בננה – אנרגיה ומצב רוח, סירוטנין מהטבע

מישהו בטבע ארז לנו בקלות סרוטונין למצב הרוח, פחמימות לאנרגיה מתמשכת, אשלגן לוויסות לחץ הדם והלב, ויטמין B6 לתפקוד מערכת העצבים, סיבים לשמירה על מערכת העיכול והלב, עם קורטוב של קרוטנים להגנה על רשתית העין – והכל בבננה אחת

מישהו בטבע ארז לנו בקלות סרוטונין למצב הרוח, פחמימות לאנרגיה מתמשכת, אשלגן לוויסות לחץ הדם והלב, ויטמין B6 לתפקוד מערכת העצבים, סיבים לשמירה על מערכת העיכול והלב, עם קורטוב של קרוטנים להגנה על רשתית העין – והכל בבננה אחת.

אז מה יש בה בבננה – פצצת האנרגיה השמחה; איך היא יכולה להשפיע על מצב הרוח?
סרוטונין – סרוטונין הוא מרכיב פעיל במערכת העצבים, אשר תורם לשיפור מצב הרוח, להקלה בתחושת כאב ורעב, לוויסות חום הגוף ולחץ הדם. במחקר אמריקאי בו נבדקו מעל ל- 80 סוגי מזון, נמצא שבבננות קיימת כמות גבוהה במיוחד של סרוטונין. (כמות כפולה נמצאה בבננות המכונות פלנטיין, מהסוג הפופולרי בארצות דרום ומרכז אמריקה).

פחמימות – הבננה היא בין הפירות הבודדים שמכילים תערובת של סוכרים ועמילניים, שנתנו לה את כינויה: פצצת אנרגיה צהובה. בננה בינונית מכילה כ- 100 קלוריות, ויכולה לשמש כארוחת בוקר קלה בתוספת יוגורט, כארוחת ביניים מזינה, כחטיף עד 100 קלוריות.

שובע – הפחמימות הייחודיים שמכילה הבננה, הן מסוג עמילן ופרוקטוז, אשר נספגות לאט במיוחד במערכת העיכול. תהליך איטי זה מספק לגוף אנרגיה לזמן ממושך, אשר משפיע על שובע יותר ממושך.

סיבים תזונתיים – למרות מרקמה החלק והנעים, הבננה היא מקור מצוין לסיבים תזונתיים. בננה בינונית מכילה כעשרה אחוז מכמות הסיבים המומלצת ליום. היא מכילה מגוון של סוגי סיבים שונים כמו פקטין שהינו סיב מסיס במים, ואוליגוסכרידים שהינם סיבים התורמים לבריאות מערכת העיכול ולהתפתחות החיידקים הטובים המכונים פרוביוטיים. להגנה הפרוביוטית השפעה חיובית על המערכת החיסונית, חיזוק הגוף ומניעת מחלות.

אשלגן – הבננה נחשבת לאחד המקורות התזונתיים העשירים ביותר באשלגן. בננה בינונית מכילה כ- 358 מ"ג אשלגן.
לאשלגן תרומה חשובה לאיזון לחץ הדם, לתפקוד הלב, ולהתאוששות השריר לאחר פעילות גופנית.

ויטמין B6 – העובדה הבאה תעשה לכולנו מצב רוח , בננה בינונית מספקת לנו כשליש מכמות היומית המומלצת לויטמין B6 . ויטמין B6 המכונה גם פירידוקסין, משתתף בייצור ופירוק של חלבונים. B6 בעל השפעה מיטיבה על תפקוד מערכת העצבים ומצב הרוח.

פיטוכימיקלים – פירות מכילים רכיבים צמחיים שונים, שהינם בעלי פעילות ביולוגית החזקה לעיתים אף יותר מזו הידועה של הויטמינים. בננה היא מקור לקרוטן ולוטאין, הידועים בהשפעתם המגנה בפני תהליכי הזדקנות המתרחשים ברשתית של העין.

אז במקום שאנחנו ניתן מחמאות, תנו למדע לדבר.
מחקרים מדעיים בודקים את השפעת הבננה על הלב, מערכת העיכול הכליות ומניעת סרטן.

בננה – עוד חיזוק ללב ולמערכת כלי הדם
בננה, כאמור, היא פרי עשיר באשלגן ובסיבים תזונתיים ייחודיים. רכיבים אלו נבדקו במחקרים רבים לגבי השפעתם על הפחתת גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם.
אשלגן נחקר במיוחד לגבי השפעתו על הפחתת לחץ דם. לדוגמא: במחקר אוכלוסיות גדול שעקב אחר 40,000 גברים אמריקאים ממקצועות הרפואה במשך 4 שנים כדי לקבוע השפעת תזונה על לחץ דם, נמצא כי גברים שצרכו מזונות עשירים באשלגן כמו בננה, וכן מזונות עשירים בסיבים מדגנים מלאים, היו בעלי סיכון מופחת ללקות בשבץ מוחי.

מחקר שבדק השפעת צריכת סיבים תזונתיים על מחלות לב בקרב 10,000 משתתפים במשך 19 שנים, מצא כי אנשים שצרכו יותר סיבים בתפריט שלהם, ביעקר כאלו מסיסים במים כמו המצויים בבננה, היו בעלי סיכון מופחת יותר ללקות במחלות לב וכלי דם.

בננה – אין מוסר כליות
במחקר אוכלוסיות בקרב 61,000 נשים שבדיות במשך 13.4 שנים, נמצא כי אכילת פירות וירקות מורידה את הסיכון לחלות בסרטן הכליה. אכילה של 2.5 מנות ביום הורידה את הסיכון ב- 40% ביחס לנשים שלא צרכו פירות וירקות.
הבננה נמצאה כפרי בעל ההשפעה המגינה ביותר. נשים שאכלו 4-6 בננות בשבוע היו בעלות הסיכון הנמוך ביותר בהשוואה לנשים שלא צרכו פרי זה.

לסיכום: הבננה קלה לקילוף, קלה לאכילה, קלה לעיכול, טעימה, אהובה, אוכלים אותה לפני ואחרי ספורט, אוכלים אותה במקום חטיף, אוכלים אותה לשיפור מצב הרוח, אוכלים אותה לעידוד הפרשת עודפי נוזלים בגוף, אוכלים אותה לחיזוק הגוף ולמניעת מחלות, מתחילים לאכול אותה כבר מגיל מספר חודשים.

ד"ר ברוריה טל היא דיאטנית קלינית, יועצת תזונה למועצת הצמחים, ומנהלת "טל הבריאות" – המרכז לתזונה נכונה ברמת אביב



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר