בנימינה – העתיד מתחיל בכרמים

הסיור החל בכרם בקיבוץ מירב בגלבוע, נמשך בכרם משולש הגבולות (ישראל-ירדן-סוריה) בקיבוץ מבוא חמה, המכונה גם "כרם בית" בשל קרבתו לקיבוץ, והסתיים בכרם תל פארס, אף הוא של קיבוץ מבוא חמה

את הכותרת "בנימינה – העתיד מתחיל בכרמים", נתן על פי בקשתי ששון בן אהרון, היינן הראשי של יקבי בנימינה, בסיומו של יום סיור מעניין ומהנה בכרמים של היקב בגלבוע וברמת הגולן, כחלק מתנופת הרחבת הכרמים של היקב, שבשלוש השנים ששון בן אהרון (מימין), ואבנר חונך כרם מירבהאחרונות הושקעו בה בין 5 ל- 7 מיליוני שקלים, לדברי ששון.

התחלנו את הסיור בכרם בקיבוץ מירב בגלבוע, המשכנו בכרם משולש הגבולות (ישראל-ירדן-סוריה) בקיבוץ מבוא חמה, המכונה גם "כרם בית" בשל קרבתו לקיבוץ, וסיימנו את סיור הכרמים בכרם תל פארס, אף הוא של קיבוץ מבוא חמה.
המארחים והמלווים שלנו היו ששון בן אהרון, אסף פז היינן, רותם אפרת האגרונום, נופר מנהלת ההדרכה שידה בכול וניהלה את יום הסיור על הצד הטוב ביותר, ומאיה אשת יחסי הציבור של היקב.

כרם קיבוץ מירב בגלבוע
הגלבוע הינו רכס הרים המהווה שלוחה של הרי השומרון, ונמצא בחיבור בין עמק הירדן ועמק יזרעאל. הרכס מורכב מ-11 פסגות, שהגבוהה ביניהן היא פסגת מלכישוע (536 מטר מעל פני הים).
האקלים ים תיכוני, וממוצע הגשמים העונתי סביב 450 מ"מ. האזור מאופיין ברוחות מזרחיות חזקות.
רובו של ההר בנוי אבן גיר קשה. הקרקע הינה טרה רוסה, שנוצרה מסלעי גיר ודולומיט, ומכילה כמות גדולה של טין המסיע לה לאצור מים בתוכה.
הטרה רוסה נחשבת לאדמה קלה- בינונית רדודה ומנוקזת היטב, והיא יכולה הן להחזיק מים והן לנקזם. טרה רוסה נחשבת לאדמה פוריה, המאפשרת גידול גפנים מאוזנות שייתנו ענבי איכות.

מירב הוא קיבוץ צעיר יחסית שהופרט, הנחנך ע"י קיבוץ דגניה הוותיק. אנשי גידולי השדה (גד"ש) של הקיבוץ פנו ליקבי בנימינה והביעו רצונם לנטוע כרם, והנהלת היקב החליטה ללכת על זה ולהשקיע.
כיום יש במירב קרוב ל- 400 דונם כרמים שניטעו ב- 2009 בגובה 350-500 מ' מעל פני הים ויתחילו להניב ב- 2012, וכ- 100 דונם במעלה גלבוע שניטעו שנה מאוחר יותר, ב- 2010.
"אזור חדש צריך חניכה מיוחדת, וזה מה שעשינו פה", אומרים אנשי היקב על הכרמים הראשונים שניטעו על הר הגלבוע, בו נמצאו שרידי גת עתיקה המעידים כי לפני אלפי שנים היו כאן כרמים ותעשיית יין.

זני הענבים בכרם הם פטי ורדו, שיראז , סירה , פטיט סירה, שרדונה, מרלו, סוביניון משה הכורם ממירב (וימין) ורותם אפרת האגרונוםבלאן, קברנה סוביניון, ומוסקט קנלי.
נעשה פה פיילוט של זנים מחו"ל, עם קלונים חדשים וחומר ריבוי נקי, בשטח בתולי ומבודד – מה שמבטיח פחות מחלות ובעיות בגפנים ובפרי.
הזנים נבחרו לפי מאפייני אקלים וגיאוגרפיה – ולא לפי מה שהיקב "צריך".
הכורם הוא משה ממירב, והחונך אבנר מדגניה, האומר כי משה מכיר כל גפן וגפן, ומדובר בגידול הרבה יותר אישי מאשר גידולי עגבניות ותירס

אל כרמי בנימינה ברמת הגולן
ממשיכים בנסיעה, ועולים לרמת הגולן. היעד: כרם משולש הגבולות בקיבוץ מבוא חמה, הנקרא גם כרם בית בשל קרבתו לקיבוץ.
שטח הרמה כ-1250 קמ"ר, אורכה 60 ק"מ ורוחבה המרבי 30 ק"מ.
מבנה הרמה, כשמה, הוא רמתי, המשתנה מדרום מערב לצפון מזרח. מעליה מתרוממים הרי געש בגבהים שבין 30 עד 300 מטר (הר אביטל).
גובה הרמה נע בין 300 מטר מעל פני הים בדרום הרמה, עד 1,100 מטר מעל פני הים, בצפון-מזרח הרמה.

דרום הרמה מכוסה בשכבות עבות של בזלת המתוארכות כבנות 5 מיליון שנים. מרכז הרמה מכוסה בשילוב של בזלת עתיקה ובזלת צעירה יותר, ואילו צפון הרמה מאופיין בריכוז תילים וולקנים בחלקו המזרחי, שמקנים לאזור גובה טופוגרפי רב יחסית לדרומה ומרכזה של הרמה.
כמות המשקעים ברמה משתנה לרוב בהתאם לגובה, ובאופן משני בהתאם להדרמה. ממוצע המשקעים השנתי נע בין 1,300 מ"מ בצפון הרמה, ל- 400 מ"מ בדרומה.
הטמפרטורה משתנה גם היא מצפון לדרום בהתאם לשינוי בגובה הטופוגרפי.

כרם משולש הגבולות – בית
כרם בית, או משולש הגבולות (ישראל-ירדן-סוריה), ממוקם בדרום הרמה, בגובה של כ- 340 מטר מעל פני הים. כמות המשקעים: כ- 400 מ"מ לעונה.
הטמפרטורה בדרום הרמה פחות מתונה, ומאופיינת כים תיכונית עם רוחות חזקות מכיוון מזרח, שמתחילות בדרך כלל בשעות הצהרים.
באזור זה השטח לא כוסה על ידי לבה, מה שיוצר מגוון מעניין של סוגי קרקע שונים: בזלת, בשילוב סלעי משקע כגון גיר, חול וקירטון.

הכרם הראשון של יקבי בנימינה ברמת הגולן ניטע בקדמת צבי שבמרכזה. אחריו ניטע כרם תל פארס – ממוקם במרכז הרמה אך מאוד גבוה. אריאל (משמאך) בכרם בית במבוא חמה
הכרם הצעיר של בנימינה הוא כרם משולש הגבולות, שניטע ב- 2009 ו- 2010 ועדיין אינו מניב. הוא נטוע נמוך יחסית ומאופיין כ"כרם הים תיכוני של היקב", עם זנים כמו סירה – 4 קלונים שונים, קריניאן, פטי ורדו – אמנם זן בורדולזי אך משתלב היטב כי אוהב חום ושמש, פטיט סירה, גרנאש נואר, ברברה – פיימונטזי במקור אך מצפים שייתן צבע וחומציות טובה, ומרלו.
אריאל, האחראי על כל כרמי מבוא חמה – משולש הגבולות ותל פארס, ויוני, מטפלים בכרמים. אריאל, חבר קיבוץ אורטל, ניהל את הכרם בקיבוצו, עבד במקסיקו חמש שנים כיועץ, ומה שנה הוא כאן.

כרם תל פארס
הכרם בתל פארס נחשב למרכז הרמה, אך בזכות מיקומו במזרחה הוא נהנה מגובה רב יחסית של 650 מטר מעל פני הים.
האזור מאופיין באדמה בזלתית סלעית בעלת ניקוז טוב, ובטמפרטורות מתונות. כמות המשקעים סביב 600 מ"מ לעונה, ובחורף יורד לעתים שלג. תנאים אלו יוצרים מאפיינים של כרם "קר", בו בתקופת ההבשלה יש ימים עם טמפרטורות גבוהות וקרינת שמש חזקה, והחל משעות הצהרים מנשבות רוחות קרירות. בצירוף הלילות הקרים, קיימת תופעת צבירה טובה של חומרי ארומה וצבע בענבים המבשילים.

הכרם של בנימינה, בשטח של 150 דונם, נטוע כאן מ- 2005, לצד כרמים של יקבים אסף פז היינן ונופר מנהלת ההדרכהנוספים ובראשם יקבי רמת הגולן.
זני הענבים בכרם: קברנה סוביניון – כרגע מניב 1.5 טון לדונם, וידולל לפני הבציר לכ- 1.1 טון לדונם, סירה, שיראז, מלבק.
הבציר כאן מתחיל בדרך כלל בסוף אוגוסט, כשהסדר הוא שיראז, סירה, מלבק, והקברנה סוביניון בסוף, כשרוב הפרי שלו מיועד לקברנה סוביניון מסדרת יוגב.
בכרם יש תת חלקה של קברנה סוביניון פרימיום, עם 700-800 ק"ג ענבים לדונם, המיועדים ליין התרשיש בסדרת אבני החושן (היין מענבי תל פארס עדיין לא בשוק).

זהו, אנחנו בדרך חזרה. אין ספק שהעתיד ביקבי בנימינה מתחיל בכרמים ובהשקעה המאסיבית בהם.

לאלבום התמונות המלא מהסיור בפייסבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר