איך להתאים בין אוכל ויין

עמיר אברהמי, מדריך יין ראשי של יקבי ברקן, נותן כמה טיפים חשובים בנושא התאמת אוכל ויין, עם דגש על מרקם היין והתאמתו למאכלים שונים. מרקם יכול להיות רכות, משייות, עושר, קרמיות, לעיסות, שומניות, קשיחות וכו'

ניתן לבחון את היין והתאמתו לאוכל גם במושגים של מרכיבים של מרקם.
מרקם יכול להיות רכות, משייות, עושר, קרמיות, לעיסות, שומניות, קשיחות וכו'.
בדרך כלל אנו מתייחסים למבנה של אוכל ויין כעל בעלי משקל קל, בינוני או כבד.

כובד של יין מתייחס למעשה ל"גוף" של היין, ומתאר את התחושה היחסית של היין בפה ואת ניחוחותיו וטעמיו המשתהים בפה. הגוף של היין עולה כאשר מידת האלכוהוליות עולה ומידת הטאנינים עולה גם כן. באופן כללי ניתן לומר, כי ליינות אדומים משקל סגולי כבד יותר בפה מאשר ליינות לבנים. זהו כנראה הרציונל שעמד מאחורי האמירה, יין אדום לבשר ויין לבן – לדגים.

האסטרטגיה של בחירת יין עם מאכלים קלי גוף משקפת את העובדה שיינות אלה יתאימו לרוב המאכלים.
מספר תכונות בהקשר לשלילת התאמה של יין ואוכל או לתמיכה בהחלטה כזו הן:
· יינות קלים מתאימים למאכלים קלי גוף.
· יינות עשירים וכבדי גוף יתאימו למאכלים עשירים וכבדים, אך רצוי להימנע מעודף עושר טעמים.
· יש להימנע מהתאמה של יינות קלים ומאכלים עשירים המייצגים הפכים של מרקם.
· טמפרטורה הנה גורם מכריע בקביעת המרקם של יין. תחושת מרקם "גוף" כלשהו תלויה בטמפרטורה. ככל שיין יהיה קר יותר כך יהיה הגוף קטן יותר. טמפרטורות קרות עשויות למסך את המתיקות ולהעצים את החמיצות ביין, אך להקטין את נדיפות הניחוחות. טמפרטורות נמוכות מעצימות את תחושת הטאנינים ביינות אדומים

סיווג יינות על פי מרקם והתאמתם לסוגי דגים ובשר:
אם ננסה באופן סכמטי לחלוטין לסווג סגנונות של מרקם יינות, נוכל להכין את הרשימה הבאה, התלויה כמובן בסגנון הספציפי אותו רוצים לייצר, בנתוני הבציר ובמדינה:

יינות בעלי מרקם קל גוף:
יינות לבנים כגון אמרלד ריזלינג ברקן רזרב, שנין בלאן, סוביניון בלאן ברקן רזרב ופרנץ' קולומבר, ויינות אדומים מסוג פינו נואר או שיראז ברקן קלאסיק, יתאימו למאכלים כמו צדפות, דג סול, סלמון, דג חרב ודגי ים, וכן למאכלי ברווז ועוף צלוי.

יינות בעלי מרקם גוף בינוני:
יינות לבנים כמו שרדונה ברקן רזרב ללא מגע עץ, סמיון, בוז'ולה, פינו נואר, ויינות אדומים דוגמת שיראז, טמפרניו ומרלו ברקן רזרב, יתאימו לדג מסוג פרידה או בס, בשר עגל ושרימפס.

יינות בעלי מרקם גוף מלא:
יינות כמו מרלו, פינוטאז' וקברנה סוביניון ברקן רזרב, יתאימו מאוד לדגים כמו סלמון, טונה, דג חרב ולובסטר, ולבשרים כגון טלה, סטייק בקר ובשר צייד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר