת מאוד מבחינת העיצוב. הטעימה המסורתית בסגנוננו הרגיל, התקיימה לאחר שסיימנו את המפגש המתוקשר ונפרדנו מנציגי היקב, בין היתר כדי לאפשר לנו התרשמות נינוחה ונטולת "לחץ חברתי" של נוכחות נציגי היקב בהתייחסות המפורטת ליינות ובקביעת הציונים.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Cigalus Blanc, IGP Aude Hauterive 2019

יין לבן. בלנד של שרדונה, ויונייה וסוביניון בלאן. היקב לא נוהג לפרט את הרכב האחוזים ביינות. לאחר התסיסה האלכוהולית התיישן 70% מהיין בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות למשך 7-8 חודשים. אצל רוברט פארקר הציונים הניתנים ליין זה נעים בין 91-93. גם אנחנו מאוד אהבנו את היין הזה. רשמי טעימה – יין עשיר. עמוק ופירותי. מגוון פירות לבנים לצד טעמי פרי הדר, דבש, פירות יבשים וטעמים קלויים. יין קטיפתי. סיומת ארוכה מאוד. ציון יולו 16.1 (92). מחיר היצרן 31 אירו. נהדר.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Clos du Temple, AOP Languedoc Cabrieres 2019  

רוזה. זכה במקום ראשון בין יינות הרוזה לשנת 2020 בתחרות המאורגנת ע"י ה- Business Drinks Magazine. בלנד מעניין של סירה, גרנאש, סינסו, ויונייה ומורבדר. 6 חודשי יישון בחביות עץ צרפתיות. אזור קברייר נחשב ערש יינות הרוזה בעולם. שווה לשים לב גם לעיצוב הייחודי של הבקבוק עצמו. רשמי טעימה – צבע חיוור מקסים ומעניין, מאוד שונה מצבעם הרגיל של יינות רוזה, לפחות המוכרים לנו. אף עשיר, פרחוני, פרי טרופי, מישמש ופירות יבשים. בפה – שילוב של פירות סובטרופיים, שקדים, חמיצות מעודנת מאוד מאוזנת, creamy, מעט גוון ירקרק שלא מפריע בכלל, מינרלי ורענן. סיומת ארוכה ומאוד נעימה. אין כמעט את המרירות המתלווה בדרך כלל ליינות רוזה. בהחלט מוצלח מאוד. ציון יולו 15.7 (91). מחיר היצרן 190 אירו בחו"ל.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Chateau l'Hospitalet Blanc, Grand Vin, AOP La Clape 2019

לבן. בלנד המכיל זני ורמנטינו, רוסאן, ויונייה ובורבולן. בציר ידני של ענבים מהחלקות היותר איכותיות. תסיסה אלכוהולית בחבית עץ אלון. היין מתפתח לאורך 7-8 חודשים בחבית. רשמי טעימה – צבע קש בהיר. אף עשיר המשלב לימוניות, אשכולית ואגס, לצד פרחוניות. בפה – יין נעים ומעודן, גוף בינוני, חמיצות נעימה, רעננות. היין מרגיש צעיר, וזה לא מפתיע. ציון יולו 15.4 (91). מחירו בחו"ל 39 אירו.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Cigalus Rouge, IGP Aude Hauterive 2019

אדום. שילוב של קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, סירה, גרנאש וקריניאן. בציר ידני. שנה בחביות עץ (כל זן ענבים בנפרד), ויצירת הבלנד לקראת שלב הביקבוק. רשמי טעימה – צבע אדום בוהק נאה. אף פירותי עשיר, פרי שחור, מפולפל, בשרני ואדמתי. גוף מלא, מאוזן היטב, פרי שחור, פטריות יער, טאניני וצעיר, מתובל. סיומת ארוכה. ציון יולו 15.1 (90). מחיר בחו"ל 31 אירו.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Ch. L'Hospitalet Rouge, Grand Vin AOP La Clape 2018

בלנד בהרכב סירה, גרנאש ומורבדר. יין מעוטר מדליות למיניהן. גם אנחנו מאוד אהבנו. רשמי טעימה – צבע רובי (אבן אודם) מרשים. אף כולו פרי אדום עשיר, פלפל לבן, פרחי שדה, צמחיה. בפה – גוף בינוני, יין רך עם גוון של מתיקות. פרי אדום נעים מלווה בחמיצות עדינה מאוד שמלטפת אותו. סיומת נעימה. ציון יולו 15.6 (91). מחירו בחו"ל 39 אירו.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Ch. Villemajou Grand Vin AOP Corbieres Boutenac 2017

בלנד אדום בהרכב קריניאן, סירה, מורבדר וגרנאש. כנראה שגילן הבוגר של גפני הקריניאן והסירה משפיע מאוד לטובה על איכות היין, ואולי גם השימוש החלקי באשכולות שלמים. הבלנד מיוצר לאחר השלמת התסיסה המלולאקטית, והיין מבלה ומתפתח לאורך 12 חודש בחביות עץ, בתוספת 12 חודשי המתנה נוספת עד להוצאתו לשוק. מבקרי יין מוכרים מעניקים לו ציונים סביב ה- 92. גם אנחנו התרשמנו מאוד לטובה מהיין. רשמי טעימה –  צבעו בורדולזי אדום כהה אטום ונאה, על גבול הסגול. אף עשיר מלא פרי אדום ושחור, אדמתי, מתובל, ומבושם עם ניחוח כמהין. בפה – איזון מצוין. טעמי שזיף ודובדבן. מרגיש עדיין צעיר מאוד, ועם זאת בולט בטאנינים הרכים. סיומת ארוכה ואיכותית. יופי של יין, ועוד יותר ביחס למחירו. ציון יולו 16.3 (93). מחירו בחו"ל 25 אירו.

צילום יגאל ברנע

Gerard Bertrand, Clos d'Ora, AOP Minervois la Liviniere 2017

יין הדגל של היקב. בלנד המורכב מסירה, גרנאש, מורבדר וקריניאן. תהליך התסיסה מתבצע לכל זן בנפרד, במכלי בטון, ובבקרה מתמדת שנועדה בין היתר לשמר טאנינים רכים ומעודנים. מבקרת היין הנכבדה ג'נסיס רובינסון, נתנה לו בשנים 20-21 ציונים בין 16 ל- 17, למרות התרשמותה כי היין עוצמתי מדי ועל גבול הריבתיות. אנחנו, כפי שתראו בהמשך ברשמי הטעימה שלנו, אכן חשנו יין עוצמתי, אך לא קיבלנו את תחושת הריבתיות  שהפריעה לה. רשמי טעימה – צבע יין כהה נאה למראה, הזכיר לרובנו צבע יינות בורדו איכותיים. יין עשיר מחד, ומאידך מורכב. מאוזן היטב, אלגנטי, קטיפתי, מתובל ומלווה בטעם מנטה. טאנינים אכן רכים ונעימים. יין מצוין, עגול, עם סיומת ארוכה ונעימה מאוד לחך. ציון יולו 16.8 (94). מחירו בחו"ל 190 אירו. סיומת מצוינת לערב מרתק ומעשיר.

צילום יגאל ברנע

מה זה YOLO?

יולו הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה’ האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תכנית שנתית קבועה מראש, בכעשרה מפגשים בשנה. המארח קובע את תכנית הערב וקונה את היינות. נוהגים לטעום עד שבעה יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20 נקודות. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו – ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעיתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות. אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים המוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים החשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם כן זוכה לתשומת לב בכל מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר