בעקבות תחקיר חדשות 10: נסגר סניף קפה הלל באבן גבירול בתל אביב

תחקיר המסעדות ששודר ביום חמישי 2.2.12 בחדשות 10, תיעד כיצד מועברות שאריות מזון למנות חדשות שהוגשו לסועדים בסניף. בבדיקה שנערכה במספר מסעדות של רשתות מזון שונות נמצאו חיידקים בהיקפים מסוכנים במנות רבות

תחקיר חדשות 10 ששודר ביום חמישי 2.2.12 בערב במהדורת החדשות המרכזית, הביא לסגירת סניף "קפה הלל" ברחוב אבן גבירול בתל אביב (למערכת אכול ושאטו לא ברור האם מדובר בסגירה מוחלטת, או סגירה לתיקון הליקויים). ניב גלבוע

בנוסף נחשפו בתחקיר נתונים על מספר מנות המוגשות בסניפי רשתות של מסעדות מסוימות: מיחזור מנות של סועדים אחרים, הצגת מנות כטריות למרות שהן בנות כמה ימים, מטבחים מזוהמים, ובדיקות מעבדה שמגלות חריגות גדולות מהתקנים ונוכחות של חיידקים במנות שמוגשות.

במסגרת התחקיר של ניב גלבוע והתחקירנית גלי לב חיימוב, נשלחה התחקירנית לעבוד כמלצרית במספר סניפים של רשתות מזו, וזכתה להצצה על הנעשה במטבחים או בשטחי השירות של המסעדות. בחלק מהמסעדות הללו היא תיעדה באמצעות מצלמות נסתרות חריגות ברורות מהנהלים.

בסניף אבן גבירול בתל אביב של רשת "קפה הלל" תיעדו המצלמות הנסתרות מיחזור מנות: מנהלת המסעדה תועדה מעבירה שאריות גבינה, מאפים וחמאה מארוחות בוקר של סועדים שהשאירו את הממרחים על הצלחת, למנה חדשה וטרייה כביכול של לקוחות אחרים. אותה מנהלת גם הנחתה את התחקירנית להציג עוגות כטריות בפני הלקוחות, על אף שחלקן מונחות כבר שבוע במקרר. בעקבות הממצאים הוחלט ברשת לסגור באופן מידי את הסניף ולנקוט בצעדים חמורים נגד הזכיינים.

בסניף אבן גבירול בתל אביב של רשת "למון גראס", תועד אפסון חומרי גלם בניגוד לנהלי משרד הבריאות: כאשר חומרי גלם ושאריות מסוגים שונים אופסנו באותם תאי קירור, באופן שעלול לגרום בין היתר להעברת חיידקים. בחלקה האחורי של המסעדה תועדו חתולי רחוב אוכלים משאריות המזון שנמצאו על הרצפה.

במקביל נשלחו מנות מזון שהוזמנו ממספר מסעדות לבדיקת מעבדה שבחנה נוכחות קוליפורמים וחיידקים מסוכנים אחרים. על פי תוצאות המעבדה בחלק גדול מהמנות אותרו חריגות דרמטיות מהתקן.
כך למשל, בסלט ירוק יפני שהוזמן מסניף דיזינגוף בתל אביב של רשת "ג'פניקה", נמצאו בספירה הכללית מעל ל-3 מיליון חיידקים, הרבה מעבר לתקן. בנוסף נמצאו באותה מנה יותר מ-30,000 קוליפורמים ושמרים ועובשים בהיקף זהה – הרבה מעל התקן.

ברשת ההמבורגרים BBB סניף הרצליה מצאנו בארבעה סוגים שונים של המבורגר (המבורגר בקר עם שמנת ופטריות, המבורגר טלה עם תוספת אמנטל וחזה אווז, המבורגר צמחוני עם תוספת ביצת עין, המבורגר טריו עם גוואקמולי וגבינת עיזים), יותר מ-300,000 חיידקים בספירה הכללית, הרבה מעבר לתקן. בשלושה מההמבורגרים הללו גם נמצאו שמרים ועובשים ברמות גבוהות. 

בכריך סלמון שהוזמן מ"קפה הלל" סניף רוטשילד בתל אביב נמצאו יותר מ-300,000 חיידקים בספירה הכללית, ויותר מ-30,000 קוליפורמים (רמות גבוהות מהתקן המותר).

בשתי מנות שהוזמנו בסניף אבן גבירול בתל אביב של רשת "למון גראס" נמצאו חיידקי e-coli צואתיים ברמות גבוהות. מדובר במנת עוף חמוץ-מתוק עם אורז, בה נמצאו 330 חיידקים, ובמנת סיזר נודלס עם עוף, אנטריקוט ואווז שם נמצאו כ-90 חיידקים – בשני המקרים מדובר בחריגה מהתקן.

חיידק אחר שנמצא בחלק מהמנות הוא הסטפילוקוקוס אוריאוס שמקורו לרוב בפצעים מוגלתיים ודלקתיים. חיידק זה נמצא בארבע מנות סושי של סניף אבן גבירול בתל אביב של רשת RIVER: ספיישל דגים, קונוס ספייסי טונה, ניגרי סושי טונה אדומה ומאקי סושי – בכל אחת מהמנות הללו נספרו כ-500 חיידקים.

ואלה תגובות עסקי המזון:
קפה הלל: קיבלנו בתדהמה את הממצאים ואת התנהלות הזכיינים בסניפים המדוברים. הרשת תנקוט בצעדים חמורים ובאופן מידי תפעיל מערך מצוינות מזון. במסגרת לקיחת האחריות סניף אבן גבירול נסגר. תוצאות הבדיקות יפורסמו באתר הרשת בשקיפות מלאה. מדובר במעידה חד פעמית, שנגרמה על ידי הזכיינים הספציפיים של הסניפים המדוברים.

ג'פניקה: כל חומרי הגלם נקנים מספקים מורשים המאושרים ע"י משרד הבריאות ובעלי רישיון יצרן, והם מעובדים בתהליך איכותי והקפדה על שמירת המזון. אנו אף נבדקים בצורה קבועה ע"י מעבדות מורשות, ותוצאותיהן טובות לאורך השנים. תיתכן תקלה נקודתית אשר תטופל במלוא תשומת הלב. כמו כן העבירה הרשת בדיקת תוצאות מעבדה שבוצעו על ידה במועד אחר ונמצאו תקינות.

למון גראס: הרשת חרטה על דגלה מכירה של מזון טרי, איכותי ונטול סיכון בריאותי. הרשת מקדישה מאמצים שוטפים לשמור על רמת היגיינה גבוהה. הופתענו מהכתבה, בכוונת הרשת לבצע כל פעולה נדרשת לצורך בדיקת הממצאים והפקת הלקחים הנדרשים.

ריבר נודלס בר: הרשת נמצאת מיוזמתה תחת פיקוח, ליווי וייעוץ צמוד של מעבדה ורופא וטרינרי, אשר מבצעים באופן שוטף בדיקות מעבדה של איכות המזון וניקיון הסניף. הופתענו מאוד, שכן הרשת פועלת בשיטה של קבלת מוצרים על בסיס יום יומי. לאחר קבלת תוצאות הבדיקות, נבדוק ונרענן את נהלי הסניף, לרבות דרך קבלת הסחורות.

BBB: כחלק משיפור מתמיד של תהליכי העבודה בארגון קיים ברשת מערך אבטחת איכות הכולל בדיקות מעבדה קבועות אשר מיושם ע"י מעבדה מוסמכת ומוכרת של משרד הבריאות. ייתכן שארע כשל נקודתי ביום בו בוצעה הבדיקה על ידכם, ולפיכך נבקש כי תציגו בפנינו את תוצאות הבדיקות במלואן על מנת שנוכל להשוותן לתוצאות הבדיקות שבידינו. אנו נפעל מידית לתיקון הליקויים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר