איך לבחור יין לחג?

יקבי כרמל, היקב הגדול הוותיק בארץ, מציע איך לבחור יין לחג ומה להביא אתכם כשאתם מוזמנים לארוחת החג

אחד הפריטים החשובים ביותר על שולחן החג שלנו הוא היין. החלק הארי של מכירות היין השנתיות בארץ מתבצע בחגי ישראל, בראש השנה ובפסח, בהם עולה מכירת יין בכ-40% – 50%. ההשקעה הכספית ביינות למשפחה לקראת החג נעה בין 250 עד 500 שקלים.
מספר היקבים בארץ עלה בשנים האחרונות, כיום פועלים בארץ למעלה מ-200 יקבים, כשחמשת הגדולים (כרמל, ברקן-סגל, רמת הגולן, טפרברג ובנימינה) תופסים 81% מכלל ייצור היינות, תשעה יקבים בינוניים מהווים 14%, ויקבי הבוטיק תופסים 5% מנפח השוק.

אדום ולבן
יקבי ישראל, גדולים כקטנים, יוצאים עם יינות חדשים לקראת החגים. מבחר היין הולך וגדל ומשנה לשנה נעשה קשה יותר להחליט איזה יינות לקנות בתקופה זו ואיך להתאים אותם לארוחת החג.
היינות המובילים בשוק הם עדיין יינות אדומים, ברובם יינות מתוצרת מקומית. אם כי בשנים האחרונות יקבי ישראל מייצרים יותר יינות לבנים מבעבר והקהל מתחיל לאט לאט להכיר ולהוקיר גם אותם.

רגע לפני שקונים…
רגע לפני שאתם עושים את הקניות המסורתיות לחג, בואו נראה מה כדאי לקנות לחג ואיך להתאים אוכל לארוחה שלנו, בין אם היא מסורתית או חדשנית.
אם הוזמנתם לארוחת החג, זה הזמן לתרום את חלקכם, הביאו עמכם בקבוק יין או שניים, זו המתנה האלגנטית, המשמחת, והתורמת ביותר להעלאת מצב הרוח הטוב.
כשמתאימים יין לאוכל, הכלל החשוב ביותר הוא להתאים את עוצמת טעם המנה לעוצמת היין. גם ניגודים ילכו היטב, לדוגמה, אוכל שמן ויין חומצי. כשמבשלים ביין, רצוי לבשל באותו יין שמגישים לשולחן לאחר מכן. כל יין מתאים לבישול, אם כי לא חייבים להיסחף ולבשל דווקא ביינות היקרים ביותר שלנו.

אז איזה יין בוחרים לחג?
חשוב לבחור קודם כל את היין שאתם אוהבים. בנוסף, מומלץ להציע על שולחן החג מגוון יינות, כך שכל אורח ימצא יין הערב לחכו, יינות לבנים, יינות אדומים ואחרים.
בארוחת החג רצוי לא להתפשר על איכות היין, בדיוק כפי שלא מתפשרים על איכות האוכל. אפשר לבחור יינות קלאסיים ומוכרים ואפשר להפתיע עם זני ענבים חדשים, עם יינות מבעבעים ויינות קינוח לסיום. ואפשר להביא מספר יינות שונים. גיוון, התנסות וסקרנות הם שם המשחק בעולם היין.

לארוחת חג משפחתית
לארוחה משפחתית, בה הגיל השולט נוטה לצעיר, הביאו לתחילת הארוחה יין מבעבע, כמיטב הטרנד העכשווי. כרמל פרייבט קולקשן ברוט רוזה – יין שהופק בשיטת שרמט, בה מתבצעת התסיסה באופן טבעי במיכל לחץ סגור על ידי הוספת שמרים ליין הבסיסי. יין עם צבע ורדרד עדין, בעל גוף בינוני, מתאפיין בבשומת של ליים, תות שדה ולחם קלוי. בעל חמיצות מאוזנת וסיומת ארוכה. יתאים כאפריטיף לפני הארוחה וגם ילווה היטב מנות כגון, סלמון מעושן, סושי ועוד.
לארוחת חג משפחתית מסורתית, בה הגיל 'בוגר' יותר, תוכלו להביא אתכם שני יינות:
יתיר סוביניון בלאן, יין עם ניחוחות הדרים ושקדים, חומציות נעימה מאוד ופרי קל ונעים, יין שיתאים למנות הראשונות.
היין השני יהיה מהסדרה האזורית של יקבי כרמל, קריניאן (Old Vines) זכרון יעקב 2007 – יין בעל בשומת של דובדבנים, פטל וקפה. יין שילווה היטב פסטות עם פטריות וציר בשר, בשרים צלויים ותבשילי קדרה מבוססי טלה או כבש.

איך להרשים את הבוס?
לארוחת חג אצל חברים אפשר להביא את יתיר שיראז 2008, יין עם ניחוחות פירותיים מורכבים ורעננים של אוכמניות, פטל טרי ורמזים לבשר מעושן ברקע. יין עשיר ומורכב שילווה היטב בשרים צלויים, בשר ציד ומאכלים מבוססי בשר אווז או ברווז.
לארוחת חג אצל הבוס שווה להתהדר עם כרמל מדיטרניאן 2008, יין איכותי, חדשני וייחודי בנוף הישראלי. היין מבוסס על זני ענבים ים תיכוניים, תפיסת עולם חדשה ומרתקת שמתאימה במיוחד לאקלים הים תיכוני שלנו. היין מורכב מענבי קריניאן מכרמים מבוגרים באזור זכרון יעקב, שיראז מכרם רמת ערד, פטי וורדו מכרם עלמה בגליל, פטיט סירה מכרם מבוגר בהרי יהודה, ומעט ויונייה מכרם הזית הבודד שבגליל. כרמל מדיטרניאן עשיר בניחוחות דובדבנים שחורים, תבלינים, עור וכמהין. בעל גוף מלא ועשיר לצד אלגנטיות וטאנינים משולבים היטב. היין ילווה מנות אלגנטיות, חדשניות ומסורתיות כאחד, ויגרום להנאה גם ללא מנה המתלווה אליו.

להשאיר טעם טוב…
כדי להשאיר לכולם טעם טוב מהביקור שלכם, שווה להביא אתכם למנת הקינוח יין קינוח מסדרת הכרם, גוורצטרמינר שעל 2007, יין מרשים עם בשומת עשירה ומורכבת של פירות רעננים ופירות מיובשים, מתיקות המשולבת בחמיצות נעימה ומאוזנת, וטעם שנשאר בפה עד אחרי החג.
האורחים שהזמנתם אליכם לארוחת החג ישמחו לגלות כי החלטתם לפנק אותם לאחר הארוחה ב'ברנדי 120' של יקבי כרמל, ברנדי שהושק לפני כשנה במהדורה מיוחדת ומצומצמת לרגל חגיגות ה-120 לבציר הראשון של היקב. זהו ברנדי שהתיישן במרתפי היקב בראשון לציון, שקלט את ענבי הבציר הראשון שלו בשנת 1890.
הברנדי זוקק בעיקר מענבי קולומברד עם מעט ענבי מוסקט אלכסנדרוני מאזור שפלת החוף וזכרון יעקב. המרכיב הצעיר ביותר בברנדי התיישן במשך 10 שנים. המרכיבים האחרים של הבלנד התיישנו בחביות במשך 15 ו-27 שנים.
'כרמל ברנדי 120' מתאפיין בגוון ענברי בוהק ובניחוחות מורכבים של פירות יבשים עם רמזים לקליפות הדרים, אגוזים ותבלינים. בעל מרקם רך וקטיפתי עם סיומת עגולה וארוכה. ברנדי זה יהווה סיום משובח ומענג לכל ארוחת חג.

טמפרטורות מומלצות להגשת יין:
מבעבעים – ˚4 – ˚6
לבנים ארומאטיים – ˚8 – ˚10
לבנים כבדים יותר – ˚12 – ˚14
אדומים קלים – ˚16 – ˚18
אדומים עוצמתיים – ˚18 – ˚20
יינות קינוח – ˚6

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר