חרוצים 2012 – בלנד נולד

ההחלטה האסטרטגית להקים מערך ייצור עצמי של יין הבית התקבלה על ידי הנהלת קבוצת M2R מסעדות לפני מספר שנים. מדי שנה נבחרים כרמים מהם נבצרות כמויות הענבים מהזנים הרצויים להכנת יינות מסעדותיה. כל היינות מיוצרים ביקב שורק, ועם השלמת ייצורם יוצרים את הבלנד ליינות הבית של המסעדות

בבוקר קיצי של תחילת אוגוסט, התקבצו ביקב שורק שבקיבוץ נחשון, אנשי קבוצת ההסעדה M2R מסעדות, המנהלת שש מסעדות: קפה 12; הבראסרי; הבייקרי (המאפיה); מלון מונטיפיורי, מונטיפיורי 26 קופי בר ודליקטסן, כולן בתל אביב.

הייתה זו השנה השלישית בה רוכזו יחדיו צוותי שש המסעדות ביקב שורק, במטרה להביא את מערך ייצור היין העצמי עבור קבוצת המסעדות לסיומו המוצלח, הפעם לשנת 2012, ביצירת הבלנד ('ממסך' בעברית תקנית) "חרוצים 2012".

ההחלטה האסטרטגית להקים מערך ייצור עצמי של יין הבית התקבלה על ידי הנהלת הקבוצה לפני מספר שנים. לפיכך, מדי שנה נבחרים כרמים מהם נבצרות כמויות הענבים מהזנים הרצויים להכנת יינות מסעדותיה. כל היינות מיוצרים ביקב שורק, ועם השלמת ייצורם יוצרים את הבלנד ליינות הבית של המסעדות.

במפגש השנה הוצבה בפני הצוותים המשימה למסוך מארבעה יינות את בלנד יין חרוצים 2012.
יין הבסיס היה קברנה סוביניון, בעצמו בלנד ביחס של אחד לאחד מקברנה מכרמי מצפה רמון וקברנה מכרם בספסופה שבגליל העליון, והיינות האחרים: קברנה פרנק מכרמי קבוץ נחשון הצופים על עמק איילון בואכה מנזר השתקנים בלטרון, מרלו מכרם במושב טל שחר, ופטי ורדו מכרם מטע שבאזור הרי יהודה.

העובדים שהתיצבו למבצע תודרכו בקצרה על ידי המארגנים, והחלו במלאכת יצירת הבלנד בהנחיית צוות המנחים, שכלל הפעם את שי שגב – עיתונאי יין וכתב הירחון האמריקאי ליין WINE ENTHUSIAST, אנדרי סווידאן – איש ומדריך יין ותיק ומוערך ביותר, בעל חנות היין "ספישל רזרב" בחיפה, היינן אבי פלדשטיין – עד לאחרונה יינן יקב סגל מבית ברקן, ועמוס הדס – כתב יין, מרצה על קרקע, גפן, ואקלים בכרם ועל ייצור יין בתקופה העתיקה.

לאחר פעילות נמרצת שנמשכה כשעה ומחצה, אשר כללה יצירת בלנדים, טעימתם, דיון בתוצאות כל טעימה, הצורך לשפר, בלנד חדש וטעימה חוזרת עד שהתקבלה נוסחת הבלנד שענתה לציפיות הצוות.
לאחר הסיכום בין חברי הצוות, הגיש כל צוות למנהלי האירוע את הצעתו – נוסחת הבלנד הסופי המוסכם על דעת חברי הצוות. משהוגשו כל "מרשמי" הבלנדים למנהלי המבצע, שולחו חברי הצוותים והמנחים אל הרחבה המקורה של היקב למנוחה ולאכילת תקרובת קלה ושתייה, עד שיוכנו כל הבלנדים. כאשר אלה הוכנו, התבקשו הצוותים לחזור לטעימה מסכמת ולבחירת הבלנד המנצח – חרוצים 2012, שישמש כבלנד קבוצת המסעדות לשנים הקרובות.

הצוותים חזרו לטעימה המסכמת, כשכל צוות וכל חבר בו דרוך וסקרן עד מאוד לטעימה עיוורת ולתוצאותיה, וחדור חרדה מהולה בסקרנות, מי יהיה הצוות שאת ממסכו יבחרו כטוב מכולם. המתח הלך ועלה מרגע חלוקת היינות הנעלמים לצוותים לטעימה עיוורת. בסיומה החלה ההצבעה, כשכל תומכי יין זה או אחר מצביעים בידיהם על פי העדפתם. בתום הצבעה מתוחה, מרגשת ורעשנית, הוחל בזיהוי הצוותים שהיו אחראיים לבלנדים שדורגו. הצוות שממסכו נבחר כ"חרוצים 2012" היה צוות מונטיפיורי 26 בתל אביב שהונחה על ידי אנדרי סווידאן.

התיאור העובדתי, הקר והיבש שהובא למעלה, אינו מתאר נאמנה את התחושות שחוו ובטאו כל מנחי הצוותים לאחר מעשה. המנחים נהנו וגם אותגרו לא מעט בעת שהינחו וצפו בדינמיקה המורכבת של העבודה בצוותם.
הפעלתנות היצירתית, הסקרנות לתוצאות והתכנים שנקנו ונלמדו על ידי הצוותים בטעימה ובחינוך להכרת היין, היו מרתקים. רבים מחברי הצוותים לא היו מנוסים בטעימות, יין ובוודאי לא ביצירת בלנדים של יינות, אולם ממסיכה אחת לבאה אחריה גברו הסקרנות, התחדדו החושים ועלה הריכוז בכל טעימה, דיון והחלטה אשר להמשך.

ניתן היה לחוש במשהו כהתמכרות לאבחונו הנכון של הבלנד וייחודו מחד, ומאידך בשיפור יכולות ודקויות ההבחנה באיכויות הבלנדים. המנחים חשו בהתרגשות סביב הליך ההתנסות המורכבת שהתחולל בין חברי כל צוות. בשיחות שלאחר מעשה הוסכם על דעת רוב המנחים, שהייתה זו פעולת חינוך והדרכה מיוחדת ויעילה בהכרת יינות ונטיעת הבנה וניצני תרבות יין בחברי הצוותים מחד, ומאידך יצירת רוח צוותית המעוניינת לקדם את הבלנד הייחודי אותו יצרו. לא הייתה זו כיתת לימוד רגילה אלא קבוצה שחוויה עמוקה, חושנית, ורגשית הקשורה ביין וברוח צוות, הלכה והתפתחה במהירות בין חבריה.

אודה, שעבורי כאחד המנחים מזה שלוש שנים, הייתה זו שוב חוויה מרטיטה, במיוחד לאור העובדה שחברי הצוותים היו היוזמים, המבצעים, המוסכים, הטועמים והמחליטים בהכנת יין הבלנד המומלץ.

הצוות המנצח, וכן יתר הצוותים שהשתתפו במבצע, גיבשו בלי משים "גאוות צוות" על משקל "גאוות יחידה" במסעדות בהן הם פעילים בהסעדה. ניתן לומר בבירור, שהם יעדיפו את היין שעזרו בבחירתו כאשר ישרתו את האורחים במסעדותיהם. מפעל זה של קבוצת ההסעדה ראוי שיאומץ על ידי שירותי הסעדה, חברות ורשתות של מסעדות ומלונות אחרים.
אימוץ תבנית פעולה זו של יצירת יינות הבית של קבוצות או רשתות של מסעדות, מלונות ואחרים, יקל על מכירת יינות לקהל הסועדים או המבקרים, יגדיל צריכת יינות ישראליים, ובמיוחד יחדיר "גאוות יחידה" בצוותי העובדים שלהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר