פאנל בוועידת ישראל לחקלאות: יש לסמן ארץ מקור בתוצרת חקלאית שאינה ארוזה

משתתפי הפאנל במסגרת ועידת ישראל לחקלאות שהתקיימה בירושלים בארגון קבוצת משוב. צילום איקי מימון
את הפאנל הנחה אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל שמוביל בשנה האחרונה את נושא סימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית שאינה ארוזה

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, דיבר לאחרונה בפאנל שיוחד לנושא סימון ארץ מקור בתוצרת חקלאית שאינה ארוזה. הפאנל היה במסגרת ועידת ישראל לחקלאות שהתקיימה בירושלים בארגון קבוצת משוב. בר סימן טוב אמר כי מטרת המשרד היא לצמצם את הרגולציה בתחום הפיקוח על יבוא מוצרי מזון ומוצרים רגישים, ולהעביר את עיקר האחריות לבדיקות האיכות ליצרנים וליבואנים. זאת מבלי להתפשר על הבטיחות לצרכן: "אנחנו מסתמכים על הפיקוח במדינות המקור של המוצרים המיובאים, כפי שמדינות אחרות מסתמכות על הפיקוח שלנו כאן, כאשר הן מייבאות מוצרים מישראל. למשרד הבריאות אין יכולת לשלוח פקחים לכל נקודת ייצור בארץ, לא כל שכן בעולם, אך אנחנו לא מתפשרים בכל מה שקשור לבריאות הציבור, ואכן אין בארץ תופעות של פגיעה ממוצרים כמו מזונות רגישים, תמרוקים ועוד. יחד עם זאת, כצרכן, כמשרד בריאות וכרגולטור, נכון מבחינתי לסמן ולשקף לצרכן מהיכן הגיעו המוצרים שהוא רוכש", אמר מנכ"ל משרד הבריאות.

צילום איקי מימון
צילום איקי מימון

בפאנל בהנחיית אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל המוביל בשנה האחרונה את נושא סימון ארץ המקור בתוצרת חקלאית שאינה ארוזה, השתתפו גם סמנכ"ל כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות – אורי צוק בר, סגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן – אניטה יצחק, ח"כ אלון שוטסר (כחול לבן) שיזם לאחרונה הצעת חוק לסימון תוצרת חקלאית הנמכרת בתפזורת, ציפי סבג פרידקין – מנהלת תחום חקר שווקים במשרד החקלאות, ואורנה סנדל – מנהלת תחום סטנדרטים במועצת הצמחים.

אורי צוק בר, סמנכ"ל בכיר לכלכלה ואסטרגיה במשרד החקלאות, אמר: "אנו רואים חשיבות גדולה בכך שהצרכן יקבל את מירב האינפורמציה על המוצרים שהוא קונה, ויוכל לבחור מה הוא מעדיף. זה לא בהכרח אומר שכולם יעדיפו רק תוצרת ישראלית, אלא שלכל אחד ואחד מהצרכנים יהיה את בסיס המידע הרחב ביותר, כדי להחליט מה הוא מעדיף".

ח"כ אלון שוסטר (כחול לבן), יו"ר משותף בשדולה החקלאית בכנסת, אמר: "הצעת החוק שהגשתי לסימון ארץ מקור בתוצרת חקלאית שאינה ארוזה, זכתה במהירות לחתימות של חברי כנסת רבים מכל סיעות הבית. לצערי אני מקבל תשובות מעורפלות ממשרד הבריאות לגבי הפערים בהיקף הבדיקות והפיקוח בין התוצרת המקומית לתוצרת מיובאת. ברור לנו שיש שונות ברמת הפיקוח בין מדינה למדינה. לכן סימון  ארץ המקור יבטיח "משחק הוגן" יותר לחקלאים המקומיים, ויאפשר לכל צרכן להביא ידי ביטוי את ההעדפות והערכים שלו".

מדפי תוצרת טרייה בסופרמרקט באירופה
מדפי תוצרת טרייה בסופרמרקט באירופה

אניטה יצחק, ראש אגף חקירות ומודיעין וסגנית הממונה על הרשות להגנת הצרכן, ציינה כי במידה והצעת החוק תעבור, יש בידי הרשות את הכלים הנדרשים בכדי לאכוף אותה. "אחד המסדים המרכזיים של הגנה על הצרכן, היא חובת גילוי ומתן מידע מירבי על המוצר, כדי שהצרכן יוכל לעשות את הבחירה. כיום יש חוק הגנת הצרכן בו יש חובת סימון ארץ מקור, אבל כל נושא המזון מוחרג ממנה. הסימון הוא פרט חשוב מאוד עבור הצרכן, לא רק במוצרים טריים בתפזורת אלא בכלל המוצרים. האתגר שלנו הוא לצמצם ככל הניתן הטעיה של הצרכנים".

ציפי סבג פרידקין, מנהלת תחום חקר שווקים במשרד החקלאות, אמרה: "על פי הבדיקה שערכנו, במרבית מדינות העולם יש חובה לסמן את ארץ הייצור של התוצרת. אנחנו רוצים ליישם חובה כזו גם כאן בארץ. לשם כך קיימנו סדרת דיונים, כולל שולחנות עגולים בפורום בעלי עניין בתחום, ביניהם משרדי הכלכלה והבריאות, הרשות להגנת הצרכן, נציגי יבואנים ורשתות שיווק, נציגי החקלאים ועוד, על מנת למפות את האתגרים שמהלך כזה מייצר, ולמצוא את הדרך הטובה ביותר להתקדם בה".

אורנה סנדל, מנהלת תחום סטנדרטים במועצת הצמחים, אמרה: "כצרכנים יש לנו זכות לדעת מה אנחנו מכניסים אלינו הביתה, ויותר מזה, מה אנחנו מכניסים לגוף שלנו ושל בני משפחתנו. בארצות אחרות יש תקנות שמחייבות ציון ברור על גבי המדפים של ארץ המקור, כך שכל אחד יוכל להחליט מה הוא קונה ומה מנחה אותו בקניה, ואין סיבה שהמצב בישראל יהיה שונה, במיוחד לאור פתיחת השוק ליבוא הולך וגובר ממדינות שונות בעולם. זו זכות בסיסית שלנו כצרכנים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר