אבני דרך בעולם היין השראלי

בימים אלה, ערב חג השבועות, הגיע זמן סיכומי דרך גם לענף היין הישראלי. מה קרה בתחום מאז ימי התנ"ך, ראשית ההתיישבות וקום המדינה? האם הישראלי הוא צרכן ושתיין יין סביר לעומת עמיתו האירופאי? מהם החידושים בתחום? מיהם היקבים והיינות הבולטים?

ניתן לשרטט את ההיסטוריה של היין בישראל החל מהעת העתיקה. כבר לפני כחמשת אלפים שנה גידלו גפנים וייצרו יין בארץ ישראל. ממצאים ארכיאולוגים ברחבי הארץ מצביעים על כך שיין היה נפוץ במיוחד, וכבר אז היתה תשומת לב לפרטים כגון מיקום הכרם, גיל הגפנים וכן לשנת הבציר. עת הבציר הייתה חגיגית, וליין היה חלק חשוב באורח החיים, מאחר ליין היה חלק חשוב בתפילות בבית המקדש והיה חלק מהעלתא העולה.

התפתחות היין בישראל בעידן המודרני החלה בעצם באמצע המאה ה-19, כאשר התפתחו כרמים ויקבים ברחבי ארץ ישראל. אירועים אלו לא היו מנותקים מעידודם של אישים כמו משה מונטיפיורי לטעת גפנים וליצור יין, והוקם יקב בבית הספר מקווה ישראל, שהיה הראשון לטעת זנים אירופאים בארץ ישראל, ובוגרים רבים של בית הספר הפכו לכורמים.

במימון הברון אדמונד דה רוטשילד ניטעו כרמים בין השנים 1883-1902, וכן הוקמו היקבים בראשון לציון בשנת 1882 ובזכרון יעקב בשנת 1890. הברון ייבא מדרום צרפת ענבים כגון קברנה סוביניון, פטיט ורדו, מלבק, קריניאן, מורבדרה, מוסקט, סמיון ואליקנט גרנאש, בין היתר. הכרמים ניטעו במושבות ברחבי הארץ, כגון מזכרת בתיה, רחובות, נס ציונה, גדרה, בת שלמה, ראשון לציון, וזכרון יעקב.
בין השנים 1890-1891 פגעה בארץ ישראל מגפת הפילוקסרה. לאחר מכן שיקמו את הכרמים עם כנות עמידות בפני פילוקסרה. בשנת 1906 הוקם הקואופרטיב אשר ניהל את היקבים והכרמים, כרמל מזרחי.

בחצי הראשון של המאה ה-20 המשיכו להווסד יקבים חדשים, ביניהם סגל, תנובה, רובין, סטוק ועמיעז, וכן הוקם מכון היין הישראלי. זנים חדשים ניטעו עם הגעת העלייה מגרמניה בשנות השלושים, ובהם גמאי, פינו נואר, ויונייה, סילבנר, וכן שנין בלנק. עם זאת יש לציין כי הרוב המכריע של היינות אשר יוצרו בתחילת הדרך היו יינות לקידוש.

בתחילת שנות השבעים פורסם דו"ח של פרופסור קורנליוס האיוו מאוניברסיטת דיוויס שבקליפורניה, אשר ביקר בישראל וקבע כי אדמת הגולן והאקלים השורר באזור הינם אידיאליים לגידול גפנים ליין. בשנת 1976 ניטעו הכרמים הראשונות באזור, ובשנת 1983 שווקו היינות הראשונים מיקבי רמת הגולן תחת המוטו "איכות מעל לכל".
היקב השקיע רבות בפיתוח כרמים איכותיים וציוד חדיש. הייננים הוכשרו בקליפורניה, ומומחים בעלי שם ייעצו ליקב הצעיר. בעבודה מול כורמים התעקשו ביקב על יבולים נמוכים וענבים איכותיים ליין. הצלחת יקבי רמת הגולן בארץ ובעולם השפיעה רבות על תעשיית היין בישראל.

במהלך שנות ה-80 של המאה ה-20 הוקמו יקבי בוטיק כגון יקב הר מירון, יקב תשבי ויקבים משפחתיים אחרים, ומתחילת שנות ה-90 התעצמה תופעה זו ויקבי בוטיק רבים הוקמו ופרחו. מאז תחילת תהליך זה ניתן להצביע על שינויים משמעותיים בייצור היין בישראל. הדגש בייצור עבר מיינות לצרכי דת ויינות לבנים, אל יינות אדומים יבשים. כמו כן ישנה נטיעה רבת היקף של כרמים חדשים ליין. בישראל יש כיום מעל 250 יקבים, אשר מייצרים יינות מזנים רבים ומגוונים. בשנים האחרונות ישנה התעניינות הולכת וגוברת ביינות ישראליים ברחבי העולם.

ואלה היינות אשר היוו אבני דרך בהתפתחות תעשיית היין בישראל; יינות אשר השפיעו רבות על ההכרה כי ניתן לייצר יינות איכותיים בישראל, ועל ההכרה הבינלאומית באיכות היין הישראלי.

יקבי כרמל קברנה סוביניון 1976 – הוכחה שניתן לגדל ענבים איכותיים ולייצר יינות טובים בישראל
יין הקברנה סוביניון ספיישל רזרב, היין הראשון בסדרת "רוטשילד" מיקבי "כרמל מזרחי" היווה נקודת מפנה חשובה וניסיון ראשון לייצר יין ישראלי איכותי במיוחד, יין עילי. הבלנד היה בלנד בורדו קלאסי מהגדה השמאלית: קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק ופטיט ורדו. הענבים ליין הגיעו מכרמי היקב בראשון לציון ושמשון. היין התיישן כשלושים ושישה חודשים בחביות עץ אלון. סך הכל יוצרו 45,000בקבוקים. יין זה היה ייחודי בנוף של תעשיית היין הישראלי בשלב זה, ונחשב ליין מיתולוגי.

יקבי רמת הגולן ירדן קברנה סוביניון 1983 – היין האדום הראשון מיקבי רמת הגולן, תחילתה של מהפיכת יקבי האיכות
יין זה אישש את התיאוריה שאזור רמת הגולן הינו נהדר לגידול כרמים ליין. הגישה שעמדה לנגד אנשי היקב היתה ייצור יינות איכותיים, מודרניים ומהנים. יין ירדן קברנה סוביניון מבציר 1984 אף זכה במדליה בתערוכת היינות החשובה וינאקספו שבבורדו.

יקב מירון קברנה סוביניון 1988 – יין הבוטיק המסחרי הראשון בישראל
לאורך שנות השמונים של המאה ה-20 החלה להתפתח תרבות של יין בישראל, אולם גם מי שייצר יינות בכמות קטנה לא ייצר אותם בצורה מסחרית. יקב מירון אשר הוקם בשנת 1987 על ידי קובי טוך ואלכס ברטן במצפה חרשים, היה יקב הבוטיק המסחרי הישראלי הראשון.

יקב רמת הגולן קצרין 1990 – יין ה"קאלט" הראשון בישראל
יין "קצרין 1990", הראשון בסדרת יינות הקצרין של יקבי רמת הגולן הושק לכבוד חגיגות העשור ליקבי רמת הגולן. בהמשך לפילוסופיה שעמדה מאחורי ייצור היינות ביקב, אשר הדגישה את איכות הענבים וחשיבותם לייצור יינות מעולים, נבחרו הענבים הטובים ביותר, ואלו עברו יישון ארוך יחסית בחביות. יינות סדרת הקצרין מיוצרים אך ורק בשנים איכותיות.

יקב כרמל רמת ערד מרלו 1992 – בזכות נטיעת הכרמים בנגב והגשמת חזון בן גוריון
יקבי כרמל החלו לטעת כרמים ברמת ערד כבר בשנת 1988, והייתה כוונה להקים את יקב רמת ערד באזור. היין הראשון אשר יוצר מכרמי היקב היה מרלו מבציר 1992. בכרמי רמת ערד גדלים ענבי סירה, קברנה סוביניון, סוביניון בלאנק וזנים נוספים, וכיום פועל תחת בעלות יקבי כרמל יקב יתיר אשר הוקם בשיתוף כורמי האזור.

יקב צרעה קברנה סוביניון 1993 – בזכות היותו היקב הישראלי הראשון שייצר יינות על פי הפילוסופיה כי עיצוב דמותו של היין נתון רובו ככולו להשפעות "הטרואר"
בשנת 1993 החל רוני ג'יימס ז"ל לייצר לראשונה יין מענבי צרעה. כאוטודידקט וכחלוץ התחום בארץ, למד רוני את רזי הייננות. כאיש אדמה הבין במהרה כי מיקום הכרמים ואופן גידולם קריטי לאיכות היין הנוצר מהם. בשלב זה זיהה, בחר ונטע את כרמיו באזורים בהם ראה את העתיד הטוב ביותר ליינותיו. יין הקברנה סוביניון 1993 מיקב צרעה הופק מענבים שהגיעו מכרמי הקיבוץ בעמק שורק.


יקב מרגלית ספיישל רזרב 1993 – היין שהוביל את מהפכת יקבי הבוטיק

את הבציר הראשון ייצר יאיר מרגלית כבר בשנת 1989, אולם יין מרגלית ספיישל רזרב משנת 1993 היווה נקודת מפנה בתעשיית היין המקומית, והוביל את מהפכת יקבי הבוטיק בישראל. הענבים מכרם בן זמרה והיינות אשר ייצר ד"ר יאיר מרגלית, הדהימו את עולם היין הישראלי כאשר יצאו, והיוו השראה לאוהבי יין רבים ברחבי ישראל.

יקב קסטל 1997 – היין הישראלי הראשון אשר זוכה להכרה ראשונית מצד מגזין היינות דקנטר
יינות יקב קסטל מייצגים נאמנה את יינות ישראל ברחבי העולם. היקב, אשר הוקם על ידי אלי בן זקן וייצר יין ראשון מבציר 1988, מייצא למגוון מדינות ברחבי העולם, ויינותיו כיכבו במגזין דקנטר היוקרתי, וכן זכו להכרה של מבקרי יין בכל העולם. יין הגרנד וין מבציר 1997 זכה להיות יין החודש של מגזין "דקנטר", בחירה אשר הפתיעה אף את חבר השופטים, שהופתעו לגלות יין ישראלי.

יקבי רקנאטי ספיישל רזרב 2000 – ראשון יינות הדגל של היקב
יקבי רקנאטי הוקמו בשנת 2000 על ידי קבוצה של אוהבי יין בראשותו של לני רקנאטי. מטרתם הייתה הקמתו של יקב חדש אשר ייצר יין ישראלי איכותי, אשר ישווק במחירים הוגנים לצרכן. הספיישל רזרב של רקנאטי הינו יין הדגל של היקב, והוא יוצר לראשונה מבציר 2000. יינות היקב זוכים להערכה רבה ולמדליות, פרסים וציונים מרשימים, הן בישראל והן בתחרויות ברחבי העולם.

יקב קלו דה גת שרדונה 2005 – השרדונה הטוב ביותר ממגזין דקנטר
יקב קלו דה גת שוכן במורדות הרי יהודה, גובל בעמק איילון, אותו עמק הנזכר כבר במלחמות יהושע והמלכים. בינות לכרמים וגבעות מוריקות נמצא היקב, ובו גת עתיקה אשר שימשה לעשיית יין כבר לפני כ- 3000 שנה. ההיסטוריה הארוכה של חבל ארץ זה חידשה ימיה כקדם, כאשר בשנת 1998 נטע איל רותם, בשיתוף עם קיבוץ הראל, את הכרמים באזור.
יינות היקב מיוצרים אך ורק מכרמי היקב, ויין השרדונה של היקב זוכה להערכה רבה. שרדונה קלו דה גת בציר 2005 נבחר לשרדונה הטוב ביותר באזור של מגזין דקנטר בתחרות שנערכה בשנת 2007.

יקב יתיר, יער יתיר 2003 – היין שזכה להכרה בינלאומית באיכותו מצד מבקר היינות החשוב ביותר רוברט פרקר
יקב יתיר הוא יקב קטן ואיכותי אשר הוקם על ידי כורמי האזור בשיתוף עם יקבי כרמל. יינות היקב זוכים להערכה בה הן בארץ והן ממבקרי יינות ברחבי העולם. יער יתיר, יין הדגל של היקב מבציר 2003, זכה לציון הגבוה ביותר שניתן ליין ישראלי במאמר שנכתב בכתב העת היוקרתי של מבקר היינות רוברט פרקר: 93 נקודות. יינות היקב הינם יינות עשירים ומרוכזים, ינות עוצמתיים.

ירדן קברנה 2004 – היין ישראלי הראשון שנכנס לרשימת 100 היינות הטובים בשנת 2008 של מגזין היינות היוקרתי Wine Spectator
יקבי רמת הגולן ויינות סדרת ירדן הינם שגרירים נהדרים ליינות ישראלים ברחבי העולם, לאורך השנים זכו יינות היקב למגוון מדליות בתחרויות חשובות. עם פרסום רשימת 100 היינות הטובים של מגזין היינות היוקרתי Wine Spectator לשנת 2008, היתה התרגשות רבה, שכן לראשונה נכנס יין ישראלי לרשימה.
ירדן קברנה סוביניון 2004 דורג במקום ה-91 של 100 היינות אשר לדעת עורכי Wine Spectator היו הטובים ביותר, היוו תמורה נהדרת למחירם, וגם היו המעניינים ביותר אשר יצאו במהלך השנה.

טל שקד שותף ביקב "טריו", בחברת יבוא יינות ורשת חנויות "דרך היין"
www.wineroute.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר