פסק הדין: יצאו זכאים

מזון ייחודי, איכותי וטעים להפליא
מסעדת הבוטיק הטבעונית זכאים משיקה תפריט חורף חדש ייחודי, בהשראת המטבח הפרסי; איכותי וטעים

קלוגס, יצרנית דגני הבוקר האמריקנית, הודיעה לאחרונה על השקעה של 4.25 מיליון דולר בחברה שמייצרת מוצרי מזון מבוססים על צמח הסופר-פוד מורינגה. ענקיות המזון ג'נרל מילס וטייסון הפתיעו את הצרכנים, כשהכריזו לא מכבר על כניסתם לשותפות בשורה של סטארט-אפים שמפתחים מזון טבעוני, ואילו הוויגן בורגר נחשב לאחד הלהיטים החמים של 2017. אז מה הפלא שהטבעונות תופסת חלק נכבד מרשימת הטרנדים הקולינריים הבולטים כיום ברחבי תבל?

Super Foods - טרנד עולמי
Super Foods – טרנד עולמי

הגל הטבעוני לא פסח על ארצנו הקטנה, ולראיה, כל מסעדה שמכבדת את עצמה, הוסיפה לתפריטה מנות טבעוניות ו/או גרסה טבעונית למנות קרניבוריות מובהקות. כפטריות אחרי הגשם צצים במחוזותינו עוד ועוד מסעדות, בתי קפה ואפילו ברים טבעוניים למהדרין.

"זכאים בוטיק טבעוני אורגינל" הממוקמת בסמטת בית השואבה פינת אלנבי בתל אביב, נמנית על נושאי בשורת הטבעונות בארץ הקודש. לאחר שאחותם חני זכאי הפכה לטבעונית, הפכו הראל והילה זכאי בהדרגה לטבעונים בעצמם, ומכאן הדרך  להקמת מסעדת הבוטיק הטבעונית הייתה קצרה למדי.

עיצוב בסגנון שוק הפשפשים פוגש את המזרח הרחוק
עיצוב בסגנון שוק הפשפשים פוגש את המזרח הרחוק

לא מכבר השיקה המסעדה, שנוסדה ב-2013 ועליה מנצח השף הראל בעל הפז"מ העשיר בתחום הקייטרינג, תפריט חורף חדש מבוסס על מנות אהובות בהשראת המטבח הפרסי עליו גדלו בבית הוריהם, לצד מנות חדשות. אך טבעי היה שאבדוק תפריט זה יחד עם חבר ילדות טבעוני שלי. משום מה, שמתי לב שהעיצוב במסעדות הטבעוניות בהן אכלתי עד היום, הוא בסגנון שוק הפשפשים פוגש את המזרח הרחוק, שככל הנראה נועד לשדר לסועד חפות מיומרה ופלצנות, כשהאוכל הוא העיקר. מבחינה זאת 'זכאים' אינה שונה ממקבילותיה. לשם שינוי, המוזיקה הנעימה, אשר מושמעת בעוצמה מתונה מהמקובל (לצערי) אצלנו, מאפשרת לאורחים לשוחח בנעימות ולחזור הביתה רגועים.

"להחזיק מסעדה זה כאב ראש גדול ולעתים על סף הסיוט"
"להחזיק מסעדה זה כאב ראש גדול ולעתים על סף הסיוט"

"להחזיק מסעדה זה כאב ראש גדול  ולעתים על סף הסיוט, אבל לראות אורחים שמחים ומרוצים, מפצה על הכל. העבודה עם אנשים נפלאים והמפגש כל הזמן עם אנשים מעניינים, הם פיצוי לא מבוטל על כל הקשיים והמכשולים עימם אנו מתמודדים", מסבירה הילה זכאים, שמספרת כי שבארבע שנות פעילותה הצליחה המסעדה לאסוף קהל קבוע, שרק הולך וגדל. יחד עם זאת מדובר לדבריה באתגר לא פשוט, מאחר שהקהל הישראלי "תובעני ולא מפסיק לאתגר אותנו. הוא מצפה להכי גדול, הכי משביע והכי זול. הקהל מתקשה להבין שלא מדובר ב'רק ירקות', אלא בשימוש בירקות הכי איכותיים ויקרים שיש, לצד חומרי גלם טבעיים. אנחנו לא משתמשים בשום דבר מעובד, ולא מתפשרים על איכות חומרי הגלם", מבהירה הילה, ומוסיפה בגאווה שהגבינות הן תוצרת בית ועשויות מחלב סויה.

קפרזה ריקוטה
קפרזה ריקוטה, צילום אנטולי מיכאלו

המנות ב"זכאים" מחולקות לקטגוריות: לפני הכל, ירקות חיים וצלויים, מנגל, חם מהלהבות, מיוחדים, ומשהו מתוק. התחלנו בקפרזה ריקוטה (45 ₪) עם שלל עגבניות, זיתי קלמטה, פלפל חריף, שמן זית וענף ריחן, לצד פוקאצ'ת הבית המגיעה עם שמן זעתר (26 ₪) – מנת פתיחה מוצלחת למדי לאור טעמה הנפלא של הריקוטה, שכאמור מגובנת במקום.

גונדי כרובית
גונדי כרובית

בעוד הטבעוני האסלי לוגם להנאתו משקה לימון פרסי וזרש מושרים בלונדון היל ולימון פרסי מגורד (46 ₪) – משקה חביב אם כי מעט מתקתק, ועבדכם הנאמן מתענג על דייקירי ירוק – נענע, ריחן, לימון, בקארדי וזרעי ראשד (49 ₪)- הגיעו לשולחננו שתי מנות נוספות מגזרת ה"חיים וצלויים". כמי שלא ממש מתחבר לכרובית, הופתעתי למדי מהגונדי כרובית (59 ₪) – שעוברת צלייה בתנור, נעטפת באהבה רבה בצזיקי ולימון פרסי מגורד, ומוגשת עם וופל חומוס ושמן אריסה חרפרף בצד.

סלט ניסואז
סלט ניסואז

במקביל הגיע סלט ניסואז (52 ₪), הכולל תפוחי אדמה "בלו-ליפס" שרופים, שעועית ירוקה, זיתי קלמטה, בצל, איולי שום בעבודת יד ושמן אריסה – מנה מושקעת אם כי מעט מלוחה מדי לטעמי, בשל נדיבות היתר של המטבח בזיתי קלמטה.

בורגיניון פטריות יער ושמפיניון
בורגיניון פטריות יער ושמפיניון

אחרי הפוגה קלה, ויש לציין כי בשלב זה כבר היינו די מלאים, התייצבו ובאו המנות העיקריות. הטבעוני זלל בהנאה רבה שיפוד פטריות יער צלויות על גחלים (59 ₪), המגיע עם בצל, עגבניות שרי, פלפל חריף, זרעי עגבנייה, איולי חציל, ותפוח אדמה שנצלה על גחלים, ולא בכדי הזכיר את טעם תפוח האדמה ממדורות ל"ג בעומר בנעורינו. זו בהחלט מנה ראויה לשבח, אולם המנה שקיבלה מבחינתי את אות ההצטיינות, שייכת לתחום ה"חם מהלהבות": בורגיניון פטריות יער ושמפיניון עם שורשים מבושלים ביין כברי רזרב על פירה מושלם (69 ₪) – מנה פשוט מושלמת שאפילו, הזכירה את הוורסיה המקורית שלה.

את הערב הנהדר סיימנו עם שקית טראפלס שקדים (39 ₪), ויצאנו מהמקום עם חיוך רחב, שקית גדושה במה שהותרנו מהמנות, ורצון לחזור בקרוב ל"זכאים" עם נשותינו, הודות למזון הייחודי, האיכותי והטעים להפליא כאן.

.

זכאים בוטיק טבעוני אורגינל, אלנבי 98 פינת סמטת בית השואבה 20 תל אביב, 03-6135060, א'-ה' 18:00 עד סועד אחרון, שישי-שבת 12:00 עד סועד אחרון. בפייסבוק

 

 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר