רות סירקיס: ארוחות חגיגיות – מאכלים ביתיים, קלים ובריאים

ספרה החדש של רות סירקיס מיועד לכל מי שמתכונן לתקופת החגים הבאה עלינו לטובה. כדי להקל את משימת ההכנות לחג מציעה סירקיס בספר מתכונים טעימים וקלים למדי להכנה שמתאימים לארוחות חגיגיות

רות סירקיס
ארוחות חגיגיות – מאכלים ביתיים, קלים ובריאים
מאת רות סירקיס
צילומים רפי סירקיס
הוצאת ידיעות ספרים עם סירקיס מוציאים לאור
המחיר 88 ₪

"ארוחות חגיגיות – מאכלים ביתיים, קלים ובריאים", ספרה החדש של רות סירקיס, מיועד לכל מי שמתכונן לתקופת החגים הבאה עלינו לטובה. כדי להקל את משימת ההכנות לחג מציעה סירקיס בספר מתכונים טעימים וקלים למדי להכנה שמתאימים לארוחות חגיגיות.

זהו ספרון דק (90 עמודי מתכונים כשרים)  – בבחינת מועט המכיל את המרובה.
במאכלים המוצעים בספר יש ייצוג למסורת אך עם הרבה נגיעות עכשוויות. יש מתכונים אתניים וגם מתכונים בינלאומיים שכבר הפכו לחלק מהמטבח הישראלי. המתכונים חודשו ועודכנו בעזרת הנגישות למוצרים שאפשר עכשיו לקנות ולכלי מטבח יעילים המקלים את החיים. המתכונים לוקחים בחשבון שהבשלנים הביתיים מתמודדים עם הרבה משימות ומטלות, לכן מוצעים גם מאכלים שניתן להכינם מראש ולאחסנם במקרר. ויש מאכלים עם שימוש כפול – שאפשר להגישם חמים או קרים.

בספר ניתנה תשומת לב רבה לצד הבריאותי של המנות. יש שימוש רב בירקות ובפירות, ודילוג על טיגונים. במקום לטגן – צולים בתנור. יש גם שימוש במזונות עתירי ערכים תזונתיים כמו ירקות מחמשת הצבעים, דגים, קינואה, קייל, אורז מלא ועוד. ובסך הכול יש במתכונים הפחתה גדולה של שמן, קמח וסוכר – שרצוי להקטין את צריכתם מבחינה בריאותית.

בספר ארוחות חגיגיות יש שימוש בשפע של תבלינים המעניקים למנות טעם, ייחוד וחגיגיות. ג'ינג'ר טרי מגורר, מקלות קינמון, דבש, יין, פירות יבשים, מעט צ'ילי פיקנטי. כל אלה יוצרים מנות מעניינות, עם טעמים חזקים שישאירו לסועדים זיכרונות טובים.

על מנת להקל את ההתארגנות יש בספר 12 הצעות לתפריטי ארוחות שאפשר להרכיב מהמתכונים שבספר. כל המתכונים מלווים בעשרות צילומי צבע מרהיבים של המנות, מעשה ידיו של הצלם דן לב. לכבוד חגי תשרי ניתנים הסברים וצילומים של סימני החג – מיני המזונות שבאמצעותם מקדמים בברכה את השנה החדשה. וזה לא רק תפוח בדבש.

פרקי הספר כוללים:
מננת ראשונות – סלטים, מרקים.
עיקריות – בשר, עוף, דגים.
תוספות – ירקות,  פשטידות.
מתוקים – קינוחים, עוגות.

בין המתכונים בספר שמשכו את עינינו: מרק אסיאתי עם איטריות אורז, סלט דלעת פיקנטי, טאג'ין עגל עם שזיפים, עופיונים צלויים ממולאים בקינואה, פילה לברק בעשבי תיבות ועגבניות, רטטוי – תבשיל ירקות איטלקי, פשטידת פסטה בטעם פיצה, קיש לוריין חלבי, מוס פירות יער ושוקולד לבן, מוס שוקולד בקישוט מוס חלבה, טארט טאטן אגסים, שטרודל תפוחי עץ.

רות סירקיס, ילידת תל אביב, בוגרת האוניברסיטה העברית בירושלים, עוסקת שנים רבות בכתיבה גסטרונומית. פרסמה מאות מתכונים ומאמרי אוכל בעיתונות הישראלית והאמריקנית. לצורך עבודתה היא מרבה לנסוע ברחבי העולם, לבקר במסעדות, שווקים, בתי ספר לבישול, יקבים, מגבנות וכל מה שקשור לאוכל טוב. הספר ארוחות חגיגיות הוא הספר ה- 16 שלה. בין ספריה הקודמים: מהמטבח באהבה, ילדים מבשלים, מהמטבח בהנאה, המטבח הסיני, מהמטבח בקלי קלות, מהמטבח בבריאות, מאסיה באהבה. כולם רבי מכר וכולם הפכו לחלק מהתרבות הישראלית.

בהקדמה לספר כותבת רות סירקיס:
אני אוהבת את תקופת החגים, לא רק בגלל האוכל. אני אוהבת לארח את המשפחה סביב השולחן הערוך ולהשתתף בהרמת כוסות היין ובחילופי הברכות והאיחולים. אני אוהבת לשמוע מהאורחים על הדברים הטובים שהם חוו בשנה שחלפה, וגם על התוכניות, הציפיות והתקוות לשנה החדשה.

הכנת ארוחה חגיגית אינה תמיד קלה ופשוטה. היא מתחילה בתכנון התפריט – מה להכין, כמה להכין, איך להתארגן ואיך להתכונן. מניסיוני אני יודעת שהארוחה לא צריכה לכלול יותר מדי מנות. בספר יש הצעות לתפריטי ארוחות המבוססים כולם על המתכונים שבספר.

עריכת השולחן היא אחד הדברים שאני הכי נהנית לעשות. לבחור את המפה ולהתאים לה את המפיות, לבחור את הכלים היפים ולהתלבט מי מהם יעלה על השולחן. לפעמים אני עורכת את השולחן בכלים חדשים, ולפעמים בכלים ותיקים שיש מאחוריהם סיפור. סיפורים אלה עוזרים לבני הדור הצעיר להתחבר לזיכרונות ולמסורות של המשפחה ומקנים ערך מוסף להתכנסויות האלה.

הארוחות שאני מכינה הן ארוחות ביתיות, שאני אוהבת לבשל ושהאורחים שלי אוהבים לאכול. כולנו מתרפקים על מאכלי החג המסורתיים, אבל אני תמיד מחדשת ומעדכנת אותם ומוסיפה להם נגיעות עכשוויות. גם שיטות ההכנה שבהן אני משתמשת מעודכנות ונכונות מבחינה בריאותית – פחות טיגון, פחות שמן, פחות סוכר ופחות מלח – הכול כדי להתחיל את השנה בבריאות טובה ולהמשיך ברוח זו.

בספר "ארוחות חגיגיות" כללתי הרבה מנות המבוססות על פירות וירקות, כפי שאני מכינה למשפחה. כמעט בכל המנות שבספר, החל במרקים והסלטים, דרך המנות העיקריות והפשטידות וכלה בקינוחים ובעוגות, יש ירקות ופירות ושפע של תבלינים. להכנת הקינוחים והעוגות אני משתמשת גם בפירות מיובשים, בשקדים ובאגוזים, וזאת כדי ליצור ארוחות מאוזנות ומעניינות.

כדי לצקת עוד תוכן ומשמעות לארוחות החג תוכלו למצוא בעמודים 92 עד 94 מידע על "סימני החג", שהם המאכלים הסמליים שנוהגים לברך באמצעותם את השנה החדשה, וזה לא רק תפוח בדבש. רפי סירקיס ריכז את המידע ויש בו חידושים מעניינים שכדאי וחשוב לדעת.

אני מקווה כי התפריטים והמנות הטעימות, שרובן קלות לביצוע, ינעימו לכם את הארוחות החגיגיות ויגבירו את שמחת המפגשים עם המשפחה והחברים.

שלכם, רות סירקיס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר