10 עובדות על אוזני המן

1. מקור אוזן ההמן הוא ביהדות אשכנז העתיקה. המאכל נקרא באידיש "מאן טאש".
מאן- פרג, טאש- כיס כלומר כיס פרג. במהלך השנים הוסבה המילה מאן להמן, וטאש לאוזן, ובכך הפך שמו של המאכל הלאומי של החג – לאוזן המן.
2. בדרך כלל הבצק של אוזן ההמן הינו בצק פריך, אולם לעיתים משתמשים בבצק שמרים ופריך ביחד, בשילוב מיוחד וטעים הנקרא בצק פרסבורגר.
3. באוזן המן אחת יש כ- 150 קק"ל.
4. כ- 80% מהקלוריות באוזן המן הינן מהבצק, שעשוי ממרגרינה או חמאה. שאר הקלוריות – 20% מהקלוריות הן מהמילוי.
5. פרג, המילוי הקלאסי לאוזן ההמן, הוא מילוי העשיר בסיבים תזונתיים, זרחן, אשלגן וסידן. ערכו של מילוי הפרג באוזן ההמן הוא כ- 35 קק"ל.
6. אוזני המן ללא סוכר אמנם מופחתות בסוכר, אך לא מנועות ממנו לגמרי. הסוכר הקיים בהן מגיע מהבצק, שהוא פחמימה המתפרקת לסוכר בדם. בנוסף, באוזני המן כאלה מוסיפים שומנים כדי לשפר את הטעם.
7. אכילת אוזן המן אחת עד שתיים מדי יום במהלך החג במסגרת תקציב קלורי מומלץ, לא תפגע בדיאטה.
8. במה תוכלו להחליף אוזן המן אחת? אוזן המן = 150 קק"ל = כריך מלחם קל בממרח שוקולד = כוס שוקו גדולה על בסיס חלב = 3 פירות העונה = 6 כוסות פופקורן = מיני פסק זמן (או וופל אחר) = מעדן חלב מוס = פרוסת עוגה יבשה.
9. תמרים, המילוי השני הכי נפוץ לאוזן המן, עשירים בסידן, אשלגן ומגנזיום. באוזן אחת יש כ- 60 קק"ל ממרח תמרים.
10. ניתן להכין אזני המן בעצמכם, ולשלב קמח מלא במקום לבן, סוכר חום במקום הלבן, ומלית של תפוחי עץ. אוזן המן כזאת אמנם לא תכיל פחות קלוריות, אולם תוסיף לטעם גם רכיבים בעלי תועלת תזונתית.

חג פורים שמח וטעים!


רוני גוטליב היא דיאטנית קלינית B.Sc בחברת "הדס" למוצרים טבעיים







היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה