שמענו בין הגפנים 4.8.23: תעשיית היין העולמית – תמונת מצב, האקספרימנט של יקב כרמל, ביקורת יינות עם מחירים שפויים

בציר ראשון ליין בכרם יקב 70 של משפחת זוהר במושב אמונים לאחר שבשנת השמיטה 2022 תשפ"ב בצרו ושמטו את הענבים על הקרקע. התחילו השבוע עם בציר לילי בכרם ששטחו 10 דונם ומכפילים את הכרם. קראו עוד בהמשך. צילום מיכל זוהר
אלון גונן על תעשיית היין העולמית 2023, השריפה שהשמידה 20,000 בקבוקי יין מלאים ביקב צובה, ביקורת יינות טובים עם מחירים שפויים, בוצרים ומרחיבים כרמים: יקב דלתון, יקב 70 ויקב כרם אביתר, יונתן לבני טועם יינות: סדרת XPERIMENT של יקב כרמל ויינות יקב לוריא, רני רוגל ותובנות טעימת יינות יקב הוגל (כמעט חרוז)

תעשיית היין העולמית: 2023

אלון גונן: רבות דובר השנה על משבר האקלים ועל השינויים שחלים במזג האוויר, האם יש מצב שתעשיית היין העולמית תיעלם והאם מישהו בכלל ירגיש בחסרונה – הרי לא מדובר בתעשיית מזון בסיסית כמו תירס או חיטה ואורז, ובסופו של דבר מדובר בנוזל שיש לו השפעה כלכלית מינורית.

צריך לקחת בחשבון כי יש מדינות שענף היין הוא מאוד מרכזי בהן, ומייצר פעילות כלכלית ליצרנים רבים כמו בעלי כרמים, יקבים, מפיצים, קמעונאים, אנשי תיירות, יצרני זכוכית, יצרני חביות תוויות, פקקים ועוד. צריך גם לקחת בחשבון את ההשפעה תרבותית והחברתית שקשורה ליין. ההיסטוריה מלמדת שליין משמעות תרבותית בחברות רבות ברחבי העולם. הוא ממלא תפקיד בטקסים דתיים, במפגשים חברתיים ובחגיגות. מסורות ייצור יין והפרקטיקות התרבותיות הנלוות, יאבדו או ייפגעו קשות אם הייצור ייפסק.

מבחינת מסחר, יין הוא מוצר הנסחר ברמה בינלאומית, הפסקת ייצור היין תשבש את שרשראות האספקה הקיימות, ותשפיע על יבואנים, יצואנים ותעשיות קשורות (אוניות, משאיות, רכבות, מטוסים ועוד).

צילום pixabay

שוק היין העולמי מוערך בכ-322.2 מיליארד דולר בשנה. עד 2027 הוא צפוי להגיע לכ-423.59 מיליארד דולר, עם קצב צמיחה שנתי של כ-3.3% מ-2020 עד 2027. נתונים אלה כוללים ייצור יין, הפצה, מכירות קמעונאיות ותעשיות נלוות.

יין הוא מצרך עולמי משמעותי, עם טווח כלכלי נרחב. חשוב לציין שספק אם הפסקה מוחלטת של ייצור היין תתרחש בפתאומיות ובקנה מידה עולמי. יין מושרש עמוק בתרבויות וכלכלות רבות, וכול שינוי בייצור ובצריכה של יין צפוי להתרחש בהדרגה ולהיות מושפע מגורמים שונים כמו אקלים, העדפות צרכנים ותנאים כלכליים.

יינות בסופרמרקט באיטליה. צילום dreamstime

מדינות רבות רואות בענף מקור הכנסה לא מבוטל, ותעשיית היין מייצרת הכנסות משמעותיות עבור מדינות רבות המייצרות ומייצאות יין. אזורים עם מסורות מבוססות של ייצור יין, כמו צרפת, איטליה, ספרד, ארצות הברית ואוסטרליה, נהנים כלכלית מיצוא יין. ההכנסות ממסים על יין עצומות – הן מייצור ומכירת יין, וגם מפעילויות תיירות הקשורות ליין.

קשה מאוד לחזות מה יקרה לתעשיית היין העולמית והישראלית בעוד 20 שנים. חיזוי עתיד תעשיית היין הוא מאתגר. עם זאת, בהתבסס על המגמות הנוכחיות וההתפתחויות הפוטנציאליות, אפשר לשער על כמה כיוונים אפשריים שתעשיית היין עשויה ללכת בהם במהלך 20 השנים הבאות:

השפעת שינויי האקלים: שינויי האקלים צפויים להמשיך ולהשפיע על אזורי גידול יין ברחבי העולם. אזורי יין מסורתיים מסוימים עשויים להתמודד עם אתגרים עקב שינוי דפוסי מזג האוויר, מה שעלול להוביל לשינויים במקומות בהם ניתן לגדל בהצלחה זני ענבים מסוימים. אזורים חדשים עשויים להופיע כאזורים בר-קיימא לייצור יין.

קיימות ופרקטיקות אורגניות: עם הגדלת המודעות לנושאים סביבתיים, תעשיית היין צפויה לראות דגש חזק יותר על שיטות גידול יין וייצור יין בנות קיימא ואורגניות. הצרכנים הופכים מודעים יותר להשפעה הסביבתית על הבחירות שלהם, ויקבים עשויים להגיב על ידי אימוץ גישות ידידותיות לסביבה.

נוצר באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית

שילוב טכנולוגי: התקדמות בטכנולוגיה, כגון גידול גפנים מדויק, בינה מלאכותית ואוטומציה, עשויה למלא תפקיד משמעותי בניהול כרם, הערכת איכות הענבים ותהליכי ייצור יין. טכנולוגיה יכולה לשפר את היעילות, להפחית עלויות ולשפר את איכות היין הכוללת.

אריזה אלטרנטיבית: בעוד בקבוקי זכוכית יישארו ככול הנראה פורמט האריזה הדומיננטי, התעשייה עשויה לחקור פתרונות אריזה ידידותיים לסביבה וחדשניים יותר, כגון שקיות, קופסאות שימורים, או זכוכית קלת משקל.

עליית הפופולריות של יינות מבעבעים: יינות מבעבעים כגון פרוסקו ושמפניה, צוברים פופולריות ברחבי העולם. המגמה צפויה להימשך, כשמניעות אותה העדפות הצרכנים למשקאות חגיגיים ומבעבעים.

חקר זני ענבים מקומיים: ככול שצרכנים מחפשים חוויות יין ייחודיות ומגוונות, עשוי להיות עניין מוגבר ביינות העשויים מזני ענבים פחות מוכרים או מקומיים. מגמה זו יכולה להיות מושפעת גם מרצון ליינות בעלי זהות אזורית מובהקת.

שינוי העדפות צרכנים: להעדפות הדור הצעיר של צרכני היין עשויה להיות השפעה משמעותית על הענף. ייתכן שהיקבים יצטרכו להתאים את אסטרטגיות השיווק והיצע המוצרים שלהם, כדי לתת מענה לטעמים ותחומי העניין המתפתחים.

גידול בתיירות יין: תיירות היין צפויה להמשיך לפרוח, מכיוון שיותר אנשים מחפשים חוויות סוחפות בכרמים וביקבים. מגמה זו יכולה לעורר צמיחה כלכלית.

חנות יין בשנחאי
חנות יין בשנחאי – סין היא שוק מטרה פוטנציאלי ליקבים ישראלים. צילום אלון גונן

שווקים מתעוררים לצריכת יין: שוק היין צפוי להמשיך לצמוח, עם ביקוש הולך וגובר משווקים מתעוררים לצריכת יין, כמו סין והודו. צמיחה זו עשויה להוביל לדינמיקת סחר חדשה ולהזדמנויות . – גם ליקבים ישראלים שיידעו להיערך נכון לאתגר.

בריאות ואיכות חיים: התמקדות הצרכנים בבריאות, עשויה להשפיע על העדפות היין, מה שמוביל לעניין ביינות דלי אלכוהול או יינות עם פחות תוספים.

לסיכום: חשוב לזכור שאירועים בלתי צפויים, פריצות דרך טכנולוגיות, שינויים רגולטוריים ומגמות גלובליות, יכולים להשפיע באופן משמעותי על מסלול תעשיית היין במהלך שני העשורים הבאים. ככזה, עתיד תעשיית היין יעוצב על ידי משחק גומלין מורכב של גורמים שונים.

השריפה שהשמידה 20,000 בקבוקי יין מלאים ביקב צובה והאופטימיות לבציר

פול דאב והבקבוקים המלאים שנשרפו. צילום יקב צובה

ב-24.7.23 פרצה שריפה בחורש שמתחת לקיבוץ צובה בהרי יהודה, ותוצאותיה כואבות מאוד מבחינתם של היינן פול דאב וצוות יקב צובה, שהוקם בשנת 2005 ומשתייך לאפלסיון מטה יהודה. אחד ממחסני היין נשרף, ובו כ-20,000 בקבוקים מלאים ביין, ציוד מעבדה ומלאי של קפסולות ותוויות.

למרות הנזק הכואב, נראה כי היינן וצוות היקב נערכו היטב לבציר שנראה מבטיח השנה. 450 דונם הכרמים סביב הקיבוץ מבשילים בקצב מהיר, וככל הנראה הבציר יוקדם השנה ויסתיים לקראת סוף ספטמבר.

פול דאב יינן יקב צובה בכרם. צילום מהיקב

היבול גבוה, והשנה יבצרו בצובה כ-80 טון ענבים מזני שרדונה, סמיון, סוביניון בלאן, קברנה פרנק, מלבק, קברנה סוביניון, מרלו וסירה.

לפי פול דאב, הענבים נראים טוב הודות לעבודת צוות הכורמים ולמזג האויר, והיקב עתיד לייצר בבציר זה שמונה  סוגי יין, שיימזגו לכ-60,000 בקבוקים.

יינות יקב צובה. צילום מדף הפייסבוק

כל סדרות היין של היקב הן single vineyard המיוצרות מאותו כרם כל שנה, מה שמביא לאחידות ועקביות בטעמים ובאיכות היין. כל יין זני עשוי מ-100% ענבים מאותו זן, ולא משילוב של כמה זנים.

למי שרוצים לעודד את יקב צובה אחרי השריפה והנזק, ובעצם לכולם: מרכז המבקרים של היקב פתוח לטעימות יין מודרכות, אירועים, ערבי חברה, וגם למי שרוצים לבוא ללגום יין, וליהנות מנוף הרי ירושלים ומהאווירה.

הזמנות ופרטים נוספים באתר יקב צובה, בפייסבוק ובאינסטגרם

אלון גונן בביקורת יינות טובים עם מחירים שפויים

יש יינות טובים ומעלה במחירים שפויים. צילום pixabay

בשבוע שעבר כתבתי ביקורת יינות עם מחירים שערוריתיים שלא מתקבלים על הדעת, ואין שום סיבה בעולם לרכוש אותם בכזה מחיר – זה היה רק מדגם של יינות רבים כאלה. השבוע כמה יינות טובים עם מחירים שפויים, שנותנים תמורה מצוינת למחיר שלהם.

יקב כמיסה (דלתא לשעבר)

יהודה כמיסה בעלים ומנכ"ל יקב כמיסה לשעבר דלתא. צילום ישעיהו שוורץ

למדא בלנד לבן 2022 – בלנד מענבי סוביניון בלאן ושרדונה. ריחות נקיים, רעננים, מעט מתוקים. פה עשיר, ושני הזנים חיים יחד נפלא. יופי של יין. מחירו 49 ₪. ציון 89. תמורה למחיר (VFM) – מעולה.

למדא ריזלינג 2022 – ארומות של פרחים לבנים. פה חד, מינרלי. יין עשיר מאוד, שתוספת סוביניון בלאן מעדנת אותו. מחירו 59 ₪. ציון 90. תמורה למחיר – מעולה.

יקב גוש עציון

אסף רוזנברג מיקב גוש עציון. צילום ישראל פרקר

גוורצטרמינר 2021 – ארומות של ליצ'י עם תבלינים יבשים. צבע ירקרק, פה מאוד עדין עם חמיצות טובה ומתיקות של אגס בשל. מחירו 69 ₪. ציון 89. תמורה למחיר – ללא ספק.

יקב פסגות

סם סורוקה יינן יקב פסגות. צילום מדף הפייסבוק

גוורצטרמינר 2021 – ארומות של פלפל לבן, תבלינים יבשים, ליצ'י עדין. פה מאוד מינרלי, חד כתער. יין מצוין. מחירו 69 ₪. ציון 89. תמורה למחיר – בהחלט.

דרך ארץ

שרדונה 2022 – ארומות של פירות הדר בוסריים. פה מינרלי, עם חמיצות מצוינת ומתיקות קלילה מקסימה. מחירו 40 ₪. ציון 89. תמורה למחיר – מצוינת.

יקב כרמל

יפתח פרץ יינן ראשי של יקב כרמל. צילום רן בירון

גוורצטרמינר 2022 – ארומות של מנגו, גויאבה. פה מתקתק, קליל. חמיצות מאוד נעימה. מחיר 65 ₪. ציון 90. תמורה למחיר – מצוינת.  

בציר ראשון ליין בכרם יקב 70

שמעון זוהר על הטרקרטור בכרם יקב 70 – מתחילים לבצור. צילום מיכל זוהר

בציר ראשון ליין בכרם יקב 70 של משפחת זוהר במושב אמונים (כ-3.5 קילומטרים מאשדוד), לאחר שבשנת השמיטה 2022 תשפ"ב בצרו ושמטו את הענבים על הקרקע. עד עתה ייצר היינן שמעון זוהר את היינות מענבי כרמים חיצוניים.

שמעון זוהר והבת דנה – לבוצרים הידד. צילום מיכל זוהר

השבוע התחילו בבציר לילי של ענבי סוביניון בלאן בכרם ששטחו 10 דונם ונטועות בו גם גפני פטי ורדו, דוריף (פטיט סירה) וקברנה פרנק. עוד בכרם: השבוע נטעו חלקה נוספת של 10 דונם של שנין בלאן, סוביניון בלאן וריזלינג.

במשפחת זוהר צופים השנה ייצור של מקסימום 15,000 בקבוקים, ובשלב זה עדיין לא יודעים אם יעשו בלנדים או יינות זניים – זה תלוי בענבים וביצירתיות של היינן.

חצר המבקרים של יקב 70. צילום מיכל זוהר

ביקב 70 מסתמכים כחלק משמעותי בפעילותם על מרכז המבקרים בין היקב לכרם הירוק. עתה הכריזו הבת דנה שמובילה את מרכז המבקרים והאם מיכל שמסייעת לה, על 'לילות אוגוסט',  כשהן אומרות: "בחום הכבד של אוגוסט, אנחנו עוברים לארח בימי חמישי בערב במקום בימי שישי בצהרים, באווירה קצת יותר קרירה. מי שיספיקו להגיע לשקיעה ירגישו לרגע בטוסקנה עם השקיעה הכי יפה שיש, תפריט מותאם לערב ויינות של היקב שלנו ויקבים מתארחים – אדום, לבן ורוזה", היקב ומרכז המברים כשרים.

המחיר כמו בראנץ׳ שישי – 95 ₪ לאדם – לא כולל שתייה מעבר ליין. כל חמישי באוגוסט 18:30 – 22:00. הזמנות באתר

יונתן לבני משתתף בניסוי – טעימת יינות סדרת XPERIMENT  של יקב כרמל

השבוע השתתפתי בהשקה של סדרת יינות חדשים של יקב כרמל, מהיקבים הגדולים בישראל אם לא ה, שחוגג בימים אלה 160 שנים להקמתו. סדרה זו נקראת XPERIMENT (אקספרימנט)  – התנסות או ניסוי, מעין משחק מילים על הכתיב הנכון באנגלית – experiment, ואולי מציאת ה-X פקטור של זנים ויינות אלה.

סדרת אקספרימנט היא תת-סדרה חדשה של סדרת יינות הפרמיום של כרמל – CARMEL SIGNATURE, יינות מ-17 הכרמים האיכותיים ביותר של היקב, שמטופלים על ידי משפחות הכורמים ברחבי הארץ, ומיוצרים ביקב בזיכרון יעקב המוגדר כיקב הבוטיק של מפעלי כרמל. ומוגדרים כחוד החנית – רעיונית וטכנולוגית, עבור היקב כולו.

רן אסא מנהל השיווק של יקב כרמל מציג את גישת הבבושקה של היקב: תת סדרת אקספרימנט בתוך סדרת סיגנצ'ר. צילום ישראל פרקר

בתוך סדרת כרמל סיגנצר צצה עתה תת-סדרת אקספרימנט זו, שנראית כמו מגרש המשחקים של היינן הראשי יפתח פרץ, ומוגדרת ביקב כ"סדרה חדשה בלתי צפויה שתתחדש משנה לשנה, מייצגת את חדשנות היקב לכל אורך שרשרת הייצור, מהכרם עד היין המוגמר, ומבטאת מומחיות ואקסקלוסיביות".  

בסדרה זאת באים לידי ביטוי יחס מיוחד לענבים בכרם ותהליכי ייצור יחודיים של  יפתח פרץ, ולכן הסדרה קטנה יותר מסדרת הפרימיום, לה היינות משויכים – מאות בקבוקים בלבד מכל אחד משלושת היינות בה, שיימכרו אך ורק במרכז המבקרים של יקב כרמל בזיכרון יעקב.

שלושת יינות סדרת אקספרימנט. צילום ישראל פרקר

אקספרימנט ויונייה 2022

ענבים מתל מחפי מעמק הבכא שברמת הגולן. אדמת הר געש ואפר וולקני יצרו קרקע מינרלית, עם יכולת ניקוז של עודפי מים. קרקע מעט מלוחה, המורגשת גם בטעימת היין עצמו. מקור זן הויונייה בעמק הרון שבצרפת, שם הוא מיוצר כיין זני וגם כבלנד, משולב ביינות לבנים אחרים. היין בעל ריח אופייני לזן, אך טעמו שונה מיינות ויוניה של עמק הרון וגם שונה מיינות ויונייה המיוצרים בארץ. לטעמי הוא מיינות הויונייה הטובים ששתיתי בארץ, עם מתיקות נעימה בסוף השתייה. היין בוקבק רק לפני ארבעה חודשים, ואני סבור שהוא עוד ישתפר בטעמיו בחלוף הזמן המחיר 120 ₪ – VFM (תמורה לכסף) בהתחשב בייחודיות, באיכות ובמספר הבקבוקים הקטן ממנו.

אקספרימנט Verdelho 2022  

כחובב מושבע של יינות פורטוגלים לבנים, הופתעתי מהיין "הפורטוגלי" שמיוצר בארץ. הענבים ליין מגיעים מטרסה ליד מבוא ביתר בהרי ירושלים הגדלים על אדמת טרה רוסה והרי גיר מסביב. כאמור וֵרדֵלוֹ הוא זן פורטוגלי, הגדל בעיקר באיי מדירה שמהווים מקום גידול של ענבים ליינות פורטוגלים לבנים טעימים. זהו יין עדין שיושן בחביות עץ ישנות, חלקן צרפתיות וחלקן עץ אלון אוסטרי. ליין נעשו מספר באטונג'ים עדינים, והוא שהה על משקעיו במשך 6 חודשים עד הביקבוק. יין עם מינרליות עדינה וטעמי הדרים וחמיצות נעימה. יש להגישו כשהוא צונן היטב. הצטערתי שלא הוגש ראשון בטעימה, כי היה העדין בין הלבנים ששתינו. המחיר 120 ₪ – VFM בהתחשב בייחודיות, באיכות ובמספר הבקבוקים הקטן ממנו.

אקספרימט פרנץ' קולומבר. צילום רן בירון

אקספרימנט פרנץ' קולומבר 2022

בעוד שלזן זה יצא שם לא טוב בארץ, כי בעבר יוצרו ממנו יינות גרועים בלשון המעטה, יפתח פרץ אומר בנימה ייננית אישית: "אנחנו מאוד אוהבים את הזן הזה, שמהווה את הבסיס ליינות הלבנים שלנו". הענבים ליין הגיעו מגבעת חמרה קטנה באזור הביצות של נחל אלכסנדר, ליד קיבוץ העוגן. באדמות אלה יש ניקוז טוב של המים, שמועיל לגידול הגפנים. לאחר סחיטה עדינה והצללה טבעית  על השמרים ללא באטונאז', הועבר התירוש לתסיסה בחביות עץ צרפתיות וחביות עץ אוסטרי ללא באטונאז'. היין המשיך להתפתח במשך 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי עד לביקבוק. התוצאה: יין יבש מאוד, מלא טעמים ולא חומצי עדיין. טעמי וניל עם מרירות עדינה של אשכוליות וסיומת נעימה, אם כי לא ארוכה. אני סבור שהיין ישתפר ביותר אם תתנו לו להמתין מספר שנים לפני שתייתו, כי יש לו  פוטנציאל השתפרות במהלך הזמן. המחיר 120 ₪ – VFM בהתחשב בייחודיות, באיכות ובמספר הבקבוקים הקטן ממנו.

צילום רן בירון

כרמל סיגנצ'ר מרלו 2019

בסוף האירוע שתינו את המרלו 2019 מסדרת הסינגל ויניארד של כרמל. הענבים מכרם ליד דלתון בגליל העליון, מגובה 820 מטר.  מרלו הוא זן שרבים אוהבים ביותר, ואחרים אינם מתרשמים ממנו. אגב, היין שנחשב הטוב ובוודאי היקר בעולם – שאטו פטרוס. עשוי כולו מענבי מרלו. בטעימת יין זה של כרמל: בוקה מאוד אופייני לזן, ולא ניתן לטעות בו. 16 חודשי היין בחבית יצרו  איזון נעים בין הטאניות והחומציות של היין. יין עפיץ ומאוזן ביותר. לטעמי מיינות המרלו הטובים בארץ לאוהבי הזן.  לצערי היין היה חם מדי כשנמזג לנו, ואילו היו מצננים אותו מעט, למרות היותו יין אדום, היינו נהנים עוד יותר ממנו. המחיר 150 ₪ – יקר, אבל בהתחשב באיכותו יוצאת הדופן לטעמי הוא VFM.

יקב דלתון לא לקח סיכון – הקדים בציר וייצר השנה 28 יינות שונים

גיא אשל יינן יקב דלתון. צילום דוד סילברמן dpsimages

בתחילת יולי דובר על גל חום מתקרב שיהיה קיצוני וממושך באמצע יולי. ביקב דלתון התייעצו עם ייננים מובילים בענף, ולאחר בדיקה עם מטאורולוגים החליט יינן היקב, גיא אשל, לא לקחת את הסיכון ולבצור ראשון.

בציר ענבי פטיט סירה של יקב דלתון בגליל העליון. צילום מהיקב

"התחלנו לבצור ב-10.7.23, בדיוק באותו יום בו התחלנו לבצור ב-2016", אומר גיא אשל. "אני רציתי לבצור חלק מכרם השרדונה הוותיק שלנו בכפר תבור – אזור מאוד חם, ואני מאוד מרוצה מהתוצאה. בדדרך כלל השרדונה נבצר שם בין 10.7 עד 30.7. השנה נבצור 1,048 דונם מהם נייצר 28 יינות שונים; רובם בגליל העליון ומעט בגליל התחתון, מעט בגולן, וכרם אחד במושב קדרון. שבגבול המערבי של השפלה".

בציר ענבי שיראז של יקב דלתון בכפר תבור. צילום מהיקב

הזנים אותם אנו בוצרים השנה: קברנה סוביניון, מרלו, שיראז, קברנה פרנק, גרנאש, פטיט סירה, פטי ורדו, קריניאן, זינפנדל, צורימן, שרדונה, שנין בלאן, סוביניון בלאן, מוסקט אלכסנדרוני, סמיון, קולומבר, ויונייה, פינו גרי, רוסאן וגרנאש בלאן. השנה גם נבצור בפעם הראשונה כרם חדש של פטיט סירה מהגליל העליון, שבינתיים נראה מאוד מבטיח.

כרם אלקוש של יקב דלתון. צילום מהיקב

השנה נטענו כ-300 דונם כדי להרחיב את הכרמים של היקב, וגם להחליף כמה כרמים שיוצאים משימוש. הנטיעות הן בקיבוץ אדמית – גליל מערבי, רמת הגולן – תל פארס, ורמת דלתון. מדובר בהרבה זנים לבנים, כולל סוביניון בלאן, שנין בלאן, רוסאן, ויונייה, אסרטיקו, ריזלינג וורדליו. באדומים: שיראז, גרנאש וקברנה פרנק. כל הכרמים הללו יכנסו למערך הייצור של יקב עוד שלוש שנים".

בשישי הבא נפרסם את רשמי יונתן לבני מטעימת סדרת פמילי קולקשן – Family Collection של יקב דלתון

אורח בישראל: ז'אן פדריק הוגל מיקב הוגל באלזס – יינות ותובנות

צילום מאתר יקב הוגל

רני רוגל: היקב של משפחת הוגל  (Famille Hugel), הוא אחד הידועים והוותיקים באזור אלזס שבמזרח צרפת. משפחת הוגל מתגוררת כבר מאות שנים באזור זה שעבר פעמים רבות ידיים בין צרפת לגרמניה, ולאורך הדורות ייצרה יינות איכותיים. בשנת 1902 השתקעו המשפחה והיקב בכפר ריקוויר (Riquewihr) באלזס, שם ממוקם היקב עד היום. למשפחה יש כרמי איכות ברחבי אלזס, בעיקר בכפר ריקוויר, כולל חלקות רבות בכרמים מסווגים כגרנד-קרו.

צילומים וקולאז' רן בירון

לאחרונה ביקר בארץ ז'אן פדריק הוגל – דור 13 ביקב – "אני רואה את עצמי ואת היקב כשומרי המקדש", והיום מי שעומד בראשו, קולח ושופע הומור. למפגש איתו שהתקיים ברמת גן, בחדר ההדרכה של חברת שקד – היבואנים והמפיצים בישראל. JF, זה כינויו, הביא והטעים לא רק את יינות הוגל (כולם לבנים, אנחנו באלזס ליד הריין, מול גרמניה), אלא גם תובנות בהן אתמקד, שנשמעות לי כחלק ממורשת הדורות המשפחתית.

יינות הוגל בטעימה. צילום ישראל פרקר

 Hugel Gentil 2020 – הוגל ז'נטי 2020

היקב מייצר 850,000 בקבוקים בשנה, 300,000 מהם ז'נטי – בלנד (יחיד בטעימה) של ענבי גוורצטרמינר, פינו גרי, ריזלינג, מוסקט וסילבנר. מחירו 70 ₪. חוות דעת לא מלומדת – לא ממש התלהבתי אבל זה אני. דרך אגב, מז'אן פדריק אנחנו לומדים שאזור היין מוסקט (שמשולב בבלנד) הינו היחיד בעולם בו יש לציין את הזן כחלק מדרישות האפלסיון.

תובנה מס' 1: "זה היין שלנו שרוב האנשים ישתו. אם לא יהיה ברמה גבוהה, מיליוני אנשים יידעו את זה".

תובנה מס' 2: "בכל תערוכת יין בעולם לכו לכול הדוכנים ובקשו את היין הזול ביותר – זו אמת המידה להערכת רמת היקב, לא לפי היין היקר ביותר".

Hugel Pinot Blanc 2020 – הוגל פינו בלאן 2020

100% ענבי פינו בלאן מכרמי היקב. יין לבן צעיר. המחיר 85 ₪. אני לא התלהבתי ממנו ולא גיליתי בו הרבה עניין, אבל ז'אן פדריק הוגל מאוהב: "זה יין הקיץ שלי, סיפור האהבה החדש שלי, יין הצדפות שלי. אני מציע אותו כאלטרנטיבה לשבלי".

תובנה מס' 3: "פינו בלאן הוא זן שאינו מספיק מוערך".

ז'אן פדריק הוגל. צילום ישראל פרקר

 Hugel Riesling 2022 – הוגל ריזלינג 2022

הענבים מהכרמים סביב הכפר ריקוויר באלזס. היין תסס ושהה במיכלים ובחביות גדולות עם בקרת טמפרטורה. המחיר 110 ₪. JP שמשפחתו מגדלת ענבי ריזלינג כבר מאות שנים, טוען כי "זה הזן הכי פחות מובן בעולם, אבל אני אוהב אותו ביותר". העירו לו על חומציות גבוהה ביין, והנה באה תובנה מס' 4: "חומציות משפרת טעם באוכל וביין".

Hugel Gewurztraminer 2018הוגל גוורצטרמינר 2018

אותו אזור גידול, אותה שיטת עשייה. אהבתי יין זה שמחירו 120 ₪. לגבי זן הענבים: "היום ריזלינג הוא הזן שולט, בעבר זה היה הגוורצטרמינר. האתגר עם גוורצטרמינר הוא לא לעשות יותר מדי", אומר ז'אן פדריק הוגל. "זהו זן ארומטי מאוד שצריך לרסן אותו, זן שמטבעו יש בו מעט חומציות, וצריך לשים לב למרירות בו". כאן באה הרצאה על טעמים וקולטנים: "למתיקות יש לנו בלשון רק סוג אחד של קולטנים, לחומציות שלושה סוגי קולטנים, ולמרירות 47 סוגי קולטנים".

תובנה מס' 5: "מרירות היא הטעם החשוב ביותר שצריך להתייחס אליו, ויש גם הכי הרבה ניואנסים של מרירות".

ז'אן פדריק הוגל. צילום רן בירון

ארבעת היינות האחרונים שטעמנו הגיעו בכמות מוגבלת במיוחד לטעימה. לכן לא אין לי מידע עליהם, אבל תובנות יש ויש

Riesling Estate Dry 2018

עלינו כיתה ורמה, וההנאה גברה גם כן.אם היה זמין למכירה בישראל המחיר היה 175 ₪, אך הגיעה רק כמות מוגבלת לטעימה.

תובנה מס' 6, לתשומת לב יקבים ישראלים: "אנחנו מוציאים יינות לשוק למכירה רק כשחושבים שהם מוכנים".

Magnum Riesling Grossi Laue Dry 2013

אם היה זמין למכירה בישראל המחיר היה 690 ₪, אך הגיעה רק כמות מצומצמת לטעימה. יין של wow.

תובנה מס' 7: "יש לנו אמרה במשפחה: לא שופטים יקב לפי היינות היקרים ביותר – לעשות היטב יין יקר, זה המינימום המתבקש".

המוזגת בטעימה: רונה בצלאל מנהלת המרקום של חברת שקד. צילום פאפא רצי

 Reisling Schoelhammer Dry 2012  

אם היה זמין למכירה בישראל המחיר של יין מעולה זה היה 690 ₪, אך הגיעה רק כמות מצומצמת לטעימה.

תובנה מס' 8: "אני לא פותח בקבוק כזה בבית, כי יש כל כך הרבה אנשים שלא יכולים להרשות אותו לעצמם".

תובנה מס' 9: "לטעמי היין (לבן משנתון 2012) עדיין אינו מוכן לשתייה. צריך לחכות עוד 10-20 שנה".

לסיום יין הפתעה: ריזלינג מבציר 1996

ז'אן פדריק הוגל אומר עליו: "זה ריזלינג שכבר מתאים לשתייה". ואני הקטן אומר שכזה גדול יכול להיות יין.

תובנת בונוס: "ביין לא מדובר על המוצר, אלא מדובר על הרגע בו שותים אותו – אם יין עושה את הרגע לטוב יותר וזכיר יותר, לא חשוב מה היה מחיר היין".

מזכיר כמובן את רוטשילד הצעיר, הנערה היפה והיין ב-5 פרנק, אבל מה זה משנה; העיקר שנהנינו מיינות הוגל ומז'אן פדריק הוגל בעל היקב.

הכותב אינו מבקר יינות

יקב כרם אביתר – מרחיבים את הכרם עם 8 דונם נוספים

הכרם החדש של יקב כרם אביתר. צילום מהיקב

יקב כרם אביתר הוא יקב בוטיק משפחתי קטן, שהוקם בשנת 2014 בלב הגליל העליון ושוכן באזור תעשייה דלתון, בו יש היום כבר שבעה יקבים – מגדולים עד קטנים.

שותלים בכרם החדש. צילום יקב כרם אביתר

היקב שהוקם על ידי שני חברי ילדות: ישעיהו שוורץ – יינן היקב, ומרדכי בוחבוט – בנם של כורמים וחקלאים שמגיל צעיר נשמו, למדו ועסקו ביצירת יין וגידול ענבים, מייצר כ-20,000 בקבוקי יינות כשרים בשנה, בשתי סדרות: סדרת ארץ נפתלי על שם נחלת שבט נפתלי ששכן באזור זה, וסדרת אביתר על שם הכרם.

בציר ביקב כרם אביתר. צילום מהיקב

כרמי היקב נטועים במדרונות הר אביתר בגובה 780 מטר מעל פני הים, בקרקע המשלבת טרה-רוסה, גיר ומעט בזלת. שטח הכרמים הקיימים 30 דונם, ונטועים בהם זני ויונייה, רוסאן, קברנה סוביניון, קברנה פרנק, סירה, פטיט סירה ופטי ורדו. במקביל לבציר שמתחיל בימים אלה, נטעו שוורץ ובוחבוט כרם חדש נוסף ששטחו 8 דונם, של סמיון ופרנץ' קולומבר, להרחבת מגוון יינות היקב עוד מספר שנים.

יונתן לבני טועם יינות של יקב לוריא בבר "יין וחברים"

יינות יקב לוריא בטעימה. צילום יונתן לבני

יקב לוריא שייך למשפחת סיידא שמזה שנים רבות ידועה כמשפחת כורמים שמכרו ומוכרים ענבים למיטב היקבים בישראל. את פעילות יותר מ-200 דונם כרמים בסביבות ספסופה בגליל העליון מוביל אבי המשפחה יוסף, שבכול שנה נוטע עוד כרמים.

גידי סיידא יקב לוריא עם אביו הכורם יוסף סיידא
גידי סיידא יינן יקב לוריא עם אביו הכורם יוסף סיידא. צילום מהיקב

את יקב הבוטיק המשפחתי, ששוכן מתחילת דרכו במושב ספסופה ויעבור השנה למשכנו החדש והמרשים באזור תעשייה דלתון, מוביל הבן גידי. בשנת 2009 החל היקב לייצר 40,000 בקבוקים בשנה. היום מייצרים בלוריא 120,000 בקבוקים למכירה ישירה, ועוד בקבוקים עבור אנשים פרטיים עבורם מייצר גידי חביות.

שדרן הרדיו דידי הררי עשה כאן עם גידי סיידא שתי חביות יין להנצחת רעייתו מירית הררי ז"ל – אחד מלקוחות רבים שעושים מדי שנה חביות משלהם. צילום גידי סיידא

כתבה של רני רוגל על היקב פורסמה ב'אכול ושאטו' ב- 24.3.22 תחת הכותרת 'ביקור בית ביקב לוריא – הכורם יוסף סיידא והיינן גידי סיידא'.

כרם סיידא של יקב לוריא מול הר מירון. צילום גידי סיידא

אני טעמתי שישה יינות של היקב בבר 'יין וחברים' בירושלים, שיינות לוריא הם מהנמכרים ביותר בו. שמות היינות על התוויות באנגלית:

Dry Moscato 2022 – מוסקט כולל למעלה מ-200 זני ענבים, ומשמש בעיקר ליינות מתוקים עם רמה נמוכה של אלכוהול. באיטליה הוא זן פופולרי באזורי יין רבים. הענבים ליין מגיעים מכרם נטוע למרגלות הר מירון, בקרקע של אדמות בזלת, טרה רוסה וגיר. בטעימה יין ארומטי, עדין ונעים לשתייה. למרות שהוא ביסודו יין יבש, יש לו בסיום מתיקות עדינה ונעימה. יש תחושה שאתה שותה יין עם מתיקות, למרות שכאמור הוא יין יבש. יש לצננו היטב לפני השתייה. המחיר 90 ₪ – VFM (תמורה לכסף).

2021 Pinot Grigio – זן ממוצא איטלקי, מענבים של כרמי היקב למרגלות הר מירון. היין יוצר רק ממיץ חופשי (free run), שהתקבל מתירוש מרוסק ללא סחיטה. טעמים של פירות טרופיים. היין מיועד בעיקר לייצוא לארה"ב, כפי שכתוב בבירור על הבקבוק עצמו. יין שלמרות ההשקעה בייצורו אינו מזכיר טעם אופייני של פינו גריג'ו איטלקי, ואין בו יחוד כלשהו. המחיר 100 ₪ – לא VFM.

גידי סיידא בחדר החביות של יקב לוריא "הישן". צילום פאפא רצי

Rouassanne 2021 – רוסאן הוא זן ענבים לבנים צרפתי לבן. מקור בעמק הרון שבדרום צרפת, שם בדרך כלל אינו מופיע כזן יחידני אלא מעורבב עם מרסאן. יינות הרמיטאז' והרוז הרמיטאז' הצרפתים הידועים, מיוצרים בעמק הרון ומכילים הרבה מזן הרוסאן. מבין היינות הלבנים ששתיתי בטעימה הוא הטוב ביותר. יין עם גוף רחב ומהנה, עם טעמי פרי הדר בשל. היין התיישן במיכלי נירוסטה, ויש בו מינרליות נעימה שמורגשת בשתייה. תענוג לשתות אותו צונן, והוא ילווה כל אוכל – גם בשר וגם דגים, וכמובן גבינות טובות. כיף של יין לבן. המחיר 105 ₪ – VFM.

Barbera 2020  – ברברה ד'אסטי הוא מהיינות האיטלקיים המפורסמים בעולם, שעשוי מהעינב האדום ברברה, לו יש ארומות של פטל ואוכמניות. זה יין שמתיישן ומשתבח עם השנים, והוא מהיינות האיטלקיים האהובים עלי מאזור פיימונטה באיטליה, שם הענב נולד ושם הוא אחד משלושת הזנים הנפוצים ביותר. התאהבתי בברברה של לוריא, ואילו לא ידעתי כי הוא של יקב זה, הייתי מרגיש שאני שותה יין איטלקי. היין התיישן במשך 16 חודשים בחביות עץ. צבעו כמעט סגול, הוא פירותי, חומצי ומהנה. לא להחמיץ. המחיר 135 ₪ – מאוד VFM.

ככה ייראה יקב לוריא החדש מבחוץ. עיצוב פנים והדמיה רויטל אופיר

Malbec 2020 – מלבק, זן צרפתי במקור, הוא המלך של יינות ארגנטינה וצ'ילי האדומים. ענבי המלבק של לוריא הגיעו מחלקות כרם מובחרות באזור ספסופה.  גם יין זה התיישן 16 חודשים בחביות שנתנו לו עומק נעים בפה. היין לא סונן בטרם בוקבק. יין אלגנטי עם סיומת נעימה מתמשכת, שממשיכה להיות מורגשת גם לאחר זמן.  טעמים של שזיף בשל, דובדבנים אדומים, ושל יינות ארגנטינה טובים. זה גם היין הנמכר ביותר בבר 'יין וחברים', ולא בכדי – הוא מעולה. המחיר 129 ₪ – VFM.

Syrah 2021 – סירה הוא זן נפוץ בארץ, והרבה יקבים מייצרים יינות ממנו. הסירה של לוריא שהה 16 חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות. יין עם טעמי פירות יער ושזיפים בשלים. עמוק, מאוד מאוזן, עם חומציות עדינה ונעימה. טעם אופייני לזן הסירה. המחיר 105 ₪ – VFM.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר