קריניאן, זן שמתאים לכאן – טעימת יינות קריניאן באיש הענבים

לאחרונה התקיים בבית איש הענבים ביפו בית פתוח מיוחד של יינות קריניאן מישראל ומהעולם – יותר מעשרים בסך הכול מהזן הנפוץ בארצות ים תיכוניות ולא רק. צילום איל גוטמן
לארץ ישראל הובא זן הקריניאן על ידי אנשי הברון רוטשילד, שנטעו אותו בשנות השמונים של המאה התשע עשרה בעיקר באזור זיכרון יעקב, שם הוא מככב עד יום. שנים רבות סבל הזן משם רע. בשל יבוליו הגבוהים הוא שימש לייצור יינות שולחניים גרועים, כתוספות לבלנדים פשוטים, והרבה פעמים למיץ ענבים וליינות קידוש

בית 'איש הענבים' בהובלת חיים גן, הוא אבן יסוד להכרת תעשיית היין הישראלית. בין השאר בכך שמדי שבוע מתקיים בית היין, 'בית פתוח' בו טועמים במחיר  כניסה זמין ונגיש, לא פחות מ-20 יינות שונים, וגם סכום זה מזוכה ברכישת בקבוק יין בלמעלה מ- 100 ₪. צוות איש הענבים מלווה את השותים בהסברים על כל בקבוק שנטעם, וכך באמת ניתן ללמוד על סוגי יין מהארץ ומהעולם בצורה שאין מוצאים כמוה בישראל.

צילום איל גוטמן

לאחרונה השתתפתי בבית פתוח מיוחד של יינות קריניאן מישראל ומהעולם, בו השתתפו מעט אנשים כי נכנסנו בינתיים לכוננות ספיגה של קורונה בתצורת האומיקרון, וכך יכולתי ליהנות ממבחר היינות כמעט לבדי.

ענבי קריניאן בבציר בבקעת הנדיב. צילום דוד סילברמן dpsimages

קריניאן הוא זן ענבים אדום, מהנפוצים בארצות יין רבות. מקורו בספרד באזור אראגון, והוא מככב ביינות ריוחה ופריוראט. מייצרים אותו גם בצרפת באזור לנגדוק, באיטליה ובארצות אחרות בדרום אמריקה. לארץ ישראל הוא הובא על ידי אנשי הברון רוטשילד, שנטעו אותו בשנות השמונים של המאה התשע עשרה בעיקר באזור זיכרון יעקב, שם הוא מככב עד יום. שנים רבות סבל הזן משם רע. בשל יבוליו הגבוהים, הוא שימש לייצור יינות שולחניים גרועים, כתוספות לבלנדים פשוטים, והרבה פעמים למיץ ענבים וליינות קידוש.

כרמי הקריניאן הראשונים ניטעו בארץ ישראל כבר בשנות ה-80 של המאה ה-19 ע"י פקידיו של הברון רוטשילד. צילום יקב כרמל
כרמי הקריניאן הראשונים ניטעו בארץ ישראל כבר בשנות ה-80 של המאה ה-19 ע"י פקידיו של הברון רוטשילד. צילום יקב כרמל

הראשון שגאל את הקריניאן משכחה וזלזול היה אסף פז, היינן של יקב ויתקין, שעוד בהיותו איש יקב כרמל היה הראשון שנתן לזן עדנה. בשנת 2002 יצר פז יין איכותי מהזן, ומאז הצטרפו ייננים נוספים למעגל יוצרי הקריניאן האיכותי, ועזרו להציל את הזן משמו הרע. בטעימה באיש הענבים טעמתי את היינות הישראלים הבאים:

יקב סגל – קריניאן אשכולות שלמים 2019: יין שזכה למדליית כסף בתחרות טרה וינו שנערכה לאחרונה. עידו לוינסון, היינן הראשי של יקב ברקן-סגל, עושה יין עם ארומות נהדרות וטעמים של פירות אדומים, טאנינים רכים ונעימים בפה, ובטעם ארוך בסיום. אלה ענבים מהרי יהודה, שהתיישנו בחביות במשך 15 חודש על השזרות. אחד המוצלחים בטעימה. יין שמי  שרוצה להכיר קריניאן במיטבו, חייב לשתות אותו. המחיר 105 ₪ – VFM (תמורה למחיר).

הקריניאן של סומק. צילום איל גוטמן

יקב סומק – קריניאן 2016: יקב סומק – שקריניאן הוא שמו השני, הוא יקב מעולה שממוקם במרכז המושבה זיכרון יעקב. כרמי המשפחה שמטופלים ומטופחים מדור לדור, נטועים באזור בקעת הנדיב – משם באים הענבים מהם בני הזוג ובעלי היקב ברק והילה דהאן, שעושים בקפידה רבה יינות אותם אני מעריך ואוהב. הקריניאן של סומק הוא שם דבר בין אוהבי הזן. הוא מגיע מחלקה בת כ-40 שנה שנבצרה בבציר ידני, עבר תסיסה בנירוסטה והתיישנות במשך שנתיים בחביות עץ אלון צרפתי. יין אלגנטי בצבע כמעט שחור, עם טעמי שזיפים שחורים, טבק, פטל וקפה אספרסו. תענוג אמיתי. טעמנו גם את הקריניאן 2009 של היקב, ומצאתי אותו שטוח ולא מאוזן. אבל ה- 2016 הוא יין מגובש ומצוין, עם טעמים מורכבים. המחיר 105 ₪ – VFM. מחירי ה- 2011 ו-2009 שטעמתי, הם 250 ₪ ל-2011 ו-275 ₪ ל-2009 – בהחלט לא VFM.

יקב וורטמן – מהמשתתפים בפסטיבל הקריניאן
יקב וורטמן – מהמשתתפים בטעימות הקריניאן

יקב וורטמן – קריניאן 2016: וורטמן הוא יקב משפחתי קטן ברחוב  אופקים 23 על הכרמל בחיפה, לא רחוק ממקום מגוריי בילדותי. חי וורטמן הבעלים אומר כי היינות מיוצרים בכורמות אורגנית, מענבים שגדלו באזור שפייה. עבר תסיסה במכלים קטנים ופתוחים, כשהוא עשוי בעיקר מענבי קריניאן עם מעט סירה. יין טעים עם גוף ופה מלאים, שעושה כבוד לאיכות, לענב, לאזור וליקב. המחיר 105 ₪ – VFM.

יקב בית אל נוף – צוקים סינגל ויניארד קריניאן 2020: עשוי מענבי קריניאן הגדלים בבית אל שבשומרון, מכרם נוף צוקים בגובה 850 מטרים. התיישן בחביות עץ אלון צרפתי. היין עשוי מצימוקים מיובשים מענבי קריניאן, כשאת הענבים מייבשים לפני הסחיטה. יש לו ארומות וטעמים עשירים של וניל ואגוזים. מאוד שונה מהקריניאנים האחרים שנטעמו בטעימה. מתיקות בסיומת דבר שלא מאפיין את הזן, אבל בכל זאת מענין להתנסות בחוויה שונה מהשאר. המחיר 115 ₪ – VFM.

הקריניאן של נווה ירק ורקנאטי. צילום נטלי מיכאלוביץ

יקב נווה ירק – קריניאן מכרם נטע 2018 ו- 2019 – יקב של מומו שמילוביץ – עוד שם נרדף לקריניאן, שממוקם במושב נווה ירק בשרון, בסמוך להוד השרון. הוא מפיק יבולים נמוכים ואיכותיים מכרם בשטחי המושב, ששוקם על ידו, כאשר הקריניאן מנטיעות 1981. יין בצבע כהה מאוד, עם חומציות וטאנינים מרהיבים וטעימים. פרי שחור ותבלינים ים תיכוניים. קצת טעמי ליקריץ. בהחלט לא יינות קריניאן אופיינים, כמו הרבה יינות שטעמנו, אבל בהחלט הפתעה נעימה לאוהבי הזן.  12 חודשי חבית וזמן שהייה ארוך בבקבוק לפני הגעה לשוק עושים את שלהם לאיכות. ה- 2018 מצא מאוד חן בעיניי בטעמו. ה- 2019 עדיין זקוק להתבגרות, אבל גם הוא כבר מגלה טעם מעניין. מחיר ה- 2018 הוא 150 ₪, מחיר ה- 2019 הוא 140 ₪. ב-110 היה VFM.

יקב דלתון – סדרת אסופה מג'סטיק קריניאן 2019 – היין פרי יצירתו של גיא אשל, יינן דלתון, מחניף לצעירים גם בשם הבומסטי וגם בציור התווית.  טעם ארומטי מאוד של תות שדה ודובדבן, וגם טעמי ציפורן. ענבים ממרגלות הר תבור שתססו במכלי בטון, תוך שימוש באשכולות שלמים. יין רענן וצעיר, בסגנון שמזכיר יינות בוז'ולה ודווקא מתאים לחודשים אלה. יין שונה משאר הקריניאן שהיו בטעימה. המחיר  105 ₪ – VFM.

יקב יזרעאל עם דבוקי נטורל ובא לציון גואל
צוות יקב עמק יזרעאל

יקב עמק יזרעאל – קריניאן 2019: יינות היקב מככבים בין היינות הישראלים הכשרים בארה"ב, לשם מיוצאים מרביתם. 18 חודשי התיישנות בחביות עץ אלון בנפח 300 ליטר, מענבים שנבצרו בכרם בת 45 שנה באדמת גיר. יין עוצמתי, ארומות חזקות. מאוד אלגנטי, עם סיומת ארוכה ביותר בטעמי שוקולד מריר וסיגרים. אחת ההפתעות של הטעימה. המחיר 100 ₪ – ממש VFM.

יקב רקנאטי – רזרב קריניאן 2016: היין ששתינו בטעימה לא מוצע למכירה, ואף על פי כן כללתי אותו בביקורת זאת. הסיבה: רקנאטי עושים כבר שנים קריניאן פרא נהדר. היין של היקב מיוצר מגפנים בוגרות בכרם בעל ללא השקיה, בדיר רפאת – ליד יקב מוני בהרי יהודה ליד בית שמש. היינות מתיישנים בחביות עץ גדולות בנפח 500 ליטר מבורגון, חלקן חדשות וחלקן ישנות. היין עובר סינון גס בלבד. יש לו ריחות וטעמים של פרי אדום ושחור. סיומת ארוכה ביותר. יין ליישון שזכה לניקוד גבוה בחו"ל. מאוד אופייני לזן הקריניאן. המחיר 140 ₪ – לא VFM.

קריניאן פרא רזרב 2018 של רקנאטי. צילום קובי ארביב

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר