השבוע בענף היין 97: יו"ר לפורום היקבים בהתאחדות התעשיינים וברכה מקורית לראש השנה

חרשים - יקב מפתיע של הכורמים גדי ויובל שמייצרים כ-4,000 בקבוקים בשנה
עוד שבוע של סיפורים שלא תמיד שומעים עליהם, קצת יינות שלא תמיד כותבים עליהם וגם קצת רכילות. השבוע: מי נבחר ליו"ר פורום היקבים ומה הוא יעשה, געגועים לאבי פלדשטיין ועוד יינות בוטיק לחג

1: ארז וינר מנכ"ל יקב ירושלים הוא יו"ר פורום היקבים בהתאחדות התעשיינים

מדובר בעצם בפורום אשר יושב על תקציב של 6 מיליון שקלים בשנה מכספי המדינה, וסוף סוף יש נציגות של היקבים שיכולים להביע את דעתם בנושא לאן הכסף הזה יכול ללכת. זה התקציב שהיה מופקד במכון היצוא בשנים האחרונות, וההחלטות לגבי חלוקת העוגה התקציבית הייתה נתונה בידי אנשי המשרד הבירוקרטים, ולא בידי אנשים שנמצאים בשטח ואולי יודעים גם מה התעשייה צריכה.

ארז וינר חוגג בפסטיבל לבן על הים בהרצליה
ארז וינר חוגג בפסטיבל לבן על הים בהרצליה. צילום מדף הפייסבוק

השקעות או אי השקעות בשוק הסיני או האירופאי, השקעות בתערוכות בינלאומיות, הבאת אורחים מחו"ל וכל נושא קידום היין הישראלי בחו"ל – כל אלה עברו מעל הראש של בעלי היקבים.  נראה שלא עוד. רוח חדשה מנשבת, ובעלי היקבים (טפרברג, כרמל, רמת הגולן, דלתון, בנימינה) החליטו שהם רוצים שליטה, ורוצים להיות חשופים לכל ההחלטות והאופציות שקיימות בשוק. הכסף הוא כסף מדינה, וראוי שיחולק בהתאם לצרכים של היקבים.

וינר אומר כי כל יקב יכול להיות חבר בהתאחדות התעשיינים, ואין קשר לגודלו או לכמות היין שהוא מייצר. עם כל מה שקורה עכשיו בענף היין – השאלה מה יעלה בגורלם של יקבי הבוטיק, אך גם היקבים הגדולים והבינוניים לא ממש רווים נחת; סוף סוף רואים שהיקבים מבינים שצריך להתאחד ולהתאגד, לנסות לקדם את תעשיית היין ולהעלות את כמות היין ששותים בישראל, וכמובן להגדיל את היצוא.

מערכת אכול ושאטו הגישה בקשה לקבל את פירוט ההוצאות של מכון היצוא בתחום היין בתקציב 2015, וזאת על פי חוק חופש המידע. אנו ממתינים בסבלנות לקבל את המידע ממכון היצוא, ונפרסם אותו כשיגיע. זאת בתקווה שלא נצטרך לפנות לערכאות משפטיות על מנת לקבל את המידע, שעל פי חוק חייב להיות נגיש.

קשור ולא קשור – כשר ולא כשר, ראו נוהלי כשרות יין אותם פרסמה השבוע התאחדות התעשיינים

יד מקצועית עשתה את היין הטכני הזה, אבל חסרה בו נשמה
יד מקצועית עשתה את היין הטכני הזה, אבל חסרה בו נשמה. צילום ברקן

2: געגועים לפלדשטיין – יקב סגל משיק את הלא מסונן Petit UF 2015

כשחובבי היין מדברים על יין לא מסונן, כולם "מאשימים" את היינן אבי פלדשטיין. סגל לא מסונן לדורותיו היה מותג שלו. פלדשטיין המציא אותו כשהיה היינן של יקב סגל, והיין הזה בעצם מיתג את סגל ומיתג את פלדשטיין. כאשר אבי עזב את סגל, נראה היה כי המותג ייעלם. זו טביעת אצבע ייחודית של יינן, ומאוד קשה לחקות אותה. מי שעושה זאת צפוי לכישלון, ויותר מזה: די מגוחך. אבל בברקן היו בשנה האחרונה כמה וכמה דברים מגוחכים, אז אני לא מתפלא.

בטעימה: היין מורכב מ- 85% קברנה סוביניון ו-15% פטי וורדו. 18 חודשי חבית, 13.5% אלכוהול. באף ארומות נעימות של פירות יבשים ומעט דובדבן בשל. בפה היין חמאתי, גוף קליל, עפיצות נעימה ויש איזון בין חומציות לעומק פרי. איפה הבעיה של היין הזה? פשוט עוד יין ישראלי בינוני, שאפשר למצוא ב- 40 שקלים בסופר ללא המדבקה הייחודית של "סגל לא מסונן". אין שום דבר ביין הזה שמרים אותו ומעניק לו עוצמה או מורכבות, או אפילו איזה פגם שיעשה את היין הזה לשונה. יין מאוד תעשייתי, סוג של פס ייצור נוסף. חומרי הגלם טובים, אבל אין את החיבור, אין את המגע או זריית התבלין הייחודי שאמור להעניק ללא מסונן את היותו יין שהוא מותג, ולא רק בגלל יחסי ציבור ותווית יפה. יד מקצועית עשתה את היין הטכני הזה, אבל לצערי חסרה בו נשמה. מחירו 120 ₪ – לגבי VFM (תל"כ – תמורה לכסף): זה יין שלא אמור לעלות יותר מ- 60 ₪.

האלגנטיות של המטעים תורמת לאלגנטיות היינות. כדאי להפנים
האלגנטיות של המטעים תורמת לאלגנטיות היינות. כדאי להפנים. צילום איל גוטמן

3: יקבי בוטיק מכים שנית ב-TLV FASHION MALL

בהמשך לכתבה משבוע שעבר על יינות יקבי בוטיק לראש השנה, גם השבוע התכנסו מספר יקבי בוטיק בתל אביב, והציעו יין לחג. היו שם כמה הפתעות לא רעות בכלל.

חרשים - יקב מפתיע של הכורמים גדי ויובל שמייצרים כ-4,000 בקבוקים בשנה
חרשים – יקב מפתיע של הכורמים גדי ויובל שמייצרים כ-4,000 בקבוקים בשנה. צילום איל גוטמן

יקב חרשים: בלנד ירח לבן 2016

היקב שפועל משנת 2006 ממוקם באזור הגליל המערבי במושב חרשים, ואני מעולם לא שמעתי עליו. מדובר בשני כורמים – גדי ויובל, שמייצרים ביקב כ- 4,000 בקבוקים בשנה. השניים פתחו בר במושב, ושם אפשר למצוא את היין שלהם בכל יום שישי. ירח לבן עשוי מענבי שרדונה וסוביניון בלאן שגדלים יחד בכרם. מדובר ביין עשיר להפליא, שמשלב את הטוב ביותר של שני הזנים האצילים הללו. ריחות נקיים של תפוח ירוק עשיר, מישמש, יערה וטעמי אלון קלילים שמלטפים את החך. חומציות נפלאה ופריכות מרשימה. לאחר חצי שעה שהבקבוק היה פתוח, עולים ניחוחות של פרי הדר ועלי כותרת של וורדים שמובילים את היין, וטעמים של סורבה לימון ואגס בשל, טאנינים רכים מאוד ורעננות. מדובר ביין מדהים. שאפו. מחירו 92 ₪ – VFM לחלוטין.

ב- 2016 לורי לנדר (כאן עם שייקה לנדר) כבר מבינה שיש לה עסק עם חומרי גלם טובים, שאוהבים נוקשות בעשייה
ב- 2016 לורי לנדר (כאן עם שייקה לנדר) כבר מבינה שיש לה עסק עם חומרי גלם טובים, שאוהבים נוקשות בעשייה. צילום איל גוטמן

יקב צפרירים: רוזה 2016 קברנה פרנק

היין של ייננית צפרירים לורי לנדר, מעלה מתקפת עשבי תיבול ירוקים משתלבים עם פירות אדומים גם באף וגם בפה. לאחר מספר דקות היין הופך להיות רך ומפתה, והניחוחות הכהים והפירות מתאזנים להפליא. אפטר טייסט של טאנינים מלוטשים, שמוצאים את החומציות הטבעית של הקברנה פרנק. יופי של יין. זוהי קפיצת מדרגה משמעותית לעומת רוזה 2015 שטופל בעדינות יתר. ב- 2016 לורי כבר מבינה שיש לה עסק עם חומרי גלם טובים, שאוהבים נוקשות בעשייה. מחירו 75 ₪ – VFM לחלוטין.

זה יין מסקרן, שמראה את כוח העמידה של היינן שלא מתפשר
זה יין מסקרן, שמראה את כוח העמידה של היינן שלא מתפשר. צילום איל גוטמן

יקב סימון: INDIGO  2015 – בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ושיראז

זה יין מסקרן, שמראה את כוח העמידה של היינן שלא מתפשר. ניחוחות של זרעי ענבים, פלפל שחור ועשבי תיבול רטובים. החך מציע טעם דק יותר של פירות אדומים צעירים ומעט בוסריים, שמאפשרים לחומציות להעניק גוף חסון וצורך באוכל כשלוגמים את היין הזה. יין שמחכות לו עוד כמה שנות התבגרות בבקבוק, ואז הוא יהיה במיטבו. יופי של יין. מחירו 90 ₪ –  VFM לחלוטין.

יין חד, קריר, ומאוד לעיס
יין חד, קריר, ומאוד לעיס

יקב אלונה: רוזה קברנה סוביניון 2016 HARMONY

ענב הקברנה סוביניון מככב כסוליסט כשהוא זני, ובטח כשהוא נמצא בבלנד כזה או אחר. מעטים היקבים בעולם שעושים ממנו יין רוזה. באדומים שמופקים ממנו יש גוף חסון, צבע עז, עפיצות חזקה וטעמים מאוד כבדים ודומיננטיים. כשמחליטים לעשות ממנו רוזה צריך לקחת את זה בחשבון, ואפילו השריה מאוד קצרה על הקליפות תפיק צבע עז. טעמי הקברנה משחררים פירות יער אדומים, רובם בשלים, והחך של חובב היין ששותה המון קברנה סובניון בארץ, עלול לחשוב שקברנה רוזה לוקה בחסר. אני באופן אישי מעדיף יינות רוזה קלילים. ענבי קברנה פרנק או קריניאן חביבים עלי, אולם כשאני טועם באופן ביקורתי – הטעם האישי לא רלוונטי. ברוזה קברנה של אלונה הצליחו קודם כל להגיע לרמת חמיצות מרשימה, ובלי טעם לוואי אפילו קלוש של תיקון חומצה כימי. אני מניח שהשתמשו בשני בצירים, מוקדם ומאוחר, על מנת לתקן חומצה, ובדרך זו הצליחו להגיע ליין חד, קריר, ומאוד לעיס. אל תחפשו יין כבד, דחוס, עוצמתי, וזה מה שהפתיע אותי שוב ביין הזה. יין רגוע, מהנה מאוד, שמעלה חיוך על הפנים. מחירו 70 ₪ – VFM לחלוטין.

אינטימיות בין היקב לקהל הלקוחות המסור
אינטימיות בין היקב לקהל הלקוחות המסור. צילום ישראל פרקר

4: הברכה של יעקב בן דור לראש השנה

אי אפשר להתחרות בברכות החג של יעקב בן דור מנהל יקב יתיר שדוגל באינטימיות עם הלקוחות וחבריו לענף. הנה הברכה שהגיעה למערכת אכול ושאטו, ובסופה בונוס: ברכה על כוסית שיכר.

החסידות שתפשו זרמי אויר חם בזריחה מעל היקב, לאחר ליל בציר קריר ואיכותי, יצאו בדרכן לאירופה, במקביל לרבים מיינות היקב שהפליגו בים לחגי תשרי. הבציר ביער מתעכב השנה, והגפנים הגיעו אליו רעננות עם צבע עשיר והבשלה יפה. חלקות חדשות ניטעו,  זני ענבים חדשים נבצרו,  בחביות רוגש ותוסס היין בניחוח משכר.

רבא, מהמפורסמים שבחכמי בבל, ביקש מתלמידיו: " במטותא מינייכו ביומי ניסן וביומי תשרי לא תתחזו קמאי כי היכי דלא תטרדו במזונייכו כולא שתא". ובעברית המחויכת שלנו:  חבר'ה, אל תבואו בשיא הלחץ של הבציר בתשרי על מנת שנכין את היין  לכל השנה…

נברך את כולנו בברכת כוסית השיכר של  "ר' מאיר (אריאל) בעל הטקסט" מקיבוץ משמרות, כפי שנכתבה על פיסת נייר: "להרחיב עורקים ולפתוח לב, ולתת תודה ולהלל בשיר". שנה טובה של יין צמיחה ותותים, מאחלים אתי, ערן, יעקב, וכל צוות יקב יתיר.

ברכה על כוסית שיכר

ברוך אתה … הסוחט אל כוסי עסיס תמצית העולם הזה, אתה הסוחט את העולם הזה נֵטֶף נֵטֶף אל כּוֹסִי – בָּרוּךְ!

המחלחל את המים בסלע, הַמַּעֲלֶה אותם בגבעול, המתסיס אותם בַּפֶּרִי – בָּרוּךְ!

המוֹסֵךְ דברי ימי עולם במים בְּחַלְחֲלָם בסלע, המניק שורש בתולדות החיים, המפעפע פרי בתולעת קִצָּם – בָּרוּךְ!

תבוא לגימת שיכר זו בקרבי להרחיב עורקים ולפתוח לב, ולתת תודה ולהלל בשיר.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר