אחת ולתמיד – האם אכילה מול הטלוויזיה מזיקה לבריאות?

לאכילה מול הטלוויזיה יש משמעות כי היא גורמת לנו לוותר על מאכלים בריאים לטובת מזון מעובד, חטיפים מתוקים ומטוגנים
אכילה בהיסח הדעת מעודדת נשנושים מתוקים, מטוגנים ומעובדים על חשבון מאכלים מזינים. אבל מה עושים אם רוצים לראות טלוויזיה במהלך ארוחת הערב ועדיין להישאר בריאים? הנה כמה הצעות

צפייה בטלוויזיה היא אחת מפעילויות הפנאי המועדפות על ישראלים. לפי סקר מקיף שנערך בשנת 2017, 17% מהישראלים בגילאי 18 ומעלה מעדיפים לבלות מול הטלוויזיה מאשר לצאת לתיאטרון, לראות מופעי בידור וסטנד אפ, לבלות בהופעות מוזיקה או לבקר במוזיאונים וגלריות.

מצד שני, אותו סקר הראה ש-86% מהישראלים נוהגים לאכול בחוץ על בסיס קבוע’ ועבור 8% מהם מדובר בפעולה יום יומית. במקביל, סקר אחר הראה ש-67% מהישראלים מדלגים על ארוחות’ ושל-24% אין בכלל ארוחות קבועות. אלה גם נתונים שמסבירים למה כ-32% מהישראלים לא מרוצים מהרגלי האכילה שלהם, וכיצד הפכה ישראל לחברה קבועה ברשימת המדינות עם אחוזי השמנת היתר הגבוהים באירופה.

השאלה המתבקשת מכל האמור לעיל, היא האם ואיזה סוג של קשר קיים בין אכילה מול הטלוויזיה לבין תחלואה. באופן עקרוני, מה שאנחנו מכניסים לגוף משפיע על איך שנרגיש, הרבה יותר מאשר המקום שבו נבחר לשבת כדי לנשנש. בפועל, לאכילה מול הטלוויזיה יש משמעות, כי היא גורמת לנו לוותר על מאכלים בריאים לטובת מזון מעובד, חטיפים מתוקים ומטוגנים.

זה מה שגורמת אכילה לא נכונה בסלון

אנשים שאוכלים גם כאשר אינם רעבים, נמצאים בקבוצת הסיכון החמורה ביותר לסבול מהשמנת יתר ופגיעה באיכות החיים. לפי סקר שבדק את הרגלי האכילה של ישראלים, 24% ציינו שהם אוכלים לפחות פעם בשבוע כשהם לא רעבים, ולא פחות מ-34% הודו שהם עושים זאת מספר פעמים בשבוע.

יתרה על כך, 71% מהמרואיינים סיפרו שהם אוכלים לעיתים קרובות ליד הטלוויזיה, המחשב או בנסיעה במכונית. הסקר בו השתתפו אמנם לא בדק איפה בדיוק הם יושבים כאשר הם עושים זאת, אך סביר להניח שהרוב מעדיפים להשתרע על ספה נפתחת מאשר לשבת זקופים עם רגליים על הקרקע. בהקשר זה, התוצאה עלולה להיות תהליך עיכול לא תקין של המזון, ותחושת צרבת, עומס ועייפות מוגברת.

כך תמנעו אכילה בהיסח הדעת

אכילה בהיסח הדעת נגרמת כאשר אנחנו עסוקים במשהו מסוים, ולא בודקים מה נכנס לפה. אם נבחן את הסוגיה בפרספקטיבה רחבה יותר, נבין שבסיטואציות כאלה גם נוותר על עוד כמה דקות של חיתוך פירות וירקות לטובת שליפת ממתקים מהארון. הרגלים כאלה מזיקים מאוד לבריאות, והם לא קשורים לצפייה בטלוויזיה כשלעצמה – אלא לאופן שבו אנחנו בוחרים להתנהג.

לסיכום, אכילה מול הטלוויזיה היא לא משהו רע כל עוד עושים אותה כמו שצריך. גם בסלון אפשר לאכול בריא, מזין ומשביע, ואין כמו ערב שלם מול המסך על מנת ללעוס לאט ובזהירות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר