אהבה בעיר הגדולה – אתרים מדברים אהבה: ערב ט"ו באב, יום ה' 18 באוגוסט בתל אביב וחולון

ערב האהבה העברי השנתי ייחגג כמיטב המורשת בשלל אירועי תרבות רומנטיים, בהם שירה ושירה בציבור, סיורים והרצאות, תיאטרון ומוזיקה, במגוון אתרי מורשת קסומים בתל אביב וסביבתה וביוזמת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, בשיתוף עם עיריית תל־אביב-יפו, תקיים זו השנה השישית את אירועי "אהבה בעיר הגדולה" לרגל ט"ו באב, במסגרתם יתקיימו במיטב המוזיאונים ואתרי המורשת באזור תל אביב יפו חגיגות תרבות ייחודיות בטעם של פעם.

 

 הצגות, הרצאות, סיורים, תערוכות, אירועי שירה, ומופעים מוזיקליים הם נחלתם של ערב זה, שייתן הצצה לסיפורי האהבה הגדולים השזורים במורשת הארץ-ישראלית. האירועים יתקיימו כולם בערב ט"ו באב, יום חמישי ה-18 באוגוסט, במחירי כניסה סמליים הכוללים ביקור תיירותי באתר והשתתפות באירוע המיוחד.

האתרים והאירועים: 

בית בן גוריון 20:00 "הנערה במרפסת ממול" – מופע מוזיקלי אודות מסעה של הסופרת נאוה מקמל עתיר אל ספרה העוסק בסאגה משפחתית מרגשת על רקע תל אביב של תחילת המאה הקודמת, 70 ₪.

 

מרכז המבקרים שרונה, הקריה- 19:00 "מַיִם רַבִּים, לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת-הָאַהֲבָה…" סיור תיאטרלי עם שחקני עסקי במה בין בתי כורכר וגגות רעפים אדומים בעקבות אהבות אפופות מסתורין, כניסה למוזיאון והמנהרה הטמפלרית, 70 ₪.

מוזיאון האצ"ל בתשח – 18:30 "מר בגין" – הצגה בכיכובו של דני שטג, קורות חייו של מנחם בגין מאז ימיו במחתרת ועד עלייתו לראשות הממשלה, בשילוב וידיאו, 25 ₪.

צילום עסקי במה

 

מוזיאון הלח"י- 19:00, 21:00 (שתי הצגות), "אהבה בין השורות" – שחקני תיאטרון הכרכרה ינערו מאבק את דפי המכתבים -כינויי אהבה, סודות, לבטים, תקוות וחלומות. סיפורים מרגשים בין גבר לאישה, בין לוחם לחברו ואהבה עצומה לארץ, לאדמה, תקווה וחלום על מדינה חופשית, 30 ₪.

 

מוזיאון חוסמסה יד ל"הגנה" 19:00 "ערב חברים אצל זליג ופרידה" – עם אורחים מיוחדים: הגנן, אדריכל המבנה, מלווה שיירות ועוד. יוגש כיבוד קל מעשי ידיה של פרידה, 20 ₪.

 

מקווה ישראל- 19:00 "סיפורים ומנגינות" – עם שוקה דינור (מפינת 'זיקוקין דינור' בתוכניתו של שמעון פרנס בגל"צ) ואנה גברילוב בחליל צד. פתיחת הערב בסיור באתרים הנפלאים של 'מקוה ישראל' בהדרכתה של אביבה שוורץ,80 ₪.

 

בית באו- "אהבה עברית", משוררים קוראים שירים בהשראת אהבתם של יוסף ורבקה באו, עם ח"כ אכרם חסון בהרצאה על האהבה כערך אנושי, צלילה והדסה באו, שושיה בארי דותן, הרצל ובלפור חקק, 40 ₪.

 

בית העצמאות- 19:30 "להרוג את מר פוגל" (תיאטרון ליר)- לערב אחד, חוזר בית העצמאות לימי ראשית תל אביב, עת נרצח מר פוגל במופע הגאלה של ברכה צפירה בבית ראש העיר, במעמד משפחות המייסדים. כל הנוכחים עצורים, כולם בדרגת חשודים ולכולם מניע. דרך סיפורי האהבה של משפחות המייסדים עולה חקירה מסתורית ואפלה. 50 ₪ (1+1 למחזיקי דיגיתל).

 

מוזיאון נחום גוטמן – 10:00-16:00 ביקור בתערוכה מאוסף עבודותיו של נחום גוטמן ושל המאייר הבינלאומי המוערך יזהר כהן, במוזיאון השוכן בבית הסופרים שבשכונת נווה צדק. 24 ₪.

 

בית ז'בוטינסקי- 19:00 "אשירה לך, תל-אביב", ערב של קריאה, זמר, יין וכיף עם שירי אהבה של משורר בית"ר שלמה סקולסקי לעיר העברית הראשונה, עם נגה אשד, הקריין דן כנר, ובהנחיית יוסי אחימאייר, 30 ₪.

 

בית הפלמ"ח- (ערב קודם, יום ד' 17.8 בשעה 19:00 ) – "מהקיבוץ לפלמ"ח – באהבה", הרצאה של פרופ' אלון קדיש על 'הפרה והעגל' – הפלמ"ח והקיבוץ, ומופע של להקת פינה בעמק בשירי ארץ ישראל, 30 ₪

רשמי סיור 'אהבה בעיר הגדולה' – הילה איל
הסיור אורגן ותואם על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, ובמסגרתו ביקרנו ב-4 אתרי מורשת נחשבים תוך חשיפתם מזווית אחרת בהדרכה מקצועית: מקווה ישראל, מוזיאון חוסמסה, מנהרת הטמפלרים בשרונה ובית העצמאות. בכל מבנה קיבלנו מידע, משך כחצי שעה על מורשתו ההיסטורית וסיפורי הרקע שלו ובתוספת משלימה של הפעילויות שיוצעו בו לקהל הרחב במסגרת חגיגות ט"ו באב.

מקווה ישראל:
המפגש החל בהרצאה שובת לב של אביבה שוורץ על מורשת המבנים והרקע הפדגוגי שלהם, כולל אזכורי רקע היסטורי שהוביל לבנייתו (התאחדות קבוצת 'אליאנס' בתקופת ימי תנועת ההשכלה באירופה), משם המשכנו לעץ הפיקוס הוותיק והעצום שגדל ברחבת בית הספר ובצילו פגשנו את שוקה דינור שינחה את אירוע 'סיפורים ומנגינות' בערב החג. שוקה סיפר ברומנטיקה כמה סיפורי אהבה ואנקדוטות רומנטיות של פעם. משם ירדנו, להשלמה לאוירה הרומנטית, למרתפי היקב הצוננים להרמת כוסית יין אדום.
בערב ט"ו באב תנחה אביבה שוורץ סיור מודרך ברחבי מקווה ישראל הקסומה ובכל מקום באתר יספר שוקה דינור סיפור אהבה ברוח אותה פינת חמד, חלקם בדויים, חלקם קרו באמת.הוא ילווה באנה גבריאלוב על חליל צד.

מוזיאון חוסמסה:
התחנה הבאה, מוזיאון חסומסה, הנמצא במבנה באוהאוס אותנטי משנות ה-30, שהיווה את מתקן האימונים הסודי של ההגנה. מדריכת המקום סיפרה על חשיבותו האסטרטגית של מתקן התצפית מהגג בימי מלחמת העצמאות, להזהיר את לוחמי ההגנה מפני בוא הבריטים, ועל חשיבותו ללוחמים אשר התאמנו במתקן האימונים לפני קום המדינה. בגינת המוזיאון נפגשנו עם זליג (שחקנית בדמותו) –גנן המתקן –שחלק עימם את חוויותיו מהמגורים במבנה, האימונים הסודיים והחולות שסביבו.
בערב טו באב יוזמנו הבאים ליהנות משחקנים בדמויות מתחלפות שיחלקו מסיפורי המקום.

שרונה:
בצהרי היום הגענו למרכז המבקרים של מתחם הבילויים שרונה, המצוי בבית טמפלרי משוחזר אותנטית, בן שתי קומות ומרתף. שם בחזרה לעבר, בלב מתחם בילויים מודרני, למדנו על מורשת המקום ועל הגרמנים הטמפלרים שהקימו את המושבה. המבנה שימש עם קום המדינה כמשכנו של נשיא המדינה, ויש בו מסמכים אותנתיים וריהוט מקורי מישבתו שם. עם המדרכה חזרנו אל העבר ואל היסטוריה של המושבה, היחסים המורכבים בארץ ישראל ובהמשך, למדנו על עבודת השימור והזזת המבנים בשנות האלפיים. מן המרכז המשכנו, עדיין במתחם שרונה, לביקור במנהרת הטמפלרים ההיסטורית והמרשימה במעבי האדמה, המחברת בין שני יקבים קואפרטיביים (סמוך למסעדת קלארו ובר-מסעדה ז'אזו).
בערב ט"ו באב יוזמנו המבקרים לחוות , ממש כמו הקבוצה, את "שרונה האחרת" שמתחת למרכזי הקניות ההומים, היסטורית המושבה הקסומה וסיפורי האהבה שפרחו בה, בהדרכת קבוצת שחקנים בדמויות שתתלווה את הסיור תיאטרלית

בית העצמאות:
הסיור הסתיים באתר בית העצמאות, שם אירח אותנו דובר המוזיאון לחוויה אור קולית של ההצהרה על מדינת ישראל ומעמד חתימה על הצהרת העצמאות. בהתרגשות התכנסנו בחדר ההתכנסות הראשי ממנו שודרה ההכרזה על הקמת המדינה ולשמוע את ההקלטה הנושנה של אותו שידור היסטורי. לסיום עלינו לקומה השנייה של המבנה והתארחנו בסלון בית משפחת חיסין הנודעת, ופגשנו בדמותה של פאינה חיסין ז"ל (אותה מחשקת שחקנית מתיאטרון ליר), אשר סיפרה לנו על מורשת המבנה ששימש כפנסיון, על פרשת הרצח המסעירה של שכנה מר אברהם פוגל ועוד אנקדוטות מחיי האישות שלה ושל בעלה הנודע דר' חייים איסר חיסין.
בערב ט"ו באב ישוחזר הרצח המסתורי של מר אברהם פוגל באמצעות קבוצת תיאטרון ליר ובהשתתפות הקהל -שיסתובב בכל חללי בית העצמאות המרשימים בין הדמויות השונות שקמות לחיים. כולם בגדר חשודים, לכולם יש מניע. עד לימינו אנו כ-70 שנים אחרי, מעולם לא נפתרה פרשיית רצח זו. ערב מסתורי ומרתק.

מידע נוסף על האירועים, כתובות האתרים וטלפונים להזמנת כרטיסים לאירועים השונים: באתר האינטרנט של המועצה לשימור אתרי מורשת בתל אביב, או בטלפון: 03-5086620

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר