צפת – העיר הכחולה

צפת היא לא רק אומנות וקולינריה טובה אלא גם עיר של נוף ומזג אוויר נהדר. צילום איריס לוי
המטיילים ברחבי העיר החדשה ובמיוחד בסמטאות העיר העתיקה של צפת, רואים את הצביעה בכחול של מפתני הבתים, החלונות וחלק מקירות המבנים; מה שמעניק בצדק לעיר את שמה החדש – העיר הכחולה

אומרים כי על העולם ירדו עשרה קבין של יופי ותשעה לקחה ירושלים – האמת, לדעתי שווה לחשוב שוב על החלוקה, כי צפת לקחה גם היא לפחות שישה. צפת עיר האבות נמצאת בתנופה של התחדשות ופריחה. בכל פינה בה רואים את השינוי. העיר בראשותו של שוקי אוחנה נצבעת, נבנית, והופכת לנגד עינינו לפנינה יפהפייה – ולא רק מתחושה אישית של המבקרים. צפת נבחנה על ידי צוותים מקצועיים שסיירו בכל רחבי העיר מטעם המועצה לישראל יפה שהעניקו לה את הדרוג הגבוה ביותר – 5 כוכבי יופי במסגרת התחרות לשנת 2019.  המטיילים ברחבי העיר החדשה, ובמיוחד בסמטאות העיר העתיקה של צפת, רואים את הצביעה בכחול של מפתני הבתים, החלונות וחלק מקירות המבנים; מה שמעניק בצדק לעיר את שמה החדש – העיר הכחולה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

הוזמנו להכיר את מלון רות שעבר לאחרונה לידיה הנאמנות של רשת מלונות דן, ושוכן בלב ליבה של העיר העתיקה, עם נוף עוצר נשימה של הרי הצפון. המלון ממוקם על הרכס הצופה להר מירון, במבנה עתיק של פונדק בן 800 שנה. מלון בוטיק יפהפה, שחדר האוכל שלו ממוקם במתחם האורוות העתיק, שהיום צופה לנוף עוצר נשימה. הגענו לצפת בשעות אחר הצהרים, בדיוק לפני השקיעה, והשמיים נצבעו במיוחד בשבילנו באדום. מכל חלון בלובי של המלון ניתן היה לראות את השקיעה הנהדרת.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

קבלת הפנים במלון הייתה חמימה במיוחד. במלון רות יש שני אגפים – העתיק והחדש, עם מגוון חדרים מהם ניתן לבחור לפי הצרכים של כל אורח. החדרים מפוארים ומרווחים, וניכרת עבודת מעצבי הפנים שאיבזרו כל חדר בכלים ייחודיים המוסיפים ליופיו. לכל חדר במלון דלת כחולה ייחודית משלו – אין שני חדרים זהים. שלנו היה בסמטה עתיקה בעלת פינות חמד קטנות, כסאות נוח, פסלים ועצי תפוז שמוסיפים לאווירה הנינוחה והמחבקת.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

לאחר מנוחה קלה יצאנו לארוחת ערב במלון בוטיק וספא וילה גלילי, בו שוכנת צפתא – מסעדת שף שכשנפתחה לפני עשור הייתה אחת המסעדות הראשונות שפעלו בעיר. לאחרונה נפתחה מחדש בניצוחו של שף גדי אולשנסקי, שפתח את המסעדה לפני שש שנים, עזב וכעת חזר למטבח המסעדה. האווירה ביתית וחמימה, שולחנות המכוסים במפות לבנות וסביבם כיסאות עץ כבדים. מגישים כאן אוכל  גלילי עם השראה מהמטבח הצרפתי, בליווי יינות מהאזור.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

ארוחת הערב הייתה במבנה של תפריט סגור מראש במחיר 150 ₪ לסועד. היא החלה במספר מנות ראשונות (ללא בחירה): פוקאצ'ה  שנאפתה במקום, עם מטבלי עגבניות, פסטו וזיתים שהיו סבירים; עראיס קטנטנים במילוי בשר – נחמדים מאוד; פסטייה עוף במתיקות עדינה – טעימה, קריספית וחמימה בדיוק כמו שאנחנו אוהבים; קרפצ'ו בקר עם חומץ בלסמי – אהבנו, ביקשנו תוספת ונתנו לנו מנה נוספת בשמחה רבה; שיפודי יקיטורי עוף על סלט – היה טעים; פילה אמנון בטמפורה – פחות התחברנו אליו. המנות העיקריות היו בבחירה. מתוכן הזמנו חזה מולרד על מצע קרם בטטה – מנה טעימה שהוכנה כהלכה, וקרם הבטטה היה טעים. כמו כן בחרנו פרגית בנוסח ברביקיו שהוגשה עם קרם בטטה וירקות קלויים – מנה משביעה.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

לקינוח הוגש לנו מגש משותף של פבלובה במילוי קרם ופירות טריים, ארטיק שוקולד ועוד ארטיק תות – בשל העובדה שהמסעדה כשרה ולא פשוט להצליח עם מנות אחרונות פרווה, הקינוח היה מוצלח. מסעדת צפתא מתחדשת עכשיו, ויהיה מאוד מעניין להמשיך לטעום את המנות המוגשות במסעדה. גדי השף אומר כי הוא עדיין בודק את המנות שהקהל אוהב, ומתאים אותן לעונות השנה ולטעמם של אורחיו. במהלך הארוחה שתינו את היינות של יקב אדיר מהאזור, שממש עשו לנו את הארוחה. יינות אדומים מסדרת כרם בן זימרה – קברנה סוביניון  ושיראז שהיו מצוינים. מרכז המבקרים של היקב והחנות ממוקמים  בפארק תעשיות דלתון – ממש שווה ביקור.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

דרך המראות היפים של צפת המוארת יפה בלילה, חזרנו לאיטנו לחדרנו במלון רות לשנת לילה רגועה. הדרך המושלמת שמבטיחה יום נהדר, היא לפתוח אותו בטיול רגלי נחמד באוויר הצח. זה ממריץ את הדם ופותח את התיאבון. אז יצאנו לסיבוב הליכה נינוח ברחבי המלון. גילינו פינות חמד עם פסלים, נוף וצמחיה יפהפיה; הכל מול נוף עוצר נשימה של הר מירון. ארוחת הבוקר במלון רות היא חגיגה קולינרית, בדיוק כמו שאנחנו הישראלים אוהבים. ירקות טריים, סלטים, מבחר גבינות עשיר מהסביבה, תבשילי בוקר, לחמים ומאפים מתוקים שנאפים במקום, וכמובן אף ארוחת בוקר לא תהיה מושלמת ללא עמדת חביתות מלאה – עם כל התוספות.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

לאחר קפוצ'ינו אחד ועוד אחד ופאי תפוחים ליד, לקחנו מפה של העיר ויצאנו לטיול רגלי בסמטאות צפת. האמת, לא פתחנו את המפה ולו  פעם אחת. היה נהדר "ללכת לאיבוד" בין סמטאות העיר העתיקה, בין הגלריות היפהפיות ונקודות התצפית על הנוף. דיברנו בדרך עם אנשים מיוחדים, נהנינו מאוד לטייל במנהרות צפת. במרכז שוק היודאיקה הנהדר מגיעים ל"בית הקהל", שהוא שריד של שכונה עתיקה. זהו המבנה המרכזי בשטח הגדול של האתר שנחשף ב-2005. דרך מבנה זה יורדים למנהרות משוחזרות, למסע תת קרקעי מתחת למרצפות העיר העתיקה של צפת. מסע אחורה בזמן לתקופת "תור הזהב של צפת", בעקבות מגורשי ספרד שקבעו כאן את מושבם, ובעקבות ענקי הרוח והיצירה של העם היהודי מתקופה זו. מסלול מרגש במעברים מקסימים בין חללי מגורים, מטבחים, נחל קטן הזורם בין האבנים, ומפגש עם תנור עתיק שאפו בו את הלחם לתושבי צפת העתיקה. האתר הוכרז כאתר מורשת לאומי בשנת 2011.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

ממול לבית הקהל ממוקם הלחוח המיוחד – אותו "קרפ" תימני שמקבל בצפת טוויסט נהדר, עם רוטב עגבניות, זיתים, וכמובן סחוג אמיתי וגבינה צפתית עשירה. אם אמרנו גבינה צפתית, איך אפשר לא להגיע לטעום ולקנות בשתי המחלבות המקומיות הידועות. את מחלבת המאירי אנחנו מכירים ואוהבים שנים רבות – אין על הגבינה הבולגרית של המאירי, אותה אפשר לקנות גם במעדניות הטובות בתל אביב ובירושלים. על מחלבת קדוש לא שמענו בעבר, ולכן מאוד התרגשנו להכיר איש צנוע ומאיר פנים. טעמנו ממבחר הגבינות הנהדרות שהוא ומשפחתו מייצרים בצפת כבר ארבעה דורות. פיקורינו מיוחד, גבינה רכה, וגולת הכותרת: גבינה צפתית קשה המיושנת במערה למשך שנה. טעמה העוצמתי של הגבינה נהדר. מתאימה מאוד למילוי בורקסים למיניהם, ואפילו לגירוד מעל פסטה – "הרבה יותר טעים מפרמז'ן, וזה שלנו, צפתי אסלי", לדברי קדוש. לאחר סיור במערת היישון הגבינות והסבר על תהליך ייצור הגבינות, יצאנו עם מספר נתחי גבינה בסלינו אל קריית האומנים.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

קריית האומנים הוא מתחם הכולל מבחר גלריות ושוכן במרכז העיר העתיקה, בשכונה הממלוכית חארת אל-ואטה (התחתונה, הנמוכה), על גבול הרובע היהודי ההיסטורי. גרעין האמנים הראשוני משך לקריה עשרות אמנים נוספים. צפת הייתה לביתם של חלק נכבד מהאמנים, שיצרו בקריה בהשראת רוח העיר, נופיה, מבניה ודמויותיה. הסדנאות, הגלריות והתערוכות הפכו למוקד משיכה תיירותי מרכזי, ובצדק, כשבמרכז המתחם, במבנה מקסים, עומדת גלריה ענקית ובה מציגים אומנים רבים את יצירותיהם.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

צפת היא לא רק אומנות וקולינריה טובה, אלא גם עיר של נוף ומזג אוויר נהדר. ביקור בצפת לא יהיה שלם ללא ביקור בפארק עמק התכלת. הפארק משתרע על כ-580 דונם במבואות הצפוניים של העיר, ובו מעיינות ובוסתנים מול נוף הר מירון הנשקף כמעט מכל פינה בפארק. בין השבילים רועים איילים ויעלים, ובבריכות טובלים להם עופות מים, קק"ל בשיתוף עם עיריית צפת הכשירה בפארק שבילים, שיקמה את המעיינות, יצרה בריכות מים וטיפחה את הבוסתנים.  הגענו לפארק בשעות הצהרים של יום שישי שמשי ונעים, ופגשנו שם משפחות רבות מטיילות בניחותא לאורך השבילים המשולטים – משפחות עם ילדים צעירים, זוגות, וגם קבוצה של בני נוער. במקום שני מסלולים – ארוך וקצר, ויש גם מסלול נגיש. מקום מקסים להתרגעות ממש בתוך העיר.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

כדי להתרשם באופן מלא ממיוחדותה ויופייה של צפת, רצינו לראות את העיר גם מרחוק. רגע לפני שיצאנו לדרכנו הביתה עלינו להר מירון עליו השקפנו כל הזמן, והפעם צפינו ממנו על צפת. מסלול הליכה מעגלי קליל ומומלץ מאוד באורך כשלושה קילומטר, אותו יצרה קק"ל בראש הר מירון ושמו "מסלול הפסגה". ממנו אפשר לצפות על צפת, לראות את הכינרת ואפילות את הר החרמון – שהחלק הסורי שלו מושלג וגם אצלנו מתחיל להתכסות לבן.

צילום איריס לוי
צילום איריס לוי

כל כך נהנינו ביממה בצפת. יש עוד הרבה לראות בעיר המיוחדת הזו, כל כך הרבה מסעדות לטעום את האוכל שלהן, ועוד הרבה סמטאות ללכת בהן לאיבוד. אני בטוחה שנגיע שוב למלון רות המפנק לחופשה של התרגעות, קולינריה טובה ואומנות מעצימה.

הכותבת היא איריס לוי קולינריה עילית במיטבה, 054-4944205 וגם בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר