ביכורי ענבים וביקורי יקבים בחג השבועות

דני רובין וחבורת חובבי היין לה הוא משתייך, ניצלו את חג השבועות כראוי, לביקור ביקבים באזור עמק יזרעאל: יקב הגבעה בקיבוץ גבע, ויקב טוליפ בכפר תקווה שבקריית טבעון

בקיבוץ גבע, בו המותג להקת הגבעתרון הפך את הקיבוץ לשם דבר, פועל מיזם תמים וטוב מראה ויין בשם יקב הגבעה, שבהחלט ייתכן כי הוא הדבר הבא במיתוג של הקיבוץ. גדעון וגיל גוריון

אם תשאלו מה החיבור בין שם הקיבוץ גבע לשם הלהקה גבעתרון ,לא צריך להרבות מחשבה במשחק המילים. לפיכך אין להתפלא שגם ליקב יש שם עם הרבה גאווה וחיבור למקום, והוא יקב הגבעה. אבל לא תצטרכו לחפור עמוק מדי בלול התרנגולות הישן שהפך ליקב, ומושך אליו רבים וטובים כעוגן תיירותי של האזור. גם ביקב פנימה תמצאו שורשיות ושושלת, וחיבור בעבותות של דור שני בין שניים מחברי הלהקה, אסף לוין וגדעון גוריון, שבניהם איתן לוין וגיל גוריון הם הייננים של היקב.

ערבי השירה האינטימיים שמושכים רבים מהסביבה אל היקב, מחברים את דור המייסדים עם דור הייננים בשירה צרופה של אהבה, והכי חשוב: גם יין טוב.

'בחג שבועות תעשה לך ביכורי קציר ענבים וביקורי יקבים', כך זימרו לנו בטלפון חברי חוג היין שלי, שהזמינו אותנו לעשות טיול יקבים בחג. לפיכך, הביקור ביקב הגבעה שבקיבוץ גבע זימן לנו מהכול.

היין שהוגש לנו ראשון אל שולחן הטעימות שנפתח, ומייד הוגשו עליו גבינות משל מחלבת הקיבוץ וזיתים, היה "זמר" מבציר 2008. הוא מורכב מבלנד של 70% קברנה סוביניון, 25% מרלו ו- 5% שיראז. צבעו סגול כהה, עמוק, האף צעיר ופרחוני, הפה חלק, לא סמיך, הטאנינים רכים. ליין טעמים שופעי פרי המתאזנים באופן מושלם יחד, ומעניקים חוויה נעימה וטעימה.

הכי מיוחד אצל גיל גוריון, היינן ובוגר מכללת תל חי בקורס כימיית היין של ד"ר יאיר מרגלית, הוא דווקא השיראז, בשל מקום הולדתו בכרמי הקיבוץ  – אחד של שיראז והשני של פטיט וורדו.
"מעבר לאהבה ליין, הרעיון מאחורי כל היקב הזה הוא לעשות יין ייחודי ומיוחד לאזור", אומר גיל. "לקנות ענבים כמו כולם בכרם בן זימרה או במקומות שכולם יודעים שהם טובים, זו חוכמה קטנה. בספרד ובאיטליה ישנם אזורים דומים מבחינת האקלים והטמפרטורות לאזור שלנו, שהוא עמק יזרעאל והגלבוע, ואנחנו מנסים להתאים את הזנים ואת הכנות לאזורים שלנו: יינות חמים עם הרבה נוכחות וצבע, יינות אלכוהוליים".
ענבי הקברנה סוביניון מגיעים מכרם בהר חזון הנמצא ליד היישוב מרר. ענבי המרלו ליין מגיעים מאזור מטולה.

וגיל גוריון מוסיף ואומר: "הסיפור שלנו, או יותר נכון החיבור שלנו ליין, זו להקת הגבעתרון. השותף שלי הוא איתן. שנינו שותפים לעשיית היין ביקב, ושנינו דור שני לגבעתרון. זה לא שאנחנו זמרים, אבל האבות שלנו גדעון גוריון אבי, ואסף לוין אביו של איתן, הם חברי הלהקה עם זכות מיתולוגית".

יקב הגבעה שייך לקיבוץ גבע, והוא יזמות של הקיבוץ. בכדי להבין את היופי שבדבר, את התמימות אם תרצו, את הפשטות שהבנאליות שבה עושה אותה כולגיל גוריון כך אמיתית וחביבה, טוב תעשו אם תקראו איך נולד היקב מתוך כתבי מזכירות הקיבוץ מסוף 2007:
"ההנהלה אישרה את ההצעה להסדרת יקב גבע. היקב הוא תחביב, יוזמה ויזמות של איתן לוין וגיל גוריון.יקב הגראז' הצנוע בנוי על יצור היין שמתבסס על רכישה של ענבים. שיווק היין יהיה בעיקרו לצרכי פנים בכלבו-גבע, או כשי לחג כמותג "יין גבע".להערכתנו, פעילות זו תהיה גם רווחית. וחשוב מכול, שקופה וקיבוצית".

מאז ראשיתו של הרעיון הצנוע, היקב הגדיל את היקפיו, וכיום מייצר בין 3,000 ל- 4,000 בקבוקי יין בשנה, ואינו מהווה עול על הקיבוץ, אלא פועל כיזמות המקיימת וממנת את עצמה ואף נושאת רווח.
היינות נמכרים והרבה ביקב עצמו, אך גם נמצאים במסעדות הבולטות שבעמק כמו לימוזין, הקדרה של נגה, אוקטגון, חוות התבלינים ועוד.

יינות היקב הנמצאים למכירה הם בקבוקים אחרונים של קברנה סוביניון 2007. יין שנקרא גוונים זכה בשנה שעברה בתחרות אשכול הזהב, וממנו נותרו כמה בקבוקי ארכיון בודדים, הזמר – הבלנד הנזכר למעלה והוא מבציר 2008 – זוכה גיל גוריוןמדליית כסף בתחרות טרה-וינו, פטיט וורדו – אף הוא מבציר 2008 במהדורה מוגבלת של כ- 200 בקבוקים, המורכב מ-85% ענבי פטיט וורדו ו- 15% ענבי קברנה סוביניון, ויין קינוח דמוי פורט הנקרא עגורים – אף הוא מבציר 2008.

ביקב מתקיימים סיורים בתיאום טלפוני מראש, שכוללים טעימות גבינות ויין. 20 שקל לסיור, 60-50 שקל אם בא לכם לקחת חלק גם בערב שירה עם מיתולוגיה של שירה עברית.
עשו לעצמכם טובה והבטיחו ביקור ביקב, שכן יין טוב עם חיוך ומחירים זולים שפשוט הס מלהזכירם בחנויות היין שבעיר, הפכו להיות מצרך מבוקש.

יקב הגבעה – קבוצת גבע
גיל גוריון, טל. 054-6633660

[email protected]

יקב טוליפ
כששיירת המכוניות של חברי חוג היין שלי עזבה את קיבוץ גבע, תוכנית המסלול הייתה ברורה לכולם. יעד הנסיעה הבא היה יקב טוליפ שבכפר תקווה.
משהגענו אל מעלה הכפר, עושים את דרכנו אל הכניסה, החלה שיירת המכוניות לנוע באיטיות רבה, משתרכת אחר טור מכוניות הנע לאיטו. לרגע קט הייתי סבור שמא אחת המכוניות בראש הטור נתקעה, או חלילה הייתה מעורבת בתאונה, אבל משהו היה חייב לתת הסבר לטור הארוך.

רחבת הכניסה בחזית יקב טוליפ הייתה גדושה ועמוסה בכלי רכב, וזאת לא בגלל האירוע שמקיים היקב מדי שנה לחברי המועדון שלו, אלא ושל חג השבועות וחיבתו הרבה של הקהל הרב ליקב, לאנשיו, והכי חשוב: ליינותיו.

ביקב טוליפ החליטו כי בחג הנוכחי יצטרפו אל טעימות היין, גם גבינות וגם שוקולדים. זאת על ידי מתן במה וחשיפה למחלבת הבוטיק "חלב עם הרוח" המשלבת מבחר גבינות עיזים, ולבוטיק שוקולד בשם מישי מטבעון, ולצד עבודות קרמיקה של חברי כפר תקווה.

כשפגשתי מאחורי הבר את רועי יצחקי ואת אביו יצחק יצחקי, לצד עוד כמה מטעימים, לא עלה על דעתי שמאז שעות הבוקר כבר פקדו את היקב למעלה מ-1000 איש וכבר נמכרו כ- 500 בקבוקי יין, וסביב שולחן הבר לא ניתן היה לזכות בכסא לטעימה בתשלום סמלי שמקוזז אחר כך ממחיר רכישת יין, וזאת משום שתור ארוך של ממתינים חיכו בסבלנות למקום שייתפנה. מאחורי הבר לוותה כול הטעמה של יין בהסברים מעמיקים, עם הרבה אהבה ורצון להשמיע וגם להטעים.

היו שם ממגוון יינות היקב, כמו הג'אסט מרלו והג'אסט קברנה סוביניון. היו ה מוסטלי שיראז והמוסטלי קברנה פרנק, היו הסירה רזרב והטוליפ הלבן, את יין הדגל – הבלאק טוליפ, לא ניתן היה לקבל לטעימה, מאחר וגם יין זה כבר הופך אט אט למוצר ארכיון, וזמינות הבקבוקים האחרונים שעוד נותרו הופכת את היין למבוקש יותר ויותר.

תמיר ארצי ודוד מכפר תקווהרועי יצחקי ותמיר ארצי

תמיר ארצי היינן, ריכז מדי כמה דקות קבוצה, אותה הכניס אל אולם הייצור של היקב, וכאן קיים הדרכה והסבר על תהליכי ייצור היין, משלב הגעת הענבים אל אולם היקב ועד כניסת היין אל החביות ליישון, ולאחריו לבקבוקים להתיישנות אחרונה לפני יציאתם לשוק.
תמיר הפליא בהסברים טכניים, והעמיק במקצועיות רבה ככל שעלו שאלות מן הקהל.

יקב טוליפ
כפר תקווה, קריית טבעוןם
טל.04-9830573
www.tulip-winery.co.il
[email protected]

מישי בוטיק השוקולד בקריית טבעון, עורר ליד עמדת השוקולדים סקרנות לא מעטה ולא פחותה מזו שעוררו יינות היקב, ובשעה שהלך תור הממתינים שליד הבר והתארך, תפסתי שיחה קצרה עם מישי בלוג, מבכירי הקונדיטורים והשוקולטיירים בישראל, האיש והשוקולד.
חנות שהייתה קונדיטוריה במשך יותר מ- 20 שנה, שינתה בשנתיים האחרונות את כיוונה, והפכה לבוטיק מבוקש של מעדני שוקולד. זאת לאחר שמישי הבעלים השתלם ולמד בשווייץ.

מישי מעביר קורסי שוקולד גם בבית איש הענבים, אליהם מגיעים חובבי יין כדי למצוא את החיבור שבין יין ושוקולד, שוקולד גורמה בעבודת יד, פרלינים מדהימים במבחר טעמים, הכול בעבודת יד ללא חומרים משמרים.

מישי בוטיק לשוקולד
טבעון מרכז מסחרי זייד
טל. 04-9835722
www.mishi.co.il

צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר