בציר ישראלי 2011: דו"ח ראשוני

דיויד רודס שוחח עם מספר ייננים על הבציר באזורים שונים בארץ. נראה כי היעדר גלי חום כל הקיץ, עשוי לבוא לידי ביטוי בבציר שיהיה ראוי לזכור אותו ולהתענג עליו במשך שנים רבות

"so far, so good…" אומר היינן גולן תשבי מיקב תשבי. "זה הרבה יותר טוב מאשר בשנה שעברה", כשהוא מתייחס לגפנים בכרמי משפחתו בזיכרון יעקב וליבול ענבים גולן תשבימכל רחבי הארץ שנועד לייצור כמיליון בקבוקים בשנה.
יקב תשבי כבר בצר מספר זני ענבים מהכרמים באזור החוף, כולל סוביניון בלאן, פרנץ' קולומברד ואמרלד ריזלינג, וביקב מצפים לבציר קברנה סוביניון מכרמי הרי יהודה, שיהיו הענבים האחרונים שייבצרו מכרמיהם הקרירים בגובה רב יותר.
המבקרים בשבועות הקרובים ביקב ובמרכז המבקרים בין בנימינה לזיכרון יעקב, יוכלו לראות ענבים המגיעים מהכרמים, וגם לנסות את השילוב העדכני של תשבי בין שוקולד גורמה צרפתי ויין אדום של היקב.

מעט צפונה, בזיכרון יעקב, שוכן היקב הגדול ביותר בישראל, יקבי כרמל, המייצר כ- אדם מונטיפיורי, יקבי כרמל30% מהיין בישראל. אם תגיעו לשם, אתם עלולים להיתקע מאחורי משאיות המביאות ענבים מכרמים שכנים של כ- 300 מגדלים, התורמים למה שהנו למעשה קולקטיב ענק תחת ניהול וצוות ייננים אחד.
אדם מונטיפיורי, מנהל הפיתוח העסקי של יקבי כרמל, מספר כי היינן הראשי של היקב, ליאור לקסר, מרוצה מאוד ומגלה אופטימיות זהירה ביחס לבציר עד כה.
תחילת הבשלת הפרי על הגפנים התעכבה, וכך גם רוב הבציר, שיתבצע באיחור של 10 ימים עד שבועיים. ביקב חושבים כי הבציר האחרון שלהם עשוי להתקיים בחודש נובמבר בכרמים הצפוניים הגבוהים.

למרות שהטמפרטורות המתונות בקיץ השנה בהשוואה לרוב הקיצים, עשויות להביא לתוצאות מצוינות בכרמי מישור החוף הנמוכים של יקבי כרמל, בגליל העליון וברמת הגולן הבציר עלול להיות בעייתי אם יופרע על ידי גשם, או שימי בציר אידיאליים ייפלו על החגים, כאשר בוצרים לא יהיו זמינים או שייאסר עליהם לבצור עבור היקב הכשר.
גשם יהווה בעיה, מפני שהוא עלול לגרום לטחב, פטריות או מזיקים אחרים שעשויים לגרום לבצור מוקדם יותר מכפי שהיינן רוצה כדי להבטיח ארומות, טעמים, טאנינים ומורכבות מפותחים במלואם.

היקב אח הצעיר של יקבי כרמל, יקב יתיר, ממוקם בנגב הצפוני, עם כרמים בדרום הרי יהודה ותל ערד, וגם הוא חווה עיכובים דומה של 10-14 ימים, עם תנובה מעט נמוכה מהרגיל אך עם ענבים באיכות טובה ואפילו מעולה, המהווים את הבסיס לאחדים מיינות הבוטיק המשובחים ביותר בישראל.

אם כבר מדברים על יקבי בוטיק מהשורה הראשונה, שוחחתי טלפונית עם אסף אסף מרגלית, יקב מרגליתמרגלית, היינן של יקב הבוטיק הנחשב לראשון בישראל, יקב מרגלית, שהוקם על ידי אביו של אסף, יאיר מרגלית, בשנת 1989.
עד לשיחתנו אסף בצר רק קברנה פרנק מכרם היקב בבנימינה, עם איחור של שבוע בלבד. ממה שהוא שומע מייננים אחרים, רבים מהם תלמידים לשעבר של אביו דוקטור יאיר מרגלית ושלו, 2011 נראית כשנה טובה.
לדבריו, טמפרטורות מתונות באו לידי ביטוי בענבים השומרים על חומציות גבוהה ו- PH נמוך מהרגיל (חוסר חומציות בענבים הוא לעתים קרובות בעיה באזורי גידול חמים כמו ישראל, הנוטים לייצר יותר סוכר ופרי בשל יותר).

אסף שמע מעמיתים בענף כי כרמים בהרי יהודה מניבים השנה 10-15% פחות פרי, אך הענבים באיכות טובה.
זה עשוי להיות יתרון עבור לכרמים בגליל העליון כמו הכרם המוערך של מרגלית בקדיתא, אזור בו מספר יקבים מדווחים על גידול של 10-15% ביבול של ענבים טובים ואף מעולים; וחדשות טובות ליצרני יין רבים כמו מרגלית שסבלו מתנובה נמוכה יותר ב- 2010 עקב שנה חמה במיוחד.

כדי להבטיח את האיכות של היינות שלהם, הפיקו ביקב מרגלית ב- 2010 רק כ- 16,000 בקבוקי יין (עדיין בחביות) לעומת כ – 20,000 בקבוקים אותם ייצרו במרבית השנים האחרונות.
בכרם שלהם בקדיתא עמד הבציר להתחיל בשבוע האחרון בארבע חלקות שונות הכוללות ענבי קברנה סוביניון, מרלו, פטיט סירה ופטיט ורדו – בציר ראשון של היקב.
הפטיט ורדו ייעשה כיין נפרד, כפי שאסף עושה בדרך כלל עם כל הענבים שלו, ואז מחליט אם למזג כבלנד עם יינות מענבים אחרים או להוציא לשוק כיין זני, כפי שהיקב עושה בכל בציר עם הקברנה סוביניון וקברנה פרנק, ולעתים עם מרלו כאשר זה עומד בסטנדרטים הקפדניים של מרגלית, או כחלק מבלנד אניגמה שלו או כהשלמה ליין זני אחר שלו.
לאסף יש תקוות גדולות ביחס לפטיט ורדו, אך הוא יעקוב אחרי התבגרותו, ויחליט מספר חודשים לאחר הבציר מה תהיה הדרך הטובה ביותר להתקדמות, האם ככוכב בבקבוק משלו או בתפקיד תומך ביין אחר.

מי שהיה קיץ אחד מתמחה ביקב מרגלית, עידו לוינסון, הוא היום חלק מצוות הייננים עידו לוינסון, רקנאטיהנחשב ביותר של יקבי רקנאטי (אחרי שנים של התנסות בצרפת, איטליה וטסמניה).
היינן הראשי גיל שצברג ועידו לקחו את שרביט הייננות ביקב מהיינן המייסד לואיס פסקו בשנת 2008.
יקב רקנאטי מקבל את רוב הענבים שלו מהגליל העליון, הרי יהודה, ובסמוך ליקב מכרמים במישור החוף.
עידו אומר: "זו שנה טובה, טובה מאוד", המייצרת הרבה צבע וארומות, ו- PH נמוך.
ברקנאטי בוצרים מאוחר מהרגיל לגביהם, אך מוקדם יותר מיקבים אחרים, מאחר שגיל ועידו מעדיפים יינות מורכבים יותר, חומציים יותר ופחות אלכוהוליים בהשוואה לייננים ישראליים אחרים, לרבות פסקו (אשר עבר לקליפורניה לאחר שעזב רקנאטי).

ענבי סוביניון בלאן מכרמים בבנימינה פתחו את הבציר שלהם באמצע אוגוסט, למרות שבדרך כלל הם מתחילים בסוף יולי.
עידו מצפה שכרמי רקנאטי בכרם בן זימרה בגליל העליון יסיימו את הבציר שלהם עם חלקות המניבות קברנה סוביניון, שלעתים קרובות הנו זן הענבים האחרון הנבצר על ידי יקבים רבים, גדולים כקטנים.

עידו גם מנהל יקב קטן עם אביו אמנון, תחת השם הקולע Garage de Papa, אשר מייצר Blanc עשוי 100% ענבי שרדונה, ו- Rouge העשוי משילוב לא מוגבל של ענבים אדומים בכל שנה.
עידו מחפש את הענבים הטובים ביותר בשוק בכל שנה, ונמנע לעת עתה מחוזים ארוכי טווח עם מגדלים. עדיין, הידע שלו והקשרים עם המגדלים הוכחו כמשתלמים עבור כל אחד מהיינות הראשונים שלו, מאחר שכמה אלפי בקבוקים המיוצרים ביקב הקטן, הוכתרו בין היינות הטובים ביותר בארץ ומופיעים לעתים קרובות בתפריטי היין במסעדות הטובות ביותר בתל אביב, ככל שכמות מצומצמת של כמה אלפי בקבוקים בשנה יכולה לאפשר.
עידו לוינסון שמח מהבחירה של הענבים עבור שניי יינותיו בבציר הנוכחי, למרות שהוא עבר משימוש בענבים מהגליל העליון לאלו של הרי יהודה, כדי לחזק את חומציות גבוהה שהוא מבקש עבור ה- Papa Blanc שלו.

האזור שהחל את מהפכת איכות היין בישראל, היא רמת הגולן עם נטיעות בשנת 1976. יקבי רמת הגולן, עם מותגי ירדן, גמלא וגולן שלו, הוא היקב השלישי בגודלו בישראל ויקטור שונפלדומייצר כ- 6 מיליון בקבוקים בשנה, עם ענבים המגיעים בעיקר מרמת הגולן, והשלמה עם ענבים מיקב האחות שלו, יקב הרי גליל בקיבוץ יראון בגליל העליון.
היינן הראשי של יקבי רמת הגולן, ויקטור שונפלד, הוא היינן המנוסה ביותר ברמת הגולן לאחר שהוביל את היקב במשך קרוב ל- 20 שנה.

הערכתי מאוד את העובדה שויקטור מצא זמן כדי לשוחח איתי על בציר השנה, ונכון ליום שיחתנו, "בצרנו כ- 15% מהענבים שלנו עד כה; המהווים את האחוז הנמוך ביותר שבצרנו אי פעם בתקופה דומה. בשנה שעברה, שהייתה שנה מוקדמת, כבר היינו קרובים ל- 50% מהבציר (שהקדים את העקומה האופיינית). אנו רואים בכל מקום עיכובים של שבוע עד ארבעה שבועות. בינתיים בצרנו מוסקט קאנלי, זן לבן מוקדם, ופינו נואר עבור היין המבעבע גמלא ברוט. בצרנו גם שרדונה עבור יין מבעבע (ברוט גמלא וירדן בלאן דה בלאן). עד כה הדברים נראים טוב מאוד. הדבר היחיד שמדאיג הוא לוח השנה. אם יהיה לנו חורף מוקדם, נהיה עלולים להיתקל בכמה בעיות רציניות. בשנה רגילה אנו בדרך כלל מסיימים עד סוף אוקטובר, והשנה ייתכן שנבצור גם לתוך נובמבר, מה שעלול להיות מסוכן מאחר שאנו עלולים להיתקל בטמפרטורות קרות ובגשם. כמו תמיד, אנחנו נתונים לחסדי הטבע. כרגיל, כנראה נסיים עם הזן המאוחר באזורים הקרים ביותר שלנו, בדרך כלל הקברנה סוביניון מכרמים בצפון הגולן. נכון לעכשיו, כמות הפרי נראית רגילה".

הערכתו של ויקטור היא אינדיקטור מעודד מאחת היצרניות הגדולות של יינות פרימיום. השנה נבחר היקב כ"היקב הטוב ביותר בעולם" בתחרות באיטליה בין כ- 3700 יקבים. יבול השנה עשוי לעזור לויקטור להמשיך לקבל שבחים דומים.

נראה כי טל פלטר, היינן ביקב היוקרתי השכן בצפון רמת הגולן, יקב פלטר, אשר גםטל פלטר, יקב פלטר מייעץ לייננים אחרים בצפון, מסכים עם נקודת המבט של ויקטור שונפלד על היבול עד כה, למרות שהכרמים שלו אינם בסיכון לאור מיקומם בגבהים הנמוכים של רמת הגולן.
כמעט כל הענבים ליינות הלבנים שלו, שרדונה וסוביניון בלאן, נבצרו עד למועד שיחתנו, ובציר מבחר גדול של ענבים אדומים של היקב החל השבוע.
טל פלטר טוען כי כי הטמפרטורות המתונות יביאו לבציר ענבים מאוחר יותר אף מאשר בשנים קרות כמו 2005 ו- 2007.

אחרי שדיברתי עם מספר ייננים אותם אני מעריך ביותר, נראה כי היעדר גלי חום דיויד רודס עם שיקי ראוכברגר, יקב טפרברג 1870כל הקיץ, עשוי לבוא לידי ביטוי בבציר שיהיה ראוי לזכור אותו ולהתענג עליו במשך שנים רבות.
בחודש נובמבר, כאשר הענבים האחרונים ייבצרו, אני מקווה לבדוק עם ייננים אלה ואחרים האם תחזיותיהם התממשו.

רוצים לכתוב לדיויד רודס? 
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר