ארוחה לימודית ערבית-גלילית 10 בלילית

זה היה מפגש שני בו מארחת לילית שף ישראלי מוביל, שמציג לנערי פרוייקט לילית סגנון קולינרי השונה מזה של המסעדה, על מנת לחשוף בפניהם מגוון רב של סגנונות קולינריים שונים וייחודיים

בערב ט"ו באב התקיימה במסעדת לילית הכשרה בתל אביב, ארוחה מיוחדת, כאשר שף המסעדה נעם דקרס, אירח את השף חוסאם עבאס ממסעדת אל באבור (היום מסעדות אל באבור – יש כבר שלוש).

לכאורה ארוחה שאינה שונה ממפגשי שפים המתקיימים מעת לעת במסעדות בארץ (חיים טיבי ממוסקט במצפה הימים, הוא שף מארח למופת, וכך גם שף אמיר כלפון מיערות הכרמל, אם למנות רק שניים).

אך פה מדובר במשהו שונה לגמרי, מאחר שהארוחה בערב הייתה שיאו של יום שלם, בו הגיע השף עבאס בשעות הבוקר למסעדה, ועד הערב עבד יחד עם נערי פרויקט לילית  והכיר להם היטב את עולם המטבח הערבי–גלילי האותנטי תוך כדי בישול הארוחה המעולה, שלא רק מביאה את מטבח הגליל הערבי לעיר הגדולה, אלא מהווה הזדמנות ייחודית לאוכלי הכשר לא רק לקרוא ולשמוע על תפארתה של אל באבור, אלא גם ליהנות ממנה (הזדמנות קודמת הייתה לפני שנתיים בסדרת ארוחות במלון דן אכדיה בהרצליה).

לילית היא באמת הרבה יותר ממסעדה; זו המסעדה היחידה בארץ המשלבת בפעילותה גם מפעל חברתי ראשון מסוגו, כאשר מאז הקמתה ב- 1999 קולטת לילית אליה בני נוער בסיכון, בשיתוף פעולה עם עמותת "עלם", ומעניקה להם הזדמנות ממשית להשתלבות חיובית בחברה באמצעות הכשרה מקצועית בתחום המסעדנות.

שוחחנו עם שני השפים לפני הארוחה, דרך אגב שנייה בסדרה,  כאשר מפגש ההכשרה הקודם של נערי לילית, שאף הוא הגיע לשיאו בארוחת ערב מיוחדת לאורחי המסעדה, היה עם השף אייל לביא
מרוקח 73.
שף חוסאם עבאס אמר כי מבחינת הנערות והנערים, מדובר במטבח שהם לא רגילים לראות, וכפי שהגדיר זאת, "שמח להם".
ואילו שף לילית, נעם דקסר, אמר: "במיזם ארוחות האורח שלנו אנו תופסים שתי ציפורים במכה אחת; כאשר הראשונה היא הפרויקט עם הנוער ואירוח שפים ממטבחים שונים, במיוחד חוסאם שהוא שף המגיע מחוץ לסצנה התל אביבית ומוביל סצנה של מטבח ערבי גלילי.
וציפור שניה: קהל אוכל כשר, שבאופן רגיל לא יכול לאכול את האוכל המדהים של חוסאם. נתנו לו את המטבח שלנו לגמרי, כדי לייצר את האוכל".

ואכן, עדות ל"השתלטות" חוסם עבאס על המטבח נראתה בדמות הטאבון שהוצב באופן חד פעמי מחוץ לילית, ובמתחם המעונבים והמחולפים של בית אסיה ושכניו, פלט פיתות לוהטות וטעימות ביותר.

ההתמודדות עם המטבח הכשר לא הייתה בדיוק קלה מבחינתו של שף חוסם, שהודה: "קשה לי להתחבר למטבחים כאלה. זה לא רגיל. אני רוצה לייצר אוכל ברמה גבוהה כמו של נעם, וזה לא קל. בכל זאת אנחנו משתדלים לתת את המקסימום. הבשר זה לא אותו בשר כמו אל באבור – לא להשוות. אנחנו משתדלים להוציא 90 אחוז מהתחושה של הבשר והאוכל אותו אנו מכינים ומגישים במסעדה שלנו".

מההתנסות האישית, נראה כי חוסם עבאס התמודד היטב ביחד עם נערי לילית עם האתגר הלא פשוט, ואנחנו נהנינו ביותר מארוחה גלילית ערבית, כאשר לפתיחה נחתו על השולחן לצד הפיתות המפיצות ניחוח מאפה: חצילונים בלאדי בטחינה מדהימה, פלאפלים מוארכים על טחינה, חומוס טרי בעבודת יד עם גרגרי חומוס וטחינה – כן, שוב אותה טחינה מצטיינת, סלט מלפפונים טריים עם בצל, וסלט פטרוזיליה. הכל טעים, הכל טרי, הכל טעים.

המנות העיקריות הגיעו בשני סבבים, תחילה קבב טלה אפוי בפיתה העוטפת את כל הכלי, עם עגבניות בלאדי ורבעי בצל;  וצלעות טלה דשנות, עשויות בגריל במידה הנכונה, הרובצות להן מרוצות ביותר על ערימה של פריקי חיטה מנוקד בצנוברים. 
ועכשיו הגיע לשולחן צואר טלה ממולא באורז ותבלינים גליליים – מנה מפוארת ביותר, שהמילים הכתובות לא בדיוק עושות איתה צדק. מעולה.

למי יש כוח לקינוח? האמת שאין, אבל קשה היה להתנגד  לסורבה המרענן, ולצידו עטייאף אגוזים ופיסטוק בסירופ סוכר ומי פרחים – מעין רביולי ממולא בכל טוב של אגוזים וטעמים טובים, ובחוץ זרויים שבבי פיסטוק. 

אם זו ארוחה לימודית, ואם כל היום היה סדנה שמחה, כפי שאמר השף חוסאם עבאס, הרי למורה ולתלמידים מגיע ציון 10.

לילית
רח' דפנה 2 תל-אביב
טל. 03-6091331
א'-ה' 12:00-23:00

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר